F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

01.05.2024

Vettel poprowadzi McLarena MP4/8 podczas weekendu na Imoli

LGdS: Umowa Ferrari z Newey'em może zostać ogłoszona po GP Miami

Ferrari przedstawiło malowanie na Grand Prix Miami

Bottas: Audi dokładnie wie na co mnie stać

The Athletic: Newey odejdzie z Red Bulla bez obowiązkowego urlopu

LGdS: Vasseur odbył spotkanie z Newey'em w Londynie

Red Bull Racing potwierdza odejście Adriana Newey'a

Seidl: Formuła 1 nie jest sportem "one-man show"

Gunther Steiner wytoczył proces ekipie Haas

Wolff dementuje spekulacje o rozmowach z Verstappenem po GP Miami

30.04.2024

Jos Verstappen nie wyklucza zmiany zespołu przez Maksa

Seidl: Nie próbujemy przekonać Sainza wysokim kontraktem

Aston skorzysta z prawa do ponownego rozpatrzenia kary Alonso

Autosport: Newey ogłosi przed GP Miami odejście z zespołu

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

Więcej wiadomości

  Archiwum 2005
PnWtŚrCzPiSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Zmarł współzałożyciel Coswortha, Keith Duckworth

Brytyjczyk był twórcą najbardziej udanego silnika w historii wyścigów Formuły 1, Cosworth DFV V8.
Marek Roczniak, 19 grudnia 2005, zmieniony 20.12.2005 10:12, wyświetlenia: 2238<< | lista | T- | T+ | >>
W wieku 72 lat zmarł Keith Duckworth – twórca najbardziej udanego silnika w historii wyścigów Formuły 1, Cosworth DFV V8. Duckworth urodził się w Blackburn (hrabstwo Lancashire), pierwsze wykształcenie zdobywając w szkole Giggleswick w Yorkshire. Po odbyciu obowiązkowej służby wojskowej w Królewskich Siłach Powietrznych (RAF) studiował inżynierię w londyńskim Imperial College i w 1957 roku rozpoczął pracę w Lotusie, gdzie pracował nad rozwojem układu przeniesienia napędu pod czujnym okiem Colina Chapmana.

W 1958 roku wraz z innym pracownikiem Lotusa, Mikem Costinem, założył firmę Cosworth – ich pierwszym zajęciem było opracowywanie części do silników montowanych w drogowych samochodach Forda. W 1964 roku firma była już dobrze rozwinięta i przeniosła się do swojej obecnej centrali w Northampton. Jesienią 1965 roku Ford zlecił Cosworthowi opracowanie dwóch silników wyścigowych: o pojemności 1,6 litra dla Formuły 2 i 3,0 litra dla Formuły 1. Pierwszy z nich otrzymał oznaczenie FVA, natomiast drugi DFV.

Zaprojektowany przez Duckwortha na przestrzeni 1966 roku silnik Coswoth DFV V8 swoje pierwsze zwycięstwo odniósł już podczas debiutu w Grand Prix Holandii w czerwcu 1967 roku. W sumie silnik ten i jego liczne odmiany odniósł 154 zwycięstwa w F1, umożliwiając w latach 70-tych ubiegłego stulecia takim zespołom jak Brabham, McLaren i Williams współzawodnictwo z fabrycznymi zespołami, takimi jak Ferrari, czy Matra. DFV swoje ostatnie zwycięstwo odniósł w Las Vegas w 1982 roku, a jego pochodna wersja DFX odniosła ogromny sukces w Stanach Zjednoczonych, wygrywając w pewnym momencie 81 wyścigów z rzędu.

Z Coswortha wywodzą się także dwaj inżynierzy, Mario Illien i nieżyjący już Paul Morgan, którzy w latach 80-tych założyli konkurencyjną firmę Ilmor. Duckworth i Costin wówczas nie byli już jednak właścicielami Coswortha, bowiem swoją firmę sprzedali United Engineering Industries. Następnie Cosworth trafił w ręce Carlton Communications i Vickers Group, aż w końcu został podzielony na dwie niezależne firmy. Audi kupiło część odpowiedzialną za produkcję części do samochodów drogowych, natomiast Ford nabył oddział zaangażowany w wyścigi. Pod koniec 2004 roku Ford sprzedał Cosworth Racing dwóm szefom serii Champ Car (Kevin Kalkhoven i Gerald Forsythe). Duckworth przeszedł na emeryturę w 1988 roku w wieku 55 lat, będąc już wówczas zamożnym człowiekiem.

Źródło: GrandPrix.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
08.02.2023  Cosworth nie jest zainteresowany wejściem do F1
25.02.2021  Tost: Nowe przepisy powinny pozwolić na powrót Coswortha
26.01.2018  Aston Martin zainteresowany współpracą z Cosworthem przy projekcie F1
19.07.2017  Cosworth rozważa powrót do F1
30.03.2017  Stefano Domenicali będzie reprezentował VW na spotkaniu w Paryżu
Tagi:
Cosworth

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Szakall, 19.12.2005 23:14[!]
[`] Zapalmy świeczkę - niech Jego dusza spoczywa w pokoju [`]
W, 19.12.2005 23:26[!]
:-(
Jakby nie patrzeć - zmarł człowiek, który współtworzył historię F1.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca