F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców

ING przedstawia kulisy F1 - Czy F1 to sport głównie europejski?

Materiały prasowe zespołów i dostawców, 29 kwietnia 2007, wyświetlenia: 4003
ING Bank Śląski SA<< | lista | >> | T- | T+
Wyścigi grand prix być może są wynalazkiem Francji z bazą przemysłową w Europie, jednak przez wiele lat dziedzina ta nabrała iście międzynarodowego charakteru. Wystarczy spojrzeć na różnorodność marek na spoilerach i owiewkach współczesnych bolidów Formuły 1. Należy zauważyć, że Renault buduje swoje podwozia w Anglii, silniki we Francji, ma nowego tytularnego sponsora z międzynarodową siedzibą w Holandii, a jeździ na oponach produkowanych przez japońską firmę Bridgestone. Ponadto, każde grand prix jest nadawane przez stacje telewizyjne w ponad 200 krajach.

To przepaść w porównaniu w nieśmiałymi początkami mistrzostw świata w 1950 roku, które cieszyły się miernym zainteresowaniem mediów, a kalendarz siedmiu wyścigów obejmował grand prix w Wielkiej Brytanii, Monako, Szwajcarii, Belgii, Francji i we Włoszech plus słynne Indianapolis 500 (które uświetniło serię wspaniałą amerykańską obecnością, pomimo że rywalizujące ze sobą samochody niewiele miały wspólnego z ich europejskimi odpowiednikami).

Od tamtej pory F1 była na sześciu kontynentach – rzecz jasna, z pominięciem Antarktyki – zataczając coraz szersze kręgi na całym świecie. A oto przełomowe wydarzenia w historii F1:
  • 18 stycznia 1953 – Argentyna pełni funkcję gospodarza pierwszej rundy mistrzostw świata w Ameryce Południowej, organizując grand prix w Buenos Aires
  • 19 października 1958 – sport podbija Afrykę, kiedy to Maroko pojawia się w kalendarzu Formuły 1 po raz pierwszy i – jak dotąd – jedyny
  • 12 grudnia 1959 – Ameryka Północna po raz pierwszy organizuje prawdziwą rundę mistrzostw świata – grand prix w Sebring (pomimo że Indy 500 pozostaje w kalendarzu aż do roku 1960)
  • 29 grudnia 1962 – Afryka Południowa organizuje wyścig w East London
  • 3 listopada 1963 – w Meksyku odbywa się meksykańskie grand prix – pierwsza runda mistrzostw świata w Ameryce Środkowej
  • 27 sierpnia 1967 – Mosport Park zostaje wybrany na miejsce inauguracyjnego grand prix w Kanadzie
  • 11 lutego 1973 – Brazylia pojawia się w harmonogramie po raz pierwszy. Od tamtej pory wyścig F1 odbywa się w tym kraju każdego roku
  • 17 czerwca 1973 – Anderstorp, Szwecja, staje się najbardziej wysuniętym na północ miejscem organizacji grand prix
  • 24 października 1976 – pierwsze mistrzostwa świata w Azji mają miejsce w monsunowych warunkach na torze Fuji w Japonii
  • 3 listopada 1985 – Adelajda organizuje pierwsze grand prix F1 w Australii
  • 10 sierpnia 1986 – F1 po raz pierwszy wybiera się za byłą Żelazną Kurtynę. Budapeszt, Węgry to miejsce inauguracyjnej rundy mistrzostw świata w Europie Wschodniej
  • 17 października 1999 – Malezja dołącza do cyklu grand prix z wyścigiem w Sepang, niedaleko Kuala Lumpur
  • 24 września 2000 – czas zatacza koło w Ameryce – F1 jeździ teraz na nowym torze, który wykorzystuje fragmenty klasycznego owalu z Indianapolis. To pierwsze amerykańskie grand prix od roku 1991
  • 4 kwietnia 2004 – F1 wchodzi na Bliski Wschód wyścigiem na torze Sakhir w Bahrajnie
  • 26 września 2004 – Szanghaj gospodarzem chińskiego grand prix – to drugie nowe wydarzenie w tym sezonie
  • 21 sierpnia 2005 – Istanbul Park został wyznaczony jako miejsce organizacji tureckiego grand prix

Do końca sezonu 2006 odbyło się 768 rund mistrzostw świata – grand prix w 63 różnych miejscach – a inne walczą o miejsce w kalendarzu. Abu Zabi ma nadzieję na zorganizowanie od roku 2009 drugiego wyścigu na Bliskim Wschodzie, podczas gdy Meksyk (który zniknął z kalendarza po 1992 roku), Afryka Południowa (która po raz ostatni była gospodarzem wyścigu w 1993), Rosja i Indie – wszystkie te kraje były związane z potencjalnymi projektami Formuły 1.

Niektóre niezwykłe miejsca na krótko zaistniały w ciągu ostatnich 57 sezonów – w tym parking Caesars Palace w Las Vegas i 25,838-kilometrowy tor Pescara, najdłuższy tor w historii F1. Jednak kalendarz jest już w dużej mierze ustabilizowany. Tegoroczne 17 wyścigów odbędzie się w Brazylii, Kanadzie i Ameryce – to na zachód, a na Wschód – w Bahrajnie, Malezji, Japonii, Chinach i Australii, w dziewięciu europejskich krajach i w Turcji, leżącej na granicy pomiędzy Azją i Europą – co stanowi równy podział pomiędzy tradycyjną ojczyzną sportu a pozostałymi regionami świata.

Niniejszy artykuł o tajemnicach Formuły 1 dostarczyła Grupa ING – wiodący globalny dostawca usług bankowych, ubezpieczeniowych i zarządzania środków finansowych
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Ulver, 29.04.2007 17:25[!]
Czy ostatnio nie pojawia się tu jakoś tak dużo tekstów związanych z lub zrobionych przez ING?
Maraz, 29.04.2007 17:38[!]
Jeśli pytasz, czy ma to związek z nawiązaniem jakiejkolwiek współpracy z ING, to odpowiedź brzmi nie :) Przysyłają po prostu różne materiały prasowe, a ostatnio nieco więcej, pewnie z racji wizyty Heikkiego w Polsce i zbliżającego się Roadshow. Innymi słowy ich dział prasowy nie obija się, a jeśli materiały są ciekawe, to czemu z nich nie korzystać? Inna rzecz, że trzeba czasem troszkę poprawić po nich :)
zitol, 29.04.2007 22:25[!]
Najlepsze ich podpis na dole :) Co do treści.. to nadaje się do Wikipedii :)
schum@cher, 30.04.2007 10:11[!]
Należy zauważyć, że Renault buduje swoje podwozia w Anglii, silniki we Francji, ma nowego tytularnego sponsora z międzynarodową siedzibą w Holandii, a jeździ na oponach produkowanych przez japońską firmę Bridgestone. - nic innego jak reklama, byłoby choć czym się szczycić, Renault w tym roku niezbyt ma czym się pochwalić
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca