F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

23.04.2024

Saward: Williams może wystąpić o warunkową licencję dla Antonelliego

Sport Business: Ferrari bliskie tytularnego sponsoringu HP

Krack broni Strolla po kolizji z Ricciardo

Tajlandia zainteresowana organizacją ulicznego GP

22.04.2024

Rosberg: Hulkenberg ma na stole umowę z Audi

Norris: Nic nie wskazywało na taką zwyżkę formy w Chinach

Horner: Wolff nie powinien skupiać się na pozyskaniu Verstappena

W transferowym potrzasku, czyli o zakrętach życiowych Carlosa Sainza

21.04.2024

Alonso tłumaczy wybór miękkiej mieszanki w połowie wyścigu

Ricciardo ukarany za wyprzedzanie podczas neutralizacji

Więcej wiadomości

  Archiwum 2004
PnWtŚrCzPiSoNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

FIA przedstawia ostateczne zmiany w przepisach na kolejne sezony

Marek Roczniak, 24 pa?dziernika 2004, wyświetlenia: 1108<< | lista | T- | T+ | >>
Weekend w Brazylii obfituje w wiele decyzji dotyczących przyszłości Formuły 1. Niektóre z nich przez jednych postrzegane są jako gwóźdź do trumny, a przez drugich jako szansa na poprawę obecnej sytuacji. Zdania są jak zwykle podzielone, ale jeśli chodzi o zmiany dotyczące konstrukcji bolidów, opon i silników na przyszłe lata, których celem jest spowolnienie bolidów, to zespoły mogą mieć tylko do siebie pretensje w przypadku niezadowolenia z ogłoszonej w piątek przez FIA ostatecznej wersji zmian.

Pod koniec czerwca Światowa Rada Sportów Motorowych (World Motor Sport Council, w skrócie WMSC) wcieliła w życie Artykuł 7.5 porozumienia Concorde Agreement i poinformowała Techniczną Grupę Roboczą (Technical Working Group, w skrócie TWG), aby zaproponowała w przeciągu dwóch miesięcy zmiany, mające na celu zmniejszenie osiągów bolidów. Składająca się z przedstawicieli technicznych zespołów TWG oczywiście nie była w stanie opracować akceptowanych przez wszystkich swoich członków propozycji i w tej sytuacji Techniczny Departament FIA dalej na mocy Art. 7.5 przedstawił TWG do wyboru trzy własne pakiety zmian.

Wszystkie pakiety zawierały zmiany w konstrukcji karoserii aby zredukować siłę dociskową bolidów, twardsze opony wytrzymujące znacznie większy dystans niż obecne i zmniejszenie pojemności silników z 3 do 2.4 litra oraz liczby cylindrów z 10 do 8. Pierwszy pakiet dawał największą wolność w kwestiach aerodynamicznych, ale nakładał maksymalne ograniczenia na konstrukcję silników V8. Drugi pakiet wymuszał większe ograniczenia na aerodynamice w zamian za nieco większą wolność w budowie silników V8. Tymczasem ostatni pakiet zawierał najbardziej rygorystyczne przepisy dotyczące karoserii i taką samą wolność techniczną w konstrukcji silników V8 2.4L, jak w przypadku obecnych jednostek napędowych V10 3L.

Wszystkie zespoły były gotowe zgodzić się na zmiany w przepisach dotyczących karoserii i opon z drugiego pakietu, ale nie mogły dojść do porozumienia w kwestii silników. Wymagana była zgoda co najmniej 8 z 10 zespołów i podczas spotkania, które odbyło się 6 września, TWG głosowała stosunkiem 7 głosów za do 3 przeciw za wprowadzeniem przepisów dotyczących silników także z drugiego pakietu. Kolejne spotkanie TWG z 15 października także nie doprowadziło do uzyskania zgody ośmiu zespołów i w tej sytuacji WMSC otrzymała możliwość przedstawienia własnych zmian, które zostaną wprowadzone w życie nie wcześniej, niż trzy miesiące przed ich opublikowaniem.

W ostatni czwartek WMSC opowiedziała się za wszystkimi zmianami z drugiego pakietu, które jeśli chodzi o sezon 2005 zaczną obowiązywać 1 marca 2005 roku, natomiast pozostałe wejdą w życie 1 stycznia 2006 roku.

Zmiany na sezon 2005:

  • podniesienie przedniego skrzydła, przybliżenie tylnego skrzydła, redukcję wysokości tylnego dyfuzora i większe ograniczenia w konstrukcji karoserii tuż przed tylnymi kołami – zmiany te powinny zapewnić zmniejszenie siły dociskowej o co najmniej 20%, przy jednoczesnym minimalnym zmniejszeniu oporu powietrza;
  • jeden zestaw opon będzie musiał wystarczyć na kwalifikacje i wyścig, a więc opony będą musiały być twardsze, co zmniejszy prędkość na zakrętach;
  • każdy silnik będzie musiał wytrzymać dwa całe weekendy Grand Prix, co zaowocuje dalszym zmniejszeniem mocy w stosunku do obecnych, jednoweekendowych jednostek napędowych.
Zmiany dotyczące silników na sezon 2006:
Wprowadzenie silników V8 2.4L wraz z ograniczeniami dotyczącymi budowy i dozwolonych materiałów. Redukcja pojemności jest pewnym sposobem na zmniejszenie mocy, czego wielokrotnie domagała się TWG, natomiast techniczne ograniczenia spowolnią tempo wzrostu mocy w kolejnych latach. Spodziewana moc nowych silników powinna wynieść około 700 koni mechanicznych (obecne silniki w 2006 roku osiągałyby już 1000 koni).
Aby nie utrudniać życia mniejszym i potencjalnym nowym zespołom, w latach 2006 i 2007 dozwolone będzie korzystanie z dotychczasowych silników V10, ale z narzuceniem ograniczenia maksymalnych obrotów.

Największe wątpliwości budzi oczywiście przejście na silniki V8 2.4L, a zwłaszcza ograniczenia dotyczące ich konstrukcji, co według inżynierów z Hondy zuboży techniczną stronę Formuły 1. BMW opowiada się z kolei za pozostaniem przy V10, a nie mniej niezadowolony z postanowień FIA jest Mercedes-Benz. Producenci ci zapowiedzieli już, że zamierzają dochodzić swoich praw na drodze sądowej, gdyż obecne porozumienie Concorde miało gwarantować pozostanie przy konfiguracji V10 3L do końca sezonu 2007. Taki proces będzie się jednak ciągnął latami, tak więc zainteresowanym koncernom i tak nie pozwoli na pozostanie przy silnikach V10 przez następne trzy lata.

Tymczasem Toyota popiera wszystkie zmiany, łącznie z decyzją o tym, że w przyszłym roku jeden silnik będzie musiał wytrzymać dwa wyścigi. W tej sytuacji japoński koncern jest skłonny dostarczać swoje silniki innemu zespołowi już w przyszłym roku i to za całkiem przystępną cenę, wahającą się pomiędzy 10-12 milionów Euro. Nie można więc powiedzieć, że proponowane zmiany mają same wady. Czas pokaże, czy podjęte w tym tygodniu decyzje mają więcej wad niż zalet.

Źródło: FIA, GrandPrix.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
21.04.2024  Ricciardo ukarany za wyprzedzanie podczas neutralizacji
21.04.2024  Autosport: F1 omówi propozycję zmian w systemie punktowym
10.04.2024  Autosport: Plan aktywnej aerodynamiki będzie wymagał zmian
24.03.2024  Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]
24.03.2024  Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii
Tagi:
FIA
Przepisy

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca