|
|
|
|
|
|
Williams opowiada się za wcześniejszym powrotem KERS |
Ferrari i Renault wykazały, że wcześniejsze przywrócenie systemu będzie finansowo opłacalne. |
|
•Michał Roszczyn, 29 kwietnia 2010, wyświetlenia: 2099 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Dyrektor techniczny Williamsa – Sam Michael twierdzi, że jego zespół zmienił zdanie i obecnie jest za przywróceniem KERS w następnym sezonie, będąc przekonanym, że technologia ta będzie opłacalna finansowo.
Pośród dalszych dyskusji na temat przyszłości systemu odzyskiwania energii kinetycznej – nadal dostępnego w regulaminie technicznym, ale zgodnie nie używanego przez zespoły ze względu na koszty – Michael przyznał, że Williams wcześniej optował za powrotem KERS dopiero w sezonie 2013, kiedy to mają zostać wprowadzone kolejne duże zmiany w przepisach.
Jednakże Australijczyk powiedział, że Ferrari i Renault dokonały prezentacji, która przekonała Williamsa, iż wcześniejsze przywrócenie systemu będzie finansowo opłacalne. „Proponowaliśmy zaczekać do 2013 roku, lecz Ferrari i Renault przedstawiły ekipom FOTA propozycję mówiącą, że mogą zbudować KERS za mniej niż milion euro. Renault zamierza dostarczać technologię każdemu chętnemu teamowi, natomiast Ferrari wszystkim korzystającym z ich silników. Tak więc teraz podobnie jak inni opowiadamy się za powrotem KERS w sezonie 2011”.
Sam Michael jest pewien, że propozycja Ferrari i Renault uczyni stosowanie KERS bardziej sensownym, niż w ubiegłym sezonie, kiedy wszystkie największe zespoły wydały ogromne sumy na rozwój tego systemu, ale niewielu w rzeczywistości używało go w wyścigach. „Nie powiedziałbym, że to jest sprzeczne z polityką oszczędności, ponieważ mówimy o sumie mniejszej od jednego miliona euro, co ma się nijak do wielkich kwot wydawanych na chociażby program rozwojowy nowego silnika. W przeciwieństwie do starego KERS, na który przeznaczano 10 do 20 milionów euro, a nawet więcej, teraz chodzi o zaledwie jeden milion”.
Australijczyk twierdzi, że team Williams zawsze optował za systemem KERS, ale niepokoiły go jedynie kwestie finansowe. „Popieramy KERS, ale nasza pierwotna propozycja zakładała odpowiednie zintegrowanie go z nowym silnikiem w sezonie 2013. To jest technologia, do której rozwoju może przyczynić się Formuła 1. Wiele samochodów drogowych korzysta obecnie z KERS, co czyni sensownym jego obecność w F1. Myśleliśmy, że rok 2013 byłby lepszym momentem na przywrócenie systemu odzyskiwania energii kinetycznej, jednak podpisaliśmy z wszystkimi zespołami umowę stanowiącą, iż jeśli ktoś do końca marca udowodni, że jest w stanie zbudować KERS za milion euro, to poprzemy ten pomysł”.
„Atrakcyjne z mojego punktu widzenia jest uczynienie samochodu szybszym. Nie możesz sobie pozwolić na nie korzystanie z systemu KERS w przypadku, gdy ma go ktoś inny. Mówimy w tym przypadku o zysku 0,3-0,4 sekundy na okrążeniu. Pod koniec ubiegłego roku bolidy z KERS były szybsze. Jeśli spojrzeć na McLarena w Abu Zabi, to byli bardzo konkurencyjni do czasu problemów z hamulcami. Ponadto było tak przy poprzedniej specyfikacji przednich opon, natomiast z węższymi będzie jeszcze łatwiej pracować z KERS”.
Michael jest zadowolony, że przepisy są wystarczająco restrykcyjne, by zapobiec przekształceniu systemu odzyskiwania energii kinetycznej w narzędzie kosztownego wyścigu zbrojeń pomiędzy zespołami. „Jeśli nie byłoby ograniczeń dostarczanej mocy i przechowywanej energii, to sprawa przedstawiałaby się inaczej. Jednak tak nie jest”.
Źródło: Autosport.com, Motorsport.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|