F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

02.05.2024

Kongres USA oczekuje wyjaśnień od Liberty Media ws. Andretti-GM

Turrini i Clarkson pewni zwolnienia Sargeanta w trakcie sezonu 2024

David Sanchez został nowym dyrektorem technicznym Alpine

01.05.2024

Vettel poprowadzi McLarena MP4/8 podczas weekendu na Imoli

LGdS: Umowa Ferrari z Newey'em może zostać ogłoszona po GP Miami

Ferrari przedstawiło malowanie na Grand Prix Miami

Bottas: Audi dokładnie wie na co mnie stać

The Athletic: Newey odejdzie z Red Bulla bez obowiązkowego urlopu

LGdS: Vasseur odbył spotkanie z Newey'em w Londynie

Red Bull Racing potwierdza odejście Adriana Newey'a

Seidl: Formuła 1 nie jest sportem "one-man show"

Gunther Steiner wytoczył proces ekipie Haas

Wolff dementuje spekulacje o rozmowach z Verstappenem po GP Miami

30.04.2024

Jos Verstappen nie wyklucza zmiany zespołu przez Maksa

Seidl: Nie próbujemy przekonać Sainza wysokim kontraktem

Aston skorzysta z prawa do ponownego rozpatrzenia kary Alonso

Autosport: Newey ogłosi przed GP Miami odejście z zespołu

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Więcej wiadomości

  Archiwum 2006
PnWtŚrCzPiSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Sam Hornish Jr. tegorocznym triumfatorem Indy 500

W dotychczasowych sześciu startach nigdy dotąd nie udało mu się dotrzeć do mety tego wyścigu.
Mariusz Karolak, 30 maja 2006, wyświetlenia: 1331<< | lista | T- | T+ | >>
Pochodzący z Ohio Sam Hornish Jr wygrał tegoroczny prestiżowy amerykański klasyk Indianapolis 500. W dotychczasowych sześciu startach nigdy dotąd nie udało mu się dotrzeć do mety tego wyścigu, teraz w końcu dojechał... i to jako pierwszy! O godzinie 13.03 rozbrzmiały znane wszystkim kibicom motorsportu znamienne słowa, choć ze względu na udział jednej pani nieco zmodyfikowane: „Lady and Gentlemen, Start Your Engines!”

90. edycja Indianapolis 500 była bardzo emocjonującym widowiskiem od startu do samej mety. Dość powiedzieć, że różnica pomiędzy pierwszym i drugim zawodnikiem wyniosła zaledwie 0,0635 sekundy – był to drugi najciaśniejszy finisz w historii Indy (w 1992 roku Al Unser Jr minął linię mety o 0.043 sekundy przed Scottem Goodyearem). Startujący z pole position Hornish do ostatnich metrów walczył o zwycięstwo z debiutującym w tym sezonie w Indy Car miejscowym 19-latkiem Marco Andrettim, synem Michaela. Niewiele brakowało, a młody Marco zostałby najmłodszym zwycięzcą w całej historii Indy 500. Podium uzupełnił jego ojciec, były kierowca Formuły 1. Dla Michaela Andrettiego był to już 15 start w Indy 500 od 1986 roku. Rodzina Andrettich miała więc spory powód do świętowania.

Na czwartej pozycji uplasował się pierwszy nie-Amerykanin Dan Wheldon, czempion serii Indy Car z ubiegłego sezonu. Piąty był Brazylijczyk Tony Kanaan, zdobywca pole position na tym obiekcie sprzed roku. Na szóstym miejscu znalazł się Nowozelandczyk Scott Dixon, który w 2004 roku obdył dwa testy w Formule 1 w zespole Williams. Szkot Dario Franchitti, który debiutował w serii IRL właśnie na Indianapolis Motor Speedway w sezonie 2002 zajął siódme miejsce, a tuż za nim znalazła się przedstawicielka płci pięknej Danica Patrick. Pierwszą dziesiątkę uzupełnili Amerykanin Scott Sharp i Brazylijczyk Vitor Meira.

Wczorajszy wyścig był już 14 triumfem zespołu kierowanego przez Rogera Penske na obiekcie Indianapolis Motor Speedway. Hornish walczył o prowadzenie z Wheldonem, Dixonem i Kanaanem. Po incydencie podczas tankowania na 151 okrążeniu wydawało się, że stracił już szanse na zwycięstwo. Sytuacja przedstawiała była dosyć niebezpiecznie, Hornish ruszy w momencie, kiedy przewód pompy paliwowej utkwił jeszcze w zbiorniku Dallary. Spadł na 7 pozycję i dodatkowo sędziowie nałożyli na niego karę drive through za niebezpieczne zachowanie w boksach.

Wheldon liderował przez 148 okrążeń, ale przebił lewą tylną oponę i 16 okrążeń przed metą zjechał do depo. Na 9 okrążeń przed końcem rywalizacji zarządzono kolejną neutralizację, bo Felipe Giaffone uderzył w ścianę Turn 2. Liderem był wówczas Kanaan, jednak kolega Rubens Barrichello musiał jeszcze zjechać na pit lane aby dotankować. Na czele wyskoczył wówczas weteran Mario Andretti, ale na 3 okrążenia przed metą wyminął go syn Marco. Hornish też zaatakował Michaela, a później Marco. Pierwszy atak na młodego Andrettiego okazał się nieskuteczny i dopiero druga próba na Turn 4 przyniosła prowadzenie na niecałe 100 metrów przed metą.

„To drugie miejsce nic dla mnie nie znaczy” – żalił się rozczarowany Marco. Tymczasem Hornish nie krył swojej radości: „To wspaniałe uczucie. Nie zamieniłbym tego zwycięstwa na żadne inne. Jestem bardzo szczęśliwy, tym bardziej że dopingowało mnie wielu przyjaciół oraz rodzina. Chcę podziękować zespołowi Marlboro Team Penske, zrobili kawał świetnej roboty”.

Z dobrej strony pokazała się Danica Patrick, która starała się ukończyć wyścig w pierwszej piątce. Niestety tankowała po raz ostatni przy wywieszonej zielonej fladze z powodu kłopotów z prawym tylnym kołem i ostatecznie finiszowała jako ósma. Żółtą flagę wywieszano 4 razy: po kolizji kolegów z teamu Jeffa Bucknuma i PJ Chessona (okrążenie 2), kraksie Tomasa Schecktera (okrążenie 67), zderzeniu Helio Castronevesa z Buddym Ricem (okrążenie 111) i kontakcie Ala Unsera Jr ze ścianą na Turn 3 (okrążenie 149).

Wszystko zaczęło się jednak nieco wcześniej, od rywalizacji o pozycje startowe. Hornish zapewnił sobie start z pole position. Było to 13 pierwsze pole startowe dla zespołu Penske w Indianapolis 500. Podczas kwalifikacji 26-letni Hornish przejechał cztery okrążenia owalu ze średnią pedkością 368,515 km/godz. Według nowego regulaminu, każdy mógł trzykrotnie wyjechać na cztery szybkie kółka. Rookie Marco Andretti wywalczył drugi rezultat w zespole Andretti Green Racing: Kanaan zajął piąte miejsce, a 19-latek dziewiąte, podczas gdy jego ojciec dopiero trzynaste. „Ojciec przyjechał tu, żeby wygrać wyścig, a nie kwalifikacje” – mówił po wyścigu Marco. Z kolei Danica Patrick zmieściła się w czołowej dziesiątce i tym samym okazała się najlepsza w ekipie Rahal Letterman Racing. „To były najłatwiejsze cztery okrążenia w tym miesiącu. Kiedy samochód jest dobry, wszystko staje się proste” – stwierdziła po kwalifikacjach. Jako ostatni zakwalifikował się mistrz serii Indy Pro Series z 2004 Thiago Medeiros. Brazylijczyk wykorzystał Bump Day, pokonując cztery okrążenia ze średnią 347,230 km/godz. Kanadyjczyk Marty Roth usiłował zrzucić Medeirosa z 33 i zarazem ostatniego pola, jednak wypadł na Turn 1 i rozbił prawą stronę Dallary. AJ Foyt ściągnął z domu w Indianapolis Ryana Briscoe, który właśnie oglądał wtedy w telewizji wyścig serii Champ Car. Przygotowano dla niego rezerwowy samochód, Australijczyk przeszedł badania medyczne, lecz w końcu stwierdzono, że zabraknie czasu na próbę zakwalifikowania się do wyścigu. Pełną graficzną listę startową można zobaczyć tutaj.

W tegorocznej rywalizacji serii Indy Car rozegrano dotychczas 4 eliminacje. W Homested na torze Miami Speedway najszybszy był Wheldon, w St. Petersburg oraz na Twin Ring Motegi w Japoni wygrał Castroneves, a teraz w Indy 500 Hornish. Hornish już w latach 2001-2002 wygrywał serię Indy Car startując w zespole Panther Racing. Kolejny wyścig IRL już 4 czerwca na słynnym torze Watkins Glen.

Finałowa sesja kwalifikacyjna - 21.V.2006
P.Kierowca Narodowość Bolid Czas okr. Strata 
1.Sam Hornish Jr Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:39,777   
2.Helio Castroneves Brazylia Dallara IR3 0:39,955 +0,178 
3.Tony Kanaan Brazylia Dallara IR3 0:40,078 +0,301 
4.Dan Wheldon Wielka Brytania Dallara IR3 0:40,151 +0,374 
5.Scott Sharp Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:40,266 +0,489 
6.Scott Dixon Nowa Zelandia Dallara IR3 0:40,420 +0,643 
7.Tomas Scheckter Południowa Afryka Dallara IR3 0:40,461 +0,684 
8.Bryan Herta Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:40,478 +0,701 
9.Marco Andretti Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:40,541 +0,764 
10.Kosuke Matsuura Japonia Dallara IR3 0:40,570 +0,793 
11.Townsend Bell Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:40,635 +0,858 
12.Danica Patrick Stany Zjednoczone Panoz GF09C 0:40,637 +0,860 
13.Buddy Rice Stany Zjednoczone Panoz GF09C 0:40,639 +0,862 
14.Ed Carpenter Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:40,702 +0,925 
15.Dario Franchitti Wielka Brytania Dallara IR3 0:40,715 +0,938 
16.Vitor Meira Brazylia Dallara IR3 0:40,730 +0,953 
17.Eddie Cheever Jr Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:40,892 +1,115 
18.Buddy Lazier Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:40,919 +1,142 
19.Max Papis Włochy Dallara IR3 0:40,946 +1,169 
20.Felipe Giaffone Brazylia Dallara IR3 0:41,089 +1,312 
21.Jaques Lazier Stany Zjednoczone Panoz GF09C 0:41,175 +1,398 
22.Michael Andretti Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:41,241 +1,464 
23.Larry Foyt Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:41,302 +1,525 
24.PJ Jones Stany Zjednoczone Panoz GF09C 0:41,354 +1,577 
25.Al Unser Jr Stany Zjednoczone Dallara IR3 0:41,391 +1,614 
26.Roger Yasukawa Stany Zjednoczone Panoz GF09C 0:41,412 +1,635 
27.Arie Luyendyk Jr Holandia Panoz GF09C 0:41,433 +1,656 
28.Stephan Gregoire Francja Panoz GF09C 0:41,496 +1,719 
29.Thiago Medeiros Brazylia Panoz GF09C 0:41,663 +1,886 
30.Marty Roth Kanada Dallara IR3 0:41,677 +1,900 

90. INDIANAPOLIS 500, 28.V.2006, 200 okrążeń x 4,023 km = 804,600 km
P.Kierowca Narodowość Bolid Czas/strata 
1.Sam Hornish Jr Stany Zjednoczone Dallara IR3 3:10.58,759 
2.Marco Andretti Stany Zjednoczone Dallara IR3 +0,063 
3.Michael Andretti Stany Zjednoczone Dallara IR3 +1,008 
4.Dan Wheldon Wielka Brytania Dallara IR3 +1,269 
5.Tony Kanaan Brazylia Dallara IR3 +1,645 
6.Scott Dixon Nowa Zelandia Dallara IR3 +3,056 
7.Dario Franchitti Wielka Brytania Dallara IR3 +5,624 
8.Danica Patrick Stany Zjednoczone Panoz GF09C +5,726 
9.Scott Sharp Stany Zjednoczone Dallara IR3 +11,125 
10.Vitor Meira Brazylia Dallara IR3 +17,955 
11.Ed Carpenter Stany Zjednoczone Dallara IR3 -1 okrążenie 
12.Buddy Lazier Stany Zjednoczone Dallara IR3 -1 okrążenie 
13.Eddie Cheever Jr Stany Zjednoczone Dallara IR3 -2 okrążenia 
14.Max Papis Włochy Dallara IR3 -3 okrążenia 
15.Kosuke Matsuura Japonia Dallara IR3 -4 okrążen 
16.Roger Yasukawa Stany Zjednoczone Panoz GF09C -6 okrążeń 
17.Jaques Lazier Stany Zjednoczone Panoz GF09C -7 okrążeń 
18.Airton Dare Brazylia Panoz GF09C -7 okrążeń 
19.PJ Jones Stany Zjednoczone Panoz GF09C -11 okrążeń 
20.Bryan Herta Stany Zjednoczone Dallara IR3 -12 okrążeń 

Klasyfikacja kierowców po 4 eliminacjach z zaplanowanych 14

 P. Kierowca Punkty 
 1 Helio Castroneves 156 
 2 Sam Hornish Jr. 144 
 3 Dan Wheldon 139 
 4 Scott Dixon 120 
 5 Tony Kanaan 119 
 6 Kosuke Matsuura 95 
 7 Dario Franchitti 89 
 -- Bryan Herta 89 
 9 Marco Andretti 88 
 10 Vitor Meira 84 
 11 Danica Patrick 83 
 12 Scott Sharp 82 
 13 Felipe Giaffone 73 
 14 Tomas Scheckter 67 
 15 Buddy Lazier 66 
 16 Buddy Rice 63 
 17 Eddie Cheever Jr 56 
 18 P.J. Chesson 54 
 P. Kierowca Punkty 
 19 Ed Carpenter 37 
 20 Michael Andretti 35 
 21 Jeff Simmons 24 
 22 Massimiliano Papis 16 
 23 Roger Yasukawa 14 
 24 Jaques Lazier 13 
 25 Al Unser Jr 12 
 -- Roberto Moreno 12 
 -- Tomas Enge 12 
 -- Townsend Bell 12 
 -- P.J. Jones 12 
 -- Airton Dare 12 
 31 Arie Luyendyk Jr 10 
 -- Stephan Gregoire 10 
 -- Larry Foyt 10 
 -- Thiago Medeiros 10 
 -- Jeff Bucknum 10 
 36 Paul Dana 
Źródło: Autoklub.pl, IndyCar.com, Indy500.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
16.04.2024  Schumacher łączony z przejściem do IndyCar od sezonu 2025
03.08.2023  O'Ward i Palou bliscy startu w piątkowych sesjach z McLarenem
23.06.2023  Alex Palou łączony z awansem do F1 w 2024 roku
21.10.2022  Latifi: Informacje o moim przejściu do IndyCar są nieprawdziwe
25.01.2022  Herta: Chciałbym spróbować sił w F1, gdyby pojawiła się okazja
Tagi:
IndyCar

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
im9ulse, 30.05.2006 12:04[!]
syn przed ojcem - tego dawno nie grali :) chyba od czasu Earnhardtow w NASCAR :) ciekawe moze ten Marco kiedys sie pojawi w F1...19 lat i juz tak pomyka.
Maraz, 30.05.2006 12:25[!]
Jeszcze gdyby tak Mario wystartował - nawet kilka lat temu próbował powrócić na Indy, ale po kraksie na treningach się wycofał. To dopiero by było: trzy pokolenia w jednym wyścigu! Tak czy inaczej cieszy mnie udany występ Marco i Michaela. OK, Michael w F1 nigdy nie pokazał nic nadzwyczajnego (poza podium na Monzy jeśli dobrze pamiętam), ale tak czy inaczej zawsze z przyjemnością śledziłem jego poczynania w CART.

A Danica po prostu "wymiata" - jechała słabiutkim Panozem i proszę, ósme miejsce :)
Ave, 30.05.2006 22:49[!]
Fakt, S.C. nieco pokrzyzowal ostateczna kolejnosc na mecie. Kanaan jechal po zwyciestwo.. To co zrobil Hornish Jr na ostatnich metrach wyscigu, to mistrzostwo swiata:)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca