kurczę, jesli rzeczywiście są sekundę za Lotusem, to tragedia...
no chyba że Lotus wykonał jakiś ogromny krok do przodu.
Swoją drogą jest to ciekawy problem, niby tylko sekunda ale jak ogromnie ważna. Biorąc pod uwagę wszystkie konstrukcje bolidów zastanawiający jest fakt, że tylko czołówka "robi" dobre aero, zestraja napęd itd..... ale przecież w takich teamach jak Virgin czy Lotus też pracują niegłupi ludzie.
@corey talor
Lotus zrobił kawał dobrej roboty: korzysta z tunelu i rozpoczął budowę własnego, mają świetnego Gascoyna i typuję, że w 2012 będą w środku stawki na poziomie FI i Williams w sezonie 2010.
@testauto
Z tego co wiem, to Viirgin w pełni opiera się na systemie CFT i jak widać (w porównaniu z Lotusem np) nie jest to dla nich najlepsze.
@IJTKPZZ7 --> CFD COMPUTER FLUID DYNAMICS
sekunda to i tak niewiele jak na nich
IJTKPZZ7
CFD, nie CFT. Pomysł Wirtha, swoją drogą też dobrego fachowca (szefem zespołu był już w 1994 w Simteku, projektował też Benettony w czasach Alesi-Berger i początkach Fisico-Wurz). Inna sprawa, że wiele nieprzychylnych komentarzy o projektowaniu bez tunelu się słyszy.
Jeśli zaś chodzi o to czy Lotus za rok będzie tam gdzie Force i Williams... nie sądzę by byli na poziomie Force jeśli team z Silverstone utrzyma tempo prezentowanego rozwoju. Natomiast Williams nie ma pieniędzy i wiele zależało będzie od pozyskania sponsorów plus tego czy koło zamachowe wypali. Lotus może ich dogonić, nie musi, ale ma też cień szanse nawet na bycie przed ekipą z Groove.
COMPUTATIONAL Fluid Dynamics
Obliczeniowa Dynamika Płynów
asc, 24.02.2011 19:33 | | |
Każdy zespół kupuje system CFD od niezależnych firm, a wszystkie są porównywalne. Brak tunelu to tylko ucinanie kosztów, a będzie się to mścić, aż do czasu wycofania się Virgin z rywalizacji (bo nie sądzę, żeby bez dodatkowych dużych sponsorów zaczęli budować tunel)...
Poza tym Team Lotus podpisał umowę o podzespoły Renault i Red Bulla... Dużo prac konstrukcyjnych odchodzi. Taka skrzynia biegów Red Bulla to na pewno cud w porównaniu do tego co ma Virgin, zwłaszcza, że w tym sezonie każdy dba żeby była zminiaturyzowana (ciekawe czy kliencka skrzynia RB jest ze specyfikacji tegorocznej czy zeszłorocznej?).
@THC-303: Williams nie ma pieniędzy? Jeśli porównujesz do Ferrari to może się tak wydawać. PDVSA to nie jest mały żuczek + Williams sprzedaje technologię innym firmom (KERS z kołem zamachowym dla Porsche) + debiut giełdowy + są w czołówce zespołów najlepiej dbających o budżet.
@asc, Lotus ma skrzynię RBR z 2009 roku.
@THC-303, @asc, dokladnie, Williams to jest poważna firma inżynieryjna, która za wyjątkiem silnika, sama buduje wszystkie pozostale systemy i to z powodzeniem (choćby tegoroczna skrzynia biegów i zeszłoroczna sprzedana do HRT, o KERS juz nie wspominając). A czytając niektórych odnoszę wrażenie że klasyfikujecie FI przed Williamsem a co najlepsze teraz juz nawet Lotusa :) Niby skąd takie wnioski ? Wiem że testy są niemiarodajne ale zanim postawicie Williamsa nawet za HRT to najpierw popatrz jeden z drugim co sie dzieje.
Ja bym na ich miejscu zmienił te śmieci od Xtraca, i pokusił się jak nie o budowę to o wynajęcie tunelu. Co prawda teraz każdy z CFD korzysta ale w parze z tunelem.
asc
właśnie debiut giełdowy. Williams nie wszedłby na giełdę gdyby nie potrzeba zysku. A dlaczego zrezygnowali z Hulka w miejsce Maldonado? Odpowiedzcie sobie sami. Williams to poważna firma inżynieryjna, buduje systemy, czasem sprzedaje. Prawda. A teraz pytanie: jaka firmę budującą systemy stać na własny zespół ze znikomym sponsoringiem (wymienić wszystkich sponsorów których stracili). Williams zatrzymał się w rozwoju wtedy gdy pieniądze zaczęły być w F1 najważniejsze, a potem mieli przebłyski tylko za czasów mariażu z BMW.
Bardzo kibicuję Williamsowi zwłaszcza że jeździ w nim mój ulubiony kierowca, ale prawda jest taka, że obecnie to FI pnie się w górę, Williams to tendencja spadkowa. Nie mowię że np w tym roku przegrają z FI bo tego nigdy nie wiadomo (vide Brawn), ale generalnie na fali wznoszącej to oni nie są, poniżej pewnego poziomu z uwagi na personel i doświadczenie nie zejdą, ale mogą mieć ciężkie lata przed sobą.
Kiedy wczesną zimą wyraziłem swoje wątpliwości co do wartości projektowania w oparciu tylko o CFD, dostałem po uszach (nie pamiętam od kogo i nie będę sprawdzał, bo nie o to chodzi, żeby się "odgrywać") - jednak co tunel to tunel. Nie tylko Team Lotus planuje budowę własnego tunelu, ale i Ferrari zainwestowało ostatnio sporo w modyfikację swojego - a ten zespół jest w F1 nie od wczoraj i wie, co w trawie piszczy. CFD oczywiście jest użyteczne, ale - jak wspomniał Sycior - w połączeniu z tunelem. "Realu" nie da się (przynajmniej na razie) w pełni zastąpić "wirtualem" - F1 to jeszcze nie Matrix.
mam nadzieję że Pat Symonds którego zatrudniło Virgin pomoże im przeskoczyć 1Malaysia na koniec sezonu. niech pokażą że w F1 można szybko jeździć dzięki CFD.
Technologia projektów - owszem, także tunel - zysk ogromny,
potrzebny tylko szczegół. Pomysł plus inżynier zdolny.
|