F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2003
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2003
Klasyfikacje generalne 2003
Statystyki z sezonu 2003

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Silverstone.
Foster's British Grand Prix 200320 lipca
Silverstone Circuit
Długość toru: 5,141 km
Liczba okrążeń: 60
Pełny dystans: 308,355 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:18,998 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2002
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:23,083 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2002
Największa średnia prędkość wyścigu:
216,231 km/h - Mika Hakkinen (McLaren), 2001
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Szczegółowy opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Ze względu na niezbyt udany start Rubens Barrichello (Ferrari) tuż przed pierwszym zakrętem (Copse) został wyprzedzony przez Jarno Trullego (Renault) oraz Kimiego Raikkonena (McLaren) i spadł na trzecią pozycję. Na kolejnych dwóch pozycjach utrzymali się bracia Ralf (Williams) i Michael (Ferrari) Schumacherowie, a tuż za nimi znalazł się Fernando Alonso (Renault), który w chwilę po starcie wyprzedził drugiego kierowcę z zespołu Williams – Juana Pablo Montoyę i Cristiano da Mattę. Kolumbijczyk także zdołał wyprzedzić kierowcę Toyoty i dzięki temu ponownie znalazł się na siódmej pozycji, natomiast o kolejną pozycję tuż przed pierwszym zakrętem walczyli między sobą Jacques Villeneuve (B.A.R), kierowcy z zespołu Jaguar – Antonio Pizzonia i Mark Webber, a także drugi kierowca z zespołu McLaren – David Coulthard. Z walki tej zwycięsko wyszedł Pizzonia, awansując w ten sposób na dziewiątą pozycję, natomiast Coulthard musiał zadowolić się awansem o jedno miejsce, gdyż udało mu się wyprzedzić tylko Webbera. Drugi kierowca Toyoty – Olivier Panis utrzymał się na 13 pozycji, natomiast startujący zza pleców Francuza Heinz-Harald Frentzen ze względu na duże kłopoty z ruszeniem z miejsca spadł aż na ostatnie miejsce. Niemiec został wyprzedzony przez partnera z zespołu Sauber – Nicka Heidfelda, który ponadto zdołał wyprzedzić Giancarlo Fisichellę i dzięki temu awansował na 14 pozycję. Partner Fisichelli – Ralph Firman awansował na 16 pozycję, a tuż za kierowcami z zespołu Jordan znalazł się Jenson Button (B.A.R), wyprzedzając na prostej startowej obydwu kierowców z zespołu Minardi – Justina Wilsona i Josa Verstappena, którzy przy okazji zamienili się miejscami.

Tuż przed kolejnym zakrętem (Maggot) Michael Schumacher próbował wyprzedzić swojego młodszego brata, jednak nieudaną próbę ataku przypłacił tym, iż do jego skóry zaczął się dobierać Alonso. Tymczasem Coulthard wyprzedził Villeneuve'a i awansował do pierwszej dziesiątki, natomiast inny reprezentant Wysp Brytyjskich – Button pokonał obydwu kierowców z zespołu Jordan i znalazł się na 15 pozycji. Ponadto Firmana zdołał również wyprzedzić Verstappen, spychając w ten sposób kolejnego Brytyjczyka na 18 pozycję. Na najdłuższej prostej toru Silverstone, na której końcu znajduje się wiraż Stowe, Alonso postanowił zaatakować Michaela Schumachera, jednak Niemiec za wszelką cenę nie chciał dopuścić do utraty piątej pozycji i zmusił wręcz kierowcę Renault do zjechania na pobocze, co z kolei spowodowało, iż przed szansą wyprzedzenia Hiszpana stanął Montoya. Zanim jednak pojedynek ten doszedł do skutku, podczas pokonywania zakrętu Stowe Coulthard zdołał wyprzedzić Pizzonię i był już dziewiąty. Montoya tymczasem zdołał zrównać się z Alonso podczas pokonywania kolejnej prostej, by tuż przed ósmym zakrętem po wewnętrznej wyprzedzić bez większych problemów Hiszpana, który w ten sposób spadł na siódmą pozycję. W tym samym miejscu toru, ale po zewnętrznej stronie zakrętu Button zaliczył nieudaną próbę wyprzedzenia Heidfelda. Niepowodzeniem zakończyła się także próba wyprzedzenia Firmana przez Wilsona.

Na trzecim okrążeniu Frentzen wyprzedził Wilsona, a na kolejnym okrążeniu udało mu się również wyminąć Firmana i w ten sposób awansował na 18 pozycję. W następnej kolejności Niemiec wyprzedził drugiego kierowcę z zespołu Minardi – Verstappena, którego na piątym okrążeniu zdołali także wyminąć Firman i Wilson, spychając w ten sposób Holendra na ostatnie miejsce. W międzyczasie z bolidu jadącego na dziewiątej pozycji Coultharda wypadł zagłówek, ograniczający ruchy głowy kierowcy w kokpicie i wylądował na środku toru tuż za szybkim zakrętem Copse. Było to na tyle niebezpieczne miejsce, iż organizatorzy wyścigu zdecydowali się na wypuszczenie na tor samochodu bezpieczeństwa. Oprócz Szkota, który z wiadomych względów musiał zjechać do boksów, okres neutralizacji do odbycia pierwszych postojów wykorzystali także kierowcy Toyoty – da Matta i Panis, a także Firman. Na pozycje od 8 do 16 awansowali w tym momencie Pizzonia, Villeneuve, Webber, Heidfeld, Button, Fisichella, Frentzen, Wilson i Verstappen, natomiast da Matta, Panis, Coulthard i Firman po powrocie na tory wylądowali na ostatnich miejscach. Wznowienie wyścigu nastąpiło pod koniec szóstego okrążeniu, a wraz z samochodem bezpieczeństwa do boksów zjechał Pizzonia ze względu na konieczność wymiany źle funkcjonującej kierownicy. Postój ten kosztował Brazylijczyka spadek z pozycji ósmej aż na ostatnią.

Tuż po wznowieniu wyścigu jadący na szóstej pozycji Montoya próbował wyprzedzić Michaela Schumachera, jednak sztuka ta nie powiodła się kierowcy z zespołu Williams, który w dodatku zahaczył o pobocze, ale obyło się bez większych dramatów. Na ósmym okrążeniu da Matta wyprzedził Verstappena i awansował na 15 pozycję. Na kolejnym okrążeniu Holender został także wyprzedzony przez Panisa, Coultharda oraz Firmana i spadł na przedostatnią pozycję. Na 11 okrążeniu Barrichello wyprzedził Raikkonena i awansował na drugą pozycję. W chwilę później przebieg wyścigu został dosyć nieoczekiwanie zakłócony przez jednego z kibiców. Ubrany w szkocką spódnicę (kilt) mężczyzna po przeskoczeniu ogrodzenia zaczął biec po najdłuższej prostej toru Silverstone w kierunku nadjeżdżających w jego stronę bolidów, jednak po spowodowaniu palpitacji serca u kilku kierowców został w końcu powalony na ziemię przez jednego z porządkowych i odciągnięty w bezpieczne miejsce. Incydent ten oczywiście spowodował kolejną neutralizację wyścigu, którą do obycia pierwszych postojów wykorzystali wszyscy kierowcy z wyjątkiem da Matty, Panisa, Coultharda, Firmana oraz Pizzonii.

Kierowcy Toyoty wraz z Coulthardem awansowali w tym momencie na czołowe miejsca, a tuż za nimi znaleźli się Trulli i Raikkonen. Barrichello ze względu na duży ruch w boksach na tor powrócił za Firmanem na ósmej pozycji, a tymczasem drudzy kierowcy z zespołów Williams, Renault i Ferrari – Montoya, Alonso oraz Michael Schumacher ze względu na konieczność przeczekania postojów swoich partnerów po powrocie na tor zajmowali pozycje od 13 do 15. Przed nimi znaleźli się Webber, Villeneuve, Verstappen (jeszcze bez postoju) i Pizzonia. Po 12 okrążeniach stawkę zamykali Heidfeld, Fisichella, Wilson, Button oraz Frentzen. Pod koniec kolejnego okrążenia pierwszy postój zaliczył także Verstappen, a po powrocie na tor znalazł się na ostatniej pozycji. Tuż po drugim wznowieniu wyścigu na początku 16 okrążenia Raikkonen wyprzedził Trullego i awansował na czwarta pozycję. W chwilę później Montoya wyprzedził Pizzonię, a pod koniec najdłuższej prostej udało mu się również wyminąć Villeneuve'a i w ten sposób awansował do pierwszej dziesiątki. Ponadto w tym samym miejscu toru Barrichello wyprzedził Firmana i awansował siódmą pozycję. Zaraz za zakrętem Stowe Raikkonen rozpoczął zacięty pojedynek z partnerem z zespołu McLaren – Coulthardem, który zakończył się udanym manewrem wyprzedzania pod koniec następnej prostej. Miejsce to do zyskania kolejnej pozycji wykorzystał również Montoya, gdyż udało mu się wyprzedzić Webbera.

Na początku 17 okrążenia Raikkonen wyprzedził Panisa i przesunął się na drugą pozycję, natomiast pod koniec najdłuższej prostej Barrichello podjął pierwszą próbę wyprzedzenia Ralfa Schumachera. Brazylijczyk postanowił zaatakować kierowcę z zespołu Williams po zewnętrznej stronie zakrętu Stowe, jednak próba ta zakończyła się niepowodzeniem. Sztuka ta powiodła się za to Montoi, który w taki właśnie sposób wyprzedził Firmana i awansował na ósmą pozycję. Tymczasem Barrichello kontynuował walkę z młodszym z braci Schumacherów i chociaż Niemiec bronił się jak mógł, blokując za każdym razem wewnętrzny tor jazdy i opóźniając maksymalnie hamowanie, to jednak podczas pokonywania szykany składającej się z zakrętów Abbey i Farm został w końcu pokonany. Co więcej, w tym momencie tuż za jego plecami znajdował się już jego partner z zespołu Williams – Montoya, który bez większych problemów wyprzedził go na początku kolejnego okrążenia. W ten sposób Ralf spadł na ósmą pozycję i szybko zaczął zostawać w tyle, co mogło sugerować, iż ma jakiś problem z bolidem. W międzyczasie Wilson został wyprzedzony przez Buttona oraz Frentzena i spadł na przedostatnią pozycję. Na 19 okrążeniu Barrichello zaczął dobierać się do kolejnego kierowcy, którym był Trulli. Tymczasem Ralf Schumacher pod koniec tego okrążenia zjechał do boksów, gdzie mechanicy z zespołu Williams starali się oczyścić jeden z wlotów powietrza, który został zablokowany przez jakiś przedmiot. Ów przedmiot powodował gwałtowny wzrost temperatury silnika i dlatego wymagał natychmiastowego usunięcia. Po tym postoju Niemiec znalazł się na ostatniej pozycji.

Na 20 okrążeniu Pizzonia wyprzedził Villeneuve'a i awansował do pierwszej dziesiątki, natomiast Fisichella nieudaną próbę wyprzedzenia Heidfelda przypłacił stratą 15 pozycji na rzecz Buttona. Tymczasem pojedynek pomiędzy Barrichello i Trullim nadal był nierozstrzygnięty. Po 20 okrążeniach na prowadzeniu nadal znajdował się da Matta, mając niewiele ponad pół sekundy przewagi nad Raikkonenem. Jadący na trzeciej pozycji Panis miał już ponad cztery sekundy straty do partnera z japońskiej stajni, natomiast kolejni czterej kierowcy – Coulthard, Trulli, Barrichello i Montoya jechali tuż za nim w niewielkich odstępach czasowych. Dopiero zamykający punktowaną ósemkę Firman miał już ponad 10 sekund straty do lidera. Z kolei Michael Schumacher nadal znajdował się na 13 pozycji, nie mogąc sobie poradzić pomimo wszelkich starań z wyprzedzeniem Alonso, a jego strata do da Matty wynosiła ponad 16 sekund. Pod koniec 21 okrążenia ze względu na problemy z prawą przednią oponą do boksów zjechał Heidfeld. Kierowca z zespołu Sauber w trakcie tego postoju został wyprzedzony przez Buttona, Fisichellę, Frentzena, Wilsona, Verstappena i Ralfa Schumachera, czyli innymi słowy po powrocie na tor znalazł się na ostatniej pozycji. Na 23 okrążeniu Ralf Schumacher wyprzedził Verstappena i awansował na 18 pozycję.

Na 24 okrążeniu rozegrała się zacięta walka o dziewiątą pozycję pomiędzy kierowcami z zespołu Jaguar – Webberem i Pizzonią. Podczas tego pojedynku bolidy obydwu kierowców zderzyły się nawet lekko kołami, jednak Pizzonia zdołał w końcu wyprzedzić Australijczyka. Ponadto Alonso wyprzedził Villeneuve'a, wykorzystując błąd popełniony przez Kanadyjczyka i awansował na 11 pozycję, natomiast drugi kierowca z zespołu B.A.R – Button zdołał na chwilę wyprzedzić Michaela Schumachera, jednak ten na kolejnym okrążeniu zdołał odzyskać 13 pozycję. W dodatku pod koniec tego okrążenia Pizzonia zjechał do boksów na drugi postój i starszy z braci Schumacherów, wraz z pozostałymi kierowcami z wyjątkiem Heidfelda przesunął się o jedną pozycję w górę. Pizzonia tymczasem na tor powrócił na przedostatniej pozycji. W międzyczasie Ralf Schumacher wyprzedził Wilsona i awansował na 16 pozycję. Na 26 okrążeniu Barrichello uporał się w końcu z wyprzedzeniem Trullego i znalazł się na piątej pozycji, natomiast Firman został wyprzedzony przez Webbera oraz Alonso i spadł na dziesiątą pozycję. Na kolejnym okrążeniu Trullego wyprzedził również Montoya i Włoch spadł na siódmą pozycję, a tymczasem na dobre rozgorzała walka pomiędzy dwoma dawnymi rywalami – Michaelem Schumacherem i Villeneuve'em o 11 pozycję.

Pod koniec 28 okrążenia Coulthard odbył drugi postój w boksach, podczas którego został wyprzedzony przez Barrichello, Montoyę, Trullego, Webbera, Alonso, Firmana, Villeneuve'a, Michaela Schumachera, Buttona, Fisichellę, Frentzena oraz Ralfa Schumachera i w efekcie spadł na 16 pozycję. Wkrótce jednak Frentzen został wyprzedzony zarówno przez młodszego z braci Schumacherów, jak i Szkota, który dzięki temu awansował na 15 pozycję. Na przestrzeni trzech kolejnych okrążeń drugie postoje zaliczyli również Wilson, da Matta, Webber i Panis. Raikkonen, Barrichello, Montoya, Trulli i Alonso awansowali na pozycje od pierwszej do piątej, natomiast da Matta na tor powrócił na szóstej pozycji. Za Brazylijczykiem znalazł się Michael Schumacher, który na 31 okrążeniu w końcu pokonał Villeneuve'a, a na kolejnym także i Firmana. Ochotę na wyprzedzenie Villeneuve'a miał również drugi kierowca z zespołu B.A.R – Button, jednak Kanadyjczyk z jeszcze większą zaciętością niż podczas walki z Schumacherem zaczął bronić swojej pozycji. Panis po drugim postoju wylądował za Frentzenem na 15 pozycji, Webber znalazł się za partnerem z zespołu Jaguar na 17 pozycji, natomiast Wilson po powrocie na tor znalazł się na ostatniej pozycji, a oprócz Pizzonii wyprzedzili go Verstappen i Heidfeld. Pizzonia wkrótce zakończył jednak jazdę ze względu na awarię silnika, a w międzyczasie Ralf Schumacher wyprzedził Fisichellę i awansował na 11 pozycję. Na 34 okrążeniu Niemiec zdołał także wyprzedzić Buttona i dzięki temu awansował do pierwszej dziesiątki.

Na 35 okrążeniu drugi i najprawdopodobniej ostatni (ze względu na dosyć długi czas trwania) postój w boksach odbył tymczasowy lider wyścigu – Raikkonen. Fin na tor zdołał jednak powrócić przed da Mattą na piątej pozycji, tak więc po postojach jadących przed nim czterech kierowców powinien odzyskać prowadzenie. Wraz z Raikkonenem drugi postój zaliczył również Firman, który w jego trakcie został wyprzedzony przez Villeneuve'a, Ralfa Schumachera, Buttona, Fisichellę, Coultharda, Frentzena, Panisa oraz Webbera i po powrocie na tor znalazł się na 16 pozycji. W następnej kolejności boksy odwiedzali Trulli, Heidfeld, Verstappen, Montoya, Alonso, Fisichella, Barrichello, Ralf Schumacher, Frentzen, Michael Schumacher, Villeneuve i Button. Raikkonen rzeczywiście powrócił na prowadzenie, jednak nie cieszył się z niego zbyt długo, gdyż Barrichello, który podczas drugiej rundy postojów także przeskoczył da Mattę, bardzo szybko dogonił Fina i prowokując go do popełnienia błędu (cały pojedynek wyglądał bardzo efektownie) objął prowadzenie wyścigu na 42 okrążeniu. Za da Mattą na czwartej pozycji znalazł się Montoya, a na kolejnych trzech pozycjach podążali Coulthard, Trulli, Panis, Michael Schumacher i Webber. Tymczasem Alonso ze względu na zgaśnięcie silnika podczas drugiego postoju na tor powrócił dopiero na 10 pozycji, a za Hiszpanem znaleźli się kierowcy z zespołu B.A.R – Button i Villeneuve. Brytyjczyk ze względu na późniejszy o jedno okrążenie postój przeskoczył zarówno swojego obecnego partnera, jak i byłego w postaci Ralfa Schumachera, który wylądował na 13 pozycji, a na pozostałych miejscach jazdę kontynuowali Frentzen, Firman, Verstappen, Wilson i Heidfeld. W międzyczasie Fisichella po ewidentnej awarii tylnego zawieszenia zaliczył efektowny piruet na oczach Frentzena i po dowleczeniu się do boksów wycofał się z wyścigu.

Trzecie i zarazem ostatnie postoje da Matta, Panis, Coulthard i Webber zaliczyli od 44 do 47 okrążenia. Montoya, Michael Schumacher i Trulli awansowali w tym momencie na pozycje od trzeciej do piątej, natomiast da Matta i Coulthard na tor powrócili kolejno na szóstej i siódmej pozycji. Panis w trakcie postoju poza starszym z braci Schumacherów został dodatkowo wyprzedzony przez Alonso (awans do punktowanej ósemki), kierowców z zespołu B.A.R oraz Ralfa Schumacher i w efekcie spadł na 12 pozycję, a tymczasem Webber na tor powrócił za Frentzenem i Firmanem na 15 pozycji. Na 48 okrążeniu Raikkonen zbyt szeroko wszedł w szybki wiraż Stowe i ze względu na krótką wycieczkę po poboczu został wyprzedzony przez Montoyę, który dzięki temu awansował na drugą pozycję. Zmiana nastąpiła także na czwartej pozycji, na którą po stoczeniu kolejnego zaciętego pojedynku (tym razem z Trullim) awansował Michael Schumacher.

Na 51 okrążeniu Coulthard wyprzedził da Mattę i znalazł się na szóstej pozycji. Dwa okrążeniu później awaria elektroniki wyeliminowała z walki Alonso. W pierwszej kolejności skorzystał z tego Button, awansując na premiowaną jednym punktem ósmą pozycję. Trzy okrążenia przed końcem wyścigu Trullego zdołał także wyprzedzić Coulthard, spychając w ten sposób Włocha na szóstą pozycję, a ostatnim zdarzeniem w wyjątkowo emocjonującym, tegorocznym wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii był poślizg Villeneuve'a, który Ralf Schumacher wykorzystał do awansowania na dziewiątą pozycję.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca