|
|
|
|
|
|
Turkish Grand Prix 2010 | 30 maja |
|
|
|
Istanbul Park | |
|
Długość toru: 5,338 km Liczba okrążeń: 58 Pełny dystans: 309,396 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:25,850 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:27,086 | - | - | 18 |
2. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:27,359 | 0,273 | 0,273 | 16 |
3. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:27,396 | 0,310 | 0,037 | 14 |
4. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:27,553 | 0,467 | 0,157 | 15 |
5. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:27,784 | 0,698 | 0,231 | 20 |
6. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:27,861 | 0,775 | 0,077 | 18 |
7. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:27,879 | 0,793 | 0,018 | 16 |
8. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:27,963 | 0,877 | 0,084 | 17 |
9. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:27,969 | 0,883 | 0,006 | 20 |
10. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:28,344 | 1,258 | 0,375 | 22 |
11. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:28,610 | 1,524 | 0,266 | 22 |
12. | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber C29 | | 1:28,652 | 1,566 | 0,042 | 21 |
13. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:28,734 | 1,648 | 0,082 | 21 |
14. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:29,036 | 1,950 | 0,302 | 20 |
15. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:29,044 | 1,958 | 0,008 | 18 |
16. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:29,211 | 2,125 | 0,167 | 15 |
17. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:29,305 | 2,219 | 0,094 | 14 |
18. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:30,617 | 3,531 | 1,312 | 19 |
19. | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus T127 | | 1:30,884 | 3,798 | 0,267 | 22 |
20. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:31,341 | 4,255 | 0,457 | 21 |
21. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin VR-01 | | 1:32,180 | 5,094 | 0,839 | 16 |
22. | 21 | Bruno Senna | HRT F110 | | 1:32,320 | 5,234 | 0,140 | 22 |
23. | 20 | Karun Chandhok | HRT F110 | | 1:32,762 | 5,676 | 0,442 | 19 |
24. | 14 | Adrian Sutil | Force India VJM03 | | - | - | - | 1 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:33,182 |
|
|
Sebastian Vettel (Red Bull) uzyskał najlepszy czas w ostatniej sesji treningowej poprzedzającej kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Turcji. Niemiec pokonał swojego rodaka Nico Rosberga (Mercedes) o 0,273 sekundy, choć przewaga ta byłaby prawdopodobnie większa, gdyby Vettel nie natrafił na końcu okrążenia na wolno jadącego kolegę zespołowego Rosberga – Michaela Schumachera. Robert Kubica (Renault) po ustanowieniu rekordowego czasu w ostatnim sektorze uplasował się na piątej pozycji.
Sobotnia sesja rozpoczęła się od problemów z hydrauliką w bolidzie Adriana Sutila na okrążeniu instalacyjnym. Niemiec dotoczył się do alei serwisowej, ale zatrzymał się zaraz za wjazdem i mechanicy Force India musieli zapchać jego auto do garażu zespołu. Po kilkunastominutowej przerwie na sprawdzenie samochodów po okrążeniach instalacyjnych, na tor powrócił jako pierwszy Lucas di Grassi, a po chwili dołączyli do niego Karun Chandhok, Timo Glock i Jaime Alguersuari. Pierwszy czas sesji wykręcony przez di Grassiego wyniósł 1:33,802.
W 17 minucie problemy dopadły Marka Webbera, który – podobnie jak wczoraj Chandhok – stracił niemal cały napęd i próbował dotoczyć się do alei serwisowej z minimalną szybkością. Udało mu się to, a tymczasem na czele klasyfikacji znaleźli się kierowcy Toro Rosso: Alguersuari wykręcił 1:29,539, pokonując Sebastiena Buemiego o 0,253 sekundy. Szybciej od obydwu kierowców pojechali następnie Sebastian Vettel (1:28,011) i Robert Kubica (1:28,858). Fernando Alonso jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 28 sekund, wykręcając 1:27,866, ale po chwili Vettel powrócił na pierwsze miejsce z czasem 1:27,482.
W połowie sesji Lewis Hamilton, po wykręceniu chwilę wcześniej drugiego czasu sesji (1:27,827), zahaczył o pobocze w ósmym zakręcie i wpadł w długi pół-poślizg, na którym całkowicie zniszczył swoje opony i na domiar złego zatrzymał się na żwirowisku, skąd nie mógł sam wyjechać. Porządkowi pomogli mu jednak wrócić na tor i kierowca McLarena mógł powrócić do boksów, choć miał przebite niemal wszystkie opony. W międzyczasie przed Kubicą, który swój przejazd zakończył z czasem 1:28,193, znaleźli się Michael Schumacher i Jenson Button, spychając Polaka na szóste miejsce.
Po 35 minutach mechanicy Red Bulla ukończyli naprawę przepustnicy w bolidzie Webbera i Australijczyk powrócił na tor. Po kilku okrążeniach jego czas wynosił 1:28,334 (P7), a tymczasem Sutil wciąż siedział w garażu po tym, jak na początku sesji w jego samochodzie nastąpiła awaria układu hydraulicznego. Bolid miał w tym momencie odłączony silnik, zatem nie zanosiło się na to, aby naprawa została wkrótce ukończona. Webber na kwadrans przed końcem sesji przesunął się na drugie miejsce po uzyskaniu czasu 1:27,807. Na koniec przejazdu Australijczyk był bliski pokonania Vettela, ale zabrakło mu do tego 0,071 sekundy.
W końcówce sesji Hamilton wykręcił na miękkich oponach 1:27,396 i znalazł się na czele klasyfikacji. Inni kierowcy także jechali na opcjonalnych oponach, ale większość popełniła błędy lub trafiła na duży ruch na torze i nie zdoła poprawić czasu, wliczając w to Buttona, Webbera i Vettela, który ustanowił rekordowy czas w pierwszym sektorze. Vettel zdołał jednak przejechać jeszcze jedno szybkie okrążenie i pomimo trafienia na koniec na Schumachera wykręcił 1:27,086, co przywróciło go na pierwsze miejsce. Za kierowcą Red Bulla uplasował się Rosberg z czasem 1:27,359, a Hamilton ostatecznie musiał zadowolić się trzecim miejscem.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 1,0 m/s
Wilgotność powietrza: 48%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|