|
|
|
|
|
|
Grand Prix du Canada 2010 | 13 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:12,275 - Ralf Schumacher (Williams), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:13,622 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 207,165 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:18,127 | - | - | 23 |
2. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:18,285 | 0,158 | 0,158 | 19 |
3. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:18,352 | 0,225 | 0,067 | 19 |
4. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:18,356 | 0,229 | 0,004 | 23 |
5. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:18,549 | 0,422 | 0,193 | 27 |
6. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:18,662 | 0,535 | 0,113 | 19 |
7. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:18,726 | 0,599 | 0,064 | 21 |
8. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:19,097 | 0,970 | 0,371 | 25 |
9. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:19,282 | 1,155 | 0,185 | 31 |
10. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:19,313 | 1,186 | 0,031 | 19 |
11. | 14 | Adrian Sutil | Force India VJM03 | | 1:19,373 | 1,246 | 0,060 | 12 |
12. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:19,511 | 1,384 | 0,138 | 21 |
13. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:19,549 | 1,422 | 0,038 | 12 |
14. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:19,609 | 1,482 | 0,060 | 26 |
15. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:20,186 | 2,059 | 0,577 | 33 |
16. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:20,320 | 2,193 | 0,134 | 27 |
17. | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber C29 | | 1:20,584 | 2,457 | 0,264 | 21 |
18. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:20,823 | 2,696 | 0,239 | 28 |
19. | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus T127 | | 1:21,869 | 3,742 | 1,046 | 24 |
20. | 20 | Karun Chandhok | HRT F110 | | 1:21,997 | 3,870 | 0,128 | 27 |
21. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:22,543 | 4,416 | 0,546 | 12 |
22. | 21 | Bruno Senna | HRT F110 | | 1:22,701 | 4,574 | 0,158 | 28 |
23. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:22,713 | 4,586 | 0,012 | 20 |
24. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin VR-01 | | - | - | - | 4 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:23,596 |
|
|
Jenson Button był najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej na Circuit Gilles Villeneuve w Montrealu. Brytyjczyk uzyskał czas 1:18,127, pokonując o 0,158 sekundy Michaela Schumachera. Na miejscach 3 i 4 uplasowali się pozostali kierowcy McLarena i Mercedesa – Lewis Hamilton oraz Nico Rosberg, a tuż za nimi znaleźli się najszybsi kierowcy Red Bulla i Renault – Sebastian Vettel oraz Robert Kubica. Polak przez pewien czas był trzeci, ale pod koniec sesji nie starał się poprawić czasu i spadł na szóste miejsce.
Po okrążeniach instalacyjnych – w przypadku wielu kierowców dwóch lub więcej – i sprawdzeniu bolidów jako pierwszy do próby ustanowienia czasy przystąpił Nico Rosberg, a przynajmniej tak się na początku wydawało, jednak Niemiec najwyraźniej przeprowadzał testy aerodynamiczne, jadąc ze stałą prędkością w kilku miejscach toru, by ostatecznie wrócić do boksów. Timo Glock w dwudziestej minucie kończył już piąte okrążenie instalacyjne, ale podobnie jak Rosberg także nie miał ustanowionego czasu.
W końcu pełne okrążenie z dużą prędkością przejechał po upływie trzydziestu minut od rozpoczęcia sesji Kamui Kobayashi, wykręcając 1:28,723. Japończyk poprawił się następnie na 1:27,536, ale po chwili szybciej od niego pojechał Jaime Alguersuari, uzyskując czas 1:25,265. Przed ostatnim zakrętem przez pewien czas pokazywana była flaga w żółto-czerwone pasy z powodu niewielkiej ilości oleju na torze, ale wkrótce znikła i kierowcy zaczęli znacznie poprawiać czasy. Po 37 minutach Kobayashi legitymował się czasem 1:22,581, mając niespełna pół sekundy przewagi nad Alguersuarim. Nadal na torze nie było śladu kierowców z czołówki, którzy czekali cierpliwie, aż nowe zespoły i te ze środki stawki oczyszczą i nagumują trochę tor.
W połowie sesji na czele tabeli czasowej znajdował się Nico Hulkenberg (1:21,107), mając 0,2 sekundy przewagi nad Kobayashim. W chwilę później wyraźnie szybciej od Niemca pojechał jego kolega z zespołu Williams – Rubens Barrichello, wykręcając 1:20,276. Warunki na torze wciąż były dalekie od ideału, a w dodatku na obiektywach kamer pojawiały się krople deszcze, ale nie zanosiło się na to, aby się miało bardziej rozpadać. Kierowców nie cieszył również z pewnością fakt, że po torze znowu zaczęły harcować świstaki (lub świszcze), ale na szczęście żadna ze stron nie poniosła jak dotychczas strat z tego powodu...
Wkrótce czasy okrążeń zaczęli w końcu ustanawiać kierowcy z czołówki i po 51 minutach na szczycie tabeli znajdowali się kierowcy McLarena – Jenson Button i Lewis Hamilton. Trzeci był Michael Schumacher, który o mały włos nie wpadł w nawrocie na Witalija Pietrowa, a czwarty był Felipe Massa. Schumacher poprawił się na kolejnym okrążeniu na 1:19,173 i był przez chwilę pierwszy, zanim kierowcy McLarena zeszli poniżej jednej minuty i 19 sekundy, wracając na szczyt tabeli. Przed Schumacherem znalazł się także Rosberg, a za – Fernando Alonso. Robert Kubica na 35 minut przed końcem sesji nie miał jeszcze ustanowionego czasu, ale był już na torze i na swoim pierwszym kółku pomiarowym wykręcił 1:19,996, plasując się na ósmej pozycji.
Button swój przejazd ukończył z najlepszym czasem 1:18,127, mając 0,225 sekundy przewagi nad Hamiltonem. Na trzecie miejsce wskoczył tymczasem Alonso (1:18,885), których chwilę później zwiedzał pobocze w przedostatniej szykanie (podobna przygoda przytrafiła się też wielu innym kierowcom). Kubica na jednym ze swoich kolejnych okrążeń wykręcił 1:19,553 i przesunął się na szóste miejsce, ale jego strata do Buttona wciąż była znaczna (1,4s). Niemniej Polak nie powiedział jeszcze ostatniego słowa i po godzinie od rozpoczęcia sesji awansował na czwarte miejsce z czasem 1:18,984. W 66 minucie na torze zatrzymał się Lucas di Grassi na poboczu za zakrętem nr 7 z powodu bliżej nieokreślonych problemów i to był dla niego koniec jazdy w tej sesji, w której w ogóle nie ustanowił czasu.
Kubica wciąż kontynuował swój długi przejazd i zdołał awansować już na trzecie miejsce, zmniejszając swoją stratę do Buttona do niewiele ponad pół sekundy. Tymczasem niemal całkiem niewidoczni byli jak dotychczas w tej sesji kierowcy Red Bulla: Sebastian Vettel zajmował ósme miejsce z czasem 1:19,317, a Mark Webber zamykał pierwszą dziesiątkę, tracąc do zespołowego kolegi blisko 0,3 sekundy. Na 18 minut przed końcem sesji Schumacher zrzucił Kubicę z trzeciego miejsca, wykręcając 1:18,575. Niemiec poprawił się następnie na 1:18,285 i rozdzielił kierowców McLarena, którzy dotychczas zajmowali dwa czołowe miejsce. Massa, zajmujący w końcu sesji dwunaste miejsce, skarżył się w międzyczasie na duże zużycie opon przez radio i jego inżynier Rob Smedley potwierdził, że tylne opony kiepsko wyglądają.
W ostatnich minutach sesji Barrichello zatrzymał się w wyjeździe z alei serwisowej i mechanicy Williamsa musieli cofnąć jego bolid do garażu. Brazylijczyk nie zdążył już powrócić na tor przed wywieszeniem flagi w szachownicę. Jednymi z nielicznych kierowców, którzy poprawili w końcówce sesji swoje czasy byli Rosberg i Vettel, awansując na miejsca 4 i 5 (Vettel przejechał bardzo blisko band w dwóch miejscach toru, ale uniknął uszkodzenia bolidu).
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 20°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 2,8 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|