F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

07.05.2024

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Magnussen: Kary ze sprintu w Miami są w pełni zasłużone

Alonso: Hamilton uniknie kary ponieważ nie jest Hiszpanem

Więcej wiadomości

  Archiwum 2008
PnWtŚrCzPiSoNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Analiza techniczna Ferrari F2008

Pozornie bolid ten jest kontynuacją F2007, jednak w rzeczywistości wprowadzono wiele zmian.
deZZember, 9 stycznia 2008, wyświetlenia: 4434<< | lista | T- | T+ | >>
Zapraszamy do zapoznania się z analizą techniczną samochodu Ferrari F2008 przeprowadzoną przez Craiga Scarborougha z magazynu Autosport.

Ferrari nie spoczęło na laurach po zdobyciu podwójnego Mistrzostwa Świata wiedząc, że McLaren był groźny, a nawet przewyższał włoski team w niezawodności i czasami także w szybkości. Model F2007 borykał się z wieloma problemami: głównie z brakiem szybkości na torach pozbawionych szybkich zakrętów – co było dobrze widoczne – oraz z nienajlepszą niezawodnością.

Pozornie nowy bolid jest kontynuacją zeszłorocznego modelu: zmienił się nos, który teraz bardziej przypomina ten używany przez zespół Toyoty, oraz okolice kokpitu. W rzeczywistości jednak zespół przeprojektował elementy aerodynamiczne, by dostosować je do nowych przepisów. Podobnie prace trwały w kontekście ujednoliconego ECU (nazywanego przez Ferrari SECU) oraz zmian dotyczących monocoque.

Pierwszym krokiem było zrozumienie problemów dręczących F2007. Aldo Costa, dyrektor techniczny Scuderii, wskazał jako bardzo ważne odzyskanie konkurencyjności na wolnych, śliskich i wyboistych torach, przy jednoczesnym zachowaniu jej w szybkich zakrętach. To wymagało pracy nad aerodynamiką i zawieszeniem. Nick Tombazis, szef projektantów, sugerował, że nie było to łatwe zadanie – wina nie leżała tylko w "zbyt wrażliwym" pakiecie aero, ale także wiele zależało od zawieszenia.

W dodatku prace nad poprawą przyczepności przy niskich prędkościach musiały także uwzględnić wymagania kierowców, szczególnie Kimiego Raikkonena po jego pierwszym sezonie w zespole. Jednocześnie prace polegały na przystosowaniu bolidu do braku różnych "wspomagaczy elektronicznych" (jak kontrola trakcji, czy bardziej specjalistyczne funkcje zarządzania silnikiem), ułatwiających kierowcom zapanowanie nad samochodem przy wchodzeniu i wychodzeniu z zakrętów.

W rezultacie różnica w wielkości bolidów zeszłorocznego i F2008 wynosi zaledwie parę milimetrów. Costa stwierdził ogólnikowo, że układ samochodu nie zmienił się – jedynie pozycja przednich kół uległa modyfikacji, umożliwiając skrócenie rozstawu osi.

Natomiast zmianom pod względem aerodynamicznym uległa na pewno przednia część bolidu. Do obłego nosa dołączone są dwa płaty przypominające te z Toyoty TF107, a sam czubek nosa od spodu jest ukształtowany tak, by nie zakłócać strugi powietrza trafiającej na dolne skrzydła. Trend ten jest kontynuowany w kształcie monocoque, w którym do góry został przesunięty cały fragment aż do osłon chłodnic, przez co powstało wybrzuszenie w miejscu spoczynku bioder kierowcy. Zauważył to Raikkonen stwierdzając, że nowy kokpit jest mniejszy i ciaśniejszy na wysokości jego ud.

Jak łatwo można było się domyślić, Ferrari zachowało konstrukcję przedniego zawieszenia w układzie kila zerowego (zero-keel) i ponownie umiejscowiło górne wahacze w profilowanych obudówkach dla lepszej geometrii. Redaktor serwisu F1Technical.net zauważa także, że pod nosem na wysokości wahaczy zamontowano profilowane na kształt wycinka cylindra elementy tunelujące strugę powietrza. Podobną rolę mają pełnić małe dodatkowe łopatki na końcu bocznych ścianek przedniego skrzydła.

Boki kokpitu zgodnie z nowymi regulacjami podwyższono – jest to reakcja na groźną sytuacje podczas kolizji między Davidem Coulthardem i Alexem Wurzem, który miał miejsce w Australii w zeszłym sezonie. Masywne ścianki boczne stopniowo przechodzą w coraz węższe, a z przodu znajdują się małe wybrzuszenia, które są tylko po to, by spełnione były przepisy regulaminowe.

Znajdujący się nad kokpitem wlot powietrza do silnika jest prostszy i nie został podzielony na dwa odrębne kanały. Chłodnica systemu hydraulicznego pozostała za silnikiem, jednakże w tym sezonie powietrze nie jest do niej doprowadzane oddzielnie – zadowala się ona tym z airboxa.

Osłony chłodnic generalnie pozostały niezmienione, lekko podwyższona została jedynie dolna ścianka, przez co wydech musi nieco wystawać ponad powierzchnię. Obudowa silnika jest za to sporo węższa, co wymusza zastosowanie dodatkowych płetw na końcu, jako że koniec osłony musi mieć zgodną z regulaminem szerokość 305 mm.

Z pewnością kształt przednich i tylnych skrzydeł oraz innych drobnych elementów aerodynamicznych ulegnie modyfikacji przed pierwszym wyścigiem sezonu w Australii. Obecnie prezentowane skrzydła i boczne płaty są użyte z poprzedniego modelu.

Jeżeli chodzi o mechanikę, F2008 odziedziczył po poprzedniku oficjalnie karbonowo-tytanową skrzynię biegów, choć w oświadczeniu prasowym pada jedynie określenie "karbonowa". Tombazis potwierdził jednak serwisowi autosport.com, że nowa skrzynia jest wykonana taką samą metodą, co zeszłoroczna.

Zobacz także:

Źródło: Autosport.com, F1Technical.net
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
24.08.2011  Toyota ujawnia szczegóły bicia rekordu na Nurburgringu
02.08.2011  Rywale Red Bulla kopiują 'pochylenie' bolidu RB7?
28.07.2011  Key: Nowe zasady dot. dmuchanych dyfuzorów wciąż mają luki
15.06.2011  Wyjaśnienie kwestii dmuchanych dyfuzorów
18.04.2011  Przegląd rozwiązań technicznych w obszarze wydechu (cz.2)
Tagi:
Ferrari
Prezentacje
Analizy techniczne

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca