|
|
|
|
|
|
Telefonica Grand Prix of Europe 2008 | 24 sierpnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: - |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: - |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: - |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:39,477 | - | - | 30 |
2. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:39,497 | 0,020 | 0,020 | 39 |
3. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:39,546 | 0,069 | 0,049 | 35 |
4. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:39,678 | 0,201 | 0,132 | 31 |
5. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:39,712 | 0,235 | 0,034 | 31 |
6. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:39,954 | 0,477 | 0,242 | 30 |
7. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:39,967 | 0,490 | 0,013 | 32 |
8. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:40,149 | 0,672 | 0,182 | 35 |
9. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:40,439 | 0,962 | 0,290 | 32 |
10. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:40,500 | 1,023 | 0,061 | 23 |
11. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:40,585 | 1,108 | 0,085 | 24 |
12. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:40,607 | 1,130 | 0,022 | 34 |
13. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:40,696 | 1,219 | 0,089 | 23 |
14. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:40,742 | 1,265 | 0,046 | 34 |
15. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:40,877 | 1,400 | 0,135 | 32 |
16. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:40,982 | 1,505 | 0,105 | 36 |
17. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:40,999 | 1,522 | 0,017 | 32 |
18. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:41,084 | 1,607 | 0,085 | 35 |
19. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:41,246 | 1,769 | 0,162 | 38 |
20. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:41,377 | 1,900 | 0,131 | 31 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:46,440 |
|
|
Kimi Raikkonen (Ferrari) wygrał popołudniową sesję treningową Formuły 1 w Walencji, pokonując lokalnego bohatera Fernando Alonso (Renault) o zaledwie 0,02 sekundy. Trzeci czas zupełnie nieoczekiwanie uzyskał Jenson Button (Honda), który także zdołał zmieścić się poniżej 0,1 sekundy straty do Raikkonena. Robert Kubica (BMW Sauber) ostatni z dwóch piątkowych treningów ukończył na ósmej pozycji, tracąc niespełna 0,7 sekundy do najszybszego kierowcy.
Druga sesja rozpoczęła się od... wtargnięcia na tor jednego z widzów, który jednak dosyć szybko został schwytany przez porządkowych i obyło się bez wywieszenia czerwonej flagi. W popołudniowej sesji kierowcy zabrali się od razu do pracy. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Giancarlo Fisichella (Force India) – 1:44,842, jednak szybciej pojechali od razu Nick Heidfeld (BMW Sauber) i Sebastien Bourdais (Toro Rosso), który po czterech okrążeniach mógł pochwalić się czasem 1:41,246. Wkrótce za Francuzem pojawił się jego zespołowy kolega Sebastian Vettel, wykręcając 1:41,862. Kubica po czterech okrążeniach zajmował siódme miejsce, mając ponad sekundę straty do Bourdaisa.
W 9 minucie Lewis Hamilton (McLaren) uzyskał czas 1:41,373 i wskoczył na drugie miejsce, a tymczasem Kubica poprawił się na 1:42,207 i awansował na czwarte miejsce. Na kolejnym okrążeniu Hamilton zdołał już pokonać Bourdaisa i znalazł się na szczycie tabeli, wykręcając 1:40,671. Felipe Massa (Ferrari) na zakończenie swojego pierwszego przejazdu uzyskał wynik 1:41,414, który dał mu trzecie miejsce. Tuż za Brazylijczykiem pojawił się dość nieoczekiwanie Adrian Sutil (Force India), uzyskując czas gorszy od Hamiltona o niewiele ponad sekundę.
W 20 minucie Raikkonen jako drugi uzyskał czas poniżej jednej minuty i 41 sekund, plasując się tuż za Hamiltonem na drugiej pozycji. Fin jechał na bardziej miękkich oponach. W czołówce pojawił się także Heidfeld, wykręcając czas 1:41,370, a tymczasem Kubica spadł na 12 miejsce. W 24 minucie na tor po raz pierwszy w drugiej sesji wyjechał David Coulthard, który pod koniec porannej sesji uszkodził swój bolid. Z niepotwierdzonych doniesień wynikało, że powodem dosyć wolnej jazdy kierowców zespołu Red Bull Racing w pierwszej sesji były problemy z hamulcami. Szkot zaliczył tylko jedno okrążenie pomiarowe i uzyskał czas 1:42,135, który dał mu 17 miejsce.
Tymczasem na czele klasyfikacji znaleźli się kierowcy Ferrari – Massa i Raikkonen. Massa jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 40 sekund (1:39,976), pokonując aż o ponad pół sekundy swojego zespołowego kolegę. Trzeci był w tym momencie Nico Rosberg (Williams), ale po chwili szybciej od Niemca pojechał Kubica, wykręcając 1:40,452. Pierwszą dziesiątkę po 37 minutach zamykali Hamilton, Sutil, Fisichella, Bourdais, Button i Kazuki Nakajima (Williams). Tymczasem dyrektor wyścigu poinformował, że incydent z udziałem Alonso zostanie przeanalizowany po zakończeniu sesji. Chodziło o zjazd w ostatnim momencie do boksów przez pomalowany w żółto-czerwone pasy fragment asfaltu.
W 40 minucie Rosberg wpadł w poślizg w przedostatnim zakręcie i o mały włos nie wpadł na Marka Webbera (Red Bull). Australijczyk w porę zorientował się, co się święci i zostawił wystarczającą ilość miejsca sunącemu bokiem kierowcy Williamsa, aby nie doszło do kolizji. Dzięki temu obaj mogli bezpiecznie kontynuować po chwili jazdę. W 51 minucie Heikki Kovalainen (McLaren) uzyskał czas 1:40,515 i znalazł się tuż przed Kubicą na trzeciej pozycji. W chwilę później Raikkonen stał się drugim kierowcą, który zdołał przełamać barierę jednej minuty i 40 sekund. Fin wykręcił na bardziej miękkich oponach czas 1:39,679 i awansował na pierwsze miejsce, pokonując Massę o blisko 0,3 sekundy.
W 60 minucie Hamilton uzyskał na bardziej miękkich oponach czas 1:40,134, który dał mu trzecie miejsce. W międzyczasie Massa poprawił się na 1:39,769 i jego strata do Raikkonena zmalała do 0,09 sekundy. Kilka minut później trzecie miejsce Hamiltonowi odebrał Timo Glock (Toyota), wykręcając 1:39,967. Następnie Massa po zmianie opon na twardsze zdołał powrócić na szczyt tabeli, pokonując Raikkonena o zaledwie 0,001 sekundy. Na kwadrans przed końcem drugiej sesji kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Massa, Raikkonen, Glock, Hamilton, Kovalainen, Kubica, Rosberg, Coulthard, Nakajima i Jarno Trulli (Toyota).
W 77 minucie Kubica poprawił się na bardziej miękkich oponach na 1:40,149 i awansował na piąte miejsce, rozdzielając kierowców McLarena. Następnie opony z białym paskiem założył także Kovalainen, który uzyskał czas 1:39,954 i znalazł się tuż za kierowcami Ferrari na trzeciej pozycji. Pięć minut przed końcem sesji Heidfeld o mały włos nie wpadł na jednego z kierowców Toyoty, który zwolnił nieoczekiwanie przed nim w szybkiej części toru. Niemiec nie omieszkał okazać swojego niezadowolenia wymownymi gestami.
Tymczasem na czele klasyfikacji znalazł się lokalny bohater Alonso, wykręcając 1:39,497. Jeszcze bardziej zaskakujący był awans na drugie miejsce Buttona – kierowca Hondy uzyskał czas 1:39,546. W końcu porządek zaprowadził jednak Raikkonen, wygrywając drugą sesję z czasem 1:39,477 na twardszych oponach. Przewaga Fina nad Alonso wyniosła zaledwie 0,02 sekundy. Pierwszą piątkę zamknęli Massa i Hamilton.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 44°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 2,4 m/s
Wilgotność powietrza: 59%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|