Wyścigi grand prix być może są wynalazkiem Francji z bazą przemysłową w Europie, jednak przez wiele lat dziedzina ta nabrała iście międzynarodowego charakteru. Wystarczy spojrzeć na różnorodność marek na spoilerach i owiewkach współczesnych bolidów Formuły 1. Należy zauważyć, że Renault buduje swoje podwozia w Anglii, silniki we Francji, ma nowego tytularnego sponsora z międzynarodową siedzibą w Holandii, a jeździ na oponach produkowanych przez japońską firmę Bridgestone. Ponadto, każde grand prix jest nadawane przez stacje telewizyjne w ponad 200 krajach.
To przepaść w porównaniu w nieśmiałymi początkami mistrzostw świata w 1950 roku, które cieszyły się miernym zainteresowaniem mediów, a kalendarz siedmiu wyścigów obejmował grand prix w Wielkiej Brytanii, Monako, Szwajcarii, Belgii, Francji i we Włoszech plus słynne Indianapolis 500 (które uświetniło serię wspaniałą amerykańską obecnością, pomimo że rywalizujące ze sobą samochody niewiele miały wspólnego z ich europejskimi odpowiednikami).
Od tamtej pory F1 była na sześciu kontynentach – rzecz jasna, z pominięciem Antarktyki – zataczając coraz szersze kręgi na całym świecie. A oto przełomowe wydarzenia w historii F1:
18 stycznia 1953 – Argentyna pełni funkcję gospodarza pierwszej rundy mistrzostw świata w Ameryce Południowej, organizując grand prix w Buenos Aires
19 października 1958 – sport podbija Afrykę, kiedy to Maroko pojawia się w kalendarzu Formuły 1 po raz pierwszy i – jak dotąd – jedyny
12 grudnia 1959 – Ameryka Północna po raz pierwszy organizuje prawdziwą rundę mistrzostw świata – grand prix w Sebring (pomimo że Indy 500 pozostaje w kalendarzu aż do roku 1960)
29 grudnia 1962 – Afryka Południowa organizuje wyścig w East London
3 listopada 1963 – w Meksyku odbywa się meksykańskie grand prix – pierwsza runda mistrzostw świata w Ameryce Środkowej
27 sierpnia 1967 – Mosport Park zostaje wybrany na miejsce inauguracyjnego grand prix w Kanadzie
11 lutego 1973 – Brazylia pojawia się w harmonogramie po raz pierwszy. Od tamtej pory wyścig F1 odbywa się w tym kraju każdego roku
17 czerwca 1973 – Anderstorp, Szwecja, staje się najbardziej wysuniętym na północ miejscem organizacji grand prix
24 października 1976 – pierwsze mistrzostwa świata w Azji mają miejsce w monsunowych warunkach na torze Fuji w Japonii
3 listopada 1985 – Adelajda organizuje pierwsze grand prix F1 w Australii
10 sierpnia 1986 – F1 po raz pierwszy wybiera się za byłą Żelazną Kurtynę. Budapeszt, Węgry to miejsce inauguracyjnej rundy mistrzostw świata w Europie Wschodniej
17 października 1999 – Malezja dołącza do cyklu grand prix z wyścigiem w Sepang, niedaleko Kuala Lumpur
24 września 2000 – czas zatacza koło w Ameryce – F1 jeździ teraz na nowym torze, który wykorzystuje fragmenty klasycznego owalu z Indianapolis. To pierwsze amerykańskie grand prix od roku 1991
4 kwietnia 2004 – F1 wchodzi na Bliski Wschód wyścigiem na torze Sakhir w Bahrajnie
26 września 2004 – Szanghaj gospodarzem chińskiego grand prix – to drugie nowe wydarzenie w tym sezonie
21 sierpnia 2005 – Istanbul Park został wyznaczony jako miejsce organizacji tureckiego grand prix
Do końca sezonu 2006 odbyło się 768 rund mistrzostw świata – grand prix w 63 różnych miejscach – a inne walczą o miejsce w kalendarzu. Abu Zabi ma nadzieję na zorganizowanie od roku 2009 drugiego wyścigu na Bliskim Wschodzie, podczas gdy Meksyk (który zniknął z kalendarza po 1992 roku), Afryka Południowa (która po raz ostatni była gospodarzem wyścigu w 1993), Rosja i Indie – wszystkie te kraje były związane z potencjalnymi projektami Formuły 1.
Niektóre niezwykłe miejsca na krótko zaistniały w ciągu ostatnich 57 sezonów – w tym parking Caesars Palace w Las Vegas i 25,838-kilometrowy tor Pescara, najdłuższy tor w historii F1. Jednak kalendarz jest już w dużej mierze ustabilizowany. Tegoroczne 17 wyścigów odbędzie się w Brazylii, Kanadzie i Ameryce – to na zachód, a na Wschód – w Bahrajnie, Malezji, Japonii, Chinach i Australii, w dziewięciu europejskich krajach i w Turcji, leżącej na granicy pomiędzy Azją i Europą – co stanowi równy podział pomiędzy tradycyjną ojczyzną sportu a pozostałymi regionami świata.
Niniejszy artykuł o tajemnicach Formuły 1 dostarczyła Grupa ING – wiodący globalny dostawca usług bankowych, ubezpieczeniowych i zarządzania środków finansowych