|
|
|
|
|
|
Gulf Air Bahrain Grand Prix 2009 | 26 kwietnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:29,848 - Q1, Fernando Alonso (Renault), 2005 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:30,252 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 209,143 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:32,605 | - | - | 16 |
2. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:32,728 | 0,123 | 0,123 | 20 |
3. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:32,906 | 0,301 | 0,178 | 18 |
4. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:32,975 | 0,370 | 0,069 | 16 |
5. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:32,986 | 0,381 | 0,011 | 18 |
6. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:33,176 | 0,571 | 0,190 | 19 |
7. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:33,195 | 0,590 | 0,019 | 13 |
8. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:33,302 | 0,697 | 0,107 | 17 |
9. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:33,397 | 0,792 | 0,095 | 19 |
10. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:33,415 | 0,810 | 0,018 | 14 |
11. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:33,443 | 0,838 | 0,028 | 16 |
12. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:33,478 | 0,873 | 0,035 | 12 |
13. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:33,482 | 0,877 | 0,004 | 13 |
14. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:33,534 | 0,929 | 0,052 | 17 |
15. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:33,586 | 0,981 | 0,052 | 17 |
16. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:33,686 | 1,081 | 0,100 | 17 |
17. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:33,720 | 1,115 | 0,034 | 15 |
18. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:33,726 | 1,121 | 0,006 | 14 |
19. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:33,962 | 1,357 | 0,236 | 15 |
20. | 11 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR4 | | 1:34,990 | 2,385 | 1,028 | 7 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:39,087 |
|
|
Timo Glock uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas sobotniej sesji treningowej, poprzedzającej bezpośrednio kwalifikacje do wyścigu Grand Prix Bahrajnu. Nie wszystko poszło jednak po myśli kierowcy Toyoty, bowiem problemy z bolidem zmusiły go do zatrzymania się na poboczu w końcówce sesji. Drugi czas uzyskał Felipe Massa (Ferrari), a tymczasem Robert Kubica (BMW) zajął siódme miejsce.
Ostatnia sesja treningowa rozpoczęła się przy podobnych warunkach jak dwie piątkowe – było gorąco i wiał spory wiatr. Po zapaleniu się zielonego światła w wyjeździe z boksów wszyscy kierowcy z wyjątkiem Heikkiego Kovalainena wyjechali na okrążenia instalacyjne. Fin także zamierzał wykonać okrążenie instalacyjne, jednak z jakiegoś powodu zatrzymał się w alei serwisowej i mechanicy McLarena musieli zapchać jego bolid z powrotem do garażu.
Po 10 minutach od rozpoczęcia sesji na tor powrócił Felipe Massa, aby jako pierwszy ustanowić czas okrążenia. Kierowca Ferrari na swoim pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:36,119. W międzyczasie na tor wyjechali kierowcy Toyoty, a także zespołowy kolega Massy – Kimi Raikkonen. Massa na drugim okrążeniu pomiarowym uzyskał czas 1:35,553, natomiast Raikkonen po swoim pierwszym kółku od razu wskoczył na pierwsze miejsce, wykręcając 1:34,935. Timo Glock i Jarno Trulli także pojechali szybciej od Massy i Brazylijczyk spadł na czwarte miejsce.
W 20 minucie Nelson Piquet uzyskał czas 1:35,101 i znalazł się na drugiej pozycji. Raikkonen poprawił się następnie na 1:34,759, ale nie wystarczyło to do utrzymania pierwszego miejsca, bowiem Glock wykręcił 1:34,386, a tuż za kierowcą Toyoty znalazł się po chwili Nico Rosberg z czasem 1:34,607. Na trzecie miejsce wskoczył tymczasem Sebastien Buemi, wykręcając 1:34,708. W 25 minucie na drugiej pozycji uplasował się Sebastian Vettel, którego po chwili zrzucił z tego miejsca Lewis Hamilton. Brytyjczyk pojechał o 0,1 sekundy wolniej do Glocka, który na koniec swojego pierwszego przejazdu uzyskał czas 1:34,115.
Na torze byli już także obydwaj kierowcy BMW – Nick Heidfeld wskoczył na 11 miejsce z czasem 1:34,960, a Robert Kubica na swoim pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:35,129 i znalazł się na 15 pozycji. Boksy opuścił także w końcu Kovalainen po początkowych problemach, uzyskując na pierwszym okrążeniu pomiarowym najgorszy czas sesji (1:35,626). Kubica poprawił się na kolejnym kółku na 1:34,961 i znalazł się tuż za Heidfeldem na 13 pozycji. Większy postęp na drugim kółku zanotował Kovalainen, plasując się na czwartej pozycji z czasem 1:34,534. Tymczasem zespołowy kolega Fina – Hamilton zdołał jako pierwszy przełamać barierę jednej minuty i 34 sekund (1:33,999) i znalazł się przed Glockiem na pierwszej pozycji.
Po 35 minutach kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Glock, Vettel, Kovalainen, Piquet, Rosberg, Button, Buemi, Fisichella, Raikkonen, Sutil, Nakajima, Barrichello, Heidfeld, Kubica, Bourdais, Webber, Trulli, Massa i Alonso. Na torze byli w tym momencie tylko dwaj kierowcy: Raikkonen i Alonso, ale po chwili zaczęli dołączać do nich kolejni zawodnicy. Warto dodać, że do tego momentu zdecydowana większość – jeśli nie wszyscy – korzystali z twardszych opon. Raikkonen, jadąc nadal na twardszych oponach uzyskał czas 1:34,067 i awansował na drugie miejsce, tracąc zaledwie 0,68 sekundy do Hamiltona. Tymczasem wyglądało na to, że Bourdais ma problemy z bolidem, ponieważ wysiadł z bolidu i zdjął kask, a mechanicy Toro Rosso majstrowali przy jego STR4.
W 43 minucie Hamilton na supermiękkich oponach wykręcił 1:32,975 i umocnił się na pierwszym miejscu. Tuż za nim pojawił się po chwili Massa, który na średniej mieszance wykręcił 1:33,769. Hamilton na kolejnym kółku wykręcił najlepszy czas w pierwszym sektorze, ale w kolejnych był już wolniejszy i nie zdołał poprawić swojego ogólnego czasu. Dziesięć minut przed końcem sesji pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Hamilton, Massa, Raikkonen, Glock, Fisichella, Vettel, Kovalainen, Piquet, Sutil i Buemi. Kubica był w tym momencie szesnasty, mając za sobą Heidfelda. Obaj kierowcy mieli blisko dwie sekundy straty do Hamiltona.
W 52 minucie Glock wykręcił na supermiękkich oponach 1:32,605 i powrócił na pierwsze miejsce. Tymczasem Kovalainen na takiej samej mieszance był w stanie wykręcić zaledwie 1:33,675 i był w tym momencie czwarty. W chwilę później Glock zjechał z toru i zatrzymał się na poboczu – powodem były prawdopodobnie problemy z silnikiem lub elektryką. W międzyczasie Rosberg wykręcił 1:32,906 i wskoczył na drugie miejsce, ale po chwili spadł na trzecie, gdyż Massa poprawił się na 1:32,728. Kubica w końcówce sesji wykręcił 1:33,195 i ostatni trening w Bahrajnie ukończył na siódmej pozycji.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 50°C
Temperatura powietrza: 38°C
Prędkość wiatru: 4,0 m/s
Wilgotność powietrza: 13%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|