|
|
|
|
|
|
Telefonica Grand Prix of Europe 2008 | 24 sierpnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: - |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: - |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: - |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:38,754 | - | - | 15 |
2. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:38,877 | 0,123 | 0,123 | 18 |
3. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:39,009 | 0,255 | 0,132 | 16 |
4. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:39,270 | 0,516 | 0,261 | 17 |
5. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:39,276 | 0,522 | 0,006 | 18 |
6. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:39,300 | 0,546 | 0,024 | 16 |
7. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:39,314 | 0,560 | 0,014 | 13 |
8. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:39,335 | 0,581 | 0,021 | 18 |
9. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:39,421 | 0,667 | 0,086 | 16 |
10. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:39,452 | 0,698 | 0,031 | 20 |
11. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:39,597 | 0,843 | 0,145 | 17 |
12. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:39,628 | 0,874 | 0,031 | 10 |
13. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:39,652 | 0,898 | 0,024 | 17 |
14. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:39,802 | 1,048 | 0,150 | 14 |
15. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:39,810 | 1,056 | 0,008 | 20 |
16. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:39,919 | 1,165 | 0,109 | 22 |
17. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:40,019 | 1,265 | 0,100 | 21 |
18. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:40,059 | 1,305 | 0,040 | 21 |
19. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:40,512 | 1,758 | 0,453 | 20 |
20. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | - | - | - | 2 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:45,667 |
|
|
Robert Kubica (BMW Sauber) sprawił nam miłą niespodziankę podczas ostatniej sesji treningowej bezpośrednio poprzedzającej kwalifikacje do Grand Prix Europy, uzyskując najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia na nowym torze ulicznym w Walencji. Polak pokonał Nico Rosberga (Williams) o 0,123 i Sebastiena Bourdaisa (Toro Rosso) o 0,255 sekundy. Pierwszą piątkę zamknęli Kazuki Nakajima (Williams) i Felipe Massa (Ferrari).
Sobotnia sesja rozpoczęła się przy całkowicie suchym torze po nocnych opadach deszczu, choć na poboczach było jeszcze kilka kałuż. Ponadto kontrola wyścigu poinformowała o oleju na torze w okolicy zakrętu nr 12. Deszcz oznaczał oczywiście, że niemal cała guma naniesiona w piątek na tor została zmyta. Po okrążeniach zapoznawczych przejechanych przez 15 kierowców, na torze zapanowała na kilka minut cisza, po czym z boksów wyjechali ponownie kierowcy Force India.
Jako pierwszy czas ustanowił Adrian Sutil, wykręcając 1:42,843 i był to lepszy o ponad pół sekundy wynik od Giancarlo Fisichelli, który uzyskał po chwili czas 1:43,518. W tym momencie na torze byli już także między innymi kierowcy Ferrari – Massa wykręcił 1:41,109 i wskoczył od razu na pierwsze miejsce. Tymczasem wyglądało na to, że zespół Renault znowu zastosował swoją dziwną procedurę przygotowywania opon w sobotni poranek, bowiem Nelson Piquet Jr i Fernando Alonso tak jak na Węgrzech zaczęli jeździć wyraźnie wolniej od innych.
Po 16 minutach na czele klasyfikacji znajdował się Kimi Raikkonen z czasem 1:41,030, jednak w chwilę później nieco szybciej pojechał Rosberg, wykręcając 1:41,012. Następnie na szczycie tabeli czasowej znaleźli się kierowcy Toro Rosso – Sebastian Vettel i Bourdais, których po chwili rozdzielił Kubica, tracąc 0,258 do Vettela (czas Niemca wyniósł 1:40,109). Na czwarte miejsce wskoczył Nakajima, a za nim znaleźli się Raikkonen, David Coulthard (Red Bull), Rosberg, Massa, Timo Glock (Toyota) i Nick Heidfeld (BMW Sauber). Coulthard przesunął się następnie na czwarte miejsce, a tuż za Raikkonenem znalazł się Sutil, wykręcając 1:40,867.
Heikki Kovalainen (McLaren) na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym, które ukończył tuż przed połową sesji, wykręcił dosyć wolny czas 1:54,046. Na kolejnym kółku Fin poprawił się jednak na 1:40,648 i awansował na siódme miejsce. W międzyczasie Glock poprawił się na 1:40,597 i znalazł się za Coulthardem na piątej pozycji. Następnie Rosberg wykręcił 1:40,394 i wskoczył na trzecie miejsce. Po 35 minutach bez czasów byli jeszcze dwaj kierowcy – Jarno Trulli (Toyota) i Lewis Hamilton (McLaren). Ten ostatni był już jednak na torze, a tymczasem w przypadku Trullego wyglądało na to, że są jakieś problemy z bolidem.
Hamilton na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym popełnił błąd w sekcji z mostem i uzyskał czas zaledwie 1:45,133. Tymczasem na czele klasyfikacji znalazł się Bourdais, ale po chwili na pierwsze miejsce powrócił Vettel – obaj kierowcy uzyskali czasy poniżej jednej minuty i 40 sekund (czas Vettela wyniósł 1:39,584), a rozdzieliła ich różnica zaledwie 0,009 sekundy. Hamilton na kolejnym kółku poprawił się na 1:40,060 i wskoczył na trzecie miejsce, ale po chwili znalazł się przed nim Kubica, wykręcając 1:39,999. Hamilton na trzecim okrążeniu był bliski ustanowienia najlepszego czasu, ale popełnił błąd w ostatnim zakręcie i nie zdołał się poprawić.
W 43 minucie Massa uzyskał na bardziej miękkich oponach czas 1:39,610 i awansował na trzecie miejsce. Następnie czwarty czas uzyskał Jenson Button (Honda), tracąc zaledwie 0,044 sekundy do najszybszego Vettela. Pierwsza dziesiątka wyglądała w tym momencie następująco: Vettel, Bourdais, Massa, Button, Coulthard, Raikkonen, Kubica, Hamilton, Kazuki Nakajima (Williams) i Fisichella. Tymczasem na 11 minut przed końcem na tor wreszcie wyjechał Trulli, jednak nadal coś było nie tak z jego samochodem i Włoch od razu wrócił do boksów. Na torze było w tym momencie tylko czterech kierowców – wszyscy szykowali się do ostatniego przejazdu przed kwalifikacjami na bardziej miękkich oponach.
W 53 minucie Kovalainen wykręcił 1:39,802 i awansował na piąte miejsce. W chwilę później na pierwsze miejsce wskoczył trochę nieoczekiwanie Piquet z czasem 1:39,452. Następnie Brazylijczyka pokonali Hamilton (1:39,314), Nakajima (1:39,270), Bourdais (1:39,009) i Kubica (1:38,754). Hamilton na kolejnym kółku wpadł w poślizg i nie zdołał się już poprawić. Także Alonso nie uniknął błędu na jednym ze swoich ostatnich okrążeń i pozostał poza pierwszą dziesiątką. Tymczasem Rosberg był bliski pokonania Kubicy na ostatnim kółku, ale zabrakło mu do tego 0,123 sekundy i musiał zadowolić się drugim miejscem.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 3,9 m/s
Wilgotność powietrza: 62%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|