|
|
|
|
|
|
Gran Premio de Espana Telefonica 2009 | 10 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:20,584 - Q2, Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:21,670 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 198,102 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2007 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:20,553 | - | - | 18 |
2. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:20,635 | 0,082 | 0,082 | 22 |
3. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:21,050 | 0,497 | 0,415 | 19 |
4. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:21,163 | 0,610 | 0,113 | 17 |
5. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:21,239 | 0,686 | 0,076 | 21 |
6. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:21,256 | 0,703 | 0,017 | 23 |
7. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:21,346 | 0,793 | 0,090 | 16 |
8. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:21,377 | 0,824 | 0,031 | 26 |
9. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:21,424 | 0,871 | 0,047 | 19 |
10. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:21,499 | 0,946 | 0,075 | 17 |
11. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:21,519 | 0,966 | 0,020 | 15 |
12. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:21,594 | 1,041 | 0,075 | 20 |
13. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:21,629 | 1,076 | 0,035 | 19 |
14. | 11 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR4 | | 1:21,649 | 1,096 | 0,020 | 19 |
15. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:21,685 | 1,132 | 0,036 | 18 |
16. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:21,689 | 1,136 | 0,004 | 18 |
17. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:21,909 | 1,356 | 0,220 | 19 |
18. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:22,043 | 1,490 | 0,134 | 19 |
19. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:22,232 | 1,679 | 0,189 | 19 |
20. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:23,457 | 2,904 | 1,225 | 8 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:26,192 |
|
|
Kierowcy Ferrari – Felipe Massa i Kimi Raikkonen uzyskali rewelacyjne czasy w końcówce sobotniej sesji treningowej na torze Catalunya, jako jedyni schodząc poniżej granicy jednej minuty i 21 sekund na bardziej miękkich oponach. Na kolejnych dwóch pozycjach znaleźli się kierowcy Brawn GP – Jenson Button i Rubens Barrichello, a pierwszą piątkę zamknął Robert Kubica (BMW).
Po przejechaniu przez wszystkich kierowców okrążenia instalacyjnego, jako pierwszy na tor powrócił w szóstej minucie sesji Mark Webber, ale po jednym kółku zjechał ponownie do boksów. Na torze pojawił się następnie Timo Glock i to właśnie kierowca Toyoty ustanowił pierwszy czas – 1:25,987. Na kolejnym kółku Niemiec poprawił się na 1:24,937, nadal będąc jedynym kierowcą na torze. W końcu dołączyli jednak do niego Jarno Trulli i Robert Kubica.
Glock na swoim czwartym okrążeniu pomiarowym uzyskał czas 1:24,640. Tymczasem Trulli podczas pierwszej próby wykręcił 1:24,512 i od razu znalazł się na pierwszej pozycji. Kubica na swoim pierwszym kółku był wolniejszy od Trullego o 0,151 sekundy, ale na kolejnym okrążeniu był już najszybszy z czasem 1:23,741. Po chwili wynik ten poprawił drugi kierowca BMW – Nick Heidfeld, wykręcając 1:23,712.
Trzeci był w tym momencie lokalny bohater Fernando Alonso, który na jednym z kolejnych okrążeń uzyskał już jednak najlepszy czas sesji – 1:23,261. W chwilę później Kubica poprawił się na 1:23,668 i powrócił na drugie miejsce, natomiast Alonso podniósł poprzeczkę na 1:23,074. Hiszpan nie ciszył się jednak zbyt długo z pierwszej pozycji, bowiem w 23 minucie przed nim znaleźli się obydwaj kierowcy Ferrari. Felipe Massa wykręcił 1:22,638, a Kimi Raikkonen 1:22,902. Przed Alonso znalazł się także Sebastian Vettel.
W 27 minucie Massa poprawił się na 1:22,387 i umocnił się na pierwszej pozycji. W międzyczasie za Brazylijczykiem znaleźli się Sebastien Buemi i Rubens Barrichello, ale po chwili na drugie miejsce powrócił Raikkonen, wykręcając 1:22,730. Ostatnie miejsca zajmowali w tym momencie Giancarlo Fisichella (Włoch wpadł w poślizg i zatrzymał się na poboczu, ale utrzymał silnik na chodzie i dzięki pomocy porządkowych mógł wrócić na tor) i Heikki Kovalainen (Fin poprawił się jednak po chwili na 1:24,131 i przesunął się na 17 miejsce).
W połowie sesji z toru wypadł także Heidfeld, jednak miał znacznie mniej szczęścia od Fisichelli, bowiem uderzył w barierę z opon i uszkodził przód samochodu. Dla Niemca był to już koniec jazdy w tej sesji. Kolejność kierowców była w tym momencie następująca: Massa, Raikkonen, Buemi, Barrichello, Vettel, Hamilton, Webber, Bourdais, Alonso, Nakajima, Rosberg, Heidfeld, Button, Kubica, Kovalainen, Fisichella, Sutil, Trulli, Piquet i Glock. Całą stawkę rozdziała różnica mniej niż dwóch sekund.
W 37 minucie Kubica poprawił się na 1:23,341 (0,954 straty do Massy) i przesunął się na jedenastą pozycję. W chwilę później tuż przed Polakiem znalazł się Rosberg, uzyskując rekordowy czas w ostatnim sektorze toru. Następnie najlepszym czasem sesji popisał się Barrichello, jako pierwszy uzyskując wynik poniżej jednej minuty i 22 sekund (1:21,906). Za Brazylijczykiem znaleźli się Raikkonen, Vettel i Bourdais, a następnie na pierwszą pozycję powrócił Massa, wykręcając 1:21,510. Niewiele gorszy czas uzyskał Hamilton, co dało mu drugie miejsce, ale tylko na chwilę, bowiem w 46 minucie Glock wykręcił 1:21,419, awansując z ostatniego na pierwsze miejsce.
Kierowca Toyoty poprawił się następnie na 1:21,377, a tuż za nim znalazł się Button z czasem 1:21,466, przy czym kierowca Brawn GP w przeciwieństwie do Glocka i kilku innych kierowców z czołówki uzyskał go na twardszych oponach. W 49 minucie Kovalainen wykręcił na bardziej miękkich oponach 1:22,265 i awansował na 12 miejsce. Na torze był także Kubica, ale jechał jeszcze na twardszych oponach i nie zanosiło się na poprawę czasu. Tymczasem Kovalainen poprawił się na 1:21,896 i wskoczył na siódme miejsce, a następnie wykręcił 1:21,519 i był już czwarty.
W samej końcówce sesji wszyscy kierowcy z wyjątkiem Kovalainena i Heidfelda wyjechali na tor i zdecydowana większość – jeśli nie wszyscy – jechała na bardziej miękkich oponach. Massa wykręcił rewelacyjny czas 1:20,553 i awansował na pierwsze miejsce. Poniżej jednej minuty i 21 sekund zmieścił się także Raikkonen, a tuż za Finem na kolejnych dwóch pozycjach znaleźli się kierowcy Brawn GP – Button i Barrichello. Pierwszą piątkę zamknął Kubica z czasem 1:21,239.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 1,6 m/s
Wilgotność powietrza: 56%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|