|
|
|
|
|
|
SingTel Singapore Grand Prix 2008 | 28 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: - |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: - |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: - |
| |
Sesja treningowa 2 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:45,654 | - | - | 30 |
2. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:45,752 | 0,098 | 0,098 | 28 |
3. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:45,793 | 0,139 | 0,041 | 31 |
4. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:45,797 | 0,143 | 0,004 | 31 |
5. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:46,164 | 0,510 | 0,367 | 34 |
6. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:46,384 | 0,730 | 0,220 | 36 |
7. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:46,580 | 0,926 | 0,196 | 25 |
8. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:46,901 | 1,247 | 0,321 | 32 |
9. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:47,013 | 1,359 | 0,112 | 32 |
10. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:47,046 | 1,392 | 0,033 | 22 |
11. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:47,137 | 1,483 | 0,091 | 15 |
12. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:47,145 | 1,491 | 0,008 | 35 |
13. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:47,300 | 1,646 | 0,155 | 33 |
14. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:47,487 | 1,833 | 0,187 | 24 |
15. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:47,640 | 1,986 | 0,153 | 31 |
16. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:47,760 | 2,106 | 0,120 | 36 |
17. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:47,965 | 2,311 | 0,205 | 12 |
18. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:48,009 | 2,355 | 0,044 | 25 |
19. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:48,059 | 2,405 | 0,050 | 28 |
20. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:48,311 | 2,657 | 0,252 | 36 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:53,050 |
|
|
Fernando Alonso (Renault) okazał się najszybszym kierowcą w ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na nowym torze ulicznym w Singapurze. Hiszpan pokonał Lewisa Hamiltona (McLaren) o blisko 0,1 sekundy, jednak nie udało mu się poprawić najlepszego czasu Brytyjczyka z pierwszej sesji, który wykręcił wówczas 1:45,518. Trzecie miejsce zajął Felipe Massa (Ferrari), a tuż za Brazylijczykiem znaleźli się Heikki Kovalainen (McLaren), Nico Rosberg (Williams) i Robert Kubica (BMW Sauber).
Druga sesja rozpoczęła się już po całkowitym zapadnięciu zmroku, a skąpany w światłach reflektorów tor Marina Bay nadal był suchy. Start sesji został jednak opóźniony o dwie minuty, ponieważ porządkowi nie zdążyli z porę usunąć sporej liczby gości zwiedzających pit-line. Organizatorzy najwyraźniej nie zdołali najlepiej rozplanować zaledwie godzinnej w Singapurze przerwy między dwiema piątkowymi sesjami.
Jako pierwszy na tor wyjechał Rosberg, ustanawiając zaledwie czas 2:08,732, jako że musiał skorzystać z alternatywnej drogi na zakręcie nr 18. Problemów nie miał Alonso, który wykręcił 1:47,883, jednak Rosberg na drugim kółku poprawił się na 1:46,931 i wskoczył na pierwsze miejsce. Za Alonso na trzeciej pozycji uplasował się Kazuki Nakajima (Williams) z czasem 1:47,937, a pierwszą piątkę zamykali Sebastian Vettel (Toro Rosso) i Nick Heidfeld (BMW Sauber). Następnie Kovalainen wykręcił 1:46,995 i wskoczył na drugie miejsce, tracąc zaledwie 0,064 sekundy do Rosberga. Kubica po 10 minutach zajmował ósme miejsce z czasem 1:48,453.
W 12 minucie Kazuki Nakajima (Williams) wpadł w poślizg na ostatnim zakręcie, ale uniknął zderzenia z bandą i mógł kontynuować jazdę. Tymczasem Rosberg poprawił się na 1:46,835, powiększając swoją przewagę nad Kovalainenem do 0,1 sekundy. Kubica także zdołał się poprawić i po wykręceniu 1:47,740 awansował na trzecie miejsce, a tuż za Polakiem znalazł się Massa z czasem 1:47,792. W 17 minucie Hamilton uzyskał najlepszy czas sesji – 1:46,113, pokonując Rosberga o ponad 0,7 sekundy. Brytyjczyk poprawił się następnie na 1:46,080, a tymczasem w 21 minucie na tor wyjechał Rubens Barrichello (Honda) w naprawionym po kraksie w pierwszej sesji bolidzie. W boksach był jednak nadal Mark Webber (Red Bull), który w porannej sesji przejechał tylko cztery kółka przed kraksą.
Po pierwszych 30 minutach czołowa dziesiątka wyglądała następująco: Hamilton, Rosberg, Massa, Kovalainen, Kubica, Alonso Nakajima, Vettel, Nelson Piquet Jr (Renault) i Heidfeld. Poza Webberem bez czasu okrążenia był także Kimi Raikkonen (Ferrari), jednak Fin był już na torze i na swoim pierwszym szybkim kółku wykręcił 1:49,371, plasując się na 16 pozycji. W międzyczasie Massa poprawił się na 1:46,915, natomiast Hamilton w 35 minucie wykręcił 1:45,805 i umocnił się na pierwszej pozycji. Następnie Kubica uzyskał czas 1:46,384 i zrzucił Massę na czwarte miejsce. Brazylijczyk musiał skorzystać w chwilę późnie z alternatywnej drogi w zakręcie 16, a nawrócenie bolidu zabrało mu dość dużo czasu. W 42 minucie Raikkonen wykręcił 1:46,609 i awansował na czwarte miejsce.
Tymczasem okazało się, że Jarno Trulli (Toyota) za jazdę pod prąd w pierwszej sesji otrzymał reprymendę i będzie musiał zapłacić grzywnę w wysokości 10.000 euro. W 48 minucie Giancarlo Fisichella (Force India) uzyskał czas 1:47,965 i awansował na 11 miejsce. W chwilę później w jego bolidzie zablokowała się skrzynia biegów i Włoch otrzymał polecenie powrotu do boksów bez próby zmiany biegów. Niestety okazało się, że usterka jest dość poważna i to był koniec jazdy na dziś dla Fisichelli. Zespół Red Bull kończył tymczasem naprawę bolidu Webbera i Australijczyk powoli szykował się do wyjazdu na tor.
W 59 minucie Massa awansował na drugie miejsce, wykręcając 1:46,094. Jego strata do Hamiltona wyniosła 0,289 sekundy. Po upływie godziny od początku sesji kolejność pierwszej dziesiątki przedstawiała się następująco: Hamilton, Massa, Rosberg, Kubica, Kovalainen, Raikkonen, Alonso, Timo Glock (Toyota), Jenson Button (Honda) i Heidfeld. Webber pierwsze szybkie kółko w drugiej sesji ukończył w 66 minucie, uzyskując czas 1:51,666. Australijczyk poprawił się następnie na 1:50,898, a na trzecim okrążeniu pomiarowym wykręcił 1:49,985, ale nadal był ostatni. Tymczasem w 73 minucie nastąpiła zmiana na pierwszej pozycji, na którą awansował Massa po uzyskaniu czasu 1:45,793. Brazylijczyk pokonał Hamiltona o zaledwie 0,012 sekundy.
W 80 minucie Kovalainen uzyskał drugi czas sesji – 1:45,797. W chwilę później Fin był już jednak trzeci, bowiem na pierwsze miejsce powrócił jego zespołowy kolega Hamilton, pokonując Massę o 0,041 sekundy. W 89 minucie Webber zdołał w końcu uciec z ostatniej pozycji i po wykręceniu 1:47,137 awansował na 11 miejsce. Tymczasem Alonso popisał się na koniec sesji czasem 1:45,654 i ukończył ją na pierwszej pozycji. W międzyczasie Glock stracił przednie skrzydło po poślizgu na wyjściu z siódmego zakrętu i uderzeniu w bandę, ale zdołał powrócić do boksów uszkodzonym bolidem. Po zakończeniu sesji odbyła się kolejna próba z nowymi procedurami dotyczącymi jazdy za samochodem bezpieczeństwa, które być może zostaną wprowadzone w życie w sezonie 2009.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 28°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 1,3 m/s
Wilgotność powietrza: 73%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|