|
|
|
|
|
|
Grosser Preis Santander von Deutschland 2008 | 20 lipca |
|
|
|
Hockenheimring | |
|
Długość toru: 4,574 km Liczba okrążeń: 67 Pełny dystans: 306,458 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,306 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:13,780 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 215,852 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:15,621 | - | - | 18 |
2. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:15,693 | 0,072 | 0,072 | 21 |
3. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:15,839 | 0,218 | 0,146 | 21 |
4. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:15,943 | 0,322 | 0,104 | 18 |
5. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:16,037 | 0,416 | 0,094 | 24 |
6. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:16,133 | 0,512 | 0,096 | 25 |
7. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:16,161 | 0,540 | 0,028 | 21 |
8. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:16,196 | 0,575 | 0,035 | 19 |
9. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:16,380 | 0,759 | 0,184 | 19 |
10. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:16,405 | 0,784 | 0,025 | 20 |
11. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:16,447 | 0,826 | 0,042 | 22 |
12. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:16,515 | 0,894 | 0,068 | 19 |
13. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:16,530 | 0,909 | 0,015 | 18 |
14. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:16,636 | 1,015 | 0,106 | 27 |
15. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:16,808 | 1,187 | 0,172 | 23 |
16. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:16,906 | 1,285 | 0,098 | 24 |
17. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:16,938 | 1,317 | 0,032 | 20 |
18. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:17,189 | 1,568 | 0,251 | 20 |
19. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:17,312 | 1,691 | 0,123 | 22 |
20. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:17,469 | 1,848 | 0,157 | 15 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:20,914 |
|
|
Heikki Kovalainen (McLaren) uzyskał najszybszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas trzeciej sesji treningowej na torze Hockenheim, bezpośrednio poprzedzającej kwalifikacje do wyścigu o Grand Prix Niemiec. Lewis Hamilton uzyskał trzeci czas, a kierowców McLarena rozdzielił Felipe Massa (Ferrari). Tymczasem Robert Kubica (BMW Sauber) uplasował się na ostatniej pozycji ze względu awarię układu przeniesienia napędu w jego bolidzie.
Ostatnia sesja treningowa rozpoczęła się na suchym torze, ale przy dość zachmurzonym niebie. Po standardowej serii okrążeń zapoznawczych (nie wykonali ich kierowcy Ferrari, Hondy i Jarno Trulli z Toyoty) na torze zapanowała na kilka minut cisza. Rubens Barrichello (Honda) na tor po raz pierwszy wyjechał w siódmej minucie, wykonując próbny start w wyjeździe z boksów. W chwilę później na torze pojawili się także kierowcy Toyoty – Timo Glock i Trulli oraz kolejni zawodnicy i zaczęło się robić tłoczno na Hockenheimringu.
Jako pierwszy czas okrążenia ustawił Jenson Button (Honda), wykręcając 1:18,645. Tymczasem inżynier wyścigowy Nico Rosberga (Williams) powiedział Niemcowi, że niedługo spodziewany jest deszcz. Po pierwszych seriach okrążeń najszybszym czasem legitymował się Sebastien Bourdais (Toro Rosso), który uzyskał wynik 1:17,242. Czas Francuza nieznacznie poprawił po chwili Rosberg (1:17,176), a znacznie szybciej pojechał drugi kierowca Toro Rosso – Sebastian Vettel ( 1:16,579).
Robert Kubica (BMW Sauber) na swoim pierwszym kółku uzyskał dość słaby czas – 1:18,301 i uplasował się na 11 pozycji, a tymczasem na czele klasyfikacji znalazł się Lewis Hamilton (McLaren) z czasem 1:16,484. Odpowiedzią Vettela na to było 1:16,432 i Niemiec powrócił na szczyt tabeli czasowej, ale na krótko, bowiem w 19 minucie Heikki Kovalainen (McLaren) wykręcił 1:16,219, a następnie poprawił się na 1:16,032. Kierowcy Ferrari – Felipe Massa i Kimi Raikkonen zajmowali w tym momencie miejsca 4 i 5, tracąc ponad pół sekundy do Kovalainena.
W międzyczasie Kubica poprawił się na 1:17,508, ale nadal zajmował odległą pozycję (P15). W 24 minucie David Coulthard (Red Bull) uzyskał czas 1:16,648, pokonując nieznacznie obydwu kierowców Ferrari. Massa także był w tym momencie na torze – Brazylijczyk wykręcił 1:16,096 i awansował na drugą pozycję. Niezły czas uzyskał także Nelson Piquet Jr (Renault) – 1:16,474, który dał mu czwarte miejsce. W połowie sesji kolejność pierwszej dziesiątki była następująca: Kovalainen, Massa, Vettel, Piquet, Hamilton, Coulthard, Raikkonen, Rosberg, Bourdais i Kazuki Nakajima (Williams).
W 33 minucie Hamilton poprawił wynik Massy, wykręcając 1:16,040. Strata Brytyjczyka do Kovalainena, który nadal zajmował pierwsze miejsce, wynosiła zaledwie 0,008 sekundy. Taka sama różnica dzieliła również kierowców BMW – Nicka Heidfelda i Kubicę, jednak obaj zajmowali miejsca pod koniec drugiej dziesiątki. Tymczasem Kovalainen poprawił się w 37 minucie na 1:15,858, zwiększając swoją przewagę nad Hamiltonem do blisko 0,2 sekundy. Fin nadal korzystał z twardszych opon. Massa był w tym momencie trzeci, a tuż za Brazylijczykiem nadal znajdował się Vettel, który poprawił się na 1:16,209.
W 42 minucie Massa wykręcił czas 1:15,693 i zrzucił Kovalainena z pierwszego miejsca, pokonując go o 0,165 sekundy. Kwadrans przed końcem sesji pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Massa, Kovalainen, Hamilton, Vettel, Raikkonen, Piquet, Mark Webber (Red Bull), Coulthard, Rosberg i – niespodzianka – Adrian Sutil (Force India). Tymczasem kierowcy zespołu BMW Sauber nadal zajmowali bardzo odległe miejsca i w dodatku wyglądało na to, że w bolidzie Kubicy awarii uległ układ przeniesienia napędu, tak więc dla Polaka był to przedwczesny koniec udziału w sobotniej sesji.
W 53 minucie Hamilton na bardziej miękkich oponach uzyskał czas 1:15,839 i awansował na drugie miejsce. Poprawił się także inny kierowca z Wielkiej Brytanii – Button, który z czasem 1:16,447 awansował na szóste miejsce. Tymczasem Kovalainen na oponach z białym paskiem wykręcił 1:15,621 i powrócił na pierwsze miejsce, pokonując Massę o 0,072 sekundy. Brazylijczyk także wyjechał na tor na bardziej miękkich oponach, ale nie zdołał poprawić czasu. Minutę przed końcem sesji Sutil popełnił błąd w jednym z wolniejszych zakrętów i po poślizgu wypadł z toru, ale po chwili udało mu się na niego powrócić.
W końcówce sesji Alonso zszedł poniżej jednej minuty i 16 sekund na bardziej miękkich oponach i awansował na czwarte miejsce. Hiszpan miał szansę na jeszcze lepszy wynik, ale trafił w końcówce okrążenia na wolnego Massę i stracił trochę czasu. Po zakończeniu sesji kierowcy otrzymali kolejną szansę potrenowania startów na prostej startowej.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 6,2 m/s
Wilgotność powietrza: 53%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|