F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

23.04.2024

Saward: Williams może wystąpić o warunkową licencję dla Antonelliego

Sport Business: Ferrari bliskie tytularnego sponsoringu HP

Krack broni Strolla po kolizji z Ricciardo

Tajlandia zainteresowana organizacją ulicznego GP

22.04.2024

Rosberg: Hulkenberg ma na stole umowę z Audi

Więcej wiadomości

  Archiwum 2008
PnWtŚrCzPiSoNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Niektóre zespoły chcą powrotu silników turbo w 2012

Według austriackiego dziennika Kronen Zeitung są to zespoły Renault i BMW.
Marek Roczniak, 28 sierpnia 2008, wyświetlenia: 8176<< | lista | T- | T+ | >>
Wśród omawianych obecnie propozycji zmian w przepisach Formuły 1 na kolejne lata przewija się między innymi pomysł przywrócenia silników z turbo- doładowaniem, które zniknęły z tego sportu po 1988 roku.

Według największego austriackiego dziennika Kronen Zeitung za takim rozwiązaniem opowiadają się dwaj producenci, którzy mogą pochwalić się sporymi sukcesami na polu silników turbo w przeszłości: Renault i BMW.

Renault przecierało szlaki silnikom z turbodoładowaniem w F1, podczas gdy BMW zdobyło pierwszy tytuł mistrza świata ery turbo, który w 1983 roku wywalczył z zespołem Brabham Nelson Piquet. W późnych latach 80. ubiegłego wieku silniki te osiągały moc w okolicy 1500 koni mechanicznych podczas kwalifikacji.

Gazeta pisze, że zespoły te zaproponowały wprowadzenie począwszy od 2012 roku małych silników o pojemności 1,5 litra z turbodoładowaniem rzędu 1,5 bar. Przy obecnej przewadze, jaką cieszą się zespoły korzystające z silników Ferrari V8 nie jest zaskoczeniem, że rywale dążą do tej dość radykalnej zmiany. Wystarczy wspomnieć, że w Walencji najwyższe prędkości uzyskiwały właśnie bolidy napędzane tymi silnikami.

Przywrócenie silników turbo w F1 może być korzystne dla producentów samochodów także z innych powodów, gdyż zyskają oni dzięki temu pole do popisu zarówno z punktu widzenia marketingowego, jak i technologicznego. Do tego dochodzi mniejsza emisja dwutlenku węgla do atmosfery z takich silników. Zamiar przejścia na jednostki napędowe z turbodoładowaniem w 2011 roku zapowiedziały już władze IndyCar Series.

Źródło: F1-Live.com, GrandPrix.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
27.04.2024  Lista startowa na sezon 2025
21.04.2024  Autosport: F1 omówi propozycję zmian w systemie punktowym
17.04.2024  Verstappen: Sprint w Chinach nie jest dobrym pomysłem
12.04.2024  Formuła 1 potwierdziła kalendarz na sezon 2025
10.04.2024  Autosport: Plan aktywnej aerodynamiki będzie wymagał zmian
Tagi:
F1 ogólnie
BMW
Renault
IndyCar

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
pmerlon, 28.08.2008 23:01[!]
@marrcus. po części bzdurą jest też Twoja wypowiedź. moment obrotowy i moc to dwie wartości, które podobnie jak sprawność, zyżycie paliwa itd. w jakiś sposób charakteryzują silnik. nie jest tak na 100%, że jak podniesiesz moc to równocześnie zwiększysz tylko Vmax, a jak podniesiesz moment obr. to polepszysz przyspieszenie bolidu.

@slipstream. Zgadzam się, że raczej zostaną przy aktuanej mocy jednostek napędowych przy dopuszczeniu turbin.
Czechoslowak, 28.08.2008 23:15[!]
Naprawdę nie mamy się co przejmować tym, że silniki turbo uzyskiwałyby zbyt wielkie moce: zwężka w przepustnicy, czy ogranicznik obrotów załatwiłyby sprawę. Także jeśli tylko FIA by zechciała silniki 1.5 Turbo mogłyby mieć ok. 700-800KM, czyli tyle co teraz. Osobiście też jestem za wprowadzeniem silników z turbo, najlepiej z bezpośrednim wtryskiem, takie rozwiązania stają się standardem w autach cywilnych, silniki atmosferyczne odchodzą powoli do lamusa, dlatego nie ma sensu dalej rozwijać ich w F1. Silniki turbodoładowane są dużo bardziej wydajne energetycznie od atmosferycznych, wiem że niektórych mierzi samo słowo ekologia, ale jeśli bolidy F1 mają być najbardziej zaawansowanymi technologicznie samochodami na świecie, to powinny nimi być również i w tej dziedzinie. Kolejny aspekt to charakterystyka silnika turbo: doładowany silnik ma płaską krzywą przebiegu momentu obrotowego, co oznacza, że ma większy zakres tzw. obrotów użytkowych, a to dalej pole do popisu przy stopniowaniu skrzyni biegów.

pmerlon-> tak naprawdę moc to moment obrotowy przemnożony przez prędkość obrotową i stałą skalującą. te wartości są zatem ze sobą ściśle powiązane, przyjęło się jednak w uproszczeniu mówić że za vmax odpowiada moc maksymalna, a za przyspieszenie (a w zasadzie elastyczność) moment obrotowy (nie tylko sama jego wartość ale i przebieg).
mutu, 28.08.2008 23:37[!]
Jeżeli to ma sprowadzić F1 do dominacji jednego zespołu, to ja mówię takiemu rozwiązaniu NIE.
SoBcZaK, 28.08.2008 23:55[!]
teraz nie ma turbo i tez jest fajnie
marrcus, 29.08.2008 00:00[!]
Moc silnika = moment obrotowy * obroty
zależy przy jakich obrotach ma max moment, jeśli niźej ma większy zakres obrotów gdzie ciągniie mocniej,
oligator, 29.08.2008 08:37[!]
czechoslowak -> mysle ze z 1.5L wyciagnie sie wiecej niz 700-800 KM, przeciez w latach 80tych taka wlasnie obowiazywala obj skokowa dla silnikow turbo!
Hitokiri, 29.08.2008 08:54[!]
Z 1,5 litra wyciągnie na 1000% więcej, w erze turbo miały i po 1500KM, tyle, że po kwalifikacji silnik lądował na złomie :).
O tych 1500-3000KM piszecie tak jak byście nie znali FIA, zapodaliby w przepisach jakąś zwężkę, ograniczyli ciśnienie doładowania, obroty i wyszło by ~700KM, a potem zamrozili to na 5 lat i z głowy. Nie po to przez ostatnie lata zmniejszają prędkości F1 żeby nagle je drastycznie zwiększać.
Sam pomysł z silnikami turbo jest świetny moim zdaniem.
Czechoslowak, 29.08.2008 09:37[!]
oligator-> czytaj uważniej, ja nigdzie nie twierdzę że z 1.5 Turbo nie wyciągnie się więcej niż 800KM. Piszę dokładnie to co Hitokiri, tzn. że jeśli FIA będzie chciała to za pomocą odpowiednich przepisów "zdusi" moce tych silników do 700-800KM
Volk, 29.08.2008 10:27[!]
albo zostawia ograniczenie o 2 weekendach na silnik i nie bedzie mozna tak wyzylowac motoru jak w latach 80. zeby nie ryzykowac awarii w wyscigu
Huckleberry, 29.08.2008 15:01[!]
hehe, i tak wszyscy wiedzą, że w 2012 będą w F1 silniki elektryczne ;) :P
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca