|
|
|
|
|
|
Wywiad z Hirohide Hamashimą na temat slicków |
W ubiegłym tygodniu do Formuły 1 powróciły po raz pierwszy od 10 lat gładkie opony. |
|
•Marek Roczniak, 10 grudnia 2007, wyświetlenia: 2160 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
W ubiegłym tygodniu do Formuły 1 powróciły po raz pierwszy od 10 lat gładkie opony typu slick. Na razie tylko podczas testów, ale jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2009 roku będą już także używane w wyścigach.
Podczas czterodniowych testów na torze Jerez wszystkie obecne zespoły wypróbowały wstępną specyfikację slicków Bridgestone, zarówno z obecnym poziomem aerodynamicznej siły dociskowej, jak i z obniżonym o około 30% zgodnie z przepisami przewidywanymi na sezon 2009. Opony nie były także podgrzewane przed wyjazdem z boksów, jako że pokrowce rozgrzewające będą w przyszłości zakazane.
Poniżej przedstawiamy krótki wywiad na temat testów i rozwoju nowego ogumienia Bridgestone z Hirohide Hamashimą – człowiekiem odpowiedzialnym za rozwój wyścigowych opon japońskiej firmy. Wywiad przeprowadziło biuro prasowe Bridgestone.
Czego Bridgestone nauczyło się o gładkich oponach podczas tych testów?
„Test ten pozwolił zebrać wiele cennych danych. Musimy pamiętać, że jest to rozwojowa wersja opon, i że bolidy z 2007 roku nie zostały zaprojektowane z myślą o jeździe na slickach. Jednakże zebrane informacje pomogą nam i zespołom w przyszłych pracach rozwojowych. Otrzymaliśmy wiele opinii od kierowców, wliczając w to Michaela Schumachera, który jest nam dobrze znany. Miło było zobaczyć go tutaj”.
Jaki jest plan dalszych testów i rozwoju gładkich opon?
„Przeanalizujemy zebrane informacje i to pozwoli nam kontynuować rozwój tych opon. Zespoły także otrzymały wstępne informacje, które pomogą im w rozwoju ich samochodów. Odpowiemy w miarę potrzeb na prośby Komitetu Formuły Jeden ds. Testów dotyczące dalszych testów i spodziewamy się, że będzie ich kilka na przestrzeni przyszłego roku”.
Jak bardzo podobne są te opony od tych używanych przez Bridgestone w Formule 1 w 1997 roku?
„Sporo nauczyliśmy się od ostatnich wyścigów na slickach w F1 z naszej aktywności w Formule Jeden i innych seriach wyścigowych, takich jak GP2, Champ Car i IndyCar, które wszystkie korzystają z gładkich opon. Wiedza ta została wykorzystana przy opracowywaniu tych opon i jest wiele różnic w stosunku do naszego ogumienia z 1997 roku”.
Czy były jakieś znaczące różnice w użyciu opon i ich zużyciu bez kontroli trakcji?
„Nie zauważyliśmy znaczących różnic co do tego, jak są wykorzystywane opony bez kontroli trakcji. Jerez jest torem, gdzie kontrola trakcji byłaby bardziej wykorzystywana niż w Barcelonie, gdzie także widzieliśmy bolidy jeżdżące bez tego systemu. Mimo to osiągi opon były dobre i takie, jakie zobaczylibyśmy przy wykorzystaniu kontroli trakcji”.
Jak dużą różnicę powinniśmy zobaczyć w czasach okrążeń na gładkich oponach?
„Kiedy zespoły jeździły z obecnym poziomem aerodynamicznej siły dociskowej, pewne samochody były szybsze o ponad dwie sekundy. Kiedy samochody jeździły z poziomem aerodynamicznej siły dociskowej na sezon 2009, były z kolei wolniejsze, co jest zamierzeniem nowych przepisów. Musimy także pamiętać, że obecne bolidy i ich zawieszenia nie zostały zaprojektowane z myślą o jeździe na slickach. Wiele pracy zostanie jeszcze wykonanej przed rokiem 2009 zarówno nad samochodami, jak i oponami Bridgestone”.
Źródło: BridgestoneMotorsport.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|