|
|
|
|
|
|
FIA opublikowała analizę systemu medalowego |
Analiza wykazała, że system medalowy zmieniłby rezultat mistrzostw (top 3) w 37 przypadkach. |
|
•Marek Roczniak, 30 stycznia 2009, wyświetlenia: 3241 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
FIA ujawniła dzisiaj wyniki analizy na temat możliwości wprowadzenia do Formuły 1 systemu medalowego, za którym opowiada się szef FOM – Bernie Ecclestone. Jego głównym założeniem jest przyznawanie tytułu mistrzowskiego temu kierowcy, który wygra w sezonie najwięcej wyścigów.
Analiza wykazała, że system medalowy zmieniłby rezultat mistrzostw (jeśli chodzi o czołową trójkę kierowców) w 37 przypadkach z 59, w tym trzynaście razy tytuł zdobyłby inny kierowca. Ponadto tytuł powędrowałby do trzech kierowców, którzy nie zostali mistrzami świata: Stirlinga Mossa, Didiera Pironiego i Felipe Massy.
W proponowanym systemie Michael Schumacher i Juan Manuel Fangio nadal mieliby odpowiednio po 7 i 5 tytułów, ale więcej tytułów zdobyliby między innymi Alain Prost (5 zamiast 4), Ayrton Senna (4 zamiast 3), Jim Clark (4 zamiast 2) i Nigel Mansell (3 zamiast 1). Z kolei Nelson Piquet straciłby swoje wszystkie trzy tytuły, a Niki Lauda dwa ze swoich trzech tytułów.
Jeśli chodzi o czas trwania walki o tytuł, to w czternastu przypadkach byłaby ona krótsza (1955, 1970, 1978, 1987, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 2000, 2001, 2003 i 2004), a w ośmiu dłuższa (1973, 1977, 1979, 1980, 1990, 1991, 2001 i 2005). FIA uznała również za wart podkreślenia fakt, że przy systemie medalowym zespół Brabham za czasów rządów Ecclestone'a nie miałby na koncie żadnego tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców.
Nasuwa się jednak pytanie, czy niniejsza analiza ma jakąkolwiek wartość, skoro walka o mistrzostwo rozgrywała się dotychczas według tradycyjnego systemu punktowego i do pewnego stopnia dyktował on podejście kierowców i zespołów do kolejnych wyścigów. Wyniki byłyby więc prawdopodobnie inne niż w zaprezentowanej analizie, gdyby medale obowiązywały od początku mistrzostw świata F1.
•Inne rozstrzygnięcia walki o tytuł | | | | | Sezon | Mistrz wg medali | Mistrz wg punktów |
|
1958 | Stirling Moss | Mike Hawthorn |
1964 | Jim Clark | John Surtees |
1967 | Jim Clark | Denny Hulme |
1977 | Mario Andretti | Niki Lauda |
1979 | Alan Jones | Jody Scheckter |
1981 | Alain Prost | Nelson Piquet |
1982 | Didier Pironi | Keke Rosberg |
1983 | Alain Prost | Nelson Piquet |
1984 | Alain Prost | Niki Lauda |
1986 | Nigel Mansell | Alain Prost |
1987 | Nigel Mansell | Nelson Piquet |
1989 | Ayrton Senna | Alain Prost |
2008 | Felipe Massa | Lewis Hamilton |
| |
|
|
•Statystyka tytułów wg systemu medalowego | | | | | Kierowca | Tytuły | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|
Michael Schumacher | 7 | 1994 | 1995 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
Juan Manuel Fangio | 5 | 1951 | 1954 | 1955 | 1956 | 1957 | | |
Alain Prost | 5 | 1981 | 1983 | 1984 | 1985 | 1993 | | |
Jim Clark | 4 | 1963 | 1964 | 1965 | 1967 | | | |
Ayrton Senna | 4 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | | | |
Jack Brabham | 3 | 1959 | 1960 | 1966 | | | | |
Jackie Stewart | 3 | 1969 | 1971 | 1973 | | | | |
Nigel Mansell | 3 | 1986 | 1987 | 1992 | | | | |
| |
|
|
•Obecna statystyka tytułów | | | | | Kierowca | Tytuły | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|
Michael Schumacher | 7 | 1994 | 1995 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
Juan Manuel Fangio | 5 | 1951 | 1954 | 1955 | 1956 | 1957 | | |
Alain Prost | 4 | 1985 | 1986 | 1989 | 1993 | | | |
Jack Brabham | 3 | 1959 | 1960 | 1966 | | | | |
Jackie Stewart | 3 | 1969 | 1971 | 1973 | | | | |
Niki Lauda | 3 | 1975 | 1977 | 1984 | | | | |
Nelson Piquet | 3 | 1981 | 1983 | 1987 | | | | |
Ayrton Senna | 3 | 1988 | 1990 | 1991 | | | | |
| |
|
|
Zobacz także: analiza medalowa wyników wszystkich sezonów.
Źródło: FIA.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|