|
|
|
|
|
|
Grand Prix de France 2008 | 22 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,377 - Q1, Juan Pablo Montoya (Williams), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:15,377 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 205,035 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:15,750 | - | - | 19 |
2. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:15,759 | 0,009 | 0,009 | 14 |
3. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:15,827 | 0,077 | 0,068 | 21 |
4. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:15,974 | 0,224 | 0,147 | 17 |
5. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:16,003 | 0,253 | 0,029 | 18 |
6. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:16,147 | 0,397 | 0,144 | 20 |
7. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:16,182 | 0,432 | 0,035 | 16 |
8. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:16,235 | 0,485 | 0,053 | 18 |
9. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:16,256 | 0,506 | 0,021 | 17 |
10. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:16,282 | 0,532 | 0,026 | 18 |
11. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:16,344 | 0,594 | 0,062 | 20 |
12. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:16,437 | 0,687 | 0,093 | 20 |
13. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:16,545 | 0,795 | 0,108 | 16 |
14. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:16,617 | 0,867 | 0,072 | 20 |
15. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:16,644 | 0,894 | 0,027 | 16 |
16. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:16,651 | 0,901 | 0,007 | 20 |
17. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:16,658 | 0,908 | 0,007 | 17 |
18. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:16,687 | 0,937 | 0,029 | 19 |
19. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:17,365 | 1,615 | 0,678 | 21 |
20. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:17,612 | 1,862 | 0,247 | 21 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:21,053 |
|
|
Podczas ostatniej sesji treningowej na torze Magny-Cours bezpośrednio poprzedzającej kwalifikacje do wyścigu o Grand Prix Francji najszybszym bolidem ponownie okazało się Renault R28, choć w przeciwieństwie do ostatniej sesji z piątku tym razem najlepszy czas uzyskał Nelson Piquet Jr. Brazylijczyk pokonał Marka Webbera (Red Bull) o zaledwie 0,009 sekundy, a nietypową pierwszą trójkę uzupełnił Sebastian Vettel (Toro Rosso).
Trzecia sesja rozpoczęła się przy słonecznej pogodzie. Po tradycyjnej serii okrążeń zapoznawczych, w której nie wzięli udziału kierowcy Ferrari i Hondy, rozpoczęło się jak zwykle oczekiwanie na poprawę warunków na torze. Po ponad 10 minutach braku jakiejkolwiek akcji ciszę przerwał w końcu lokalny bohater Sebastien Bourdais (Toro Rosso), wyjeżdżając na tor w 13 minucie. Po chwili dołączyli do niego kierowcy Toyoty oraz Force India i wyglądało na to, że sesja rozpoczęła się na dobre.
Bourdais na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym uzyskał czas 1:17,491, który poprawił o razu Jarno Trulli, wykręcając 1:17,103. Następnie nieznacznie lepszy czas uzyskał drugi kierowca Toyoty – Timo Glock, a potem na krótko na pierwsze miejsce wrócił Bourdais, jednak po chwili musiał ustąpić miejsca swojemu zespołowemu partnerowi Vettelowi, który wykręcił 1:16,432. Z czołówki okrążenie pomiarowe jako pierwszy ukończył Kimi Raikkonen (Ferrari), plasując się na trzeciej pozycji. Heikki Kovalainen (McLaren) także nie zdołał pokonać Vettela na pierwszym okrążeniu, podobnie zresztą jak i Felipe Massa (Ferrari).
Dopiero – i tu mała niespodzianka – Piquet zdołał poprawić czas Vettela, wykręcając 1:16,344, co dało mu pierwsze miejsce. Lewis Hamilton (McLaren) na pierwszym okrążeniu uzyskał czwarty czas, tracąc 0,3 sekundy do Piqueta, a tymczasem kierowcy zespołu BMW Sauber po pierwszych przejazdach zajmowali miejsca w okolicy piętnastego. Hamilton na kolejnym kółku poprawił się na 1:16,182 i wskoczył na pierwsze miejsce, a w chwilę później tuż za nim na drugiej pozycji znalazł się weteran David Coulthard (Red Bull), tracąc do kierowcy McLarena 0,128 sekundy.
W połowie godzinnej sesji kolejność pierwszej dziesiątki była następująca: Hamilton, Coulthard, Piquet, Vettel, Raikkonen, Nico Rosberg (Williams), Kazuki Nakajima (Williams), Rubens Barrichello (Honda), Massa i Jenson Button (Honda). W sumie niespełna sekunda dzieliła aż 15 kierowców, a jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do Hamiltona mieścił się Robert Kubica. W tym momencie czasu okrążenia nie miał ustanowionego tylko Webber, który od przejechania okrążenia zapoznawczego na początku sesji był nadal w garażu, co najprawdopodobniej oznaczało problemy z samochodem.
W końcu w 34 minucie Australijczyk powrócił na tor i na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym uzyskał czas 1:16,602, plasując się na szóstej pozycji. Tymczasem Piquet jako pierwszy zszedł poniżej jednej minuty i 16 sekund, wykręcając na twardszych oponach 1:15,750. Zespół Renault najwyraźniej przyjął jednak różną strategię dla swoich kierowców na sobotni trening, bowiem Fernando Alonso zajmował w tym momencie dopiero 17 miejsce. Tuż przed nim był Kubica – obaj kierowcy tracili do Piqueta blisko półtorej sekundy. Na kwadrans przed końcem sesji pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Piquet, Hamilton, Raikkonen, Massa, Coulthard, Vettel, Bourdais, Webber, Rosberg i Kovalainen.
W 48 minucie Vettel uzyskał czas 1:16,227 i awansował na czwarte miejsce, rozdzielając tym samym kierowców Ferrari. Na 10 minut przed końcem sesji niemal wszyscy kierowcy byli w boksach, szykując się do wykonania próbnych przejazdów kwalifikacyjnych na bardziej miękkich oponach (z białym paskiem). Jako pierwszy przejazd taki wykonał Webber, wykręcając w 54 minucie czas 1:15,759, który dał mu drugie miejsce (zaledwie 0,009 straty do Piqueta). Tymczasem Piquet pomimo najlepszego czasu w środkowym sektorze nie zdołał poprawić swojego wyniku uzyskanego wcześniej na twardszych oponach.
W 57 minucie Vettel poprawił się na 1:15,827 i awansował na trzecie miejsce. W chwilę później za Vettelem na czwartej pozycji pojawił się jego rodak Rosberg, także schodząc poniżej jednej minuty i 16 sekund. Tymczasem Hamilton popełnił błąd przed szykaną Imola podczas przejazdu na bardziej miękkich oponach i musiał skorzystać z pobocza, tak więc nie zdołał poprawić czasu. Alonso w końcówce sesji poprawił się na 1:16,437 i awansował na 12 miejsce, natomiast Kubica pomimo użycia bardziej miękkich opon sobotni trening ukończył dopiero na 14 pozycji.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 40°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 2,6 m/s
Wilgotność powietrza: 56%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|