|
|
|
|
|
|
Grosser Preis Santander von Deutschland 2010 | 25 lipca |
|
|
|
Hockenheimring | |
|
Długość toru: 4,574 km Liczba okrążeń: 67 Pełny dystans: 306,458 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,306 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:13,780 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 215,852 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 14 | Adrian Sutil | Force India VJM03 | | 1:25,701 | - | - | 20 |
2. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:26,850 | 1,149 | 1,149 | 27 |
3. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:26,936 | 1,235 | 0,086 | 16 |
4. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:26,947 | 1,246 | 0,011 | 21 |
5. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:26,948 | 1,247 | 0,001 | 21 |
6. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:27,448 | 1,747 | 0,500 | 20 |
7. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:28,114 | 2,413 | 0,666 | 31 |
8. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:28,193 | 2,492 | 0,079 | 24 |
9. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:28,300 | 2,599 | 0,107 | 19 |
10. | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber C29 | | 1:28,486 | 2,785 | 0,186 | 23 |
11. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:28,735 | 3,034 | 0,249 | 21 |
12. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:28,735 | 3,034 | 0,000 | 21 |
13. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:28,903 | 3,202 | 0,168 | 20 |
14. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:29,048 | 3,347 | 0,145 | 13 |
15. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:29,280 | 3,579 | 0,232 | 17 |
16. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:29,366 | 3,665 | 0,086 | 34 |
17. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:29,429 | 3,728 | 0,063 | 8 |
18. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin VR-01 | | 1:29,500 | 3,799 | 0,071 | 19 |
19. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:29,684 | 3,983 | 0,184 | 15 |
20. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:29,690 | 3,989 | 0,006 | 17 |
21. | 19 | Fairuz Fauzy | Lotus T127 | | 1:30,938 | 5,237 | 1,248 | 27 |
22. | 21 | Bruno Senna | HRT F110 | | 1:31,720 | 6,019 | 0,782 | 23 |
23. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:32,450 | 6,749 | 0,730 | 13 |
24. | 20 | Sakon Yamamoto | HRT F110 | | 1:32,791 | 7,090 | 0,341 | 26 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:31,700 |
|
|
Adrian Sutil uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w pierwszej sesji treningowej na przesychającym torze Hockenheim. Kierowca Force India pokonał Felipe Massę z Ferrari aż o ponad sekundę. Trzecie miejsce zajął Jenson Button, a tymczasem drugi kierowca McLarena – Lewis Hamilton rozbił swój bolid w drugiej połowie sesji i sklasyfikowany został dopiero na 17 pozycji. Robert Kubica (Renault) uzyskał trzynasty czas.
Pierwsza sesja rozpoczęła się przy bardzo mokrej nawierzchni toru i padającym deszczu, zatem na pierwszy rzut oka zanosiło się na to, że nie będziemy świadkami zbyt dużej ilości akcji, a zespoły, które przywiozły nowe części do Hockenheim nie zdołają ich dobrze przetestować. Lewis Hamilton zasugerował, że jeśli taka pogoda utrzyma się na dłużej, to z wprowadzeniem dmuchanego dyfuzora McLaren będzie musiał zaczekać do Grand Prix Węgier.
Jako pierwszy czas okrążenia w porannej sesji ustanowił Jaime Alguersuari, wykręcając w dwudziestej minucie na pełnych deszczowych oponach 1:41,068. Hiszpan na kolejnym kółku urwał blisko pięć sekund, a tymczasem na torze znaleźli się także kierowcy z głównego zespołu Red Bulla. Sebastian Vettel po pierwszym okrążeniu był drugi, ale na kolejnym przeskoczył Alguersuariego i znalazł się na czele klasyfikacji z czasem 1:34,632. Po chwili za Niemcem znalazł się jego zespołowy kolega Mark Webber, a na miejscach 4 i 5 pojawili się Kamui Kobayashi i Sebastien Buemi.
W 28 minucie Alguersuari powrócił na pierwsze miejsce, wykręcając 1:33,402. Kierowca Toro Rosso poprawił się następnie na 1:32,932, a przed Vettelem znalazł się także Webber, spychając Niemca na trzecie miejsce. Na torze był już także jeden z kierowców Ferrari – Felipe Massa, który przez chwilę był nawet w posiadaniu najlepszego czasu (1:31,981), zanim Webber poprawił się na 1:31,019. Duże problemy z utrzymaniem bolidu na mokrym torze miał tymczasem kierowca rezerwowy Lotusa – Fairuz Fauzy, wykonując na poboczu slalom między tablicami reklamowymi. Obyło się jednak bez uszkodzenia auta. Pozostali kierowcy także popełniali błędy w trudnych warunkach, ale głównie w zakrętach z asfaltowym poboczem.
W międzyczasie czterech kierowców uzyskało czasy poniżej jednej minuty i 31 sekund – byli to Nico Rosberg (1:30,864), Nico Hulkenberg (+0,002s), Felipe Massa (+0,030s) i Adrian Sutil (+0,104s). Tuż przed połową sesji na tor wyjechał Robert Kubica, którego na pierwszym okrążeniu pomiarowym zaskoczyły warunki panujące w trzynastym zakręcie, co skończyło się wyjazdem na chwilę na żwirowe pobocze. Inni kierowcy wpadali w poślizg nawet na wejściu na Parabolikę – między innymi Massa i Barrichello zaliczyli tam efektowne piruety. Kubica po kilku okrążeniach legitymował się czasem 1:32,635, który dawał mu 15 miejsce.
W 47 minucie na czele klasyfikacji znalazł się Fernando Alonso z czasem 1:30,229. Kierowcy nadal korzystali głównie z pełnych deszczowych opon, choć zaczął pojawiać się już przeschnięty optymalny tor jazdy. Poprawiające się warunki do przełamania bariery jednej minuty i 30 sekund jako pierwszy wykorzystał Rosberg, wykręcając 1:29,419. W międzyczasie Kubica przesunął się na 13 miejsce po uzyskaniu czasu 1:32,353. W końcu kierowcy zaczęli wyjeżdżać na przejściowych oponach. Hulkenberg wykręcił na takich oponach 1:29,206, a Webber – 1:29,048.
Po upływie godziny kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Webber, Hulkenberg, Alguersuari, Rosberg, Kobayashi, Vettel, de la Rosa, Alonso, Sutil i Barrichello. Bez czasu okrążenia było w tym momencie trzech kierowców (Jarno Trulli, Lucas di Grassi i Lewis Hamilton), ale dwóch z nich wyjechało właśnie z alei serwisowej, a trzeci szykował się do wyjazdu na tor. W 31 minucie Vettel na przejściowych oponach uzyskał czas 1:28,735, a jeszcze szybciej pojechał Sutil, wykręcając 1:28,411. Kierowca Force India przełamał następnie barierę jednej minuty i 28 sekund (1:27,846), powiększając swoją przewagę nad Vettelem do 0,889 sekundy.
W 69 minucie Hamilton stracił kontrolę nad bolidem na wyjściu z czwartego zakrętu (wejście na długi łuk Parabolica) i wypadł z toru przy sporej prędkości, uderzając najpierw przodem, a następnie także i tyłem samochodu w barierę z opon. Brytyjczyk zajmował w tym momencie jedenaste miejsce (1:29,429), ale był to już dla niego koniec jazdy w tej sesji. Tymczasem na tor powrócił Kubica po długiej wizycie alei serwisowej, gdzie zespół Renault starał się najprawdopodobniej usunąć jakiś problem w tylnej części jego samochodu. Polak wykręcił na pierwszym okrążeniu pomiarowym na przejściowych oponach 1:29,224, plasując się na dziewiątej pozycji.
W 79 minucie Senna wypadł z toru w ostatnim zakręcie i zatrzymał się na żwirowym poboczu, unikając uderzenia w barierę z opon. Po usunięciu bolidu HRT z pobocza przez porządkowych i zniknięciu żółtej flagi, Rosberg wykręcił 1:27,448, ale tylko przez chwilę cieszył się z pierwszego miejsca, bowiem Massa, który jak dotychczas zaliczył chyba najwięcej piruetów na mokrej nawierzchni, uzyskał czas 1:26,850, pokonując kierowcę Mercedesa o blisko 0,6 sekundy. W 86 minucie Witalij Pietrow wykręcił 1:26,948 i wskoczył na drugie miejsce, ale już po chwili był piąty, bowiem na czele klasyfikacji znalazł się Sutil z czasem 1:25,701, a ponadto przed Rosjaninem znaleźli się Button i Barrichello.
Kubica sesję ukończył na 13 pozycji, za kierowcą jednego z trzech nowych zespołów, który prawdopodobnie zaryzykował w końcówce sesji założenie opon do jazdy po suchej nawierzchni. Kierowcą tym był Timo Glock z Virgin Racing, który uzyskał czas 1:28,735. Tymczasem Michael Schumacher pierwszą sesję ukończył na przedostatniej pozycji, nie korzystając w ogóle z przejściowych opon, które najwyraźniej wolał oszczędzić na dalszą część weekendu.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 21°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 1,0 m/s
Wilgotność powietrza: 85%
Przesychający tor
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|