F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Więcej wiadomości

  Archiwum 2011
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Stewart nawołuje do ponownej debaty o bezpieczeństwie w motosporcie

Szkot w ostrych słowach zachęca do poważnej analizy ostatnich tragicznych wypadków.
Nataniel Piórkowski, 27 pa?dziernika 2011, wyświetlenia: 1481<< | lista | T- | T+ | >>
Były mistrz świata F1 – Sir Jackie Stewart przyznał, że środowisko królowej sportów motorowych nie może pozwolić sobie na umniejszanie skutków wypadku, w którym śmierć poniósł Dan Wheldon.

Szkot uważa, że wypadek Wheldona pokazał po raz kolejny, iż najeżdżanie na siebie kół pozostaje jedną z największych bolączek motosportu oraz przypomina incydent z udziałem Marka Webbera, który podczas ubiegłorocznego wyścigu o GP Europy najechał na tył bolidu Heikkiego Kovalainena i wzbił się w powietrze.

Stewart twierdzi, że Formuła 1 powinna spojrzeć na problem w bardzo poważny sposób, aby w przyszłości uniknąć podobnych tragedii. „Myślę, że fakty są takie, iż dwa tygodnie od tego wypadku powinniśmy szybko wyjaśnić parę rzeczy. Nie ma bezwzględnej reakcji w postaci tego, że następnego dnia zakazano by wyścigów, ale musimy na to spojrzeć bardzo poważnie, ponieważ podobny wypadek może zdarzyć się w każdej chwili. Najeżdżanie na siebie kół stanowi największy problem, więc moglibyśmy znaleźć coś, co nie wygląda zbyt delikatnie w tym sensie, że zniwelowałoby możliwość, w której lewe przednie koło znajdzie się pomiędzy prawym przednim i tylnym samochodu, który jedzie obok ciebie. To tu leży problem”.

„Coś takiego robi się w kartingu, który kierowany jest do niedoświadczonych kierowców i dzieci. Będę z wami całkowicie szczery. W ciągu ostatnich lat widzieliśmy więcej kolizji w Formule 1 – tam nie zaobserwowałem ich prawdopodobnie w ogóle. Nie mam tu na myśli tylko wypadku Webbera. To była sytuacja i kolizja, którą widzieliśmy. Oznacza ona tyle, że ludzie biorą pewne rzeczy za pewnik. W naszych czasach było tak, że kolizje prawie się nie zdarzały, ponieważ każdy wiedział jak bardzo oczywista jest dynamika takiego wypadku. Teraz to robią i uchodzi im to płazem, więc uważają, że mogą wykorzystywać okazje. Później szybują w powietrze. To ogromne ryzyko – zbliżasz się do innego samochodu, a on nagle się porusza. To może być pocałunek śmierci”.

Trzykrotny mistrz świata uważa również, że tragiczny wypadek w Las Vegas otworzy oczy wielu kierowcom na ryzyko występujące w wyścigach typu open-wheel. „To otworzyło ich oczy. Tyle samochodów wylatuje w powietrze ze względu na szybkość, a pomimo tego, że zbiorniki paliwa są dziś fantastyczne, następuje ich wybuch, pożar i to nie tylko jednego samochodu. Siła, uderzenie, eksplozje oparów. To może zdarzyć się każdemu. Myślę więc, że każdy powinien powiedzieć sobie stop i realnie rozejrzeć się, co będzie dalej. Musimy zaangażować w to ekspertów ze sportu, ale także spoza jego granic. To było prawie jak katastrofa lotnicza”.

„Sytuacja najechania kołem na koło, z jaką się spotykamy, występuje szczególnie na początku drogi w F1. Zbyt wielu kierowców 'całuje' koła i myśli, że wszystko jest w porządku i że to nic wielkiego. Cóż, to ogromnie istotna kwestia, ponieważ centymetr w złą stronę i w rezultacie najechanie kołem powoduje, że jedno koło zahacza o drugie i dochodzi do incydentów, jakie widzieliśmy u Marka Webbera w ubiegłym roku. Wystarczy tylko, że urwie się przy tym jedno z kół i uderzy w głowę innego kierowcę, jak miało to miejsce w przypadku Henry'ego Surteesa. Ten chłopak nie miał nic wspólnego z incydentem, nie był w niego zaangażowany, ale odłamki poruszają się z taką prędkością i gdy pomyślisz o podobnym, dziwnym wypadku to szczerze mówiąc nasuwa się jeden lub dwa takie śmiertelne przypadki. Musimy spojrzeć na nie bardzo uważnie i nie powiedzieć tylko «Dobra, w średnich seriach może dochodzić do tragicznych wypadków», ale naprawdę bardzo dobrze przeanalizować go pod kątem tego, co robić dalej”.

Charyzmatyczny kierowca, który w latach '70 wywołał ogromną dyskusję, która przyczyniła się do znaczącej poprawy bezpieczeństwa w sportach motorowych, nadal uważa, ze kierowcy powinni mieć większy wpływ na decyzje, ponieważ wpływają one na ich życie i podejmowane ryzyko. „Nadal wierzę, że kierowcy powinni mieć więcej do powiedzenia w odniesieniu do ciała zarządzającego. Kierowcy biorą w tym bezpośredni udział, a jednocześnie wiem, że kilku oficjeli powiedziało, że nie ma pojęcia o fizyce, dynamice, miarach i tak dalej. Koniec końców. Kierowca to kierowca – to on siedzi za kierownicą i wie, jak daleko był samochód, kiedy zaczynał odlatywać w powietrze. To czy uderzy w barierę czy przeleci nad nią zależy jedynie od szczęścia”.

Źródło: autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
09.09.2021  Stewart: Dominacja Hamiltona trwa już zbyt długo
28.05.2020  Stewart: Sezon bez GP Wielkiej Brytanii byłby katastrofą
31.10.2018  Stewart: Vettel może już mieć za sobą szczytowy okres kariery
08.06.2018  Stewart: Verstappen powinien lepiej kontrolować swój entuzjazm
22.08.2017  Stewart: Utrata GP Wielkiej Brytanii byłaby katastrofą
Tagi:
Stewart J.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca