|
|
|
|
|
|
Grosser Preis Santander von Deutschland 2008 | 20 lipca |
|
|
|
Hockenheimring | |
|
Długość toru: 4,574 km Liczba okrążeń: 67 Pełny dystans: 306,458 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,306 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:13,780 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 215,852 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:15,025 | - | - | 37 |
2. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:15,722 | 0,697 | 0,697 | 31 |
3. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:15,760 | 0,735 | 0,038 | 34 |
4. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:15,990 | 0,965 | 0,230 | 37 |
5. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:16,017 | 0,992 | 0,027 | 25 |
6. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:16,230 | 1,205 | 0,213 | 38 |
7. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:16,355 | 1,330 | 0,125 | 41 |
8. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:16,363 | 1,338 | 0,008 | 36 |
9. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:16,377 | 1,352 | 0,014 | 40 |
10. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:16,378 | 1,353 | 0,001 | 35 |
11. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:16,422 | 1,397 | 0,044 | 41 |
12. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:16,530 | 1,505 | 0,108 | 45 |
13. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:16,542 | 1,517 | 0,012 | 38 |
14. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:16,677 | 1,652 | 0,135 | 28 |
15. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:16,734 | 1,709 | 0,057 | 42 |
16. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:16,781 | 1,756 | 0,047 | 44 |
17. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:16,829 | 1,804 | 0,048 | 21 |
18. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:16,860 | 1,835 | 0,031 | 14 |
19. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:17,008 | 1,983 | 0,148 | 39 |
20. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:17,047 | 2,022 | 0,039 | 37 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:20,277 |
|
|
Lewis Hamilton (McLaren) ponownie okazał się najszybszym kierowcą na torze Hockenheim. Brytyjczyk w drugiej sesji treningowej pokonał o ponad pół sekundy kierowców Ferrari – Felipe Massę i Kimiego Raikkonena. Jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do Hamiltona zmieścili się Heikki Kovalainen (McLaren) i Mark Webber (Red Bull). Tymczasem Robert Kubica uplasował się na ósmej pozycji, tuż przed drugim kierowcą BMW – Nickiem Heidfeldem.
Druga sesja rozpoczęła się przy zupełnie suchym torze i wszyscy kierowcy od razu zabrali się do pracy. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Sebastien Bourdais (Toro Rosso), jednak Francuz miał jakieś problemy, gdyż jego czas wyniósł zaledwie 1:25,202. Na kolejnym kółku Bourdais uzyskał już bardziej reprezentatywny czas, a tymczasem na szczycie tabeli czasowej znalazł się drugi kierowca Toro Rosso – Sebastian Vettel (1:16,830). Tuż za Niemcem uplasował się Kubica w naprawionym po porannej kraksie bolidzie BMW Sauber, tracąc do Vettela 0,3 sekundy.
Po dziesięciu minutach na czele klasyfikacji znajdowali się już kierowcy McLarena – Hamilton i Kovalainen, wykręcając czasy 1:15,817 i 1:16,816. Hamilton chwilę wcześniej o mały nie wpadł na wolno jadącego Bourdaisa, na którego trafił w szybkim zakręcie prowadzącym na część stadionową toru. Francuz najwyraźniej miał nadal problemy z bolidem, gdyż po powrocie do boksów wysiadł od razu z kokpitu, a mechanicy Toro Rosso przystąpili do naprawy auta. W tarapatach znalazł się także Rubens Barrichello (Honda), ale tylko na chwilę, bowiem zaliczył niegroźny poślizg zaraz na nawrotem.
W międzyczasie na pozycjach 2 i 3 znaleźli się kierowcy Ferrari – Massa i Raikkonen. Massa uzyskał czas gorszy o blisko pół sekundy od Hamiltona, a Raikkonen był wolniejszy o kolejne 0,2 sekundy. Czwarte miejsce zajmował po 20 minutach Heidfeld, a oprócz niego poniżej jednej sekundy straty do Hamiltona mieścił się jeszcze tylko Kovalainen. W 22 minucie Vettel uzyskał czas 1:16,478 i awansował na trzecie miejsce. W chwilę później Raikkonena i Heidfelda rozdzielił Fernando Alonso (Renault), wykręcając 1:16,756. Kubica zajmował w tym momencie ósme miejsce, plasując się tuż za Jarno Trullim (Toyota). Następnie przed Polakiem znalazł się także Adrian Sutil (Force India), uzyskując na bardziej miękkich oponach czas 1:17,075.
Po upływie pierwszych trzydziestu minut bez czasu był tylko Kazuki Nakajima (Williams), który do tej pory przejechał zaledwie trzy okrążenia, w tym ani jednego pełnego. Japończyk siedział na stanowisku dowodzenia Williamsa, podczas gdy zespół pracował nad jego bolidem, próbując usunąć bliżej nieokreśloną usterkę. W międzyczasie Massa poprawił się na 1:16,027, ale nadał był drugi. Brazylijczyk wykręcił następnie 1:15,826, a więc jego strata do Hamiltona zmalała do zaledwie 0,009 sekundy. Tymczasem Kubica na bardziej miękkich oponach uzyskał czas 1:16,823 i przesunął się na ósme miejsce. W chwilę później jadący także na oponach z białym paskiem Trulli wykręcił 1:16,530, co zapewniło mu awans na szóste miejsce.
W połowie sesji kolejność pierwszej dziesiątki była następująca: Hamilton, Massa, Raikkonen, Kovalainen (Fin poprawił się w międzyczasie na 1:16,333), Vettel, Nico Rosberg (Williams), Trulli, Heidfeld, Alonso i Kubica. Najwolniejszym kierowcą na torze był w tym momencie Barrichello, który miał już na swoim koncie dwa niegroźne piruety. Tymczasem okazało się, że problemy z bolidem poza Bourdaisem i Nakajimą ma także Webber. W 46 minucie Kubica uzyskał na oponach z białym paskiem czas 1:16,363 i awansował do pierwszej piątki. W międzyczasie Timo Glock (Toyota) popełnił błąd w ostatnim zakręcie i wypadł na chwilę na pobocze, na którym jego auto podskoczyło w górę, ale wszystko skończyło się dość szczęśliwie.
W 50 minucie Massa zdołał w końcu zrzucić Hamiltona z pierwszego miejsca, wykręcając 1:15,722. Warto dodać, że Brazylijczyk nadal korzystał z twardszych opon. Tymczasem Kovalainen jadąc na bardziej miękkich oponach poprawił się na 1:16,069, ale nadal był czwarty. Po godzinie kolejność pierwszej dziesiątki wyglądała następująco: Massa, Hamilton, Raikkonen, Kovalainen, Rosberg (Niemiec poprawił się na 1:16,355), Kubica, Heidfeld, Vettel, Trulli i David Coulthard (Red Bull). W międzyczasie na tor wyjechał Nakajima, którego bolid został w końcu naprawiony. Japończyk na oponach z białym paskiem uzyska czas 1:17,940 (P18). Bardziej miękkie opony wypróbowali także Hamilton i Raikkonen, ale nie udało im się poprawić czasu Massy i nadal zajmowali miejsca 2 i 3.
Nakajima swój pierwszy dłuższy przejazd zakończył z czasem 1:17,623 i nadal był osiemnasty. Tymczasem Massa na swoim pierwszym kółku na bardziej miękkich oponach nie zdołał poprawić czasu, choć w środkowym sektorze ustanowił rekord sesji. W 71 minucie na tor powrócił Webber, mając założone opony z białym paskiem. Australijczyk uzyskał czas 1:17,139 i nadal był siedemnasty. Z czołówki w tym momencie na torze był tylko Raikkonen, który na bardziej miękkich oponach zszedł poniżej jednej minuty i 16 sekund (1:15,981), ale nadał był trzeci. W 79 minucie barierę 76 sekund przełamał także Kovalainen i nadal zajmował czwartą pozycję.
Osiem minut przed końcem sesji Massa powrócił na tor na oponach z białym paskiem, jednak pomimo rekordu sesji w pierwszym sektorze nie poprawił czasu okrążenia, popełniając niewielki błąd w zakręcie nr 11. W międzyczasie na tor powrócił ostatni z pechowców – Bourdais, który w tym momencie zajmował ostatnie miejsce. W końcówce sesji Hamilton podczas symulowanego przejazdu kwalifikacyjnego uzyskał na bardziej miękkich oponach czas 1:15,025 i awansował na pierwsze miejsce, mając blisko 0,7 sekundy przewagi nad Massą. Ponadto Webber poprawił się na 1:16,017 i wskoczył na piąte miejsce, a tuż za nim znalazł się Alonso z czasem 1:16,230. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Rosberg, Kubica, Heidfeld i Coulthard.
Po zakończeniu sesji odbyła się kolejna próba nowego oprogramowania do jednolitych ECU, które ma umożliwić ograniczenie prędkości bolidów w miejscu wypadku.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 3,1 m/s
Wilgotność powietrza: 39%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|