|
|
|
|
|
|
Gran Premio Santander d'Italia 2008 | 14 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:19,525 - Q1, Juan Pablo Montoya (Williams), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:21,046 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 247,586 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2003 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:32,842 | - | - | 18 |
2. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:33,428 | 0,586 | 0,586 | 14 |
3. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:33,695 | 0,853 | 0,267 | 19 |
4. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:36,800 | 3,958 | 3,105 | 13 |
5. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:36,900 | 4,058 | 0,100 | 9 |
6. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:36,965 | 4,123 | 0,065 | 10 |
7. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:37,142 | 4,300 | 0,177 | 20 |
8. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:37,214 | 4,372 | 0,072 | 13 |
9. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:37,392 | 4,550 | 0,178 | 5 |
10. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:37,754 | 4,912 | 0,362 | 13 |
11. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:38,057 | 5,215 | 0,303 | 11 |
12. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:38,303 | 5,461 | 0,246 | 7 |
13. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:39,062 | 6,220 | 0,759 | 12 |
14. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:40,233 | 7,391 | 1,171 | 5 |
15. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | - | - | - | 1 |
16. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | - | - | - | 2 |
17. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | - | - | - | 1 |
18. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | - | - | - | 1 |
19. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | - | - | - | 1 |
20. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | - | - | - | 1 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:39,341 |
|
|
Adrian Sutil (Force India) uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej na torze Monza, której przebieg zakłóciły ulewne opady deszczu. Niemiec był jednym z nielicznych kierowców, którzy ustanowili czasy przy bardzo mało mokrym torze w pierwszych 30 minutach sesji. Pozostałymi byli Rubens Barrichello (Honda) Brazylijczyk i kolega zespołowy Sutila – Giancarlo Fisichella i to właśnie oni uplasowali się na drugiej i trzeciej pozycji.
Sesja rozpoczęła się na wilgotnym w kilku miejscach torze, choć deszcz nie padał w tym momencie. Tym niemniej opady spodziewane były w ciągu najbliższych 20 minut. Zespoły nie spieszyły się z wyjazdem na tor po serii okrążeń zapoznawczych, aby wykorzystać tylko trochę wilgotny tor i w sumie nie było w tym nic dziwnego z uwagi na niedawne testy na Monzy. Najpierw na tor powrócili kierowcy Force India, do których po chwili dołączył Barrichello. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił w 11 minucie Sutil – 1:37,402. Jego zespołowy kolega Fisichella za pierwszym razem pojechał trochę wolniej, ale na drugim kółku poprawił się na 1:35,779 i znalazł się przed Sutilem. Następnie od obydwu kierowców Force India szybciej pojechał Barrichello, wykręcając najpierw 1:34,374, a potem 1:33,428.
W 22 minucie na tor powrócił także Sebastien Bourdais (Toro Rosso), mając już założone opony na suchy tor. Warunki były jednak nadal dosyć trudne i Francuz uzyskał zaledwie czas 1:43,206. Jeszcze wolniej pojechał jego kolega zespołowy Sebastian Vettel. Tymczasem Kazuki Nakajima (Williams) na swoim okrążeniu wyjazdowym popełnił błąd podczas hamowania przed szykaną Ascari i wypadł z toru. Japończyk zdołał jednak wyjechać ze żwirowiska i powrócił do boksów. W międzyczasie Sutil poprawił się na 1:32,842 i powrócił na pierwsze miejsce, podczas gdy nad torem zaczął padać zapowiadany deszcz.
Kierowcy będący w tym momencie na torze wrócili do boksów, ale cisza nie trwała zbyt długo, mimo że deszcz rozpadał się na dobre. Po kilku minutach przejazdy rekonesansowe wykonali Jenson Button (Honda) i Bourdais. Brytyjczyk przejechał dwa okrążenia na przejściowych oponach i bez ustanowienia czasu wrócił do boksów, natomiast Bourdais miał założone pełne opony deszczowe i ustanowił na nich czas 1:42,888. Na torze pojawiło się kilku innych kierowców, a tymczasem warunki do jazdy wydawały się być coraz gorsze.
Po 50 minutach czasy miało ustanowione tylko ośmiu kierowców. Najszybszy był nadal Sutil, a za nim znajdowali się Barrichello, Fisichella, Bourdais (Francuz poprawił się na 1:37,142), Timo Glock i Jarno Trulli z Toyoty oraz Vettel. W chwilę później czasy mieli już także ustanowione kierowcy Renault – Fernando Alonso i Nelson Piquet Jr, a także Nico Rosberg (Williams). Alonso wkręcił 1:38,894 i wskoczył na siódme miejsce, a Rosberg i Piquet (Brazylijczyk wpadł w niegroźny poślizg tuż po ukończeniu kółka pomiarowego) uplasowali się na miejscach 8 i 10. Następnie Rosberg poprawił się na 1:36,900 i awansował na czwarte miejsce.
Na torze pojawili się w międzyczasie kierowcy Ferrari. Kimi Raikkonen na pierwszym okrążeniu uzyskał najgorszy czas, ale na kolejnym poprawił się na 1:37,392 i awansował na ósme miejsce. Felipe Massa także zaczął od uzyskania najgorszego czasu, ale na drugim okrążeniu także nie pojechał zbyt szybko, gdyż popełnił błąd w jednej z szykan. W międzyczasie szybciej od Brazylijczyka pojechał David Coulthard (Red Bull), spychając kierowcę Ferrari na 14 miejsce, a na czwarte miejsce awansował Glock, uzyskując czas 1:36,800.
Wszyscy kierowcy nadal korzystali z pełnych deszczowych opon, jako że tor był bardzo mokry i deszcz cały czas padał. W dodatku zrobiło się bardzo ciemno i ponuro, co skłoniło większość kierowców do powrotu do boksów. Na 17 minut przed końcem sesji na torze byli tylko Barrichello i Vettel, ale także i oni w końcu wrócili do boksów i zapanowała cisza. Bez czasu okrążenia byli w tym momencie kierowcy z zespołów McLaren i BMW Sauber, a także Nakajima i Mark Webber (Red Bull). Powoli zanosiło się na to, że w tej sesji nikt już nie wyjedzie na tor, jako że rozpętała się prawdziwa ulewa, a do końca sesji było już tylko 10 minut.
W końcu pięć minut przed upływem regulaminowego czasu wywieszona została czerwona flaga i na tym zakończył się pierwszy trening.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 16°C
Temperatura powietrza: 20°C
Prędkość wiatru: 4,1 m/s
Wilgotność powietrza: 84%
Ulewa
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|