F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

23.04.2024

Saward: Williams może wystąpić o warunkową licencję dla Antonelliego

Sport Business: Ferrari bliskie tytularnego sponsoringu HP

Krack broni Strolla po kolizji z Ricciardo

Tajlandia zainteresowana organizacją ulicznego GP

Więcej wiadomości

  Archiwum 2019
PnWtŚrCzPiSoNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

F1 2019: podstawowe informacje na temat nowego sezonu

Rozpoczynamy rok przedstawieniem kluczowych danych na temat kolejnej edycji mistrzostw świata.
Nataniel Piórkowski, 1 stycznia 2019, wyświetlenia: 6435<< | lista | T- | T+ | >>

Witamy w 2019 roku i zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami na temat nadchodzącego sezonu Formuły 1. Od pierwszego wyścigu dzielą nas 74 dni.

Składy zespołów

W porównaniu do poprzednich sezonów, tym razem na rynku kierowców doszło do bardzo dużych zmian. Co ciekawe lista startowa na sezon 2019 została sfinalizowana już pod koniec listopada.

Dla fanów z Polski najważniejszą informacją było z całą pewnością potwierdzenie powrotu Roberta Kubicy do ścigania w Formule 1. Polak, dla którego ostatnim startem pozostaje GP Abu Zabi 2010, związał się z Williamsem, z którym w ubiegłym sezonie współpracował jako kierowca rezerwowy i testowy. Zespołowym kolegą krakowianina będzie protegowany Mercedesa – George Russell.

W większości ekip także doszło do zmian kadrowych. Tylko ośmiu kierowców z ubiegłorocznej stawki nie zmieniło zimą pracodawcy. Składy zachowają jedynie Mercedes (Lewis Hamilton i Valtteri Bottas) oraz Haas (Romain Grosjean i Kevin Magnussen). W Ferrari miejsce Kimiego Raikkonena zajmie wschodząca gwiazda F1 – Charles Leclerc. W Red Bullu, który będzie korzystał z jednostek napędowych Hondy, w miejsce Daniela Ricciardo pojawi się Pierre Gasly. Latem Australijczyk zdecydował się na przyjęcie oferty Renault, gdzie jego partnerem będzie Nico Hulkenberg.

Ekipa znana obecnie pod nazwą Racing Point rozpocznie pierwszy pełen sezon startów w nowych barwach z duetem Stroll-Perez. Sauber postawił na mieszankę doświadczenia i młodzieńczego entuzjazmu zatrudniając Raikkonena i Antonio Giovinazziego. Nowe otwarcie czeka także McLarena, gdzie będą ścigać się Carlos Sainz i najmłodszy kierowca w stawce, 19-letni Lando Norris. Dwukrotny mistrz świata – Fernando Alonso zdecydował się co prawda na odejście z F1, ale już mówi się o tym, że mógłby przetestować wiosną nowy bolid MCL34. Do Toro Rosso wraca z kolei "rosyjska torpeda" Daniił Kwiat. Po drugiej stronie garażu stajni z Faenzy swój bolid będzie ustawiał Alexander Albon.

 Logo Zespół/silnik Nar.  Pierwszy kierowca Nar.  Drugi kierowca Kierowcy testowi 
 Mercedes
(Mercedes) 
44. Lewis Hamilton 77. Valtteri Bottas Esteban Ocon
Stoffel Vandoorne 
 Ferrari
(Ferrari) 
5. Sebastian Vettel 16. Charles Leclerc 
 Red Bull
(Honda) 
10. Pierre Gasly 33. Max Verstappen 
 Renault
(Renault) 
3. Daniel Ricciardo 27. Nico Hulkenberg 
 Haas
(Ferrari) 
8. Romain Grosjean 20. Kevin Magnussen Pietro Fittipladi 
 McLaren
(Renault) 
4. Lando Norris 55. Carlos Sainz Sergio Sette Camara 
 Racing Point
(Mercedes) 
11. Sergio Perez 18. Lance Stroll Esteban Ocon 
 Sauber
(Ferrari) 
7. Kimi Raikkonen 99. Antonio Giovinazzi Marcus Ericsson 
 Toro Rosso
(Honda) 
23. Alexander Albon 26. Daniił Kwiat 
 Williams
(Mercedes) 
63. George Russell 88. Robert Kubica Nicholas Latifi 

Prezentacje bolidów

Do końca ubiegłego roku daty prezentacji bolidów na sezon 2019 oficjalnie ogłosiły dwa zespoły. Najnowsza konstrukcja Ferrari ujrzy światło dzienne 15 lutego. 12 lutego Renault przedstawi następcę modelu R.S.18. Dzień później nową identyfikację zaprezentuje w Kanadzie zespół zgłoszony do mistrzostw jako Racing Point. Oczekuje się, iż poznamy jego nową nazwę i barwy. Czy wtedy pokazany zostanie bolid stworzony dla Strolla i Pereza? Tego stajnia z Silverstone jednoznacznie nie potwierdziła.

Kalendarz prezentacji przed sezonem 2019
  Bolid/Silnik Data Godzina Miejsce Dodatkowe informacje 
 Renault R.S.19
(Renault) 
12.02  Enstone,
internet 
 
 Racing Point
(Mercedes) 
13.02  Toronto prezentacja zespołu 
 Ferrari
(Ferrari) 
15.02  Maranello,
internet 
 
Kalendarz przedsezonowych testów

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach zorganizowane zostaną dwie tury zimowych testów – obie odbędą się na Circuit de Catalunya pod Barceloną. Do października nie było pewne, gdzie odbędą się zimowe przygotowania. Zespoły poważnie brały pod uwagę przeniesienie zajęć do Jerez. Jeden z pomysłów zakładał nawet przeprowadzenie sesji w Bahrajnie, gdzie zapewnione byłyby dobre warunki pogodowe. Ostatecznie postanowiono pozostać przy sprawdzonym obiekcie w Montmelo.

Każda z tur testów potrwa cztery dni. Pierwszą zaplanowano w dniach 18-21 lutego. Druga ruszy 26 lutego i potrwa do pierwszego marca. Zajęcia wystartują mniej więcej tydzień wcześniej niż przed rokiem. Ma to związek z przesunięciem inaugurującego mistrzostwa GP Australii na połowę marca.

Kalendarz testów Formuły 1 na sezon 2019
P.DataWydarzenieDzieńKrajTorNajszybszy kierowcaFot.
1. 18.02.19Testy grupowe w Montmelo I1/4Catalunya1:18,161 - S. Vettel-
2. 19.02.19Testy grupowe w Montmelo I2/4Catalunya1:18,247 - C. Leclerc-
3. 20.02.19Testy grupowe w Montmelo I3/4Catalunya1:17,704 - D. Kwiat-
4. 21.02.19Testy grupowe w Montmelo I4/4Catalunya1:17,393 - N. Hulkenberg-
5. 26.02.19Testy grupowe w Montmelo II1/4Catalunya1:17,709 - L. Norris-
6. 27.02.19Testy grupowe w Montmelo II2/4Catalunya1:17,144 - C. Sainz-
7. 28.02.19Testy grupowe w Montmelo II3/4Catalunya1:16,231 - C. Leclerc-
8. 01.03.19Testy grupowe w Montmelo II4/4Catalunya1:16,221 - S. Vettel-
9. 02.04.19Testy grupowe po GP Bahrajnu1/2Sakhir1:29,379 - M. Verstappen-
10. 03.04.19Testy grupowe po GP Bahrajnu2/2Sakhir1:29,029 - G. Russell-
11. 14.05.19Testy grupowe po GP Hiszpanii1/2Catalunya1:15,511 - V. Bottas-
12. 15.05.19Testy grupowe po GP Hiszpanii2/2Catalunya1:15,775 - N. Mazepin-
13. 03.12.19Testy opon Pirelli w Abu Zabi1/2Yas Marina1:37,124 - V. Bottas-
14. 04.12.19Testy opon Pirelli w Abu Zabi2/2Yas Marina1:37,204 - G. Russell-
Kliknięcie na nazwę imprezy wyświetla raport z testów, a na najszybszego kierowcę same wyniki


Kalendarz wyścigów

Nie doszło w nim do większych zmian w porównaniu z sezonem 2019. Ze względu na przyspieszenie startu kampanii i jednoczesne wydłużenie jej do pierwszego dnia grudnia, Liberty Media udało się uniknąć organizowania trzech wyścigów tydzień po tygodniu, przy jednoczesnym zachowaniu 21 eliminacji. Miejscami zamieniły się rundy w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.

Grafik jest jednak ponownie krytykowany za łatwo rzucające się w oczy niedociągnięcia logistyczne. Pierwsze pozaeuropejskie wyścigi odbędą się w dwutygodniowych odstępach, przez co przedstawiciele mediów i zespołów będą musieli za każdym razem wracać na Stary Kontynent.

Nie zrezygnowano także z budzącej zastanowienie konfiguracji, w której bezpośrednio po GP Singapuru cyrk F1 udaje się do Soczi, by dwa tygodnie później ponownie obrać azjatycki kierunek podróżą na japońską Suzukę. Większych zmian w kalendarzu należy spodziewać się dopiero w 2020 roku.

Kalendarz wyścigów Formuły 1 na sezon 2019
P.Data Grand Prix Flaga Tor 
1.17.03 Australii Albert Park (uliczny) 
2.31.03 Bahrajnu Sakhir (nocny) 
3.14.04 Chin Shanghai 
4.28.04 Azerbejdżanu Baku (uliczny) 
5.12.05 Hiszpanii Catalunya 
6.26.05 Monako Monte Carlo (uliczny) 
7.09.06 Kanady Montreal (uliczny) 
8.23.06 Francji Paul Ricard 
9.30.06 Austrii Red Bull Ring 
10.14.07 Wielkiej Brytanii Silverstone 
11.28.07 Niemiec Hockenheim 
12.04.08 Węgier Hungaroring 
13.01.09 Belgii Spa-Francorchamps 
14.08.09 Włoch Monza 
15.22.09 Singapuru Marina Bay (uliczny, nocny) 
16.29.09 Rosji Soczi 
17.13.10 Japonii Suzuka 
18.27.10 Meksyku Hermanos Rodriguez 
19.03.11 Stanów Zjednoczonych Austin 
20.17.11 Brazylii Interlagos 
21.01.12 Abu Zabi Yas Marina (nocny) 

Zmiany w przepisach

Najważniejsze modyfikacje dotyczą pakietu aerodynamicznego bolidów, przyjęte w kwietniu ubiegłego roku. Dążąc do ograniczenia efektu jazdy w "brudnym powietrzu" i zwiększenia możliwości wyprzedzania, podjęto decyzję o uproszczeniu konstrukcji przedniego skrzydła, kanałów chłodzących hamulce oraz deflektorów. Zwiększona zostanie także efektywność działania DRS – dojdzie do tego poprzez poszerzenie i pogłębienie tylnego skrzydła.

Limit paliwa na wyścig wzrośnie ze 105 do 110 kilogramów. Wprowadzona zostanie także minimalna masa kierowcy. Przed pierwszym wyścigiem każdy z zawodników zostanie poddany ważeniu. Ci, którzy ważą poniżej 80 kilogramów będą zobligowani do zastosowania balastu, którego umiejscowienie jest ściśle wskazane w przepisach. Dzięki temu zespoły nie będą mogły czerpać korzyści z modyfikowania jego lokalizacji, starając się na przykład poprawić balans bolidu.

Jeśli więcej niż jeden kierowca otrzyma karę startu z końca stawki za wymianę jednostki napędowej, to ustawienie na polach będzie wyznaczana nie jak dotychczas w oparciu o moment zgłoszenia skorzystania z nowej części składowej delegatowi technicznemu, a o rezultaty z sesji kwalifikacyjnej. Ma to zachęcić kierowców, na których ciążą kary do aktywnego udziału w czasówce.

Opony

Przy okazji warto także zwrócić uwagę na nową generację opon Pirelli. Te odznaczają się większą trwałością, pozwalając kierowcom na podkręcenie tempa. Liczba mieszanek na suchy tor została ograniczona z siedmiu do pięciu. Na każde z Grand Prix dostarczone będą trzy z nich. Określane będą standardowymi nazwami i barwami: miękka (czerwona), pośrednia (żółta), twarda (biała).

Szef działu sportów motorowych Pirelli – Mario Isola, tak komentował zmiany w charakterystyce opon na sezon 2019: „W bolidach będzie więcej paliwa, będą cięższe, ale dzięki temu kierowcy będą mogli nieco mniej skupiać się na zarządzaniu paliwem, w obawie że nie dojadą do mety. Musimy brać pod uwagę wszystkie cechy nowego pakietu. Więcej paliwa oznacza, że kierowca będzie mógł mocniej naciskać. Lepiej dać im ogumienie odznaczające się większą trwałością i regularnością osiągów, tak aby mogli walczyć o pozycję na torze, a nie poprzez podcięcia, nadcięcia i rywalizację w pit stopach. Postoje są częścią wyścigu, ale raczej wszyscy bardziej wolimy wyprzedzanie na torze”.

Dobór mieszanek ogumienia na sezon 2019
 Grand Prix  Mieszanka #1 Mieszanka #2 Mieszanka #3 
 Australii C2 (O) C3 (O) C4 
 Bahrajnu C1 (O) C2 (O) C3 
 Chin C2 (O) C3 (O) C4 
 Azerbejdżanu C2 (O) C3 (O) C4 
O = co najmniej jedna z tych mieszanek musi zostać wykorzystana przez kierowcę podczas wyścigu o ile rywalizacja toczy się na suchym torze. Nowy system określeń rodzajów ogumienia: od C1 (najtwardsze) do C5 (najmiększe).

Punkty karne

Punkty karne na dobre zadomowiły się w Formule 1, jednak jak do tej pory żaden z kierowców nie zebrał 12 "oczek" w ciągu kalendarzowego roku i nie został zawieszony na jedno Grand Prix. Po ubiegłym sezonie najwięcej karnych oczek mają na koncie Max Verstappen z Red Bulla, Romain Grosjean z Haasa i Lance Stroll z Racing Point – wszyscy zgromadzili ich po siedem.

W najgorszej gorszej sytuacji jest Kanadyjczyk, któremu pierwsze trzy punkty zostaną anulowane dopiero 1 lipca. Verstappen pierwsze dwa straci w połowie kwietnia, a Grosjean 13 maja.

Z czystym kontem sezon rozpoczynają Lewis Hamilton, Charles Leclerc oraz nowi i powracający kierowcy.

Punkty karne kierowców F1
 Kierowca Zespół Punkty Data anulowania najbliższych punktów  
 Max Verstappen Red Bull 15.04.2019 (2 punkty)  
 Romain Grosjean Haas 13.05.2019 (2 punkty)  
 Lance Stroll Racing Point 01.07.2019 (3 punkty)  
 Brendon Hartley 08.04.2019 (4 punkty)  
 Siergiej Sirotkin 29.04.2019 (2 punkty)  
 Esteban Ocon 06.10.2019 (2 punkty)  
 Fernando Alonso 07.10.2019 (1 punkt)  
 Marcus Ericsson 14.04.2019 (3 punkty)  
 Sergio Perez Racing Point 29.04.2019 (2 punkty)  
 Sebastian Vettel Ferrari 24.06.2019 (2 punkty)  
 Nico Hulkenberg Renault 26.11.2018 (1 punkt)  
 Pierre Gasly Red Bull 15.04.2019 (2 punkty)  
 Valtteri Bottas Mercedes 29.07.2019 (2 punkty)  
 Stoffel Vandoorne 13.05.2019 (1 punkt)  
 Carlos Sainz McLaren 22.07.2019 (2 punkty)  
 Daniel Ricciardo Renault 23.03.2019 (2 punkty)  
 Kevin Magnussen Haas 29.04.2019 (2 punkty)  
 Kimi Raikkonen Sauber 08.07.2019 (2 punkty)  
Na koniec życzymy naszym Czytelnikom wszystkiego najlepszego w 2019 roku i zapraszamy do śledzenia rywalizacji w nadchodzącym sezonie F1 wspólnie z Wyprzedź Mnie!.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
21.04.2024  GP Chin: najszybsze okrążenia w wyścigu
21.04.2024  GP Chin: wyniki wyścigu
21.04.2024  Verstappen bezkonkurencyjny w Grand Prix Chin
20.04.2024  Gasly: Idziemy we właściwym kierunku
20.04.2024  Alonso ukarany za kolizję z Sainzem podczas sprintu
Tagi:
Grand Prix F1

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Masio, 01.01.2019 12:29[!]
Nie podoba mi się zmiana oznaczeń opon. Dotychczas wszystko było jasne i czytelne, a to nowe to jakaś masakra. Jeszcze kolory pozmieniali...
marios76, 01.01.2019 13:01[!]
@Masio Do d...y bylo q nie czytelne. Dla mnie tak, ale jak ktos wchodzi poogladac jeden z pierwszych wyscigow i slyszy miekkie czyli twarde itp. to jakas paranoja byla. Najlepsze bylo by nakazanie uzycia 3 mieszanek w wyscigu, a same opony, zeby byly mniej trwałe. (Na mniej okrazen dobre parametry)
Duzo, duzo rotacji w skladach, a niektorym (Vettel) i tak nie pasuje. Ciesza powroty, moze uciesza debiuty, a przejscia i zmiany moga byc doplywem świeżej krwi w niektorych zespołach. Zapowaida sie fajny sezon, mam tylo nadzieje, ze konkurent pretendenta qytrzyma presję i mistrzostwa beda do konca. Milego sledzenia wszystkim :)
PS Mam nadzieje, ze nic nie bedzie za bardzo zmieniane w przekazach i transmisji i każdy bedzie mogl oglądać?
Pauree, 01.01.2019 13:05[!]
A ja powiem tylko tyle: wielu punktów RK88 życzę wszystkim w tym nowym roku! :)
paymey852, 01.01.2019 13:56[!]
@Masio
Jak by dalej było 7 mieszanek to wolał bym nową propozycje bo te nazwy ultra, hiper to mnie irytowały.
Skoro jednak mamy tylko pięć mieszanek to co za problem nazwać "Super Twarda" i "Super Miękka".
slipstream, 01.01.2019 14:07[!]
Ale wiecie że podobnie z oponami było za Bridgestona. Było kilka różnych mieszanek z których wybierali na wyścig dwie i oznaczali twarde, miękkie. Tylko wtedy nie było takiej informacji jak teraz od Pirelli jakie to dokładnie opony, więc każdy widział tylko opony "z paseczkiem" lub bez.
Mahilda111, 01.01.2019 14:13[!]
Dokładnie. Chyba nikt z was nie myślał, że Bridgestone przywoził do Monako tą samą miękką mieszankę co do Malezji. Te bolidy jechałyby wówczas prosto ze skręconymi kołami :P Pirelli można wiele zarzucić, ale na pewno nie to, że ma słabą komunikację z kibicami.
paymey852, 01.01.2019 17:26[!]
@slipstream
R.K wspominał że za czasów wojny oponiarskiej praktycznie nie jechał dwa razy na tej samej charakterystyce ogumienia :)
marios76, 01.01.2019 20:24[!]
@Mahilda111 Pewnie byli tacy naiwniacy :) Swiadomosc kibica rośnie, ale niektorym moze sie wydawac, ze kiedyś bylo prosciej pod tym wzgledem. Natomiast Pirelli na pewno chce byc czytelne.
Haifisch7734, 01.01.2019 21:20[!]
Osobiście też żałuję, że ujednolicają nazewnictwo w ramach wyścigów, zawsze lubiłem tę gamę kolorów opon :P
ymru, 02.01.2019 09:39[!]
Szkoda, że np. na Australię się nie pokusili o przydział z pominięciem jednego stopnia - C2-C3-C5.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca