F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

06.05.2024

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Magnussen: Kary ze sprintu w Miami są w pełni zasłużone

Alonso: Hamilton uniknie kary ponieważ nie jest Hiszpanem

GP Miami: wyniki sprintu

Verstappen wygrywa sprint w Miami

Bottas: Zatrudnienie Hulkenberga ma sens z punktu widzenia Audi

Newey: Nie wiem co mnie dalej czeka w Formule 1

Wolff wyklucza debiut Antonelliego w trakcie sezonu 2024

Ricciardo: Od początku czułem, że stać mnie na mocny wynik

Bottas zostanie cofnięty o trzy pozycje na starcie sprintu w Miami

Vowles: Sargeant musi realizować postawione przed nim cele

Więcej wiadomości

  Archiwum 2009
PnWtŚrCzPiSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Bridgestone o węższych oponach, zakazie tankowania i GP Korei

Na tematy te wypowiedział się szef ds. rozwoju opon w Bridgestone - Hirohide Hamashima.
Marek Roczniak, 13 listopada 2009, wyświetlenia: 4570<< | lista | T- | T+ | >>
Szef działu ds. rozwoju opon w firmie Bridgestone Motorsport – Hirohide Hamashima udzielił dzisiaj wywiadu, w którym poza podsumowaniem sezonu 2009 z perspektywy japońskiego producenta wypowiedział się także na temat przyszłorocznych zmian w przepisach i kolejnego nowego wyścigu w kalendarzu.

„W sezonie 2010 będziemy mieli węższe przednie opony. Umożliwi to lepsze zrównoważenie przyczepności pomiędzy przednią i tylną osią bolidów” – powiedział Hamashima. „Kiedy przeszliśmy z rowkowanych na gładkie opony, zachowany został rozmiar opon, co oznaczało, że przednie zyskały proporcjonalne większą przyczepność niż tylne. Rozwiązaliśmy tę kwestię, zwężając przednie opony”.

W przyszłym roku zacznie także obowiązywać zakaz tankowania paliwa w trakcie wyścigów, co zdaniem Hamashimy nie stawi zbyt dużego wyzwania dla Bridgestone. „Samochody będą o około 100 kg cięższe na początku wyścigu, zatem opony muszą być mocniejsze. Jednakże jeśli weźmiemy po uwagę fakt, że docisk aerodynamiczny samochodu może dochodzić do 2000 kg, to te dodatkowe 100 kg nie stanowi zbyt dużej zmiany, jeśli chodzi o nasze mieszanki czy konstrukcje opon”.

„Dla zespołów rezygnacja z tankowania paliwa będzie dodatkowym wyzwaniem i spodziewam się, że zobaczymy ewolucję strategii wyścigowych w trakcie sezonu, podczas gdy wszyscy zaczną dowiadywać się, jakie rozwiązania najlepiej się sprawdzają. Kierowcy będą dobrze musieli korzystać ze swoich umiejętności zarządzania oponami na początku wyścigu, zwłaszcza podczas startu, kiedy samochody są najcięższe, a opony najzimniejsze”.

W prowizorycznej wersji kalendarza na przyszły rok widnieje nowy wyścig – Grand Prix Korei Południowej. Hamashima twierdzi, że Bridgestone z radością powita kolejny nowy tor w F1. „Powitaliśmy już wiele nowych torów Formuły 1 w ostatnich kilku sezonach i podejmowanie nowych wyzwań jest zawsze czymś interesującym. Korea będzie nowym wyścigiem w kalendarzu, ale powróci do niego także tor w Montrealu, który może stanowić specyficzne wyzwanie. Dziewiętnaście wyścigów oznacza, że czeka nas bardzo pracowity rok!”

Źródło: BridgestoneMotorsport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
10.10.2023  Pirelli z nowym kontraktem na dostawy ogumienia dla F1
11.09.2023  Pirelli rozważa wycofanie się z F1 po sezonie 2028?
14.07.2023  Domenicali nie zmienia stanowiska w sprawie jedenastego zespołu
02.07.2023  Zespoły: Bridgestone może mieć za mało czasu
06.06.2023  Autosport: Bridgestone jest zainteresowany powrotem do F1
Tagi:
Bridgestone

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
RomanSz, 13.11.2009 17:10[!]
Pewnie zorbicie ze mnie idiotę ale mnie na fizyce w szkole uczyli że przyczepność (=tarcie) nie zależy od powierzchni styku a wyłącznie od siły docisku i współczynnika tarcia, który jest własnością materiału. Według tego bolid powinien równie dobrze pojechać na kołach o szerokości 2cm (poszlaką na poparcie tego twierdzenia są jednoślady). Oczywiście gdyby opony były węższe to byłby większy nacisk jednostkowy, a więc większe zużycie itp., ale przyczepność ta sama. Więc dlaczego pan z Bridgestona mówi że większa powierzchnia to lepsza przyczepność?

Szkoda że nikt nie czyta wypowiedzi p. Hamashimy, przez to nie dostanę odpowiedzi na odwieczne pytanie...
Nirnroot, 13.11.2009 17:16[!]
A zebys wiedzial ze dostaniesz : P

od powierzchni oczywiśnie ze zależy, bo im wieksza opona tym wiecej materiału ktory jest przyczepny, nie? a pojechać to by pojechał, ale po prostej, coś jak dragster. w zakrętach im szersza opona tym lepsze trzymanie (nie w nieskonczonosc oczywiscie).

Zobacz jak fatalnie zwrotny przy wyzszych predkosciach jest smart, a jak cos z szersza opona, chociazby i Mondeo...
George, 13.11.2009 17:17[!]
Większa powierzchnia równa się z tarciem na większej części opony, czyli wychodzi z tego lepsza przyczepność.
Dżejson, 13.11.2009 17:41[!]
Może jeszcze ktoś powie, że przyczepność nie zależy od temperatury ? Tego, że przyczepność ZALEŻY od powierzchni styku nie trzeba udowadniać na przykładzie szerokiej i wąskiej opony, tylko bierzemy SLICKA i FULL WETA. Czy te opony mają taką samą przyczepność ? Czy opona rowkowana AD 2008 ma taką samą przyczepność jak tegoroczny SLICK ? Sami sobie odpowiedzcie :)
zitol, 13.11.2009 17:53[!]
Tak ale RomanSz rozważając wzór ogólny na tarcie ( F= w x N ) dobrze rozumie teorię
gdzie: w(mi) - współczynnik tarcia, N- siła nacisku

Wypada przytoczyć znane motto:
"Teoria jest wtedy gdy wszystko wiemy, ale nic nie działa.
Praktyka jest wtedy gdy wszystko działa, ale nikt nie wie dlaczego."

:)
RomanSz, 13.11.2009 18:02[!]
zitol brzmi przekonująco, pozostali nie za bardzo :)
w.macko92, 13.11.2009 18:29[!]
A mi nasunęło sie jeszcze jedno pytanie...
Skoro w 2009 został zachowany rozmiar opon, to co z tego, że przednie opony zyskały większą przyczepność?! Czy to nie mogło zostać potraktowane jako kolejne wyzwanie dla inżynierów aby to wykorzystac...wiem ze zespoly opieraja sie tez troche na danych z przeszlosci. dobra. ale czy przednie opony faktycznie trzeba zweżać?! gdzie tu pragmatyzm(przystosowanie się do wymogów) ?!
481, 13.11.2009 18:35[!]
Tarcie opony wąskiej czy szerokiej jest takie same.Ale na wąskie opony działa większy nacisk jednostkowy czyli działa większa siła na wiązania międzycząsteczkowe „gumy” dlatego szybciej odrywają się od siebie i powstaje poślizg.
Patryk777, 13.11.2009 18:41[!]
przeczytaj artykuł o oponach w najnowszym F1 Racing :P
Kamikadze2000, 13.11.2009 18:48[!]
O ile mnie pamięc nie myli, wąskie oponki były gdzieś z 10 lat temu. Cóż, miejmy nadzieje, że Robert wyjdzie na tym dobrze. :))
rmn, 13.11.2009 20:17[!]
zitol ma racje. ah ta teoria:P

Z praktyką jest tak, że chociaż w początkowej fazie hamowania siła tarcia będzie taka sama dla wąskich i szerokich opon to wąskie opony nie są w stanie oddać tak szybko energi kinetycznej samochodu ( przekształcić ją na ciepło(głównie) i oddać powierzchni po której się toczą / powietrzu, które je opływa) jak opony szerokie. W przypadku wąskich opon przy hamowaniu wcześniej osiągany jest punkt, w którym traci ona swoje właściwośći i.. maleje siła tarcia ponieważ inny (mniejszy) jest współczynnik tarci - teoria pokrywa się z praktyką!:) ( F = mi x N)

Ogólnie rzecz biorąc chodzi o ilość energii jaką opona jest w stanie przenieśc na nawierzchnię w jednostce czasu. ( to samo dotyczy przyspieszania ) a nie o samą siłę tarcia, która jest zależna od chwilowych właściwości opony, które to z kolei pogarszają się szybciej w wypadku wąskiego koła.


Analogiczna sytuacja dotyczy tarczy hamulcowej:) W Ferrari jest większa niż w Poldonie właśnie dlatego, żeby utrzymywała swoje właściwości przy większych obciążeniach.
RomanSz, 13.11.2009 23:38[!]
Dzięki! Na to czekałem tyle lat!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca