F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

27.04.2024

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

23.04.2024

Saward: Williams może wystąpić o warunkową licencję dla Antonelliego

Sport Business: Ferrari bliskie tytularnego sponsoringu HP

Krack broni Strolla po kolizji z Ricciardo

Tajlandia zainteresowana organizacją ulicznego GP

22.04.2024

Rosberg: Hulkenberg ma na stole umowę z Audi

Norris: Nic nie wskazywało na taką zwyżkę formy w Chinach

Horner: Wolff nie powinien skupiać się na pozyskaniu Verstappena

W transferowym potrzasku, czyli o zakrętach życiowych Carlosa Sainza

21.04.2024

Alonso tłumaczy wybór miękkiej mieszanki w połowie wyścigu

Więcej wiadomości

  Archiwum 2017
PnWtŚrCzPiSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Wolff: FIA powinna pozwalać kierowcom na ostre ściganie

W środowisku F1 nie milkną echa kontrowersyjnego manewru Maxa Verstappena z GP USA.
Nataniel Piórkowski, 25 pa?dziernika 2017, wyświetlenia: 1927<< | lista | T- | T+ | >>
Embed from Getty Images

Komentując kontrowersyjny manewr Maxa Verstappena z GP USA, szef działu sportów motorowych Mercedesa – Toto Wolff, stwierdził, że FIA nie powinna karać kierowców za ostre ściganie.

Verstappen stracił trzecie miejsce po tym, jak sędziowie nałożyli na niego 5-sekundową karę czasową za ścięcie zakrętu przy wyprzedzaniu Kimiego Raikkonena. Decyzja ta wywołała kontrowersje w środowisku F1, które domaga się większej konsekwentności w ocenach tego typu incydentów.

W ubiegłym roku Grupa Strategiczna ustaliła, że FIA powinna wykazywać bardziej liberalne podejście do egzekwowania limitów toru, nakładając na kierowców kary tylko w przypadku manewrów jakie doprowadziły do incydentów lub stanowiły zagrożenie dla drugiego zawodnika.

„Moim zdaniem powinniśmy pozwolić kierowcom na ściganie, ale gdy ktoś zachowuje się nie fair i używa toru w sposób, w jaki nie powinien, zyskując tym samym przewagę nad rywalem, to należy go ukarać. Jeśli to tylko ostre ściganie, jeśli zawodnik próbuje uporać się z rywalem, nie powinniśmy zbyt szybko nakładać na niego kary” – powiedział Wolff odnosząc się do incydentu i ustaleń Grupy Strategicznej.

Dyrektor niewykonawczy Mercedesa – Niki Lauda, wezwał po wyścigu w Austin do zmiany podejścia w zakresie egzekwowania przez sędziów limitów toru. Trzykrotny mistrz świata dodał, że decyzja o nałożeniu kary na kierowcę Red Bulla była „najgorszym” co widział w Formule 1.

Podobną opinię wyraził Christian Horner, szefujący stajni z Milton Keynes: „Rozmawialiśmy już wcześniej na ten temat. Uznaliśmy, że trzeba pozwolić kierowcom na ściganie, że to oni mają się tym zająć. Teraz nagle pojawiają się tego typu decyzje. Sądzę, że była to zła ocena sędziów”.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
22.04.2024  Horner: Wolff nie powinien skupiać się na pozyskaniu Verstappena
21.04.2024  Mercedes pokłada nadzieję w poprawkach na GP Miami
28.03.2024  Vettel: Powrót do Formuły 1 nie jest w tej chwili moim zmartwieniem
27.03.2024  Wolff: Relacje Verstappena z Mercedesem będą musiały nastąpić
22.03.2024  Wolff: Zmiany w ustawieniach zemściły się w drugim treningu
Tagi:
Wolff T.
Przepisy
FIA
F1 ogólnie

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
kumien, 25.10.2017 13:38[!]
Cytat :
gdy ktoś zachowuje się nie fair i używa toru w sposób, w jaki nie powinien, zyskując tym samym przewagę nad rywalem, to należy go ukarać


Czyli Max skracający zakręt. Tor jest jaki jest i brak tarek nie uprawnia do cięcia zakrętów. Równie dobrze można sobie prostować serpentyny. Toto zamiast jasnych zasad próbuje wprowadzić jakieś nieokreślone zachowanie fair zamiast zaproponować rozwiązanie bez luk.
marcelo92, 25.10.2017 13:51[!]
Samozaprzeczenie w wypowiedzi Toto. Ostre ściganie to nie skracanie zakrętów. Ostre ściganie to Vettel z Ricardo w Chinach albo Vettel z Maxem w Wielkiej Brytanii. Walka koło w koło ale na jakis zasadach. Dobry komentarz kiedys powiedzial Hamilton o Kubicy, ze walcząc z Kubica wiesz, ze to bedzie ciężki pojedynek, ale wiesz ze bedzie uczciwy. Czy jakos tak, juz dokladnie nie pamietam. I mysle, ze to zasada to klucz do walki kierowcow. Jezeli zaczną łamać przepisy i jezdzic jak kazdy chce to wszystko straci sens. Mi osobiście w tym sezonie praca sędziów sie podoba, w stosunku do poprzednich lat i ich nieracjonalnych decyzji jest niezle obecnie. Przypomnijmy sobie za co został ukarany Kubica na walce z Hamiltonem w Japonii 2007.
Lejnus, 25.10.2017 14:11[!]
Cytat marcelo92 :
Dobry komentarz kiedys powiedzial Hamilton o Kubicy, ze walcząc z Kubica wiesz, ze to bedzie ciężki pojedynek, ale wiesz ze bedzie uczciwy.


Seb by się nie zgodził, w szczególności poprzez manewr Roberta na Sebastianie (Vettelu) w GP Belgii 2010, gdy Polak po błędzie wypycha nadjeżdżającego niemca Niemca na trawę przez co ten o mało co nie traci kontroli nad pojazdem :P
pieecon7, 25.10.2017 14:14[!]
Wydaje mi sie ze Toto mnial na mysli ze ostre sciganie jak najbardziej moze byc stosowane ale kiedy nastapi jakis incydent czyli delikatne zepchniecie z toru lub jakas stuczka na nie korzysc bolidu wyprzedzanego w tedy FIA powinna stosowac kary przesuniecia o pozycje. Miom rowniez zdaniem FIA za ostro potraktowala Maxa w cale nie musieli go tak karac przeciesz az tak mocno nie skrocil tego zakretu
Luis Garcia, 25.10.2017 14:33[!]
Cytat Lejnus :
Seb by się nie zgodził, w szczególności poprzez manewr Roberta na Sebastianie (Vettelu) w GP Belgii 2010, gdy Polak po błędzie wypycha nadjeżdżającego niemca Niemca na trawę przez co ten o mało co nie traci kontroli nad pojazdem :P

RK zostawił mu wystarczająco dużo miejsca, tylko że Vettel trochę spanikował, coś jak Sainz zaraz na początku wyścigu w Baku w tym roku, kiedy to przestraszył się wracającego na tor Kwiata.
Zomo, 25.10.2017 15:43[!]
Tak sie "wypycha" Vettela wg, naszego lokalnego specjalisty @Lejnusa:

https://s1.postim...2w0d21de7/kubica.jpg

(kolo Vettela widoczne na lewej krawedzi obrazka). Vettel wtedy ewidentnie spanikowal, moze bal sie ze Robert znowu stacil panowanie jak pare sekund wczesniej, nie wiadomo. Ale na pewno nie zostal przez Roberta "wypchniety".
Swoja droga jak na to jeszcze raz popatrze to wydaje mi sie ze Robert chcial po prostu wrocic na sucha czesc toru, gdyby nie warunki pogodowe wogole by sie nie pchal na lewo.
marcelo92, 25.10.2017 16:05[!]
Moze sie Vettel bal, ze Kubica bierze odwet za Australię 2009 :D
Titheon, 25.10.2017 18:11[!]
Cytat :
Uznaliśmy, że trzeba pozwolić kierowcom na ściganie, że to oni mają się tym zająć.

To może niech sam Raikkonen zadecyduje, kto powinien stać na podium w USA? :) Skoro pozwalamy kierowcom się ŚCIGAĆ i to oni mają się wszystkim zająć, to niech i oni decydują, czy manewr uznają za uczciwy, czy nie ;)

Zresztą nie rozumiem, jaki sens w tym artykule ma wypowiedź Wolffa... Tak naprawdę ciężko wywnioskować, co chciał w ten sposób powiedzieć Toto o tym manewrze. Zalatuje mi tak wyrafinowaną dyplomacją w tym przypadku, że głowa mała :)
jarof1, 25.10.2017 19:41[!]
"zyskując tym samym przewagę nad rywalem, to należy go ukarać"
I właśnie tak było w GP USA panie Wolf.
A jak by Kimi tak poszedł przez ten zakręt to dopiero było by ujadanie...
Falarek, 25.10.2017 20:54[!]
Byłoby ujadanie jakby któregoś z kierowców Mercedesa ktoś tak wyprzedził
RY2N, 26.10.2017 07:58[!]
Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że Ci z komentujących, którzy bronią Maxa i postuluja poluzowanie przepsisów nie zdają sobie sprawy, że gdyby faktycznie poluzować przepisy to Max by nie wyprzedził Kimiego. Po prostu w tym zakręcie Kimi jechałby poza torem i byłby dokładnie w miejscu, które Max użył do wyprzedzenia.
Naprawdę trzeba sobie uświadomić że to wyprzedzenie się odbyło tylko dlatego że jeden z zawodników przestrzegał przepisów a drugi zupełnie nie. I to mogła też być podstawowa przesłanka do takiej decyzji sędziowskiej jaką podjęli (drugą przesłankią jest to że Max wysynął się przed Kimiego w momencie gdy jego bolid był poza torem). Po prostu gdyby obaj przycięli zakręt wyjeżdżając poza tor ale nie zmieniła się kolejność - to sedziowie by odpuścili podobnie jak w dziesiątkach innych incydentów w tym GP.
I tyle w temacie.
bartoszcze, 26.10.2017 09:39[!]
Cytat RY2N :
Naprawdę trzeba sobie uświadomić że to wyprzedzenie się odbyło tylko dlatego że jeden z zawodników przestrzegał przepisów a drugi zupełnie nie.

Akurat jestem odwrotnego zdania - gdyby Max wytrzymał w torze (po T16 Kimi zostawił mu wolną wewnętrzną), to przejechaliby całą sekwencję bok w bok, i prawdopodobnie Max skończyłby na podium.
Aeromis, 26.10.2017 10:22[!]
@RY2N
Choć po angielsku, to jest to w miarę dobrze wytłumaczony szerszy punkt widzenia, nomen omen to co pisałem od samego początku https://www.youtu.../watch?v=BbCHTgn3nro
Titheon, 26.10.2017 10:36[!]
@bartoszcze - a z tym to akurat i ja się zgadzam.

Tyle, że to wciąż nie zmienia faktu, że Verstappen wyprzedził poza torem i kara się należała - bo to, że zawodnik jest szybszy, nie powinno z miejsca postawić go w lepszej sytuacji przy ocenie tego, czy manewr uznać za prawidłowy, czy nie :)
RY2N, 26.10.2017 11:13[!]
@Aeromis
Ja nie do końca podzielam wnioski z tego materiału.
Po pierwsze tegoroczne poluzowanie sędziowania polega właśnie na tym, że nie karzą już każdego wyjazdu poza tor tylko wyłącznie taki gdzie ktoś zyskał przy tym pozycję i co ważniejsze - zyskanie pozycji nastapiło w chwili bycia przez tego zawodnika poza torem (bo już łagodniej traktują jak ktoś zyskał pozycję jeszcze na torze i dopiero już po wyprzedzeniu wyniosło go poza tor).
Po drugie wielokrotnie "wciskanie się pod łokieć" było karane gdy się nie udało i doszło do kolizji, a karę w takich sytuacjach dostawał atakujący (bo zawodnik z przodu wybiera linię jazdy i opóźnienie hamowania przez atakującego i próba uniemożliwienia jadącemu z przodu zejścia do wewnętrznej poprzez 'wsadzenie' swojego przedniego skrzydła nigdy nie znajdowała uznania u sędziów - poza tym że czasem przymykali oko na takie sytuacje tuż po starcie). Dlatego nie można przyjąć argumentów że Max zjechał na wewnętrzną żeby uniknąć kolizji - on był obowiązany przyhamować, aby uniknąć kolizji - jeśli kontynuował to godził się na konsekwencje. Oczywiście wybrał wyjazd poza tor ale powinien był oddać pozycję. Zresztą niewykluczne, że nawet po oddaniu pozycji udałoby się mu wyprzedzić Kimiego nieco dalej bo Kimi byłby już mocno zestreswoany i poirytowany sytuacją (koniec paliwa, ślizgające się gumy i o mały włos kolizja).
marvin, 26.10.2017 13:25[!]
@Aeromis
Punkt widzenia ciekawy, ale moim zdaniem nadal Verstappen ściął zakręt, przez co znalazł się nielegalnie przed Kimim i powinien mu oddać pozycję. W filmie jest też powiedziane, że Raikkonen go zmusił do obrania takiego toru jazdy, moim zdaniem nie jest to prawdą, Verstappen się tam wepchnął pomimo braku miejsca tak naprawdę na pokonanie tego zakrętu, a Raikkonen jechał normalną linią wyścigową (która nie przewiduje mocnego przytulania się do wierzchołków zakrętów w tej sekcji). Verstappen nigdy nie powiedział, że Kimi zmusił go do obrania tej linii, raczej chełpił się swoim geniuszem i obrażał sędziów ;)
Aeromis, 26.10.2017 14:16[!]
@RY2N @marvin
Właśnie nie widziałem tego zdarzenia z odpowiedniej kamery by móc określić tę sytuację jako "wpychanie się pod łokieć", a to co widziałem wcale na to nie wskazywało.
Cytat :
bo zawodnik z przodu wybiera linię jazdy
Nie jest tak, w zakręcie jest balans pomiędzy tym co jest z przodu, a tym co jest od wewnętrznej, a dodatkowo sytuację skomplikował fakt, że ten zakręt jest łamany przez co bez odpowiedniego punktu widzenia ja nie potrafię stwierdzić czy RAI wypchnął VER z toru (i np kara dla obu +5 sek, lub nikogo), czy też pozycja RAI dawała mu swobodę wyboru linii jazdy. Ostatnio po wjechaniu Vettela na Strolla po wyścigu Sky Sports dotarło do innego ujęcia które pokazało że jedynym winnym był Vettel, oby i tym razem dotarli do takich materiałów i sprawa się definitywnie wyjaśniła. Póki co sędziowie tradycyjnie nie próbują bronić swoich osądów przez co sami tracą.
marios76, 27.10.2017 11:39[!]
I pozwala...
Ciekawe co by Toto powiedzial, gdyby to Maxa ktos wyprzedzil poza torem? Wtedy to by sie dopiero dzialo! Red Bull to hipokryzja. Zawsze sa pokrzywdzeni, poszkodowani itd. Przesadzaja placzki.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca