|
|
|
|
|
|
Turkish Grand Prix 2010 | 30 maja |
|
|
|
Istanbul Park | |
|
Długość toru: 5,338 km Liczba okrążeń: 58 Pełny dystans: 309,396 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:25,850 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:28,653 | - | - | 20 |
2. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:29,615 | 0,962 | 0,962 | 21 |
3. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:29,750 | 1,097 | 0,135 | 24 |
4. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:29,855 | 1,202 | 0,105 | 25 |
5. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:29,867 | 1,214 | 0,012 | 30 |
6. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:30,061 | 1,408 | 0,194 | 23 |
7. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:30,065 | 1,412 | 0,004 | 24 |
8. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:30,097 | 1,444 | 0,032 | 26 |
9. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:30,294 | 1,641 | 0,197 | 20 |
10. | 14 | Adrian Sutil | Force India VJM03 | | 1:30,501 | 1,848 | 0,207 | 17 |
11. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:30,615 | 1,962 | 0,114 | 20 |
12. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:30,853 | 2,200 | 0,238 | 21 |
13. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:30,867 | 2,214 | 0,014 | 22 |
14. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:31,011 | 2,358 | 0,144 | 24 |
15. | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber C29 | | 1:31,238 | 2,585 | 0,227 | 18 |
16. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:31,355 | 2,702 | 0,117 | 23 |
17. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:31,464 | 2,811 | 0,109 | 19 |
18. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:31,735 | 3,082 | 0,271 | 27 |
19. | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus T127 | | 1:32,161 | 3,508 | 0,426 | 24 |
20. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:32,990 | 4,337 | 0,829 | 23 |
21. | 20 | Karun Chandhok | HRT F110 | | 1:34,876 | 6,223 | 1,886 | 13 |
22. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin VR-01 | | 1:35,137 | 6,484 | 0,261 | 21 |
23. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:35,583 | 6,930 | 0,446 | 15 |
24. | 21 | Sakon Yamamoto | HRT F110 | | 1:36,137 | 7,484 | 0,554 | 26 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:34,859 |
|
|
Kierowcy McLarena okazali się najszybsi podczas pierwszej sesji treningowej na torze Istanbul Park. Lewis Hamilton jako jedyny uzyskał czas poniżej jednej minuty i 29 sekund, pokonując aż o blisko sekundę zespołowego kolegę – Jensona Buttona. Na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się kierowcy Mercedesa – Michael Schumacher i Nico Rosberg, mając za sobą Sebastiana Vettela (Red Bull) i Roberta Kubicę (Renault).
Z uwagi na liczne zmiany w bolidach, wliczając w to „kanały F” w samochodach Force India, Red Bulla (tylko Sebastian Vettel korzystał na razie z tego systemu) i Williamsa, kierowcy wykonali sporo okrążeń instalacyjnych w porannej sesji. Czas okrążenia jako pierwszy uzyskał dopiero w 25 minucie sesji kierowca rezerwowy HRT – Sakon Yamamoto, który otrzymał na pierwszą sesję bolid Bruno Senny. Japończyk wykręcił 1:38,785, poprawiając się następnie na 1:37,082. Warto dodać, że Yamamoto zgubił na pierwszym przejeździe niewielki element tylnego skrzydła.
Po 34 minutach czas okrążenia miało ustanowionych czterech kierowców, a do akcji włączyli się Jarno Trulli, Heikki Kovalainen i Jaime Alguersuari – ten ostatni wykręcił 1:32,670 i znalazł się na czele klasyfikacji, mając jednak tylko pół sekundy przewagi nad Trullim. Alguersuari poprawił się po kilku okrążeniach na 1:32,409, ale jeszcze bardziej poprawił się Kovalainen, plasując się przez chwilę na pierwszej pozycji, zanim kierowca Toro Rosso wykręcił 1:32,071. W międzyczasie problemy techniczne dopadły Karuna Chandhoka – Hindus stracił niemal całkowicie napęd, ale jakoś zdołał dotoczyć się do alei serwisowej.
W połowie sesji czasy miało ustanowione nadal tylko czterech kierowców, ale na torze było już więcej samochodów i po chwili na czele klasyfikacji pojawił się Vettel z czasem 1:31,718, poprawiając się następnie na 1:30,730. Jeszcze szybciej pojechał Robert Kubica, wykręcając 1:30,471. Odpowiedzią Vettela na to był czas 1:30,540, a tymczasem kierowcy McLarena jako pierwsi przełamali barierę jednej minuty i 30 sekund: Jenson Button okazał się nieznacznie szybszy od Lewisa Hamiltona, wykręcając 1:29,623. Były mistrz świata na jednym z kolejnych okrążeń poprawił się jednak aż o sekundę, plasując się przed Buttonem z czasem 1:28,653.
Za kierowcami McLarena po upływie godziny od rozpoczęcia sesji znajdowali się Michael Schumacher, Vettel, Witalij Pietrow, Mark Webber i Kubica – Polak tracił już blisko półtorej sekundy do Hamiltona. Czasy mieli już ustanowione wszyscy kierowcy z wyjątkiem Chandhoka, którego bolid był wciąż naprawiany przez zespół HRT. Co ciekawe, Yamamoto nie był najwolniejszym kierowcą – najgorszy czas (1:37,811) miał Lucas di Grassi, przyzwyczajający się dopiero do poprawionego bolidu Virgin z powiększonym zbiornikiem paliwa. Z kierowców Ferrari w pierwszej dziesiątce znajdował się tylko Fernando Alonso – tuż za Kubicą na ósmej pozycji.
W 67 minucie Nico Rosberg wykręcił 1:29,855 i wskoczył na trzecie miejsce. Kilka minut później Kubica poprawił się na 1:30,077 i powrócił na siódme miejsce, będąc jednak nadal wolniejszym od zespołowego kolegi – Pietrowa. Kolejne okrążenie zmieniło ten stan rzeczy i Kubica znalazł się przed Rosjaninem, pokonując go o zaledwie 0,004 sekundy. Jedenaście minut przed końcem sesji Chandhok ukończył swoje pierwsze okrążenie pomiarowe i uplasował się na 22 pozycji. Trzy minuty przed końcem sesji Adrian Sutil wypadł z toru na wyjściu z ósmego zakrętu i uderzył w barierę z opon przodem bolidu, poważnie uszkadzając go. Kierowcy nic się nie stało, a żółta flaga oznaczała, że nikt nie będzie już mógł poprawić swojego czasu.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 40°C
Temperatura powietrza: 29°C
Prędkość wiatru: 2,8 m/s
Wilgotność powietrza: 24%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|