|
|
|
|
|
|
ING Turkish Grand Prix 2009 | 7 czerwca |
|
|
|
Istanbul Park | |
|
Długość toru: 5,338 km Liczba okrążeń: 58 Pełny dystans: 309,396 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:25,850 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:27,983 | - | - | 26 |
2. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:28,022 | 0,039 | 0,039 | 21 |
3. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:28,094 | 0,111 | 0,072 | 23 |
4. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:28,122 | 0,139 | 0,028 | 19 |
5. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:28,320 | 0,337 | 0,198 | 20 |
6. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:28,332 | 0,349 | 0,012 | 21 |
7. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:28,360 | 0,377 | 0,028 | 19 |
8. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:28,364 | 0,381 | 0,004 | 19 |
9. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:28,415 | 0,432 | 0,051 | 16 |
10. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:28,451 | 0,468 | 0,036 | 18 |
11. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:28,503 | 0,520 | 0,052 | 15 |
12. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:28,563 | 0,580 | 0,060 | 19 |
13. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:28,678 | 0,695 | 0,115 | 18 |
14. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:28,715 | 0,732 | 0,037 | 19 |
15. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:28,738 | 0,755 | 0,023 | 19 |
16. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:29,050 | 1,067 | 0,312 | 18 |
17. | 11 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR4 | | 1:29,076 | 1,093 | 0,026 | 19 |
18. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:29,167 | 1,184 | 0,091 | 21 |
19. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:29,261 | 1,278 | 0,094 | 15 |
20. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:29,421 | 1,438 | 0,160 | 17 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:34,142 |
|
|
Trzykrotny zwycięzca Grand Prix Turcji – Felipe Massa (Ferrari) uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas ostatniej sesji treningowej na torze Istanbul Park, jako jedyny przełamując barierę jednej minuty i 28 sekund. Tuż za Brazylijczykiem uplasowali się kierowcy Toyoty – Jarno Trulli i Timo Glock, a pierwszą piątkę zamknęli Kazuki Nakajima (Williams) i Robert Kubica (BMW). Aż 15 kierowców uzyskało czasy w obrębie jednej sekundy różnicy, co może być zapowiedzią bardzo emocjonujących kwalifikacji.
Po serii okrążeń instalacyjnych, które wykonali wszyscy kierowcy, jako pierwszy na tor powrócił Massa, uzyskując w 11 minucie czas 1:30,238. Brazylijczyk poprawił się następnie na 1:29,759. Na torze byli już także kierowcy Toyoty – Trulli wykręcił na pierwszym szybkim kółku 1:30,102, a Timo Glock 1:31,125. Massa kontynuował poprawę i na swoim trzecim kółku uzyskał czas 1:29,046, a na czwartym 1:28,592, co było najlepszym wynikiem weekendu. Trulli swój pierwszy przejazd ukończył z czasem 1:29,075, który dawał mu w tej chwili drugie miejsce. Trzeci był dość niespodziewanie Adrian Sutil, a czwarty Kubica (1:29,495).
W 22 minucie Jenson Button wykręcił 1:29,067 i wskoczył na drugie miejsce. Następnie na czele klasyfikacji znalazł się drugi kierowca Brawn GP – Rubens Barrichello z czasem 1:28,514, by już po chwili ustąpić miejsca Nico Rosbergowi, który podniósł poprzeczkę na 1:28,364. Tymczasem Kubica pomimo poprawy czasu na koniec swojego przejazdu na 1:29,125, spadł na jedenaste miejsce. Pierwsza dziesiątka w połowie sesji wyglądała następująco: Rosberg, Barrichello, Button, Hamilton, Massa, Nakajima, Raikkonen, Webber, Heidfeld i Trulli. Ze wszystkich kierowców bez czasu był tylko Nelson Piquet Jr, jednak Brazylijczyk był już na torze i w 32 minucie wykręcił 1:29,081, co dało mu 12 miejsce.
W 35 minucie Massa znalazł się na szczycie klasyfikacji z czasem 1:28,253, poprawiając wynik Rosberga o 0,111 sekundy. Piquet jeszcze bardziej podkręcił tempo i na jednym ze swoich kolejnych okrążeń wykręcił 1:28,503, co dało mu czwarte miejsce. Następnie Massa jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 28 sekund, uzyskując czas 1:27,983. W 40 minucie Kubica miał szansę na poprawę czasu, ale trafił na wolniejszego kierowcę w ostatnim sektorze i musiał zwolnić. Polak był w tym momencie piętnasty, tracąc do Massy nieco ponad sekundę. Poprawić zdołał się jednak Raikkonen, który w 43 minucie wykręcił 1:28,467 i awansował na trzecie miejsce.
Na mniej niż kwadrans przed końcem sesji Nakajima wykręcił 1:28,364, a więc identyczny czas jak jego zespołowy kolega Rosberg i awansował na trzecie miejsce. W chwilę później przed kierowcami Williamsa znalazł się Barrichello, wykręcając 1:28,332 (0,349 sekundy straty do Massy). Dziesięć minut przed końcem sesji na torze był tylko Massa, który wyjechał z boksów na nowym zestawie miękkich opon. Brazylijczyk w ostatnim sektorze uzyskał rekordowy czas, ale ogólnie zabrakło mu trochę do poprawy czasu całego okrążenia. Na tor zaczęli tymczasem wyjeżdżać kolejni kierowcy, aby wykonać ostatnie przejazdy przed kwalifikacjami.
W końcówce sesji Heidfeld wykręcił 1:28,715 i awansował na dwunaste miejsce. Glock poprawił się z kolei na 1:28,094 i wskoczył na drugie miejsce, by na początku kolejnego kółka wpaść w poślizg w pierwszym zakręcie i zatrzymać się na poboczu (kierowca Toyoty mógł jednak po chwili kontynuować jazdę). Przed Niemcem na drugiej pozycji znalazł się następnie jego zespołowy kolega Trulli (1:28,022), Nakajima przesunął się na czwarte miejsce (1:28,122), a pierwszą piątkę zamknął Kubica, wykręcając na swoim ostatnim szybkim kółku 1:28,320 (0,337 straty do Massy).
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 2,6 m/s
Wilgotność powietrza: 31%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|