F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2015
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Rosji
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2015
Klasyfikacje generalne 2015
Statystyki z sezonu 2015

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Sepang.
Petronas Malaysia Grand Prix 201529 marca
Sepang International Circuit
Długość toru: 5,543 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 310,408 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:32,582 - Q1, Fernando Alonso (Renault), 2005
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:34,223 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
205,397 km/h - Giancarlo Fisichella (Renault), 2006
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]

Sebastian Vettel odniósł zwycięstwo w niedzielnym wyścigu o Grand Prix Malezji – drugiej tegorocznej eliminacji mistrzostw świata F1, pokonując Lewisa Hamiltona i Nico Rosberga.

Jedynymi kierowcami, jacy zdecydowali się rozpocząć rywalizację na twardej mieszance ogumienia byli zawodnicy ekipy McLaren-Honda: Fernando Alonso oraz Jenson Button. U progu zmagań temperatury powietrza oraz toru wynosiły odpowiednio 33 oraz 62 stopni Celsjusza. Ryzyko opadów – 40%.

Poker Vettela

Pomimo dobrego startu Rosbergowi nie udało się przesunąć przed Sebastiana Vettela, który mądrze przejechał sekwencję dwóch pierwszych zakrętów. Bolidy Red Bulla zdołał rozdzielić Felipe Massa, z kolei Nico Hulkenberg awansował na siódme miejsce. W samochodzie Maldonado doszło do przebicia prawej tylnej opony. Podobny pech dotknął Raikkonena, który po kontakcie z Sauberem Nasra, do którego doszło w ostatnim zakręcie pierwszego okrążenia, stracił lewą tylną oponę.

Już po dwóch pierwszych okrążeniach Hamilton zdołał oddalić się od Vettela na ponad jedną sekundę. Na czwartym okrążeniu z walki odpadł Marcus Ericsson: po tym jak na dohamowaniu do pierwszego zakrętu Szwed stracił panowanie nad swoim Sauberem i zakopał go w żwirowej pułapce, na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Podczas neutralizacji na postoje zjechały obydwa bolidy Mercedesa, w których znalazła się twarda mieszanka. Ryzyko podjął Vettel, który pozostał na torze na opcjonalnych oponach. Niemiec zapewniał jednak przez radio, o pełnej kontroli sytuacji. Kiepski postój zaliczył Bottas. Z kolei Rosberg spadł za Ricciardo oraz Massę.

Do wznowienia walki doszło na siódmym okrążeniu. Ubiegłoroczny mistrz świata od razu przystąpił do próby wyprzedzenia kierowcy Williamsa, który zgłaszał utratę mocy silnika swojego bolidu. Pierwsze podejście zakończyło się jednak niepowodzeniem. Lepiej sytuacja układała się Hamiltonowi, który w dziewiątym zakręcie przebił się przed Pereza. Meksykanin stracił następnie pozycje na rzecz takich kierowców jak Ricciardo, Rosberg, Verstappen czy Kwiat. W międzyczasie na czele stawki Sebastian Vettel dysponował sześciosekundową przewagą nad Nico Hulkenbergiem.

Po umożliwieniu kierowcom korzystania z DRS Hamilton błyskawicznie awansował na drugie miejsce, wyprzedzając Carlosa Sainza, Romaina Grosjeana oraz Nico Hulkenberga. Rosberg uporał się ze spowalniającym go bolidem Massy, by niedługo później wskoczyć na piąte miejsce korzystając z nieudanej próby ataku Ricciardo na Carlosa Sainza, przeprowadzonej w pierwszym zakręcie. Po trzynastu okrążeniach Vettel notował nieznacznie lepsze czasy od Hamiltona – w tym samym czasie w drugiej dziesiątce Raikkonen kontynuował swój marsz w górę stawki, jadąc na dwunastej pozycji.

Dzięki postojom pozostający na torze kierowcy McLarena przesunęli się na dziewiąte (Alonso) i jedenaste (Button) miejsce. Wkrótce Brytyjczyk zdołał przesunąć się przed Pereza, który coraz bardziej odczuwał skutki wysokiej degradacji ogumienia. Na szesnastym okrążeniu dyrekcja wyścigu przekazała informację o ukaraniu Pastora Maldonado doliczeniem 10 sekund do postoju za przekroczenie odgórnie narzuconego czasu przejazdu sektora podczas neutralizacji. Po dwóch okrążeniach, na których Hamilton zdołał zmniejszyć stratę do Vettela do 8,7s, lider wyścigu zjechał do alei serwisowej. Opuścił ją na trzecim miejscu, tracąc do dwukrotnego mistrza świata około 12 sekund.

Problemy Mercedesa

Pomimo solidnego tempa Hamilton nie był do końca zadowolony z zachowania swojego bolidu, informując inżynierów Mercedesa o niepokojącej podsterowności pojawiającej się podczas przejeżdżania wolnych zakrętów. Tymczasem jadący na opcjonalnej mieszance Vettel ustawicznie redukował swoją stratę do Rosberga, w którego W06 znajdowały się opony wykonane z twardszej mieszanki. Różnica pomiędzy niemieckimi kierowcami stopniała z 4 do niecałej sekundy, co pozwoliło czterokrotnemu czempionowi użyć DRS i odzyskać drugie miejsce w ostatnim zakręcie 21.okrążenia. Na tym samym kółku z rywalizacji wycofał się Fernando Alonso, w którego bolidzie pojawiły się problemy techniczne. Fascynującą walkę stoczyli Verstappen oraz Ricciardo, którzy starli się w sekwencji dwóch pierwszych zakrętów. Górą z konfrontacji wyszedł młody Holender.

Na dwudziestym czwartym okrążeniu Vettel podjął próbę ataku na Hamiltona, który w tym samym momencie zjechał do alei serwisowej po pośrednią mieszankę. Wcześniej Brytyjczyk narzekał na pracę opon przyznając, iż cały czas ślizga się po torze. Dzięki problemom zawodnika z angielskiego Stevenage, Niemiec był w stanie zmniejszać różnicę czasową w tempie 2,5s na okrążenie. Na kolejnym kółku Kwiat obrócił swój bolid w drugim zakręcie po kontakcie z Hulkenbergiem. W żadnym z bolidów nie doszło do uszkodzeń i obaj kierowcy byli w stanie kontynuować rywalizację w wyścigu. W międzyczasie na stanowisku serwisowym Mercedesa pojawił się Rosberg. W przeciwieństwie do strategii Hamiltona, do bolidu Niemca założono nowy zestaw twardego ogumienia.

Na 25 okrążeń przed końcem wyścigu, Vettel dysponował 20-sekundową przewagą nad Hamiltonem, który z kolei o 13 sekund wyprzedzał Rosberga. Po kilku spokojnych okrążeniach doszło do kolizji Grosjeana oraz Pereza, której badaniem szybko zajął się zespół sędziów sportowych. Jego decyzją Meksykanin został ukarany doliczeniem dziesięciu sekund do najbliższego postoju. Podobny ruch sędziowie zastosowali wobec Hulkenberga za wcześniejszą kraksę z Kwiatem. Po kolejnym postoju Kimi Raikkonen powrócił na tor na siódmym miejscu, za Maxem Varstappenem, który chwilę wcześniej toczył wyrównaną walkę z jadącym na piątym miejscu Valtterim Bottasem.

Ostatni akord: Vettel zmierza po zwycięstwo

Na osiemnaście okrążeń przed metą Vettel zjechał do boksów by dopełnić wymogów regulaminu i założyć do swego Ferrari twardą mieszankę ogumienia. Niemiec powrócił na tor tuż przed nosem Rosberga. Co ciekawe niedługo później na swój trzeci postój zjechał Lewis Hamilton, który także został wyposażony w zestaw podstawowego ogumienia. To złe opony – skomentował Brytyjczyk decyzję zespołu, słysząc w odpowiedzi, iż była ona najlepszą z dostępnych opcji. Piętnaście kółek przed końcem różnica pomiędzy Vettelem i Rosbergiem wynosiła około czternastu sekund. Na postój został wezwany Rosberg (zmiana na pośrednią mieszankę), z kolei Button zgłosił znaczy spadek mocy swojej jednostki napędowej i powoli kierował swój bolid do alei serwisowej. Hamilton usłyszał przez radio, iż powinien doścignąć Vettela w ciągu kolejnych pięciu okrążeń. Nie mów do mnie gdy jestem z zakrętach, o mało nie wypadłem z toru – odpowiedział wyraźnie poirytowany Anglik.

Marsz w kierunku czołowej dziesiątki prowadził Grosjean, który na 43. okrążeniu uporał się z Nasrem, a później także z Hulkenbergiem. W tym samym momencie Rosberg ukończył swoje pierwsze pełne okrążenie po ostatnim postoju, uzyskując rekord wyścigu. Na dziesięć okrążeń przed końcem, różnica pomiędzy walczącymi o zwycięstwo Hamiltonem i Vettelem stopniała do 11,4s. Niemiec nie zamierzał jednak łatwo się poddawać, gdyż już na kolejnym kółku jego przewaga wzrosła do 11,7s. Bezpieczne, czwarte miejsce należało do Raikkonena, za którym jechali Massa oraz Bottas. Na czterdziestym ósmym okrążeniu, po założeniu miękkiego ogumienia, Verstappen wyprzedził Sainza odważnym manewrem na dojeździe do 4. wirażu. Chwilę później, po zjeździe do garażu Lotusa, z rywalizacji wycofał się Pastor Maldonado. Różnica między Hamiltonem i Vettelem utrzymywała się na niezmiennym poziomie dziesięciu sekund. Dobrze ci idzie, zachowaj spokój – usłyszał Niemiec.

Ostatnich pięć okrążeń nie przyniosło większych zmian. Co prawda Hamilton był w stanie zredukować swoją stratę do 8 sekund, jednak to Vettel dowiózł do mety swoje pierwsze zwycięstwo dla Ferrari, dublując na ostatnich okrążeniach oba bolidy swej byłej ekipy – Red Bull Racing. Dwa niższe miejsca na podium dowieźli do mety Hamilton oraz Rosberg. Czołową piątkę uzupełnili Raikkonen oraz Bottas. Punkty z Malezji wywiozą także Massa, Verstappen, Sainz, Kwiat oraz Ricciardo.

Dziękujemy za spędzenie z nami kolejnego, obfitującego w emocje weekendu Grand Prix. Kolejna okazja do kibicowania już za dwa tygodnie, przy okazji weekendu F1 w Szanghaju. Wiadomość weekendu? Słowa jakie Vettel usłyszał po przejechaniu linii mety: „Ferrari is back, fantastico, fantastico...”.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 56°C
Temperatura powietrza: 33°C
Prędkość wiatru: 3,8 m/s
Wilgotność powietrza: 55%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
thomas29, 29.03.2015 13:15[!]
@RY2N Możesz mieć rację z tą przyczepnością mechaniczną, Mercedes jest w tym obszarze świetny. Dodatkowo ich silnik ma bardzo dobrą, jak to mówią anglicy, "drivability" (na polski to chyba będą właściwości trakcyjne), ale wydaje mi sie że jeśli chodzi o czystą moc Ferarri i Mercedes są na tym samym poziomie, a czasy takiego Ericssona mogą świadczyć, że nawet lepsze, bo wydaje się, że to głównie z silnikami związany jest progres Saubera.

https://www.youtu.../watch?v=o154jMv7Hz0
https://www.youtu.../watch?v=lIBZuqtsEpE
Dwa porównania z Australii i Malezji. Widać, że Mercedes jest szybszy w zakrętach od Ferrari, które nadrabia na prostych
Bablo, 29.03.2015 14:00[!]
Wow 2 tygodnie i jeszcze nie zostały skasowane te filmy? Co tam sie wydarzyło.

Mercedes koncertowo zepsuł sobie wyścig. Nie docenili Ferrari mam wrażenie.
Ja myślę że ten SC był wprowadzony by nie powtórzyła się sytuacja Bianchiego, a w tym miejscu nie jest wcale niemożliwe władować się w ten dźwig.
oxiplegatz, 29.03.2015 18:21[!]
Niestety Lotus, któremu najbardziej kibicuje (zwłaszcza Grożkowi), mimo nowych silników nadal w czarnej dziurze, marnie to widzę...

Brawa za wyścig dla Vettela, a młody Verstappen pokazał niedowiarkom że jeździć potrafi.
kabans, 29.03.2015 23:02[!]
Gratulacje Sebastianowi "Dyzmie" za zwycięstwo
al_bundy_tm, 30.03.2015 11:05[!]
Cytat oxiplegatz :
Niestety Lotus... nadal w czarnej dziurze
Mnie tez to martwi, poczatek sezonu fatalny, wydalem na nich w GPM prawie 7 baniek, a nie dostalem nawet jednego punktu :) - o zwrocie inwestycji juz zapomnialem, wczoraj kminilem, ze trzeba sie ich chyba jednak pozbyc, liczac na zminimalizowanie strat :)

A to co chlopaki "gadaja" po wyscigu, to juz mnie przerasta :(
Maja szczescie ze "srebrne usta" za 2014 wlasnie zostaly rozdane i moga swoja przyszla forma, wymazac szanse na sukces w tej konkurencji w roku 2015
kabans, 30.03.2015 13:18[!]
Sa w takiej samej formie bo to jest pewnie ten sam bolid co w tamtym roku tylko ze z innym silnikiem
badyl, 30.03.2015 18:07[!]
Cytat thomas29 :
Porównując czasy sektorów, wychodzi coś zupełnie odwrotnego - bolidy z silnikami ferrari wielokrotnie zaskakiwały czasami 1 i 3 sektora gdzie są długie proste, w drugim sektorze natomiast zdecydowaną przewage miały Mercedesy. To świadczy o tym że to silniki Ferrari mogą być nawet lepsze od mercedesowskich, a najlepszym aerodynamicznie autem w stawce są Mercedesy.


Świadczy, albo i nie świadczy.
Jakiś czas temu napisałem na forum taki post:
http://www.f1wm.p...amp;p=728775#p728775
Cytat :
Tak sobie patrzę na te dwa zdjęcia przedniego skrzydła Mercedesa i na moje oko strasznie dużo powietrza kierują na zewnątrz przednich kół w porównaniu do na przykład Red Bulla, czy McLarena (ale to w sumie ta sama koncepcja).
Do tego aż tak duże załamanie strugi powietrza chyba stawia spory opór aerodynamiczny, kilka koni z mocy silnika to pewnie kosztuje. Ciekawe, która koncepcja jest lepsza, RB, czy Merca.

Mercedes mając świadomość, że ma najmocniejszy silnik mógł sobie pozwolić KOSZTEM UTRATY kilku km/h z prędkości max na uzyskanie większego docisku. To najgorsza "dobra" aerodynamika z możliwych do uzyskania (zwiększając opór konstrukcji traci się właśnie km/h na prostych).
Natomiast Ferrari być może zrobiło rzecz odwrotną, kosztem docisku zminimalizowali opór aero auta i zyskali na prędkości maksymalnej.
Całość sprawia potem efekt taki, jak widzieliśmy, czyli słabszy aerodynamicznie Mercedes wygląda na lepszy niż Ferrari, a słabszy silnik Ferrari wygląda na mocniejszy niż Merca.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca