|
|
|
|
|
|
SingTel Singapore Grand Prix 2008 | 28 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: - |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: - |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: - |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:45,518 | - | - | 20 |
2. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:45,598 | 0,080 | 0,080 | 23 |
3. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:45,961 | 0,443 | 0,363 | 24 |
4. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:46,463 | 0,945 | 0,502 | 20 |
5. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:46,618 | 1,100 | 0,155 | 23 |
6. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:46,710 | 1,192 | 0,092 | 25 |
7. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:46,725 | 1,207 | 0,015 | 29 |
8. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:46,964 | 1,446 | 0,239 | 24 |
9. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:47,175 | 1,657 | 0,211 | 30 |
10. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:47,277 | 1,759 | 0,102 | 30 |
11. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:47,570 | 2,052 | 0,293 | 28 |
12. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:47,662 | 2,144 | 0,092 | 23 |
13. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:47,706 | 2,188 | 0,044 | 27 |
14. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:48,097 | 2,579 | 0,391 | 16 |
15. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:48,517 | 2,999 | 0,420 | 23 |
16. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:48,725 | 3,207 | 0,208 | 19 |
17. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:48,839 | 3,321 | 0,114 | 24 |
18. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:48,906 | 3,388 | 0,067 | 25 |
19. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:49,064 | 3,546 | 0,158 | 29 |
20. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:53,703 | 8,185 | 4,639 | 4 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:52,904 |
|
|
Za nami pierwsza w historii Formuły 1 sesja treningowa przy sztucznym oświetleniu. Nowy tor uliczny w Singapurze najlepiej opanowali w pierwszych 90 minutach Lewis Hamilton (McLaren) i Felipe Massa (Ferrari), a oprócz nich czas poniżej jednej minuty i 46 sekund uzyskał jeszcze tylko Kimi Raikkonen (Ferrari). Pierwszą piątkę zamknęli Heikki Kovalainen (McLaren) i Robert Kubica (BMW Sauber). Tymczasem Mark Webber (Red Bull) i Rubens Barrichello (Honda) zdołali już wypróbować wytrzymałość barier na Marina Bay Circuit.
Pierwsza sesja rozpoczęła się w momencie, kiedy nad torem nie było jeszcze całkiem ciemno. Jako pierwsi z boksów na okrążenie zapoznawcze wyjechali kierowcy Force India, a po chwili jedno okrążenie mieli już zaliczone wszyscy kierowcy z wyjątkiem Raikkonena i Massy z Ferrari oraz Barrichello. Ten ostatni na tor wyjechał w piątej minucie, by po jednym kółku także powrócić do boksów i wówczas na torze zapanowała na pewien czas cisza, podczas gdy zespoły sprawdzały, czy wszystko działa jak należy.
W międzyczasie kontrola wyścigu poinformowała, że w pierwszym zakręcie znajduje się niewielka ilość wody, która wyciekła spod bandy. Woda zgromadziła się w tym miejscu podczas tropikalnej burzy, która nawiedziła tor wczesnym rankiem. W 12 minucie Jenson Button (Honda) powrócił tor, aby pokonać pierwsze mierzone okrążenie. W chwilę później garaże opuścili także kierowcy Toyoty i Toro Rosso. Button na pierwszym szybkim kółku uzyskał czas 1:59,967, a szybciej od niego aż o ponad siedem sekund pojechał od niego Timo Glock (Toyota), wykręcając 1:52,618. Niemiec podniósł następnie poprzeczką na 1:49,942, a za nim znaleźli się Sebastien Bourdais (Toro Rosso) i Jarno Trulli (Toyota).
Na trzecim okrążeniu pomiarowym Glock poprawił się o niewiele ponad pół sekundy (1:49,396), a tymczasem na torze pojawił się pierwszy z kierowców Ferrari – Raikkonen. Fina na pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:55,074, a w międzyczasie Glock podniósł poprzeczkę na 1:48,890. Raikkonen poprawił się następnie na 1:50,408 i wskoczył na czwarte miejsce, jednak po chwili znalazł się przed nim Fernando Alonso (Renault), wykręcając 1:49,985. W 28 minucie wytrzymałość barier na nowym torze wypróbował jako pierwszy Webber, uderzając w ścianę tuż przed tunelem pod trybuną w zakręcie nr 18. Prawy przedni róg samochodu został zniszczony i dla Australijczyka był to koniec sesji. Tymczasem porządkowi przystąpili do usuwania bolidu przy żółtych flagach, a więc obyło się bez wstrzymania sesji.
Przed wypadkiem Webbera, Glock wykręcił 1:48,155 i na tym zakończył swój 10-okrążeniowy przejazd. W 35 minucie Nico Rosberg (Williams) awansował na drugie miejsce z czasem 1:48,744. Następnie szybciej od Niemca pojechał Kubica, wykręcając 1:48,514. Kolega Polaka z zespołu BMW Sauber – Nick Heidfeld pojechał o ponad sekundę wolniej i znalazł się za Massą na piątej pozycji. W 39 minucie jako pierwsi czasy poniżej jednej minuty i 48 sekund uzyskali Alonso (1:47,344) i Kubica (1:47,783), plasując się na czele stawki. Szybciej od Glocka pojechał także Massa, spychając kierowcę Toyoty na czwarte miejsce. Następnie przed Massą znaleźli się Button (1:47,928) i Hamilton, który wykręcając 1:47,702 zapewnił sobie drugie miejsce. W chwilę później Brytyjczyk poprawił się na 1:47,160 i był już najszybszy.
Tuż za połową sesji pierwsza dziesiątka wyglądała następująco: Hamilton, Alonso, Kubica, Button, Kovalainen, Massa, Glock, Heidfeld, Sebastian Vettel (Toro Rosso) i Rosberg. W międzyczasie Trulli wpadł w poślizg na wyjściu z ostatniego zakrętu i zatrzymał się w poprzek toru. Włoch nie mając specjalnie jak nawrócić, postanowił pojechać kawałek pod prąd i skierował się do boksów. Następnie piruet w tym samym miejscu toru zaliczył Kovalainen, ale w tym przypadku był to już pełny obrót i Fin mógł kontynuować jazdę. W 53 minucie Alonso powrócił na pierwsze miejsce, wykręcając 1:46,959. Za Hamiltonem na pozycjach trzeciej i czwartej znaleźli się tymczasem Massa i Rosberg, spychając Kubicę na piąte miejsce. Polak był jednak w tym momencie na szybkim kółku i po ustanowieniu rekordu w środkowym sektorze awansował na czwarte miejsce (1:47,311).
W 54 minucie Massa umocnił się na szczycie tabeli czasowej, wykręcając 1:46,415. Za Brazylijczykiem znalazł się Kubica (1:46,618), a następnie szybciej od obydwu kierowców pojechali Hamilton (1:46,035) i Raikkonen (1:46,103). W chwilę później Kubica wypróbował słynne progi w zakręcie nr 10 – po ostatnich jego bolid podskoczył lekko w górę i o mały włos nie wpadł w poślizg zaraz po wylądowaniu, ale kierowca BMW opanował sytuację. W 69 minucie Kovalainen uzyskał czas 1:46,463 i awansował na czwarte miejsce. Tymczasem Hamilton jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 46 sekund (1:45,936), powiększając swoją przewagę nad Raikkonenem do 0,167 sekundy.
W 73 minucie Vettel był bliski utraty kontroli na bolidem w ostatnich dwóch zakrętach, ale zdołał uniknąć uderzenia w bandę i mógł kontynuować jazdę. Mniej szczęścia miał jednak Barrichello, który po poślizgu w tym samym miejscu toru uderzył tyłem w elastyczną barierę. Jak dotychczas najbardziej zdradliwymi miejscami na torze były właśnie ostatnie dwa zakręty i wiraż nr 18 przed wjazdem do krótkiego tunelu, gdzie rozbił się Webber. Także i w przypadku Barrichello porządkowi zdołali usunąć bolid z toru przy lokalnych żółtych flagach, choć zabrało im to dość dużo czasu. W końcu na dwie minuty przed końcem sesji zniknęły żółte flagi i Hamilton oraz Raikkonen poprawili swoje czasy na 1:45,518 i 1:45,961.
W końcówce sesji Massa wykręcił 1:45,598 i uplasował się na drugiej pozycji, tracąc mniej niż 0,1 sekundy do Hamiltona. Pierwszą piątkę zamknęli Raikkonen, Kovalainen i Kubica.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 28°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 1,5 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|