F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

01.05.2024

Bottas: Audi dokładnie wie na co mnie stać

The Athletic: Newey odejdzie z Red Bulla bez obowiązkowego urlopu

LGdS: Vasseur odbył spotkanie z Newey'em w Londynie

Red Bull Racing potwierdza odejście Adriana Newey'a

Seidl: Formuła 1 nie jest sportem "one-man show"

Gunther Steiner wytoczył proces ekipie Haas

Wolff dementuje spekulacje o rozmowach z Verstappenem po GP Miami

30.04.2024

Jos Verstappen nie wyklucza zmiany zespołu przez Maksa

Seidl: Nie próbujemy przekonać Sainza wysokim kontraktem

Aston skorzysta z prawa do ponownego rozpatrzenia kary Alonso

Autosport: Newey ogłosi przed GP Miami odejście z zespołu

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Przewodnik Renault: Włókno węglowe

Około 80% podwozia samochodu Formuły 1 wykonuje się z włókna węglowego.
Inf. prasowa, 8 grudnia 2010, wyświetlenia: 3622<< | lista | T- | T+ | >>
Jako że około 80% podwozia wykonuje się z włókna węglowego, stało się ono nieodzownym materiałem dla wszystkich zespołów F1. Ekipa Renault przedstawia krótki przewodnik, z którego możemy dowiedzieć się więcej na temat tego cudownego materiału.

Co to jest włókno węglowe?
„Włókno węglowe, albo używając pełnej nazwy, tworzywo wzmocnione włóknem węglowym, jest materiałem kompozytowym. Jest ono wytwarzane z długich włókien węgla grafitowego, połączonych żywicą epoksydową. Włókna są niewiarygodnie sztywne i mocne, natomiast żywica jest niesamowicie lekka i podatna na formowanie. Łącząc te dwa materiały otrzymujemy coś, co ma wysoce pożądane właściwości fizyczne”.

Dlaczego zespoły F1 wykorzystują tak dużo włókna węglowego?
„Po prostu dlatego, że zapewnia ono świetny współczynnik wytrzymałości i sztywności w stosunku do wagi. To pozwala bolidom spełnić niezwykle wyśrubowane wymogi dotyczące struktury auta, a ponadto są one bardzo lekkie. Tworząc jak najlżejsze bolidy (przy uwzględnieniu limitu minimalnej wagi), możemy idealnie dopasować rozkład masy, co w rezultacie poprawia osiągi na torze”.

Czy ma ono jakąś inną przewagę nad stalą?
„W bardzo efektywny sposób absorbuje energię. Metale, takie jak stal, mają tendencję do pochłaniania energii poprzez wyginanie lub rozciąganie, lecz włókno węglowe jest inne, ponieważ łamie się na mnóstwo drobnych fragmentów podczas uderzenia. To absorbuje znacznie więcej energii i w przeciwieństwie do stali, powoduje uszkodzenia w pobliżu strefy uderzenia”.

Czy to prawda, że włókno węglowe musi być trzymane w zamrażarce przed użyciem?
„Tak, to prawda. Żywica we włóknach zaczyna twardnieć, kiedy jest narażona na działanie temperatury – nawet temperatury pokojowej. Dlatego właśnie materiał staje się niewiarygodnie twardy, kiedy wypiekamy go w wysokiej temperaturze w naszych autoklawach. Aby zapobiec przedwczesnej reakcji, materiał musi być przechowywany w ujemnych temperaturach”.

Czy są różne rodzaje włókna węglowego?
„Tak, jest wiele gatunków włókna węglowego. Wykorzystujemy około 30 różnych systemów kompozytowych w bolidzie, a każdy z nich jest zaprojektowany z myślą o specyficznej charakterystyce osiągów (jak odporność na wysokie temperatury). Włókna różnią się także pod względem grubości i wzoru, w zależności od wymagań każdego komponentu. Różne gatunki kosztują od 25 funtów za metr kwadratowy do ponad 200 funtów za metr kwadratowy!”

Czy włókno węglowe może być łączone z innymi materiałami?
„Tak, często łączymy włókno węglowe z aluminium o strukturze plastra miodu. Wykorzystujemy tę technikę przy budowaniu klatki przetrwania, ponieważ w znacznym stopniu zwiększa to sztywność strukturalną, podczas gdy waga wzrasta minimalnie. Ponadto stosowanie rdzenia o strukturze plastra miodu jest idealne dla rozpraszania energii podczas wypadku”.

Czy włókno węglowe jest materiałem, z którym trudno się pracuje?
„Tak i nie. Zapewnia ono dużą elastyczność podczas produkcji i jest użyteczne w przypadku formowania skomplikowanych kształtów w krótkim czasie. To istotne, kiedy musimy pilnować, aby usprawnienia aerodynamiczne trafiały do bolidu tak szybko, jak to tylko możliwe. Jednakże formowanie włókna węglowego jest wykonywane ręcznie i wymaga dużych umiejętności, a biorąc pod uwagę ilość części potrzebnych każdego roku, jest to dosyć pracochłonna czynność”.

Źródło: RenaultF1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
10.04.2024  Autosport: Renault rozważa sprzedaż zespołu Alpine
21.03.2024  Jordan: Renault mogło już zadecydować o wycofaniu się z F1
07.03.2024  Famin: Wiemy, że nasza obecna forma jest nieackeptowalna
19.01.2024  Famin: Renault pozostaje gotowe na wznowienie rozmów z Andrettim
11.01.2024  Szafnauer: Zespoły złamały dżentelmeńską umowę
Tagi:
Wywiady
Renault

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
sebasKERS, 08.12.2010 12:57[!]
No ehhh kocham ten materiał :) nawet obrączke ślubną mam z włókna węglowego :P :)
deeze, 08.12.2010 14:21[!]
jak to obrączkę ślubną z włókna węglowego? :D Coś takiego w ogóle istnieje? :D
I owszem - podzielam Twoją miłość do tego materiału. Technologiczny szczyt, który do tego wygląda jak materiał z kosmosu :)
Karol26, 08.12.2010 16:04[!]
Świetny materiał ;) Daje dużo możliwości :)
Carlo's, 08.12.2010 17:04[!]
sebasKERS - chodzi ci o coś podobnego?
http://www.tytano...amu+-+nowy+wzor.html
sebasKERS, 08.12.2010 17:26[!]
Deze, Carlos - 100% wlokno weglowe - sciagalem ze stanow - przyszla 1 dzien przed slubem - juz zona prawie rezygnowala :)

o dokladnie taka :)
http://www.titani....com/nacafiunri.html
NEO86, 28.12.2010 20:25[!]
Wspaniały materiał to włókno węglowe. Jak to napisał deeze technologiczny szczyt który daje wiele możliwości
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca