|
|
|
|
|
|
Grosser Preis Santander von Deutschland 2009 | 12 lipca |
|
|
|
Nürburgring | |
|
Długość toru: 5,148 km Liczba okrążeń: 60 Pełny dystans: 308,863 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:27,691 - Q1, Takuma Sato (BAR), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:29,468 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 200,160 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:32,149 | - | - | 23 |
2. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:32,331 | 0,182 | 0,182 | 31 |
3. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:32,369 | 0,220 | 0,038 | 32 |
4. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:32,480 | 0,331 | 0,111 | 28 |
5. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:32,480 | 0,331 | 0,000 | 32 |
6. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:32,585 | 0,436 | 0,105 | 32 |
7. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:32,664 | 0,515 | 0,079 | 26 |
8. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:32,774 | 0,625 | 0,110 | 24 |
9. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:32,872 | 0,723 | 0,098 | 32 |
10. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:32,992 | 0,843 | 0,120 | 29 |
11. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:33,012 | 0,863 | 0,020 | 36 |
12. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:33,052 | 0,903 | 0,040 | 34 |
13. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:33,126 | 0,977 | 0,074 | 34 |
14. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:33,161 | 1,012 | 0,035 | 28 |
15. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:33,172 | 1,023 | 0,011 | 34 |
16. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:33,182 | 1,033 | 0,010 | 29 |
17. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:33,724 | 1,575 | 0,542 | 27 |
18. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:33,903 | 1,754 | 0,179 | 30 |
19. | 11 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR4 | | 1:34,025 | 1,876 | 0,122 | 30 |
20. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:38,877 | 6,728 | 4,852 | 3 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:38,599 |
|
|
Lewis Hamilton dość nieoczekiwanie uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w ostatniej z dwóch dzisiejszych sesji treningowych na torze Nurburgring. Mistrz świata pokonał Sebastiana Vettela o blisko 0,2 sekundy, a na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się Jenson Button i Mark Webber. Robert Kubica ponownie zajął 14 miejsce.
W drugiej sesji nie mogliśmy narzekać na brak akcji już od pierwszych minut. Po pierwszych okrążeniach najlepszym czasem legitymowali się kierowcy Toyoty – Jarno Trulli wykręcił 1:37,180, a Timo Glock 1:36,966. Następnie szybciej od kierowców japońskiego zespołu pojechał Sebastian Vettel, wykręcając 1:35,577. Tymczasem pogoda znowu postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce, bowiem tak jak w pierwszej sesji zaczął padać deszcz.
Wkrótce mieliśmy też pierwszą ofiarę pogorszenia warunków do jazdy – Giancarlo Fisichella wpadł w poślizg po najechaniu na prawdopodobnie śliski od wody krawężnik za zakrętem nr 10 i po efektownym piruecie uderzył w bandę. Samochód był zbyt uszkodzony, aby możliwa była dalsza jazda i Włoch musiał wysiąść z kokpitu. Tymczasem deszcz rozpadał się na dobre w kilku miejscach i zanosiło się na to, że czeka nas dłuższa przerwa.
W 16 minucie na tor na przejściowych oponach wyjechał Nick Heidfeld, który był w tym momencie w posiadaniu szóstego czasu. Niemiec po przejechaniu jednego kółka powrócił do boksów. Następnie warunki postanowił wybadać Sebastien Bourdais, także mając założone przejściowe opony. Deszcz trochę ustał, ale nadal kropił i w kilku miejscach było ślisko. Dziewiąty w tym momencie w tabeli czasowej Francuz po jednym okrążeniu powrócił do alei serwisowej. Warto dodać, że Robert Kubica był w tym momencie czwarty, tracąc blisko dwie sekundy do Vettela.
W 22 minucie na tor wyjechali Sebastien Buemi (przejściowe opony) i Nico Rosberg (już na slickach). Zajmujący piąte miejsce Buemi powrócił od razu do boksów, a tymczasem Rosberg przystąpił do ustanowienia swojego pierwszego czasu w tej sesji. Niemiec wykręcił 1:38,793 i znalazł się na ósmej pozycji. Na torze był także Heikki Kovalainen, który jako pierwszy kierowca w ten weekend wypróbował bardziej miękką mieszankę opon. Zanim jednak Fin ukończył okrążenie pomiarowe, Rosberg poprawił się na 1:36,732 i wskoczył na drugie miejsce. Kovalainen pojechał tymczasem szybciej o blisko dwie sekundy i znalazł się na czele klasyfikacji z czasem 1:34,906. Fin poprawił się następnie na 1:33,724, a Rosberg wykręcił 1:35,789, ale nadal był trzeci.
Po upływie 30 minut na torze był spory ruch. W 33 minucie Kazuki Nakajima wykręcił 1:34,952 i znalazł się przed kolegą z zespołu Williams na drugiej pozycji. Następnie szybciej od obydwu kierowców pojechali Felipe Massa, Fernando Alonso, Jenson Button, Nick Heidfeld i Mark Webber. Ci trzej ostatni znaleźli się dodatkowo przed Kovalainenem, który spadł w efekcie na czwarte miejsce. Webber wykręcił 1:32,940, pokonując Heidfelda o zaledwie 0,072 sekundy. W 38 minucie Raikkonen i Vettel uzyskali czasy 1:33,577 i 1:33,649, awansując na miejsca 4-5. Tymczasem Webber poprawił się na 1:32,584, zwiększając swoją przewagę nad Heidfeldem do blisko pół sekundy. Kubica był w tym momencie jedenasty, mając 1,7 sekundy straty do Webbera.
W 43 minucie Vettel poprawił się na 1:33,303 i wskoczył na trzecie miejsce. W połowie sesji kolejność kierowców była następująca: Webber, Heidfeld, Vettel, Button, Raikkonen, Hamilton, Kovalainen, Alonso, Piquet, Barrichello, Rosberg, Kubica, Sutil, Massa, Buemi, Trulli, Nakajima, Glock, Bourdais i Fisichella. W 46 minucie Glock uzyskał czas 1:33,341 i awansował do pierwszej piątki. Następnie drugi kierowca Toyoty – Trulli wykręcił na miękkich oponach 1:32,858 i wskoczył na drugie miejsce. W chwilę później tuż za Włochem uplasował się Nakajima, wykręcając na takich samych oponach 1:33,001. Tymczasem Hamilton przesunął się na szóste miejsce z czasem 1:33,059. Miękkie opony założył także Kubica – Polak na pierwszy szybkim kółku wykręcił 1:33,297 i awansował na 10 miejsce.
Nakajima poprawił się w 52 minucie na 1:32,872, ale nadal był trzeci. Następnie bardzo dobrym czasem popisał się Adrian Sutil (1:32,585 – zaledwie 0,001 straty do Webbera), awansując na krótko na drugie miejsce, zanim lider mistrzostw – Jenson Button na miękkich oponach wykręcił 1:32,369, zrzucając tym samym Webbera i Sutila na miejsca 2 i 3. W 60 minucie jadący także na miękkich oponach Barrichello uzyskał czas 1:32,664 i awansował na piąte miejsce. Poprawili się także Trulli (1:32,511 – P2) i Alonso (1:32,774 – P6). W 64 minucie Hamilton zrzucił z drugiego miejsca Trullego, wykręcając 1:32,413. W chwilę później Brytyjczyk spadł jednak na trzecie miejsce, bowiem najlepszym czasem sesji popisał się Vettel – 1:32,342, pokonując Buttona o 0,027 sekundy.
W 67 minucie Kubica wyjechał kolejny raz na tor na miękkich oponach. Po pierwszym okrążeniu Polak awansował na 13 miejsce z czasem 1:33,161, jednak kolejne kółko nie przyniosło już poprawy czasu. W 80 minucie jadący na miękkich oponach Hamilton zaliczył niegroźny poślizg na sekcji Mercedes Arena, by po wznowieniu jazdy na kolejnym okrążeniu uzyskać najlepszy czas sesji – 1:32,149. Do końca sesji nikt nie poprawił już znacząco swojego czasu i kolejność kierowców w czołówce tabeli nie uległa zmianie. Tuż po wywieszeniu flagi w szachownicę problemy techniczne dopadły tymczasem Piqueta, który musiał zatrzymać się na poboczu zaraz za Bit Kurve.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 22°C
Temperatura powietrza: 13°C
Prędkość wiatru: 8,9 m/s
Wilgotność powietrza: 59%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|