|
|
|
|
|
|
Magyar Nagydij 2009 | 26 lipca |
|
|
|
Hungaroring | |
|
Długość toru: 4,381 km Liczba okrążeń: 70 Pełny dystans: 306,630 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:18,436 - Q1, Rubens Barrichello (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:19,071 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 192,802 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:21,009 | - | - | 19 |
2. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:21,408 | 0,399 | 0,399 | 23 |
3. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:21,509 | 0,500 | 0,101 | 21 |
4. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:21,655 | 0,646 | 0,146 | 20 |
5. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:21,800 | 0,791 | 0,145 | 23 |
6. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:21,849 | 0,840 | 0,049 | 12 |
7. | 3 | Felipe Massa | Ferrari F60 | | 1:21,911 | 0,902 | 0,062 | 19 |
8. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:21,935 | 0,926 | 0,024 | 19 |
9. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:21,936 | 0,927 | 0,001 | 16 |
10. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:21,971 | 0,962 | 0,035 | 21 |
11. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:22,076 | 1,067 | 0,105 | 20 |
12. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:22,097 | 1,088 | 0,021 | 25 |
13. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:22,101 | 1,092 | 0,004 | 22 |
14. | 8 | Nelson Piquet Jr | Renault R29 | | 1:22,210 | 1,201 | 0,109 | 17 |
15. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:22,270 | 1,261 | 0,060 | 20 |
16. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:22,274 | 1,265 | 0,004 | 19 |
17. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:22,312 | 1,303 | 0,038 | 22 |
18. | 11 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR4 | | 1:22,391 | 1,382 | 0,079 | 20 |
19. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:22,684 | 1,675 | 0,293 | 23 |
20. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:23,231 | 2,222 | 0,547 | 16 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:26,680 |
|
|
Lewis Hamilton ponownie uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia na torze Hungaroring, pokonując najbliższego rywala w sobotniej sesji treningowej o blisko 0,4 sekundy. Rywalem tym dość nieoczekiwania okazał się Nick Heidfeld, a więc jest nadzieja, że podczas dzisiejszych kwalifikacji zespół BMW Sauber będzie miał szansę na awans do Q3. Kolega zespołowy Niemca – Robert Kubica ostatni trening ukończył na 11 pozycji.
Sobotnia sesja zaczęła się jak zwykle od serii okrążeń instalacyjnych, które wykonali wszyscy kierowcy (Nick Heidfeld i Lewis Hamilton nawet po dwa). Warto dodać, że pogoda uległa pogorszeniu w porównaniu do piątku – było chłodniej i wiał spory wiatr. Po kilkunastominutowej przerwie z boksów jako pierwsi wyjechali kierowcy Toyoty, a już po chwili po torze jeździła połowa stawki. Pierwszy czas Jarno Trullego był dość słaby (1:30,122), jako że Włoch natrafił na innych kierowców na okrążeniu pomiarowym, jednak Timo Glock wykręcił już 1:25,815.
W chwilę później w bolidzie Glocka inżynierowie Toyoty wykryli problemy z układem hydraulicznym i wezwali swojego kierowcę do boksów. Tymczasem na czele klasyfikacji znaleźli się Heikki Kovalainen (1:23,343), Nico Rosberg (1:23,443) i Sebastien Buemi (1:23,513) – ten ostatni zrobił najwyraźniej dobry użytek z podwójnego dyfuzora i innych usprawnień zamontowanych w bolidzie Toro Rosso na GP Węgier. Kovalainen i Buemi uzyskali następnie czasy poniżej jednej minuty i 23 sekund, podobnie zresztą jak Hamilton, który pojechał najszybciej z całej trójki, plasując się na pierwszej pozycji z czasem 1:22,280.
Robert Kubica po kilku pierwszych okrążeniach zajmował miejsce pod koniec pierwszej dziesiątki, jednak w połowie sesji uzyskał czas 1:22,803 i wskoczył na drugie miejsce. W chwilę później na piątą pozycję awansował Felipe Massa, także uzyskując czas poniżej jednej minuty i 23 sekund, a tuż za Brazylijczykiem znalazł się debiutant Jaime Alguersuari, mając niewiele ponad pół sekundy straty do Hamiltona. Następnie młody Hiszpan poprawił się na 1:22,487 i był już drugi, choć przed weekendem na Hungaroringu nie przeprowadził żadnych testów w bolidzie F1 na zwykłym torze.
Buemi także kręcił dobre czasy – Szwajcar po 40 minutach zajmował czwarte miejsce, będąc wolniejszym od Alguersuariego tylko o 0,06 sekundy (1:22,547). W międzyczasie Hamilton poprawił się na 1:22,074 i umocnił się na pierwszym miejscu, natomiast Fernando Alonso awansował na drugie miejsce z czasem 1:22,274. Kwadrans przed końcem sesji w środkowym sektorze toru pojawiła się żółta flaga po tym, jak Adrian Sutil zahaczył o pobocze na wyjściu z szykany i ze względu na zabrudzenie opon nie wyrobił się na następnym zakręcie, kończąc jazdę na barierze z opon.
Na mniej niż 10 minut przed końcem sesji Toyota zakończyła naprawę bolidu Glocka i Niemiec powrócił na tor. W międzyczasie na czele klasyfikacji pojawił się Massa, który jako pierwszy kierowca w ten weekend uzyskał czas poniżej jednej minuty i 22 sekund – 1:21,911. Brazylijczyk długo nie cieszył się jednak z pierwszego miejsca, bowiem jadący także na bardziej miękkich oponach Hamilton wykręcił 1:21,502, a Rosberg 1:21,565. Kierowca McLarena poprawił się następnie na 1:21,207, powiększając tym samym swoją przewagę nad Rosbergiem do 0,3 sekundy.
W 59 minucie Heidfeld wykręcił niespodziewanie 1:21,408 i awansował na drugie miejsce. Ponadto Buemi wskoczył na czwarte miejsce z czasem 1:21,800, ale już po chwili był piąty, gdyż przed nim znalazł się Kovalainen (1:21,655). Tymczasem Hamilton jeszcze bardziej podniósł poprzeczkę w ostatnich sekundach, kończąc sesję z czasem 1:21,009. Massa ostatecznie sklasyfikowany został na siódmej pozycji, jako że nieznacznie lepszym czasem od niego popisał się w końcówce sesji Glock (1:21,849). Pierwszą dziesiątkę zamknęli Kazuki Nakajima i nie wyróżniający się zbytnio w tej sesji kierowcy Red Bulla – Mark Webber i Sebastian Vettel.
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|