|
|
|
|
|
|
Foster's Australian Grand Prix 2005 | 6 marca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:24,408 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,125 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,011 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
I sesja kwalifikacyjna [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Odstęp | Strata |
|
1. | 6 | Giancarlo Fisichella | Renault R25 | | 1:33,171 | - | - |
2. | 16 | Jarno Trulli | Toyota TF105 | | 1:35,270 | 2,099 | 2,099 |
3. | 7 | Mark Webber | Williams FW27 | | 1:36,717 | 1,447 | 3,546 |
4. | 11 | Jacques Villeneuve | Sauber C24 | | 1:36,984 | 0,267 | 3,813 |
5. | 15 | Christian Klien | Red Bull RB1 | | 1:37,486 | 0,502 | 4,315 |
6. | 14 | David Coulthard | Red Bull RB1 | | 1:38,320 | 0,834 | 5,149 |
7. | 8 | Nick Heidfeld | Williams FW27 | | 1:39,717 | 1,397 | 6,546 |
8. | 3 | Jenson Button | BAR 007 | | 1:41,512 | 1,795 | 8,341 |
9. | 19 | Narain Karthikeyan | Jordan EJ15 | | 1:44,357 | 2,845 | 11,186 |
10. | 9 | Kimi Raikkonen | McLaren MP4-20 | | 1:44,997 | 0,640 | 11,826 |
11. | 10 | Juan Pablo Montoya | McLaren MP4-20 | | 1:45,325 | 0,328 | 12,154 |
12. | 2 | Rubens Barrichello | Ferrari F2004M | | 1:45,481 | 0,156 | 12,310 |
13. | 18 | Tiago Monteiro | Jordan EJ15 | | 1:46,846 | 1,365 | 13,675 |
14. | 5 | Fernando Alonso | Renault R25 | | 1:47,708 | 0,862 | 14,537 |
15. | 21 | Christijan Albers | Minardi PS04B | | 1:49,230 | 1,522 | 16,059 |
16. | 20 | Patrick Friesacher | Minardi PS04B | | 1:50,864 | 1,634 | 17,693 |
17. | 17 | Ralf Schumacher | Toyota TF105 | | 1:51,495 | 0,631 | 18,324 |
18. | 1 | Michael Schumacher | Ferrari F2004M | | 1:57,931 | 6,436 | 24,760 |
19. | 12 | Felipe Massa | Sauber C24 | | - | - | - |
20. | 4 | Takuma Sato | BAR 007 | | - | - | - |
| |
107% czasu najszybszego okrążenia: 1:39,693 |
|
Zmienne warunki pogodowe okazały się decydującym o kolejności kierowców czynnikiem podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej do wyścigu o Grand Prix Australii. Sesja rozpoczęła się przy dosyć mokrej nawierzchni toru Albert Park po niedawnych opadach deszczu, a jako pierwsi swoje okrążenia pomiarowe zaliczyli czterej tegoroczni debiutanci reprezentujący barwy zespołów Minardi i Jordan. Christijan Albers i Patrick Friesacher uzyskali czasy w okolicy minuty i 50 sekund, co zważywszy na ich stosunkowo niewielkie doświadczenie, trudne warunki do jazdy i fakt, że nie wzięli udziału w piątkowych treningach, było i tak całkiem niezłym osiągnięciem.
Znacznie bardziej okazale zaprezentował się jednak pierwszy z kierowców Jordana, Narain Karthikeyan, wykręcając lepszy o blisko pięć sekund czas w stosunku do Albersa. Częściowo była to zasługa wysychającego dosyć szybko toru, co nie zmienia faktu, że Hindus spisał się wręcz rewelacyjnie i nawet jadący zaraz po nim Tiago Monteiro nie był w stanie mu dorównać, uzyskując gorszy o blisko dwie i pół sekundy czas. Być może zespół Jordan nie popełnił wcale błędu zatrudniając Karthikeyana, który ostatecznie został sklasyfikowany dzisiaj na dziewiątej pozycji jako najszybszy kierowca na oponach Bridgestone.
Następnie przyszła kolej na pierwszego pechowca z kończącej sezon 2004 Grand Prix Brazylii, Jensona Buttona (przypomnijmy, że kolejność wyjeżdżania na tor do pierwszej sesji kwalifikacyjnej jest wyznaczana na podstawie odwróconej kolejności z poprzedniego wyścigu). Kierowca B.A.R na pierwszym sektorze pomiarowym okazał się tylko nieznacznie szybszy od Karthikeyana, ale na pozostałych był już wyraźnie szybszy i ostatecznie jego przewaga na Hindusem wyniosła blisko trzy sekundy.
Po krótkiej przerwie na torze pojawił się pierwszy z kierowców zespołu Williams, Nick Heidfeld. Niemiec pomimo dosyć nerwowej jazdy, czego efektem była krótka wycieczka po trawie na jednym z zakrętów, uzyskał lepszy o blisko dwie sekundy czas od Buttona i objął chwilowo prowadzenie. Nie cieszył się jednak nim zbyt długo, gdyż o wiele lepiej spisał się jadący tuż po nim drugi kierowca Williamsa, Mark Webber. Australijczyk zaliczył niemal perfekcyjny przejazd, czego efektem był lepszy aż o ponad trzy sekundy czas od partnera.
Warunki panujące na torze ewidentnie ulegały poprawie z minuty na minutę, jednak z trzech kolejnych kierowców tylko Jarno Trullemu (Toyota) udało się przeskoczyć Webbera. Tymczasem reprezentanci Red Bull Racing, Christian Klien i David Coulthard, znaleźli się pomiędzy kierowcami Williamsa. Coulthard pomimo późniejszego wyjazdu na tor uległ swojemu mniej doświadczonemu partnerowi, narzekając głównie na chroniczną nadsterowność bolidu RB1. Na półmetku pierwszej sesji kwalifikacyjnej kolejność kierowców przedstawiała się następująco: Trulli, Webber, Klien, Coulthard, Heidfeld, Button, Karthikeyan, Monteiro, Albers i Friesacher.
Po drugiej przerwie na torze pojawił się Jacques Villeneuve, przy czym Kanadyjczyk jako pierwszy zdecydował się na założenie opon przeznaczonych do jazdy po suchej nawierzchni. Krótka wizyta poza torem na okrążeniu wyjazdowym z boksów mogła sugerować, iż była to błędna decyzja, jednak ostatecznie kierowca Saubera spisał się całkiem nieźle, plasując się tuż za Webberem na trzeciej pozycji. Być może na przejściowych oponach udałoby mu się uzyskać jeszcze lepszy czas, ale tak czy inaczej mistrz świata z 1997 mógł być z siebie zadowolony.
Kolejny kierowca, Giancarlo Fisichella, także miał założone zwykłe opony rowkowane i po jego przejeździe nie było już wątpliwości co do słuszności tej decyzji. Czas 1:33.171 zapewnił kierowcy Renault prowizoryczne pole position i jak się już w chwilę później okazało, żaden inny kierowca nie miał nawet cienia szansy na pokonanie Włocha. Było to zasługą deszczu, który zaczął padać w momencie, gdy na torze znajdował się Felipe Massa. Opady deszczu były na tyle obfite, iż jadący na zwykłych oponach rowkowanych partner Villeneuve'a miał duże trudności z utrzymaniem się na torze i z tego powodu zrezygnował z ukończenia okrążenia pomiarowego.
Następnie na torze pojawił się Michael Schumacher z założonymi przejściowymi oponami Bridgestone, jednak warunki były na tyle złe, iż kierowca Ferrari okazał się wolniejszy nawet od reprezentantów Minardi, mając blisko 25 sekund straty do Fisichelli. Mimo to otrzymał owację na stojąco od swoich mechaników za efektowną jazdę w niemal ekstremalnych warunkach. Owacji nie doczekał się jednak Takuma Sato, który na okrążeniu wyjazdowym z boksów uderzył w bandę w okolicy ósmego zakrętu i na tym zakończył swój udział w dzisiejszych kwalifikacjach.
W międzyczasie deszcz przestał padać i pozostali kierowcy zaczęli uzyskiwać coraz lepsze czasy. I tak Ralf Schumacher (Toyota) ostatecznie uplasował się tuż przed swoim starszym bratem na 17 pozycji, Fernando Alonso (Renault) uzyskał 14 czas, Rubens Barrichello (Ferrari) prowizorycznie zakwalifikował się na 12 pozycji, natomiast kierowcy McLarena, Kimi Raikkonen i Juan Pablo Montoya uplasowali się kolejno na 10 i 11 pozycji.
Zwarzywszy na duże odstępy czasowe pomiędzy poszczególnymi kierowcami nie wydaje się, aby jutrzejsze kwalifikacje mogły przynieść istotne zmiany w kolejności startowej, ustalanej od tego sezonu na podstawie zsumowanych czasów z obydwu sesji. Pogoda może jednak znów pokrzyżować plany, a poza tym nie należy także zapominać o tym, że do jutrzejszych kwalifikacji kierowcy będą musieli przystąpić z taką samą ilością paliwa, z jaką zamierzają rozpocząć wyścig.
Jeśli pogoda dopisze, to w zdecydowanie najlepszym położeniu znajduje się Fisichella, który mając dwie sekundy przewagi nad Trullim może sobie pozwolić na większą ilość paliwa w baku, co umożliwi mu późniejszy zjazd do boksów na pierwszy postój wtrakcie wyścigu. Tak czy inaczej jutro nie powinno zabraknąć emocji i ze względu na wymieszaną kolejność kierowców raczej nie będziemy mogli narzekać na nudę w trakcie wyścigu.
Zdjęcia z dzisiejszych kwalifikacji można znaleźć tutaj.
Źródło: Formula1.com, pitpass.com
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|