|
|
|
|
|
|
Grande Premio Petrobras do Brasil 2010 | 7 listopada |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:09,822 - Q1, Rubens Barrichello (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:11,473 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 208,517 km/h - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:12,328 | - | - | 23 |
2. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:12,810 | 0,482 | 0,482 | 28 |
3. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:12,845 | 0,517 | 0,035 | 24 |
4. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:13,267 | 0,939 | 0,422 | 24 |
5. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:13,370 | 1,042 | 0,103 | 24 |
6. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:13,516 | 1,188 | 0,146 | 26 |
7. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:13,546 | 1,218 | 0,030 | 26 |
8. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:13,643 | 1,315 | 0,097 | 25 |
9. | 14 | Adrian Sutil | Force India VJM03 | | 1:13,918 | 1,590 | 0,275 | 26 |
10. | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber C29 | | 1:14,000 | 1,672 | 0,082 | 23 |
11. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:14,004 | 1,676 | 0,004 | 23 |
12. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:14,155 | 1,827 | 0,151 | 29 |
13. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:14,246 | 1,918 | 0,091 | 20 |
14. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:14,267 | 1,939 | 0,021 | 26 |
15. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:14,370 | 2,042 | 0,103 | 23 |
16. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:14,487 | 2,159 | 0,117 | 26 |
17. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:14,618 | 2,290 | 0,131 | 30 |
18. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:14,734 | 2,406 | 0,116 | 29 |
19. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:15,603 | 3,275 | 0,869 | 25 |
20. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:15,860 | 3,532 | 0,257 | 20 |
21. | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus T127 | | 1:16,057 | 3,729 | 0,197 | 26 |
22. | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin VR-01 | | 1:16,707 | 4,379 | 0,650 | 28 |
23. | 20 | Christian Klien | HRT F110 | | 1:16,839 | 4,511 | 0,132 | 18 |
24. | 21 | Bruno Senna | HRT F110 | | 1:17,360 | 5,032 | 0,521 | 30 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:17,391 |
|
| Kierowcy Red Bulla – Sebastian Vettel i Mark Webber uzyskali najlepsze czasy w pierwszej sesji treningowej na torze Interlagos. Rozdzieliła ich jednak dosyć znaczna różnica czasowa, wynosząca prawie pół sekundy. Na kolejnych dwóch pozycjach uplasował się duet McLarena – Lewis Hamilton i Jenson Button, a pierwszą piątkę zamknął Robert Kubica, mając już ponad sekundę straty do Vettela. Tymczasem drugi kierowca Renault – Witalij Pietrow zaliczył kolejną kraksę.
Początek sesji
Poranna sesja rozpoczęła się tradycyjnie od okrążeń instalacyjnych i wykonali je od razu wszyscy kierowcy, niektórzy przejeżdżając nawet po dwa kółka. Z informacji uzyskanych przez dziennikarzy BBC wynikało, że Mercedes przetestuje w tej sesji jednopoziomowy dyfuzor szykowany na sezon 2011 (w przyszłym roku podwójne dyfuzory będą już zakazane). Inne zespoły, zwłaszcza te nie walczące o mistrzostwo także mogły poświęcić trochę czasu na sprawdzenie nowych rozwiązań.
Po kilku kolejnych okrążeniach instalacyjnych, poświęconych między innymi na testy aerodynamiczne, czas okrążenia jako pierwszy ustanowił Sebastien Buemi, wykręcając 1:27,979 po upływie 10 minut od rozpoczęcia sesji. Kierowca Toro Rosso powrócił jednak od razu do boksów i na kolejne okrążenie pomiarowe w tej sesji musieliśmy czekać do 28 minuty, a przejechał je znowu Szwajcar, poprawiając się na 1:21,025. W chwilę później szybciej o sekundę pojechał Witalij Pietrow, wykręcając 1:20,059.
Rosjanin poprawiał swój wynik na kolejnych okrążeniach, ustawiając ostatecznie poprzeczkę na 1:14,370 przed powrotem do boksów. Tuż za kierowcą Renault w tabeli czasowej plasowali się w tym momencie Jaime Alguersuari (+0,908s) i Christian Klien (+2,653). Z czołówki okrążenie pomiarowe przejechał jako pierwszy Felipe Massa, wykręcając 1:15,848 w 42 minucie. Na pierwsze miejsce wskoczył tymczasem inny Brazylijczyk – Rubens Barrichello z czasem 1:14,152. Wynik ten aż o pół sekundy poprawił Michael Schumacher, wykręcając 1:13,643. Odpowiedzią Barrichello był czas 1:13,546, który umożliwił kierowcy Williamsa powrót na pierwsze miejsce.
Red Bull i Kubica wkraczają do akcji
W połowie sesji do pierwszej piątki wskoczyli Mark Webber i Robert Kubica, plasując się na miejscach 3 i 5. Polak znalazł się następnie na pierwszej pozycji z czasem 1:13,462, pokonując Barrichello o 0,084. Odpowiedzią Webbera był czas 1:13,168 i na czele klasyfikacji po raz pierwszy w ten weekend znalazł się kierowca Red Bulla. Najdłużej z ustanowieniem czasów zwlekali kierowcy McLarena, którzy do tego momentu testowali różne skrzydła w swoich bolidach. Gdy skupił się już na przejeżdżaniu pełnych okrążeń, Lewis Hamilton szybko uplasował się na czele klasyfikacji z czasem 1:13,138 (jego przewaga nad Webberem wyniosła zaledwie 0,030 sekundy).
Trzydzieści minut przed końcem sesji Sebastian Vettel przywrócił Red Bulla na pierwsze miejsce, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 13 sekund (1:12,946). Hamilton powrócił na chwilę na pierwsze miejsce, zanim Vettel ustawił poprzeczkę na 1:12,351, pokonując kierowcę McLarena o blisko pół sekundy. Trzeci był Webber (+0,8s), czwarty Jenson Button (+0,9s), a pierwszą piątkę zamykał Kubica (+1,1s). Z kierowców Ferrari najszybszy był Fernando Alonso, plasując się na 20 minut przed końcem sesji na 12 pozycji (+1,9s). Massa był piętnasty, co jest potwierdzeniem ostrożnego podejścia włoskiej stajni do pierwszej sesji treningowej, z czym mamy do czynienia już od kilku weekendów GP.
Kraksa Pietrowa, problemy Alonso i Kobayashiego
Sytuacja w tabeli nie uległa znaczącej zmianie przez kolejne dziesięć minut. Vettel urwał ze swojego czasu 0,01 sekundy i nadal był pierwszy. Webber poprawił się nieznacznie na 1:12,810 i wskoczył przed Hamiltona na drugie miejsce. Kubica (P5) zmniejszył swoją stratę do Vettela do 1,042 sekundy, a Massa przesunął się na 14 miejsce. W 82 minucie Pietrow zaliczył kolejną kraksę z ciągu zaledwie kilku tygodni, tracąc kontrolę nad tyłem bolidu w siódmym zakręcie i uderzając bokiem w barierę z opon. Rosjanin, który zajmował w tym momencie 15 miejsce (+2,0s), wyszedł z tej kraksy bez szwanku, ale był wyraźnie zły na siebie z powodu kolejnego błędu (zespół później stwierdzi jednak, że przyczyną wypadku była awaria tylnego skrzydła).
W końcówce sesji w tarapatach znaleźli się także Alonso i Kobayashi. Ten pierwszy zatrzymał się na poboczu ze względu na spodziewaną awarię silnika, który był już na końcu swojego życia i miał być i tak wymieniony po pierwszej sesji. Tymczasem Kobayashi wypadł z toru w siódmym zakręcie, prawdopodobnie ze względu na pęknięcie opony, ale udało mu się uniknąć uderzenia w bandę. Sesja zakończyła się próbnymi startami kierowców na głównej prostej.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 44°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 6,7 m/s
Wilgotność powietrza: 47%
Sucho i słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|