|
|
|
|
|
|
Telefonica Grand Prix of Europe 2009 | 23 sierpnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:37,842 - Q2, Sebastian Vettel (Toro Rosso), 2008 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:38,708 - Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 193,983 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 20 | Adrian Sutil | Force India VJM02 | | 1:39,143 | - | - | 12 |
2. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams FW31 | | 1:39,247 | 0,104 | 0,104 | 12 |
3. | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber F1.09 | | 1:39,513 | 0,370 | 0,266 | 12 |
4. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren MP4-24 | | 1:39,553 | 0,410 | 0,040 | 8 |
5. | 16 | Nico Rosberg | Williams FW31 | | 1:39,732 | 0,589 | 0,179 | 11 |
6. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India VJM02 | | 1:39,764 | 0,621 | 0,032 | 12 |
7. | 22 | Jenson Button | Brawn BGP001 | | 1:39,883 | 0,740 | 0,119 | 10 |
8. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-24 | | 1:39,950 | 0,807 | 0,067 | 12 |
9. | 9 | Jarno Trulli | Toyota TF109 | | 1:40,017 | 0,874 | 0,067 | 11 |
10. | 8 | Romain Grosjean | Renault R29 | | 1:40,088 | 0,945 | 0,071 | 11 |
11. | 12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR4 | | 1:40,118 | 0,975 | 0,030 | 12 |
12. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn BGP001 | | 1:40,192 | 1,049 | 0,074 | 10 |
13. | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber F1.09 | | 1:40,230 | 1,087 | 0,038 | 12 |
14. | 4 | Kimi Raikkonen | Ferrari F60 | | 1:40,260 | 1,117 | 0,030 | 12 |
15. | 7 | Fernando Alonso | Renault R29 | | 1:40,402 | 1,259 | 0,142 | 9 |
16. | 10 | Timo Glock | Toyota TF109 | | 1:40,443 | 1,300 | 0,041 | 10 |
17. | 14 | Mark Webber | Red Bull RB5 | | 1:40,879 | 1,736 | 0,436 | 10 |
18. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull RB5 | | 1:40,916 | 1,773 | 0,037 | 6 |
19. | 11 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR4 | | 1:41,125 | 1,982 | 0,209 | 12 |
20. | 3 | Luca Badoer | Ferrari F60 | | 1:42,198 | 3,055 | 1,073 | 14 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:46,083 |
|
|
Adrian Sutil uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia na torze ulicznym w Walencji podczas ostatniej sesji treningowej przed kwalifikacjami do Grand Prix Europy, w której kierowcy mieli właściwie tylko 35 minut na jazdę. Powodem tego był olej rozlany przez Sebastiana Vettela w połowie sesji po awarii silnika lub skrzyni biegów w jego bolidzie RB5. Czerwona flaga zniknęła dopiero pięć minut przed końcem sesji i wówczas swoje najlepsze czasy uzyskali między innymi Sutil, Kazuki Nakajima i Robert Kubica, zajmując trzy czołowe miejsca.
Po serii okrążeń instalacyjnych, które na początku sesji wykonali wszyscy kierowcy, jako pierwszy na tor powrócił Lewis Hamilton, uzyskując w 16 minucie czas 1:42,103. Warto dodać, że Brytyjczyk jeździ w ten weekend wersją bolidu MP4-24 z mniejszym rozstawem osi. Wersja ta wymaga kilku nowych części, między innymi zmodyfikowanego nosa, jednak wczoraj zespół miał tylko jeden egzemplarz tego nosa i kiedy Hamilton uszkodził go na początku drugiej sesji, to oznaczało to dla niego koniec jazdy w piątek. Dziś na tor dotarły już nowe części zamienne i Hamilton mógł wznowić przygotowania do kwalifikacji i wyścigu.
Na drugim okrążeniu pomiarowym Hamilton poprawił się na 1:40,656, a za nim znaleźli się Kimi Raikkonen, Adrian Sutil, Sebastien Buemi, Giancarlo Fisichella, Robert Kubica, Jaime Alguersuari i Mark Webber. Kubica na drugim kółku poprawił się na 1:41,359 i wskoczył na drugie miejsce. Tymczasem Hamilton zszedł poniżej jednej minuty i 40 sekund (1:39,950) i umocnił się na pierwszej pozycji. Kolejne kółko Kubicy przyniosło czas 1:40,747, ale mimo to Polak spadł szybko na ósme miejsce, bowiem przed nim znaleźli się Nico Rosberg, Fernando Alonso, Sutil i kilku innych kierowców.
W 26 minucie Button wykręcił 1:40,052 i awansował na drugie miejsce, mając zaledwie 0,1 sekundy starty do Hamiltona. W chwilę później na szczycie tabeli czasowej znalazł się Kubica z czasem 1:39,939, a jeszcze szybciej pojechał Sutil, wykręcając 1:39,897. W 29 minucie na torze pojawiła się tymczasem czerwona flaga po tym, jak Sebastian Vettel zatrzymał się na torze w niebezpiecznym miejscu po problemach z bolidem, z którego ponadto wylało się na tor sporo oleju. Vettel zatrzymał się dość blisko wjazdu do boksów, zatem ściągnięciem bolidu do boksów mogli zająć się mechanicy Red Bulla. Niemiec zajmował w tym momencie 15 miejsce, mając niewiele ponad sekundę straty do Sutila.
Porządkowi przystąpili do czyszczenia toru, jednak zgodnie z przepisami zegar odmierzający czas do końca sesji nie został zatrzymany. Na 20 minut przed końcem sobotniego treningu wciąż wywieszona była czerwona flaga. Kolejność kierowców była w tym momencie następująca: Sutil, Kubica, Hamilton, Button, Grosjean, Fisichella, Rosberg, Alonso, Raikkonen, Glock, Barrichello, Trulli, Heidfeld, Nakajima, Vettel, Buemi, Webber, Alguersuari, Badoer i Kovalainen. Ostatecznie sesja została wznowiona tylko na ostatnie pięć minut. Na tor wyjechali wtedy wszyscy kierowcy z wyjątkiem Vettela, którego bolid wymagał dłuższej naprawy.
Pomimo dużej ilości proszku rozsypanego na rozlany olej z bolidu Vettela, kilku kierowców zdołało poprawić czasy w końcówce sesji, którą wygrał ostatecznie Sutil, wykręcając 1:39,143. Drugi czas uzyskał Nakajima – 1:39,247, a tuż za Japończykiem uplasował się Kubica (1:39,513). Czasy poniżej jednej minuty i 40 sekund uzyskali ponadto Kovalainen, Rosberg, Fisichella i Button.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 41°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 2,2 m/s
Wilgotność powietrza: 59%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|