|
|
|
|
|
|
Nelsinho twierdzi, że zakazanie kontroli trakcji to dobra decyzja |
"Myślałem, że będzie bardzo ciężko, jednak byłem przyjemnie zaskoczony". |
|
•Konrad Házi, 26 listopada 2007, wyświetlenia: 2132 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Pełniący obecnie rolę trzeciego kierowcy w zespole Renault – Nelson Piquet Jr twierdzi, że zakaz używania kontroli trakcji jest dobrą wiadomością, gdyż od teraz prowadzenie bolidu będzie zależało w większej części od umiejętności kierowcy. Wycofanie TC jest jednym z nowych punktów regulaminu Formuły Jeden na przyszły rok.
Nelson, jaka była twoja reakcja, gdy po raz pierwszy poprowadziłeś bolid z kontrolą trakcji?
„Byłem zaskoczony, jak łatwo prowadzi się bolid z takim wspomaganiem. Samochód był mniej nerwowy i można było agresywniej atakować krawężniki. Pozostawałem w linii i mogłem od razu wciskać pedał gazu do oporu. ECU odbierało i dozowało moc w zależności od dostępnej przyczepności. Było to bardzo dobre dla uzyskiwanych czasów, jednak nie wymagało od kierowcy dużego talentu”.
A gdy wsiadłeś już do bolidu ustawionego pod kątem sezonu 2008?
„Myślałem, że będzie bardzo ciężko, jednak byłem przyjemnie zaskoczony. Przeszedłem z serii GP2, w której mówiąc szczerze samochody używają dosyć dużej siły dociskowej i opon typu slick, jednak nie ma wspomagaczy dla kierowcy. Powoduje to, że musisz się mocno napracować za kierownicą – tyle mogę powiedzieć! W pewnym sensie prowadzenie bolidu F1 bez kontroli trakcji jest łatwiejsze niż oswojenie maszyny GP2. Prawdą jest też, że przesiadka na silniki V8 ułatwiła kierowcom F1 dostosowanie się do nowych warunków. Silnik V10 bez kontroli trakcji byłby brutalniejszy i trudniejszy w opanowaniu”.
Musiałeś dostosować swój styl jazdy do nowych realiów?
„Bolid na sezon 2008 będzie się prowadził zupełnie inaczej niż ten na 2007. Musisz znacznie bardziej uważać na swój tor jazdy, co było dotąd znacznie łatwiejsze. Musisz uważać na wszelkie uślizgi i na to, jak operujesz prawą nogą. Kierowcy będą mieli znacznie więcej frajdy z jazdy. Oczywiście czasy na początku nie będą tak szybkie jak wcześniej, jednak myślę, że z czasem zbliżymy się do poziomu choćby z zeszłego sezonu. Trzeba się po prostu przyzwyczaić do nowych ustawień i znaleźć dla siebie optymalne”.
Czy będziesz musiał zmienić także pewne parametry ustawień bolidu?
„Oczywiście! Trzeba dostosować bolid do tego nowego stylu jazdy. Koniecznością będzie zmiękczenie tylnego zawieszenia, aby uzyskać jak najwięcej przyczepności na wyjściu z zakrętów. Również zużycie opon będzie musiało być bardzo dokładnie monitorowane, zwłaszcza gdy będzie się jechać za rywalem i próbowało go wyprzedzić. Jedno, co trzeba powiedzieć, to że dobry samochód z kontrolą trakcji będzie nadal dobry i bez niej!”
Źródło: RenaultF1.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|