pierdu, pierdu...
Złoma to i nawet silnik odrzutowy nie doprowadzi do zwycięstwa.
Na ile lepsze są obecnie silniki Renówki nie wiem. Z tego co słyszałem mniej palą paliwa, ale są nieco słabsze. Mercedes to silna firma i na pewno ten ruch nie będzie krokiem wstecz. Mam nadzieję, że odbiją się od dna, bo bardzo lubię ten zespół. Może jakiś niemiecki kierowca w pakiecie? :D
Cytat Carolius : Może jakiś niemiecki kierowca w pakiecie? :D
Williams miał niemieckiego kierowcę w każdym sezonie od 1997 do 2010 włącznie. (97-98 Frentezn, 99-04 R.Schumacher, 05 Heidfeld, 06-09 Rosberg, 10 Hulkenberg).
Ale na 2014 kolejnego raczej nie dostaną, bo zarówno Maldonado, jak i Bottas, mają długoterminowe umowy.
@Carolius
Nic nie wiemy o silnikach na 2014 oprócz ich cen, a te nałożone przez Reanult widocznie były zbyt wysokie dla Williamsa i podpisali umowę z Mercem.
Mercedes zyskał "zastępstwo" za McLarena... Cena pakietu Mercedesa (silnik turbo, ERS, elektronika i skrzynia biegów) ma kosztować w granicach 17-19 milionów euro - więc będzie się plasował w środku cenowego przedziału. Ferrari wycenia się w granicach 15-17 milionów, a Renault od 20 do 23 milionów euro (za dużo jak na kieszeń Williamsa). Renault na razie twierdzi, że na 2014 nie obniży ceny, a później się zobaczy... Francuzi stwierdzili też niedawno, że wystarczyłoby im trzech klientów w F1 - RBR i Toro Rosso raczej nie muszą się oglądać na koszty, ale np. Lotus już spogląda w stronę Hondy... Zobaczymy, jak się to wszystko rozwinie. Whitmarsh powiedział niedawno, że w kwestii nowych silników F1 "strzeliła sobie samobójczego gola" - tzn. nie jest on ogólnie przeciwny zmianom, ale jego zdaniem nie sprecyzowano w porę kwestii technicznych, za którymi idą wysokie koszty. Zdaniem Whitmarsha, producentom dano zbyt dużą swobodę i włożyli oni w rozwój nowych silników takie sumy, że będzie to teraz problemem dla nich samych (by to zamortyzować) i dla zespołów - bo ceny będą horrendalne. Bernie z kolei twierdzi, że zmiana w ogóle nie była potrzebna, obecne silniki są w porządku i mogłyby być prawie trzy razy tańsze od nowych, a i tak wszystkie strony miałyby z tego korzyść - no, ale zmiany już się nie cofnie.
Williams - Mercedes, nowa, ciekawa kombinacja... Obecnie oba reprezentacyjne zespoły brytyjskie (McLaren i Williams) są w fazie "kryzysowego przesilenia", oba w najbliższych sezonach zmienią dostawcę silników, ale w obu przypadkach, jak już wielu zauważyło, samo w sobie nie wystarczy to jeszcze do sukcesu. Ja w każdym razie, już choćby przez sentyment (po Ferrari to najstarsze ekipy w stawce), obu tym zespołom życzę powodzenia.
Cytat : Mercedes zyskał "zastępstwo" za McLarena... Cena pakietu Mercedesa (silnik turbo, ERS, elektronika i skrzynia biegów) ma kosztować w granicach
Nie, chodzi o silniki. Układ przeniesienia napędy, hydraulika to odrębna działka.
Ponoć Mercedes ma dostarczać Williamsowi ERS, ale Williams będzie nadal miał własną skrzynię biegów.
@Anderis
A ja bym się nie zdziwił jakby Maldonado odszedł, oczywiście 2014 to spore zmiany i nigdy nie wiadomo co się stanie, jednak Williams po katastrofalnym 2011 rok później więcej zyskał na zamieszaniu z oponami niż na jakości bolidu. Sezon obecny wygląda jak powtórka z 2011. Mamy już praktycznie 1/3 sezonu a Williams bez punktów. Maldonado to dobry kąsek i kto wie, ja go tam widzę w Lotusie, takie małżeństwo byłoby całkiem dobre dla obu stron.
@Aeromis
Problem w tym, że PDVSA ma umowę do końca 2015 roku z Williamsem. Teoretycznie Maldonado może pójść gdzie indziej, ale wątpię, by wenezuelskich sponsorów było stać na 2 tak pokaźne umowy z 2 różnymi zespołami, a bez wsparcia sponsorów nie bardzo widzę kto mógłby się na Pastora zdecydować. Z duetu Williamsa to chyba Bottas jest trochę bardziej obiecujący, mimo, że Wenezuelczyka też cenię całkiem wysoko.
A zeszłoroczny bolid był dobry. Maldonado zakwalifikował się nim w czołowej trójce aż pięć razy. Gdy Williams wrócił do zeszłorocznej kombinacji przednie skrzydło+podłoga na treinngi w Monaco, od razu mieli tempo na poziomie czołowej dziesiątki. Podejrzewam, że jeszcze wrócą w tym sezonie na poziom uprawniający do regularnej walki o punkty. Mam nadzieję, że już od GP Kanady będą mieli zeszłoroczne skrzydło, które będzie w stanie przejść tegoroczne testy na elastyczność.
jpslotus72 już wklejony cytat jest fałszywy, przez wzgląd na podział, który z technologicznego punktu widzenia nie będzie miał sensu- np. podział na turbo i generator. Jeśli mówimy o sumach rzędu 17 mln euro za wszystko, czyli: hybrydowy układ napędowy (dzisiaj to silnik + KERS, jutro po prostu integralny hybrydowy układ napędowy, bo ERS będzie integralną częścią silnika) + układ transmisji czyli skrzynie, hydraulika, elektronika to jest to cena jak dzisiaj za taki pakiecik, czyli nie mamy żadnego wzrostu cen za układy napędowe, żadnego za nowe 8 biegowe skrzynie i hydro? Kokosze z f1news.cz coś pomieszały. To nie dziwi biorąc pod uwagę, że dziennikarze jeszcze ni w ząb nie łapią o co chodzi z nowymi silnikami od strony konstrukcyjnej.
Dzisiaj takie elementy to w gruncie rzeczy dwa oddzielne pakiety i raczej tak zostanie, ponieważ są 3 silnikownie- Ferrari, Mercedes w Brix i Renault w Viry i żadna z nich nie produkuje skrzyń biegów ani hydrauliki. To działa 6 innych fabryk w 6 podmiotów technologicznych będących zespołami. Generalnie Red Bull (Technology) w Milton, Ferrari, Lotus w Enstone, Mercedes w Brackley, McLaren w Woking i Williams w Grove robią własne układy przeniesienia napędu.
@SirKamil
No to trzeba poczekać na bardziej precyzyjne dane... Różnica między klientami Mercedesa będzie polegała m.in. na tym, że Force India, wg podanych do tej pory informacji, ma otrzymywać w pakiecie obok silnika, także KERS, skrzynię biegów i hydraulikę - natomiast Williams zostaje przy własnej skrzyni. Jak to się przełoży na cenę pakietu? - nie mam wglądu w ich rachunki, więc muszę się opierać na jakichś źródłach. Do tej pory informacje z f1news.autoroad.cz znajdowały potwierdzenie w innych (angielskich) źródłach - a korzystałem z nich, a nie brytyjskich, ze względu na to, że bliższy geograficznie język jest mi też bliższy filologicznie... W tym przypadku rzeczywiście nie znajduję odpowiednika w innych źródłach - byłbym jednak zdziwiony, gdyby informacja była po prostu wyssana z palca (słabością czeskich stron jest to, że nie podają one bezpośrednich odsyłaczy do swoich źródeł [chociaż często wymieniają nazwę agencji lub portalu] - najczęściej nie jest trudno wygooglować oryginały, ale faktycznie nie w tym konkretnym przypadku).
Tak zupełnie na marginesie - mam ogólnie większe zaufanie do czeskich źródeł, niż np. do niemieckich... Czesi są bardziej neutralni - natomiast u Niemców czasem trudno jest odróżnić ziarno od plew - czyli czystą informację od lobbingu (czy anty-lobbingu). Ale to moje osobiste odczucie.
Szczerze mówiąc, na nic nie musimy czekać.... to znaczy czekaj, jak chcesz, żeby przekonać się, że nie będzie podziału na generator i turbosprężarkę. Poza technologią, największe zaufanie mam do matematyki. Za 17 mln można dzisiaj dostać silniki, KERS, skrzynie i hydraulikę.
Cytat : ma otrzymywać w pakiecie obok silnika, także KERS
Nie może otrzymywać go "obok", ponieważ ERS (którego częścią jest KERS) będzie integralną częścią silnika.
@SirKamil
W "czekaniu" chodziło mi o konkretne ceny konkretnych pakietów. A "obok" to zwykłe przejęzyczenie...
@Anderis
Z tego co słyszałem to Bottas jest podopiecznym Toto Wolfa, więc już "Niemca" mają. Logicznie się układa: silnik Merca w zamian za dalszy kontrakt dla Bottasa...
jps, nie dostaniemy tych liczb na tacy nawet z upływem czasu. Swoja informacje nt. aktualnych cen pozyskuje z zeznań, napomknięć ile takim spółkom jak McLaren Applied Technology dało zaangażowanie Force India etc.
17 mln to cena za nowe silniki, nic więcej.
Myślę, że skoro współpraca nie wypaliła (Williams - Renault) a oczekiwano wiele (ja też nieco więcej), to skoro kasa jest ważna- spróbują czegoś innego. Czy Mercedes jest gwarantem sukcesów?? NIE, tak jak nikt inny na tę chwilę- pakiety to niewiadoma, z turbo raczej Renówka ma więcej doświadczenia, a przypomnę że przez ostatnie dwie dekady Mercedes współpracował z McLarenem- jednym z 3 czołowych, legendarnych wręcz zespołów i za wiele tytułów z tego nie było:( Zobaczymy jak będzie zarówno w McLarenie, jak i Williamsie po zmianach.
|