|
|
|
|
|
|
Santander British Grand Prix 2008 | 6 lipca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:18,233 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:18,739 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 222,630 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 2 | Felipe Massa | Ferrari F2008 | | 1:19,575 | - | - | 8 |
2. | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-23 | | 1:19,587 | 0,012 | 0,012 | 15 |
3. | 22 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-23 | | 1:19,623 | 0,048 | 0,036 | 13 |
4. | 1 | Kimi Raikkonen | Ferrari F2008 | | 1:19,948 | 0,373 | 0,325 | 16 |
5. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.08 | | 1:20,367 | 0,792 | 0,419 | 11 |
6. | 5 | Fernando Alonso | Renault R28 | | 1:20,436 | 0,861 | 0,069 | 7 |
7. | 15 | Sebastian Vettel | Toro Rosso STR3 | | 1:20,588 | 1,013 | 0,152 | 18 |
8. | 6 | Nelson Piquet Jr | Renault R28 | | 1:20,653 | 1,078 | 0,065 | 16 |
9. | 9 | David Coulthard | Red Bull RB4 | | 1:20,698 | 1,123 | 0,045 | 16 |
10. | 7 | Nico Rosberg | Williams FW30 | | 1:20,744 | 1,169 | 0,046 | 27 |
11. | 10 | Mark Webber | Red Bull RB4 | | 1:20,892 | 1,317 | 0,148 | 10 |
12. | 12 | Timo Glock | Toyota TF108 | | 1:21,102 | 1,527 | 0,210 | 22 |
13. | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.08 | | 1:21,107 | 1,532 | 0,005 | 18 |
14. | 14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso STR3 | | 1:21,166 | 1,591 | 0,059 | 17 |
15. | 11 | Jarno Trulli | Toyota TF108 | | 1:21,265 | 1,690 | 0,099 | 22 |
16. | 8 | Kazuki Nakajima | Williams FW30 | | 1:21,282 | 1,707 | 0,017 | 21 |
17. | 16 | Jenson Button | Honda RA108 | | 1:21,901 | 2,326 | 0,619 | 7 |
18. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM01 | | 1:22,169 | 2,594 | 0,268 | 16 |
19. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM01 | | 1:22,219 | 2,644 | 0,050 | 19 |
20. | 17 | Rubens Barrichello | Honda RA108 | | 1:24,123 | 4,548 | 1,904 | 4 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:25,145 |
|
|
Felipe Massa (Ferrari) uzyskał najszybszy czas przejazdu jednego okrążenia w pierwszej sesji treningowej na torze Silverstone. Brazylijczyk udział w sesji zakończył jednak dużą kraksą po tym, jak wpadł w poślizg na oleju rozlanym z bolidu Fernando Alonso (Renault). Massa wyszedł na szczęście z tej krasy bez szwanku, choć tego samego nie dało się powiedzieć o jego bolidzie. Na drugiej i trzeciej pozycji uplasowali się kierowcy McLarena – Heikki Kovalainen i Lewis Hamilton.
Pierwsza sesja rozpoczęła się przy słonecznej pogodzie z częściowo zachmurzonym niebem. Prognoza pogody nie przewidywała opadów deszczu w trakcie piątkowych treningów – dopiero sobota miała być mokra, z możliwością deszczu także w trakcie niedzielnego wyścigu. Po standardowej serii okrążeń zapoznawczych, z których zrezygnowali tylko kierowcy Ferrari i Timo Glock (Toyota), na torze zapanowała cisza. Trzydniowe testy na Silverstone w ubiegłym tygodniu oznaczały, że nie należało spodziewać się zbyt dużej aktywności kierowców w porannej sesji.
W końcu po 16 minutach na tor powrócił Sebastian Vettel (Toro Rosso) i to właśnie Niemiec jako pierwszy ukończył okrążenie pomiarowe, uzyskując czas 1:22,972. Na kolejnym kółku Vettel pojechał szybciej w pierwszym sektorze, ale w drugim był już wolniejszy, by na koniec zjechać do boksów i tor znowu opustoszał. Kolejnym kierowcą, który przerwał ciszę był Kazuki Nakajima (Williams), który na tor wyjechał w 24 minucie. W ślad za nim z boksów wyjechał także Adrian Sutil (Force India).
Nakajima na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym popełnił kilka błędów i uzyskał czas 1:24,503, co było gorszym wynikiem od Vettela o ponad półtorej sekundy. Tymczasem Sutil wykręcił 1:23,690 na pierwszym kółku i wskoczył na drugie miejsce. Na kolejnych okrążeniach obaj kierowcy pojechali już szybciej od Vettela, podobnie jak i Jarno Trulli (Toyota), który w międzyczasie wyjechał na tor – Włoch znalazł się na szczycie tabeli czasowej z wynikiem 1:21,651. Drugi kierowca Toyoty – Glock był na najlepszej drodze do uzyskania lepszego czasu, ale wpadł w poślizg pod koniec pierwszego okrążenia i dopiero na drugim kółku wykręcił 1:21,579, by na kolejnym ustawić poprzeczkę na 1:21,125.
W międzyczasie Sutil zaliczył wycieczkę przełajową po wyboistym poboczu w okolicy zakrętu Becketts, ale obyło się bez większych dramatów. W 37 minucie okrążenie pomiarowe przejechał pierwszy kierowca ze ścisłej czołówki – Kimi Raikkonen (Ferrari), uzyskując czas 1:21,089. Na kolejnym kółku Fin poprawił się na 1:20,230, by wkrótce przełamać barierę jednej minuty i 20 sekund (1:19,948). Następnie sztuka ta powiodła się także Kovalainenowi, który wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 1:19,919. Fin poprawił się na 1:19,682 na kolejnym kółku, a tymczasem przed Raikkonenem znalazł się także drugi kierowca McLarena – Hamilton (1:19,916).
Za połową sesji kolejność pierwszej dziesiątki była następująca: Kovalainen, Hamilton, Raikkonen, Vettel, Nelson Piquet Jr (Renault), David Coulthard (Red Bull), Mark Webber (Red Bull), Glock, Sebastien Bourdais (Toro Rosso) i Trulli. Nick Heidfeld (BMW Sauber) był jedenasty, a jego kolega zespołowy Robert Kubica jechał dopiero swoje pierwsze okrążenie pomiarowe. Polak uzyskał na nim bardzo słaby czas, jako że trafił na wolno jadącego Massę w ostatnim sektorze, który w dodatku nie zamierzał ustąpić mu miejsca. Po okazaniu swojej frustracji Kubica zwolnił, aby zrobić sobie nieco więcej przestrzeni i na kolejnym kółku wykręcił 1:20,694, co dało mu ósme miejsce.
Tymczasem na szczycie tabeli czasowej pojawił się Massa, ustawiając poprzeczkę na 1:19,575. Kubica także kontynuował jazdę i na jednym z kolejnych okrążeń uzyskał czas 1:20,367, awansując na piąte miejsce. W chwilę później w bolidzie Alonso nastąpiła awaria silnika lub układu przeniesienia napędu i Hiszpan, który zajmował w tym momencie szóste miejsce zjechał z toru, rozlewając olej przed szybkim zakrętem Stowe. Po oleju tym przejechał Trulli, ale nie stracił całkowicie kontroli nad bolidem i po krótkiej wycieczce poboczem powrócił na tor. Mniej szczęścia miał jednak Massa, który na dojeździe do zakrętu wpadł w poślizg i po wypadnięciu z toru uderzył dość mocno tyłem bolidu w barierę z opon. Tył Ferrari został bardzo poważnie uszkodzony, ale Brazylijczyk i tak miał szczęście, że zdołał wytracić sporo prędkości na asfaltowym poboczu.
Po wypadku Massy sesja została wstrzymana i porządkowi zabrali się za czyszczenie toru. Tymczasem Brazylijczyk trafił do centrum medycznego przy torze na badania kontrolne, choć z bolidu zdołał wyjść o własnych siłach i zamienił nawet kilka słów ze stojącym w pobliżu Alonso na temat tego, co się stało. Wznowienie sesji nastąpiło kwadrans przed upływem regulaminowych 90 minut, a jako pierwszy na tor wyjechał Giancarlo Fisichella (Force India). Cement posypany na olej w okolicy zakrętu Stowe oznaczał jednak, że kierowcy raczej nie zdołają już poprawić swoich czasów w tej sesji. W międzyczasie Massa powrócił do boksów i wyglądało na to, że wszystko jest w porządku, pomijając oczywiście zdemolowany bolid.
Hamilton był dość zdeterminowany, aby poprawić swoją pozycję i w 85 minucie udało mu się wykręcić czas 1:19,623, dzięki któremu przeskoczył Kovalainena i awansował na drugie miejsce. Kovalainen także próbował poprawić czas, ale trafił na spory tłok na torze i podróżującego poboczem w ostatnim sektorze Fisichellę, a więc musiał zwolnić. Fin zdążył jednak odzyskać drugie miejsce przed końcem sesji, uzyskując czas 1:19,587 i Hamilton musiał zadowolić się trzecim miejscem, plasując się przed Raikkonenem i Kubicą.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 21°C
Temperatura powietrza: 17°C
Prędkość wiatru: 3,0 m/s
Wilgotność powietrza: 50%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|