|
|
|
|
|
|
Gran Premio de Espana Telefonica 2009 | 10 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:20,584 - Q2, Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:21,670 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 198,102 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2007 |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:21,588 | - | - | 43 |
2. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:21,740 | 0,152 | 0,152 | 40 |
3. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:21,781 | 0,193 | 0,041 | 36 |
4. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:21,843 | 0,255 | 0,062 | 39 |
5. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:22,027 | 0,439 | 0,184 | 37 |
6. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:22,052 | 0,464 | 0,025 | 35 |
7. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:22,082 | 0,494 | 0,030 | 45 |
8. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:22,349 | 0,761 | 0,267 | 26 |
9. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:22,571 | 0,983 | 0,222 | 17 |
10. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:22,599 | 1,011 | 0,028 | 40 |
11. | 11 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR4 | | 1:22,615 | 1,027 | 0,016 | 30 |
12. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:22,670 | 1,082 | 0,055 | 32 |
13. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:22,809 | 1,221 | 0,139 | 31 |
14. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:22,876 | 1,288 | 0,067 | 29 |
15. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:22,878 | 1,290 | 0,002 | 35 |
16. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:22,948 | 1,360 | 0,070 | 40 |
17. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:23,173 | 1,585 | 0,225 | 39 |
18. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:23,360 | 1,772 | 0,187 | 46 |
19. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:23,623 | 2,035 | 0,263 | 47 |
20. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | - | - | - | - |
| |
107% najlepszego czasu: 1:27,299 |
|
|
Kierowcy Williamsa – Nico Rosberg i Kazuki Nakajima uzyskali najlepsze czasy w ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych poprzedzających Grand Prix Hiszpanii. Dla Rosberga nie była to jednak do końca udana sesja, bowiem problemy z bolidem zmusiły go pod koniec do zjechania na pobocze. Tymczasem Robert Kubica i Nick Heidfeld ukończyli popołudniową sesję na miejscach 16 i 17, mając za sobą dwójkę kierowców Toyoty.
Sesja rozpoczęła się od informacji, że Adrian Sutil nie wyjedzie już dzisiaj na tor, ponieważ w jego bolidzie Force India wykryto problem ze zbiornikiem paliwa, którego usunięcie wymagało kilku godzin pracy. W drugiej sesji kierowcy jak zwykle zabrali się od razu do pracy, a jako pierwszy szybkie kółko przejechał Sebastian Vettel, uzyskując czas 1:26,109. W chwilę później mieliśmy drugiego pechowca – Sebastien Buemi zatrzymał się na torze z dymiącymi tylnymi hamulcami. Po chwili pojawił się także ogień i w ruch poszły gaśnice porządkowych, a dla Buemiego wydawał się to być koniec jazdy na dziś.
W międzyczasie na szycie tabeli czasowej znalazł się Robert Kubica, wykręcając 1:24,304. Po chwili kierowcę BMW zrzucił z pierwszego miejsca Nelson Piquet Jr, na co odpowiedzią Polaka był czas 1:24,100. Ostatnie słowo w tym pojedynku należało jednak do Brazylijczyka, który wykręcił 1:24,061. Szybciej od obydwu kierowców pojechali następnie Glock i Alonso, po czym Piquet poprawił się na 1:23,550, ale długo nie cieszył się z pierwszego miejsca, gdyż jeszcze szybciej pojechał Rubens Barrichello.
Wszystkich chciał pogodzić na koniec pierwszego okresu dużej aktywności na torze Vettel, uzyskując najlepsze czasy w dwóch pierwszych sektorach toru, jednak ostatecznie Niemiec musiał zadowolić się drugim czasem (1:23,469). Na kolejnych miejscach znajdowali się w tym momencie Button, Piquet, Glock, Trulli, Hamilton, Alonso, Kubica i Fisichella. Button poprawił się w 18 minucie na 1:23,057, co dało mu pierwsze miejsce. Tym samym na czele klasyfikacji znajdowali się już obydwaj kierowcy Brawn GP.
Jako pierwszy barierę jednej minuty i 23 sekundy przełamał w drugiej sesji Piquet, wykręcając 1:22,740. Następnie uczynił to również Kazuki Nakajima, uzyskując czas 1:22,551 i po upływie 25 minut to Japończyk znajdował się na szczycie tabeli. Kazuki poprawił się następnie na 1:22,452. Warto dodać w tym momencie, że jakieś kłopoty z bolidem oprócz Sutila miał najprawdopodobniej także Heikki Kovalainen, bowiem przez pierwsze 25 minut w ogóle nie pojawił się na torze. W końcu jednak wyjechał z boksów tuż przed końcem pierwszych 30 minut i na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym uzyskał czas 1:26,053.
W 30 minucie Vettel wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 1:22,400. W międzyczasie poprawił się także drugi kierowca Red Bulla – Mark Webber, plasując się na czwartej pozycji (1:22,619). Drugi był Nakajima, trzeci Barrichello, a pierwszą piątkę zamykał Piquet. W 39 minucie Nakajima uzyskał na bardziej miękkich oponach czas 1:21,805 i powrócił na pierwsze miejsce. Opony z zielonym paskiem miał także założone drugi kierowca Williamsa – Nico Rosberg, jednak Niemiec zajmował dopiero siódme miejsce. Tymczasem Nakajima podniósł poprzeczkę na kolejnym kółku na 1:21,758. W chwilę później Nick Heidfeld zaliczył wizytę na poboczu, ale zdołał powrócić na tor. Niemiec zajmował w tym momencie 16 miejsce, a jego kolega zespołowy Kubica był trzynasty (+1,959s).
W 49 minucie Piquet popełnił błąd i wypadł z toru, lekko dotykając bariery z opon swoim lewym tylnym kołem. Brazylijczyk zdołał jednak wrócić na tor i mógł powrócić do boksów, a więc była szansa, że zdoła jeszcze wyjechać dzisiaj na tor, gdyż samochód nie wydawał się być uszkodzony. W międzyczasie Barrichello wykręcił 1:21,843 i awansował na drugie miejsce. Na kolejnych dwóch pozycjach znajdowali się Webber i Vettel, a piąty był Giancarlo Fisichella, który na bardziej miękkich oponach uzyskał czas 1:22,670. Kubica poprawił się z kolei na 1:22,948 i był dziewiąty. Tymczasem na tor powrócił w 58 minucie Buemi, jako że zespół Toro Rosso po odzyskaniu bolidu zdołał usunąć usterkę hamulców.
W 63 minucie Massa wykręcił na bardziej miękkich oponach czas 1:23,073 i znalazł się tuż za Kubicą na dziesiątej pozycji. Obaj kierowcy wypadli jednak wkrótce z pierwszej dziesiątki, bowiem Rosberg wykręcił trzeci czas, Alonso czwarty, Piquet dziewiąty a Bourdais dziesiąty (Rosberg i Alonso uzyskali czasy poniżej jednej minuty i 22 sekund). Rosberg poprawił się następnie na 1:21,731 i znalazł się przed Nakajimą na pierwszej pozycji. W 74 minucie Piquet miał kolejną przygodę i wydawało się, że tym razem nie zdoła już wyjechać ze żwirowiska, ale o dziwo udała mu się tak sztuka i znowu mógł powrócić do boksów.
Na 10 minut przed końcem sesji najwolniejsi byli kierowcy Toyoty – Glock i Trulli, zajmując miejsca 18 i 19. Przed nimi znajdowali się Hamilton i Heidfeld, także mając czasy powyżej jednej minuty i 23 sekund. Kubica był w tym momencie czternasty, mając przed sobą obydwu kierowców Ferrari i Kovalainena. W 86 minucie Rosberg wykręcił na nowym zestawie bardziej miękkich opon czas 1:21,588 i umocnił się na pierwszej pozycji. Alonso także próbował się poprawić, ale trafił na wolniejszego kierowcę i musiał odpuścić. W końcu jednak Hiszpan wykręcił 1:21,781 i przesunął się na trzecie miejsce.
W końcówce sesji Rosberg zatrzymał się na poboczu ze względu na jakieś problemy z bolidem i żółta flaga oznaczała, że żaden kierowca nie zdoła już poprawić swojego czasu. Kierowcy Williamsa pozostali więc na dwóch pierwszych miejscach do końca sesji, a pierwszą piątkę zamknęli Alonso, Barrichello i Webber.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 42°C
Temperatura powietrza: 25°C
Prędkość wiatru: 1.3 m/s
Wilgotność powietrza: 35%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|