|
|
|
|
|
|
WTCC: Augusto Farfus na pole position w Pau |
F3: Jakes odniósł pierwsze zwycięstwo w tym sezonie. |
|
•Qnik & Maraz, 31 maja 2008, wyświetlenia: 3417 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Augusto Farfus wygrał za kierownicą samochodu BMW 320si kwalifikacje do pierwszego z dwóch wyścigów WTCC na ulicznym torze we francuskim Pau. W pierwszym rzędzie stanie wraz z nim kierowca Seata – Yvan Muller.
Po dwóch porannych sesjach treningowych, które odbyły się na mokrym torze nikt nie spodziewał się, że nawierzchnia wyschnie i nie był na to przygotowany. Tak się jednak stało i kwalifikacje odbyły się już na suchej nawierzchni, w związku z czym większość zawodników pojawiło się na torze tuż po zapaleniu się zielonego światła i w początkowej fazie raczej starali się ustawić samochód, niż walczyć o dobre czasy.
Po piętnastu minutach wyglądało na to, że warunki dyktować będą kierowcy BMW, jednak niedługo potem do głosu doszły Seaty i Chevrolety. Tor stawał się z minuty na minutę coraz bardziej przyczepny, jednak wobec tłoku na torze zawodnicy mieli problemy z przejechaniem czystego okrążenia. Na 25 minut przed końcem na prowadzenie wyszedł Yvan Muller, który poprawił czas liderującego już wtedy Farfusa o ponad cztery dziesiąte sekundy. Przez następne kilka minut walka toczyła się o miejsca od drugiego do ósmego. Z dobrej strony pokazywali się wtedy Alex Zanardi i Alain Menu, który jednak parę minut później popełnił poważny błąd – uderzył bokiem swojego Chevroleta o barierę i to był dla niego koniec kwalifikacji.
Na około dziesięć minut przed końcem sesji wielu zawodników zjechało do boksów po nowe komplety opon, a na torze pozostali głównie kierowcy niezależni. Po tych zjazdach tor zakorkował się zupełnie, jednak Yvanowi Mullerowi udało się jeszcze poprawić swój czas. W tym momencie wydawało się, że pierwsze dwa rzędy zajmie koalicja Seatów, ponieważ Huff jadący Chevroletem nie był wystarczająco szybki, a Farfus na trzy minuty przed końcem sesji uderzył lekko w bandę podczas wyprzedzania jednego z kierowców niezależnych i nie wiadomo było, czy będzie mógł kontynuować jazdę.
Jego BMW jednak nie ucierpiało jednak i Brazylijczyk kontynuował walkę. Przekroczył linię mety na trzynaście sekund przed końcem czasu, poprawiając wynik Yvana Mullera o 0,02 sekundy i zdobył pierwsze w tym sezonie pole position. Wielu kierowców popełniało podczas tej sesji błędy. O największym pechu może mówić Ibrahim Okyay, dla którego kwalifikacje skończyły się tuż po rozpoczęciu w wyniku kraksy na prostej start/meta. Błędów nie ustrzegł się też Zanardi, obaj kierowcy Łady, Tom Coronel oraz kilku innych, u których skończyło się jedynie na wykręceniu bączka lub drobnym otarciu o bandę.
Po raz pierwszy w tym sezonie w wyścigu WTCC wystartują Laurent Cezenave oraz Oscar Nogues. Pierwszy z nich wystartuje w zespole Wiechers-Sport, gdzie zastąpił na ten wyścig Oliviera Tielemansa i poprowadzi BMW 320si. Drugi zaś dostał możliwość jazdy za kierownicą samochodu WTCC po dobrych występach w Seat Eurocup. Nogues wystartuje w zespole SUNRED za kierownicą benzynowej wersji Seata Leona.
•Wyniki kwalifikacji na torze ulicznym w Pau (2,760 km) | | | | | P. | Kierowca | Flaga | Samochód | Czas okr. | Strata | Okr. |
|
1. | Augusto Farfus | | BMW 320si | 1:21,960 | | 21 |
2. | Yvan Muller | | SEAT Leon TDI | 1:21,980 | +0,020 | 21 |
3. | Jordi Gene | | SEAT Leon TDI | 1:22,276 | +0,316 | 16 |
4. | Gabriele Tarquini | | SEAT Leon TDI | 1:22,449 | +0,489 | 22 |
5. | Rickard Rydell | | SEAT Leon TDI | 1:22,494 | +0,534 | 19 |
6. | Robert Huff | | Chevrolet Lacetti | 1:22,511 | +0,551 | 15 |
7. | Andy Priaulx | | BMW 320si | 1:22,679 | +0,719 | 23 |
8. | Nicola Larini | | Chevrolet Lacetti | 1:22,790 | +0,830 | 15 |
9. | Tiago Monteiro | | SEAT Leon TDI | 1:22,826 | +0,866 | 24 |
10. | Jorg Muller | | BMW 320si | 1:22,848 | +0,888 | 22 |
11. | Alain Menu | | Chevrolet Lacetti | 1:23,046 | +1,086 | 9 |
12. | Alessandro Zanardi | | BMW 320si | 1:23,048 | +1,088 | 21 |
13. | Tom Coronel | | SEAT Leon | 1:23,106 | +1,146 | 20 |
14. | James Thompson | | Honda Accord Euro R | 1:23,209 | +1,249 | 16 |
15. | Felix Porteiro | | BMW 320si | 1:23,255 | +1,295 | 23 |
16. | Oscar Nogues | | Seat Leon | 1:23,652 | +1,692 | 21 |
17. | Stefano D'Aste* | | BMW 320si | 1:23,817 | +1,857 | 23 |
18. | Franz Engstler* | | BMW 320si | 1:24,273 | +2,313 | 17 |
19. | Pierre-Yves Corthals* | | SEAT Leon | 1:24,348 | +2,388 | 18 |
20. | Laurent Cezenave | | BMW320si | 1:24,410 | +2,450 | 23 |
21. | Sergio Hernandez* | | BMW 320si | 1:25,310 | +3,350 | 5 |
22. | Andrei Romanov* | | BMW 320si | 1:26,169 | +4,209 | 21 |
23. | Jaap Van Lagen* | | Łada 110 | 1:26,685 | +4,725 | 16 |
|
Nie uzyskali minimum kwalifikacyjnego, które wynosiło 1:27.697 | |
1. | Viktor Shapovalov* | | Łada 110 | 1:28,812 | | 12 |
2. | Ibrahim Okyay* | | BMW 320si | 1:30,452 | +1,640 | 2 |
| |
|
|
Przed kwalifikacjami WTCC rozegrany został pierwszy z dwóch wyścigów Formuły 3 Euro Series. Zwyciężył w nim James Jakes (ART Grand Prix), dla którego był to pierwszy triumf w tym sezonie. Przebieg wyścigu na ulicznym torze w Pau był dosyć chaotyczny, a ukończyło go zaledwie 10 z 30 kierowców. Dla Brytyjczyka było to drugie zwycięstwo w F3 Euro Series.
Wyścig rozpoczął się na wysychającym po deszczu torze i upłynął pod znakiem wielu wypadków oraz dwóch okresów neutralizacji. Jakes po wywalczeniu dziś rano pole position, w wyścigu prowadził od startu do mety i po trudnym początku sezonu zdobył swoje pierwsze punkty, wskakując od razu nad szóste miejsce w klasyfikacji kierowców.
Pecha miał tymczasem drugi kierowca ART Grand Prix – Niemiec Nico Hulkenberg, który odpadł z wyścigu po uderzeniu w barierę na 11 okrążeniu, gdy jechał na trzeciej pozycji. Wcześniej po własnym błędzie jazdę zakończył także inny czołowy kierowca serii – Fin Mika Maki (Mucke Motorsport), który wystartował z drugiej pozycji.
W tej sytuacji przed szansą zyskania znacznej przewagi nad rywalami stanął Edoardo Mortara (Signature-Plus). Włoch nie zmarnował okazji i dzięki drugiemu miejscu stał się samotnym liderem serii, mając osiem punktów przewagi nad Makim. Warto dodać, że Mortara we wszystkich pięciu rozegranych dotychczas wyścigach stawał na podium i wydaje się, że pierwsze zwycięstwo Volkswagena od powrotu do F3 w ubiegłym roku jest już tylko kwestią czasu.
Na najniższym stopniu podium stanął ostatni kierowca ART Grand Prix w stawce – Jon Lancaster, mając na mecie mniej niż dwie sekundy straty do zwycięzcy. Dla Brytyjczyka było to jednocześnie pierwsze podium i pierwszy zarobek punktowy w F3. Na pozostałych miejscach punktowanych finiszowali dzisiaj Franck Mailleux, Christian Vietoris, Dani Clos (Hiszpan wystartował dopiero z 26 pozycji, a więc był jednym z bardziej wyróżniających się kierowców), Michael Klein i Renger van der Zande.
• Klasyfikacja generalna kierowców po pięciu wyścigach
•Rezultat końcowy sobotniego wyścigu F3ES na torze w Pau (2,760 km) | | | | | P. | Kierowca | Nar. | Zespół | Okr. | Czas/strata | Naj. okr. |
|
1. | James Jakes | | ART Grand Prix | 29 | 41:06,198 | 1:13,344 |
2. | Edoardo Mortara | | Signature-Plus | 29 | +00,662 | 1:13,412 |
3. | Jon Lancaster | | ART Grand Prix | 29 | +01,251 | 1:13,814 |
4. | Franck Mailleux | | Signature-Plus | 29 | +04,584 | 1:14,317 |
5. | Christian Vietoris | | Mucke Motorsport | 29 | +06,305 | 1:14,375 |
6. | Dani Clos | | Prema Powerteam | 29 | +08,062 | 1:14,571 |
7. | Michael Klein | | Jo Zeller Racing | 29 | +08,776 | 1:13,818 |
8. | Renger van der Zande | | Prema Powerteam | 29 | +09,769 | 1:14,010 |
9. | Robert Wickens | | Signature-Plus | 29 | +10,154 | 1:14,041 |
10. | Kazuya Oshima | | Manor Motorsport | 29 | +19,359 | 1:15,358 |
| |
Najszybsze okrążenie: James Jakes (ART Grand Prix) - 1:13,344 na 26 okr. |
|
|
Źródło: Autosport.com, F3EuroSeries.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|