Dziewiêæ zespo³ów Formu³y 1 (B.A.R, Jordan, McLaren, Minardi, Red Bull, Renault, Sauber, Toyota i Williams) i piêæ powi±zanych z nimi koncernów samochodowych (BMW, DaimlerChrysler, Honda, Renault i Toyota) og³osi³o wczoraj sfinalizowanie wspólnych propozycji dotycz±cych przysz³o¶ci wy¶cigów Grand Prix po 2007 roku. Przy okazji og³oszono powstanie organizacji Grand Prix Manufacturers' Association (GPMA). W jej sk³ad wesz³y pozosta³e po GPWC koncerny BMW, DaimlerChrysler i Renault, do których 9 maja 2005 roku oficjalnie do³±czy³y japoñskie koncerny Honda i Toyota.
Propozycje te zosta³y przygotowane podczas serii spotkañ odbywaj±cych siê od stycznia do lipca przez technicznych, komercyjnych i prawnych przedstawicieli wymienionych wy¿ej zespo³ów i koncernów. Zak³adaj± one utrzymanie dotychczasowego statusu Formu³y 1 jako czo³owej serii sportowej na ¶wiecie, która powinna przyci±gaæ widzów i zapewniaæ im najlepsze sportowe widowisko. F1 musi pozostaæ królow± sportów motorowych, oferuj±c najbardziej ekscytuj±ce, technologicznie zaawansowane i zarazem globalne wy¶cigi samochodowe.
Zespo³y i koncerny ustali³y tak¿e, ¿e konieczne jest stworzenie d³ugoterminowego planu gwarantuj±cego dobr± koniunkturê temu sportowi, aby wszystkie strony wnosz±ce swój wk³ad w jego powodzenie mia³y stabiln± i ekonomicznie op³acaln± przysz³o¶æ. Niezale¿ne zespo³y bêd± oczywi¶cie mia³y zapewniony sta³y dostêp do silników, co powinno zachêciæ je do uczestnictwa w mistrzostwach.
W oficjalnym o¶wiadczeniu czytamy, ¿e w miarê mo¿liwo¶ci powinna odbyæ siê znacz±ca redukcja kosztów, pod warunkiem ¿e nie wp³ynie negatywnie na poziom widowiska sportowego i wspó³zawodnictwa. Wizja GPMA zak³ada sprawiedliwie i przejrzy¶cie prowadzony sport, w którym wysoce konkurencyjne zespo³y reprezentowane przez najlepszych kierowców konkuruj± ze sob± na najbardziej ekscytuj±cych torach wy¶cigowych na ¶wiecie.
Zespo³y i koncerny maj± nadziejê, ¿e FIA staranie rozwa¿y ich propozycje, których szczegó³y nie zosta³y ujawnione opinii publicznej i domagaj± siê konstruktywnego dialogu z FIA w najbli¿szej przysz³o¶ci oraz spotkania z prezydentem Federacji, Maxem Mosleyem. Co ciekawe pod propozycjami tymi podpisa³y siê tak¿e zespo³y Jordan i Red Bull, które wraz z Ferrari zgodzi³y siê ju¿ na przed³u¿enie do 2012 roku oferowanego przez administracjê F1 porozumienia Concorde Agreement.
¬ród³o: GrandPrix.com