F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

06.05.2024

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Magnussen: Kary ze sprintu w Miami są w pełni zasłużone

Alonso: Hamilton uniknie kary ponieważ nie jest Hiszpanem

GP Miami: wyniki sprintu

Verstappen wygrywa sprint w Miami

Bottas: Zatrudnienie Hulkenberga ma sens z punktu widzenia Audi

Newey: Nie wiem co mnie dalej czeka w Formule 1

Wolff wyklucza debiut Antonelliego w trakcie sezonu 2024

Ricciardo: Od początku czułem, że stać mnie na mocny wynik

Bottas zostanie cofnięty o trzy pozycje na starcie sprintu w Miami

Vowles: Sargeant musi realizować postawione przed nim cele

Więcej wiadomości

  Archiwum 2014
PnWtŚrCzPiSoNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Zespoły ostrzegają o możliwej katastrofie finansowej

Mniejsze ekipy chcę wprowadzenia ograniczenia budżetów.
Łukasz Godula, 16 kwietnia 2014, wyświetlenia: 1919<< | lista | T- | T+ | >>
FIA została ostrzeżona przed możliwością „katastrofy finansowej” w Formile 1 jeśli nie przemyśli decyzji o ograniczeniu budżetów. W zeszłym tygodniu prezes FIA, Jean Todt powiedział, iż odpuszcza temat ograniczenia kosztów F1 w 2015 roku, ponieważ sześć zespołów z Grupy Strategicznej F1 nie wspierały tego pomysłu.

Bez ich wsparcia oraz dodatkowo bez przekonania Berniego Ecclestone'a plan nie miał szans na przejście przez obrady Grupy Strategicznej, by wdrożyć go w 2015 roku. Decyzja ta rozzłościła mniejsze ekipy, które wypowiedziały się o tym negatywnie zaraz po GP Bahrajnu.

Jak informuje serwis Autosport, okazało się obecnie, że cztery ekipy – Force India, Sauber, Caterham i Marussia – napisały do Todta lista wyrażający obawy o katastroficzny scenariusz, jeśli ograniczenie kosztów nie zostanie wprowadzone. Mówi się, iż zespoły te są również wściekłe co do sposobu, w jaki Grupa Strategiczna uśmierciła plany ograniczenia budżetów.

Źródła podały, że mniejsze zespoły postawiły sprawę jasno w liście do Todta i stwierdziły, że Grupa Strategiczna nie ma mocy regulacyjnej, by wpływać na zasady. Zasugerowano nawet, że obecny stan może być w sprzeczności z europejskim prawem dotyczącym konkurencji i może być nielegalny z powodu dominującej pozycji.

Jasnym jest, że list uważa, iż cztery zespoły nie są w stanie zaakceptować, że ich przyszłość jest w rękach procesu, który nie jest ani przejrzysty ani demokratyczny, a ma wpływ na kontrolę kosztów, która odpowiada za ich przeżycie. Ostrzegają również, że FIA okaże się winna doprowadzenia sportu do katastrofy finansowej, jeśli uzna za porzucony pomysł ograniczenia kosztów.

List został wysłany do Todta przed ostatnim spotkaniem Światowej Rady Sportów Motorowych i najprawdopodobniej miał duży udział w decyzji o zwołaniu wszystkich zespołów na rozmowę o cięciu kosztów 1 maja.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
21.04.2024  Autosport: F1 omówi propozycję zmian w systemie punktowym
18.03.2024  F1 pozostanie na 18-calowych felgach
19.02.2024  Alonso: Zimowe testy powinny być dłuższe
16.02.2024  Brown: Relacje Red Bulla z RB są niepokojące
05.02.2024  Komisja F1 przyjęła nowy harmonogram Grand Prix ze sprintem
Tagi:
Przepisy

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Linus, 16.04.2014 16:10[!]
Powiem szczerze, że o ile rozumiem te zespoły, to jakoś nie widzę możliwości efektywnego wprowadzenia takich regulacji. Uważam, że wprowadzi to więcej dobrego niż złego. Wszelkie tego typu regulowanie "wolnego rynku" będą w praktyce niemożliwe (nie widzę opcji aby dobrze nadzorować budżety i eliminować nadużycia). Z tego względu uważam, że dobrze, że temat umarł.
RoMan, 16.04.2014 17:34[!]
Naprawdę nie ma chętnych na miejsca zajęte przez jęczących biedaków?
Anderis, 16.04.2014 17:49[!]
Nie ma i nie będzie. F1 wkroczyła na błędną ścieżkę. Nawet, gdyby zjawił się w F1 jakiś wielki koncern i próbował dorównać wydatkami Ferrari i Red Bullowi, to nie da rady, bo tamci otrzymują absurdalne pieniądze od FOM-u za samą obecność w F1. Więc taki koncern skończyłby w środku stawki, a nikt nie będzie pompował nie wiadomo jakich pieniędzy do F1, żeby jeździć w środku stawki. Mógłby też pojawić się jakiś "prywaciarz" zdolny do przebicia się do środka stawki po kilku latach, ale nie przebije się, bo obecny model finansowania nie daje szansy przebić się teamom tworzonym od zera.
Obecna F1 jest zepsuta i antykonkurencyjna. Przebicie się na rozsądny, w stosunku do wydawanych pieniędzy, poziom, dla jakiegokolwiek potencjalnego, nowego zespołu, graniczy z cudem. Wszyscy to widzą i dopóki ktoś nie podejmie działań umożliwiających konkurencyjną rywalizację w F1 za niższe pieniądze, to warianty przyszłości są dwa: albo "jęczący biedacy" nadal pozostaną jęczącymi biedakami, albo się wykruszą i przyjdzie Wam (nie nam, bo ja wtedy zrezygnuję) oglądać F1 z 4-5 konstruktorami.
Linus, 16.04.2014 17:51[!]
Tak teraz się zastanawiam nad tym i myślę, że ponieważ nie widzę opcji wprowadzenia limitów budżetowych bo zachwiało by to wolnym rynkiem wewnątrz F1 (głupotą jest jego regulowanie w ten sposób i prowadzi donikąd), lepiej byłoby pozwolić ekipom wystawiać po 3 bolidy a tym, których nie stać na ponoszenie tak wysokich kosztów, podziękować. Dzięki temu kibice mieliby bardziej wyrównaną walkę i ciekawszy spektakl, w którym nie byłoby miejsca na maruderów w bolidach od Dallary z tyłu stawki.
ICEman, 16.04.2014 17:57[!]
Jak cię nie stać to odejdź z F1, to jest królowa sportów motorowych, teamy F1 mają być bogate i tyle, a jak się nie podoba to do GP2
pawel92setter, 16.04.2014 18:10[!]
Z jednej strony nie chcecie regulowania wolnego rynku F1, a z drugiej nie piśniecie słówkiem na to, że FOM tworzy monopol dla takich zespołów jak Ferrari, Red Bull i Mercedes. Gdyby każdy zespół z tytułu transmisji dostawał tyle samo pieniędzy + dodatki za miejsce w WCC to byłaby inna rozmowa. A w Formule 1 chodzi o to, żeby była różnorodność, różne pomysły konstrukcyjne, różni konstruktorzy. A nie 3 bolidy w stawce.
"teamy F1 mają być bogate" "bardziej wyrównana walka i ciekawszy spektakl". Oczywiście, że przy nieograniczonej eskalacji kosztów byłoby zupełnie odwrotnie ;). Ograniczenie budżetów oznaczałoby zrównanie się stawki i niemalże niemożliwa byłaby wieloletnia dominacja. A przy nieograniczonych środkach mielibyśmy 3 kierowców Ferrari - 2 sekundy za nimi 3 kierowców Red Bulla - 3 sekundy 3 kierowców Mercedesa i 5 sekund dalej 3 kierowców McLarena walczących o 1 punkt. W F1 jeździłoby 12 kierowców i byłby spektakl, że plebejscy kibice by się chyba posikali ze szczęścia!

1. ALO---Ferrari---58 okrążeń
2. RAI---Ferrari--- +5.44
3. MAS---Ferrari--- +11.68
4. VET---Red Bull--- +1:24.21
5. RIC---Red Bull--- +1 okr.
6. HAM---Mercedes--- +1 okr.
7. ROS---Mercedes--- +1 okr.
8. VER---Red Bull--- +2 okr.
9. SUT---Mercedes--- +2 okr.
10.BUT---McLaren--- +3 okr.
11.YAM---McLaren--- +4 okr.
12.KAR---McLaren--- +5 okr.

Takiej F1 chcecie?
paymey852, 16.04.2014 18:51[!]
@pawel92setter Zgoda, ale żeby Sutilowi dowalić + 1 okr do Hamiltona.
Ja wiem że grubas ale bez przesady :)
Anderis, 16.04.2014 19:12[!]
To, że jest o okrążenie więcej za liderem nie znaczy, że nie jest kilka/kilkanaście sekund za Lewisem. Może być tak, że Alonso właśnie przed chwilą zdublował Sutila i Vergne'a i zaraz przymierzy się do Rosberga i Hamiltona, a cała czwórka może jechać w odstępie np. 8 sekund. :)
hejter, 16.04.2014 19:36[!]
@pawel92setter Nie rozumiem tylko dlaczego Ferrari na czele :D Jak pokazują ostatnie sezony ogromny budżet to nie wszystko.

Ja nie mam nic przeciwko ograniczeniom budżetów na jakimś sensownym poziomie. Kiedyś też byłem zdania, że jak kogoś nie stać to do GP2, ale prawda jest taka, że małe zespoły w F1 były praktycznie zawsze, i to właśnie w nich są ludzie, którzy F1 traktują jako coś więcej niż tylko biznes.
paymey852, 16.04.2014 22:37[!]
@Anderis Oby to było liczone do lidera bo inaczej ... no można zezwalać na użycie DRS mając +1 okr.

To co jest najważniejsze to ATRAKCYJNOŚĆ F1.
Bez niej nie ma sponsorów i takie Ferrari czy Mercedes nie maja pojęcia o czym mali mówią.
Jak sprawić aby Audi czy Toyota miały ochotę na rywalizacje w F1 ?
BMW miało plan blitzkrieg, ambitnie ale już ich nie ma.
lakeman, 17.04.2014 06:50[!]
A może zamiast wprowadzania limitu budżetu - co jest jak dla mnie nie do upilnowania - wprowadzić zasadę równego podziału zysków z kasy za prawa tv? Teraz dostaje je 10 pierwszych zespołów, z czego pierwszy najwięcej itd. I tak naprawdę pierwszy się wzmacnia finansowo, a a ostatni piszczą. Jeśli byłoby to równe, to pierwszym nie robiłoby to różnicy, a ostatni mieliby większe szanse na rozwój. Tylko czy "wielcy gracze" by się na to zgodzili?
ROOK, 17.04.2014 08:17[!]
Cytat RoMan :
Naprawdę nie ma chętnych na miejsca zajęte przez jęczących biedaków?
.     Co najwyżej przez jeszcze bardziej jęczących jeszcze większych biedaków.

.     Panowie (wszyscy, którzy tego nie widzicie) — giganci nie idą do F1 „dla sportu”, „dla rywalizacji”, „dla sprawdzenia się” itp. wynalazków, więc nie oczekujcie, że nagle wrócą najwięksi (Renault, BMW, Toyota, etc.), włożą w temat GIGANTYCZNE pieniądze i z radością zajmować będą ostatnie miejsce. :)

.     Wiecie jaki miałoby rezultat jakieś administracyjne zmuszenie do udziału w F1 jedynie „najbogatszych”/„najbardziej znanych”? Że w F1 pozostałyby maksimum TRZY zespoły. Może jeszcze bywałby jakiś czwarty, ale rotacyjnie i na krótko. Ale to też recepta na regres F1, bo znika powód do wkładania tak ogromnych środków — to samo miejsce na podium zapewniłyby środki znacznie mniejsze.

.     I dlatego właśnie obecność „jęczących biedaków” jest NIEODZOWNYM elementem F1 w zbliżonym do obecnego kształcie — budżety mają mniejsze, ale za to godzą się zajmować końcowe miejsca stawki, mając jedynie nadzieję, że któremuś, ale tylko jednemu z nich, uda się kiedyś przebić do czołówki i może tam przez jakiś czas utrzymać, a może nawet wygrać sezon jak np. Brawn GP. One tworzą koloryt F1, jej obecny kształt, one nawet częściowo kształtują budżety i zachowania liderów, więc jak już pisałem kilka dni temu — trzeba naprawdę o to dbać, by nigdy w F1 nie zabrakło tych „jęczących biedaków”, a czasy przyszły takie, że jest to wyjątkowo realna wizja: Caterham, Marussia, Lotus, Sauber, Force India… Dodatkowo, właśnie z powodu wkładanych ogromnych środków, a braku zwycięstw o odejściu wspominał Mercedes, a teraz to samo robi RedBul z ToroRosso — oni nie będą płacić za wyniki na poziomie drugiej połowy stawki.
SirKamil, 17.04.2014 14:55[!]
Oto jęczący biedacy z drugiego miejsca klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Żadnej konkluzji, że może pieniądze jakie wydają ci jęczący biedacy- skromne ~100 000 000 funtów, czyli ilość gotówki nie do uniesieni (choć dla niektórych nastolatków na f1wm to jak widać biedasumka godna jęczących biedaków- pewnie dostają większe kieszonkowe)- to suma wystarczająca i może faktycznie warto postawić na efektywność wydawania POTWORNIE dużych pieniędzy, zamiast zalewać braki w inżynierii NIEOPISANIE POTWORNIE dużą ilością pieniędzy? aaaa podobno myślenie ma przyszłość.

Proponuje trochę więcej szacunku dla ludzi, którzy gwarantują sporą część budżetów ekip z własnej kieszeni, nie mając z tego nic w aktualnym porządku F1.

"Wolny rynek wewnętrzny F1"- spadłem z piętra...
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca