|
|
|
|
|
|
ING Turkish Grand Prix 2009 | 7 czerwca |
|
|
|
Istanbul Park | |
|
Długość toru: 5,338 km Liczba okrążeń: 58 Pełny dystans: 309,396 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:25,850 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:28,841 | - | - | 37 |
2. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:28,847 | 0,006 | 0,006 | 35 |
3. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:29,056 | 0,215 | 0,209 | 35 |
4. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:29,091 | 0,250 | 0,035 | 37 |
5. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:29,202 | 0,361 | 0,111 | 4 |
6. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:29,207 | 0,366 | 0,005 | 41 |
7. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:29,257 | 0,416 | 0,050 | 40 |
8. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:29,305 | 0,464 | 0,048 | 35 |
9. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:29,383 | 0,542 | 0,078 | 39 |
10. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:29,401 | 0,560 | 0,018 | 38 |
11. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:29,416 | 0,575 | 0,015 | 38 |
12. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:29,430 | 0,589 | 0,014 | 33 |
13. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:29,435 | 0,594 | 0,005 | 31 |
14. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:29,518 | 0,677 | 0,083 | 40 |
15. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:29,520 | 0,679 | 0,002 | 33 |
16. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:29,550 | 0,709 | 0,030 | 40 |
17. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:30,081 | 1,240 | 0,531 | 33 |
18. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:30,091 | 1,250 | 0,010 | 38 |
19. | 11 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR4 | | 1:30,295 | 1,454 | 0,204 | 39 |
20. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:30,629 | 1,788 | 0,334 | 37 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:35,060 |
|
|
Heikki Kovalainen uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w ostatniej z dzisiejszych sesji treningowych w Turcji – 1:28,841, czyniąc to już pod koniec pierwszych 30 minut. Kierowca McLarena pokonał o zaledwie 0,006 sekundy Fernando Alonso (Renault), który jako jeden z nielicznych zdołał poprawić swój czas w końcówce sesji. Dla nas najważniejszą wiadomością był chyba jednak powrót do czołówki Roberta Kubicy, który uplasował się na trzeciej pozycji.
W drugiej sesji kierowcy zabrali się do pracy już od pierwszych minut, a jako pierwszy czas ustanowił Sebastien Buemi – 1:38,417. Znacznie szybciej pojechał Nico Rosberg, wykręcając 1:30,615, a następnie na czele klasyfikacji pojawił się Nelson Piquet Jr z czasem 1:30,489. Brazylijczyk poprawił się następnie na 1:30,174, a tuż za nim uplasował się Heikki Kovalainen z czasem gorszym tylko o 0,039 sekundy. Kolejne okrążenie Piqueta przyniosło poprawę na 1:30,110, jednak kierowca Renault stracił po chwili pierwsze miejsce, gdyż przed nim znaleźli się kierowcy McLarena. Lewis Hamilton wykręcił 1:29,452, pokonując Kovalainena o ponad 0,4 sekundy.
W jedenastej minucie Robert Kubica popisał się dość dobrym czasem (1:30,064), który dał mu trzecie miejsce, ale tylko na chwilę, bowiem przed Polakiem znaleźli się od razu Alonso (P2), Piquet (P3), Mark Webber (P4) i Nick Heidfeld (P6). Następnie na drugiej pozycji pojawił się Jarno Trulli z czasem 1:29,468, a jego strata do Hamiltona wyniosła zaledwie 0,033 sekundy. Webber swój pierwszy przejazd zakończył z czasem 1:29,645, który dał mu czwarte miejsce. Kubica tymczasem tuż przed powrotem do boksów poprawił się na 1:29,688 (P6) i jego strata do Hamiltona zmniejszyła się do 0,253 sekundy.
W 22 minucie Timo Glock zrzucił z szóstego miejsca Kubicę, pokonując Polaka o zaledwie 0,02 sekundy. W 25 minucie zespół Red Bull Racing zakończył wymianę przełożeń w skrzyni biegów Sebastiana Vettela i Niemiec wyjechał po raz pierwszy na tor w drugiej sesji. W międzyczasie nastąpiła zmiana na szczycie tabeli czasowej, bowiem na dwa pierwsze miejsca wskoczyli kierowcy Williamsa – Kazuki Nakajima (1:29,091) i Rosberg. Rozdzielił ich po chwili Vettel, wykręcając 1:29,202, a następnie na pierwsze miejsce awansował Kovalainen, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 29 sekund (1:28,841).
W 29 minucie Kubica wykręcił na bardziej miękkich oponach czas 1:29,369 i przesunął się na piąte miejsce. W chwilę później w bolidzie Vettela nastąpiła jakaś awaria i Niemiec zatrzymał się na torze tuż za drugim zakrętem. Wyglądało na to, że jest to już koniec jazdy na dziś dla kierowcy Red Bulla. W 35 minucie w tarapatach znalazł się także Hamilton – jadący również na bardziej miękkich oponach Brytyjczyk wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie i przez chwilę stał nieruchomo na torze, ale w końcu udało mu się nawrócić samochód i mógł kontynuować jazdę. Kierowca McLarena zajmował w tym momencie szóste miejsce, mając tuż przed sobą Kubicę. W 41 minucie obydwu kierowców rozdzielił Piquet, wykręcając 1:29,401.
W 44 minucie Kubica uzyskał czas 1:29,056 i awansował na drugie miejsce. W połowie sesji kolejność kierowców była następująca: Kovalainen, Kubica, Nakajima, Vettel, Rosberg, Piquet, Massa, Hamilton (Brytyjczyk zaliczył w międzyczasie kolejny piruet, ale znów mógł kontynuować jazdę), Trulli, Raikkonen, Heidfeld, Alonso, Webber, Glock, Barrichello, Button, Fisichella, Sutil, Bourdais i Buemi. W 48 minucie Alonso zrzucił Kubicę z drugiego miejsca, wykręcając lepszy o zaledwie 0,014 sekundy czas – 1:29,042. Następnie bardziej miękkie opony postanowił wypróbować Raikkonen, jednak pierwsze okrążenie pomiarowe Fina okazało się gorsze od tego na dobrze rozgrzanych twardszych oponach.
W 65 minucie Nakajima wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie i zatrzymał się na poboczu, ale podobnie jak wcześniej Hamilton zdołał nawrócić bolid i pojechał dalej. Pobocze w innym zakręcie – nr 12 – zwiedził tymczasem Massa, ale tu obyło się już bez bączka. Wielu kierowców wykonywało w tym momencie dłuższe przejazdy na bardziej miękkich oponach, aby ocenić stopień ich degradacji i trudno było oczekiwać poprawy czasów. Odnosiło się to między innymi do kierowców Ferrari i Brawn GP, z których w pierwszej dziesiątce był tylko Massa. Zamykający pierwszą dziesiątkę Brazylijczyk miał spore problemy z ziarnieniem na bardziej miękkich oponach.
Na pięć minut przed końcem sesji Alonso uzyskał najlepszy czas w pierwszym sektorze na miękkich oponach, ale na pozostałych częściach toru był już wolniejszy i pozostał na drugiej pozycji. W chwilę później mały pojedynek na torze urządzili sobie Nakajima i Fisichella, jadąc przez dwa zakręty na końcu okrążenia koło w koło. Skończyło się to niewielkim kontaktem i równoczesnym piruetem, ale obaj kierowcy mogli kontynuować jazdę. Tymczasem sesja zakończyła się bez żadnych zmian w kolejności kierowców w czołówce, co było dość nietypowe, jak na koniec piątkowych jazd. Jedynie Alonso zdołał poprawić swój czas, wykręcając 1:28,847, ale do pokonania Kovalainena zabrakło mu 0,006 sekundy i pozostał na drugiej pozycji.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 4,5 m/s
Wilgotność powietrza: 36%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|