|
|
|
|
|
|
Telefónica Grand Prix of Europe 2010 | 27 czerwca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:37,842 - Q2, Sebastian Vettel (Toro Rosso), 2008 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:38,683 - Timo Glock (Toyota), 2009 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 193,983 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:41,175 | - | - | 16 |
2. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:41,339 | 0,164 | 0,164 | 19 |
3. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:41,383 | 0,208 | 0,044 | 21 |
4. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:41,715 | 0,540 | 0,332 | 20 |
5. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:42,182 | 1,007 | 0,467 | 21 |
6. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:42,216 | 1,041 | 0,034 | 24 |
7. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:42,275 | 1,100 | 0,059 | 17 |
8. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:42,312 | 1,137 | 0,037 | 18 |
9. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:42,421 | 1,246 | 0,109 | 22 |
10. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:42,463 | 1,288 | 0,042 | 21 |
11. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:42,707 | 1,532 | 0,244 | 23 |
12. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:42,962 | 1,787 | 0,255 | 17 |
13. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:43,310 | 2,135 | 0,348 | 23 |
14. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:43,380 | 2,205 | 0,070 | 19 |
15. | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber C29 | | 1:43,397 | 2,222 | 0,017 | 21 |
16. | 14 | Paul di Resta | Force India VJM03 | | 1:43,437 | 2,262 | 0,040 | 18 |
17. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:43,729 | 2,554 | 0,292 | 21 |
18. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:44,183 | 3,008 | 0,454 | 21 |
19. | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus T127 | | 1:44,491 | 3,316 | 0,308 | 21 |
20. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:45,653 | 4,478 | 1,162 | 23 |
21. | 21 | Bruno Senna | HRT F110 | | 1:47,123 | 5,948 | 1,470 | 17 |
22. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:47,285 | 6,110 | 0,162 | 18 |
23. | 20 | Christian Klien | HRT F110 | | 1:47,343 | 6,168 | 0,058 | 14 |
24. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin VR-01 | | 1:47,356 | 6,181 | 0,013 | 24 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:48,257 |
|
|
Nico Rosberg (Mercedes) uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej na torze ulicznym w Walencji. Niemiec pokonał kierowców McLarena – Lewisa Hamiltona i Jensona Buttona o ponad 0,1 sekundy. Czwarty czas uzyskał Robert Kubica (Renault), jeżdżący podobnie jak Rosberg z nisko umieszczonym wydechem wspomagającym podwójny dyfuzor. Polak jako ostatni zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Rosberga, którego bolid jest wyposażony dodatkowo w „kanał F”, co daje Mercedesowi przewagę nad Renault.
Przed rozpoczęciem piątkowych treningów zespół HRT ogłosił, że w porannej sesji bolidem Karuna Chandhoka będzie jeździł kierowca testowy Christian Klien. Po tradycyjnych okrążeniach instalacyjnych i sprawdzeniu bolidów, jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Lucas di Grassi, wykręcając w 17 minucie sesji 1:49,569. Brazylijczyk poprawił się następnie na 1:47,938. Na szybkim okrążeniu był już także Jenson Button – kierowca McLarena poprawił wynik di Grassiego o ponad cztery sekundy (1:43,245). Mistrz świata powrócił od razu do alei serwisowej, natomiast di Grassi kontynuował poprawę i po kilku okrążeniach legitymował się czasem 1:47,356.
Kolejnym kierowcą, który przejechał okrążenie pomiarowe w tej sesji był Klien – Austriak wykręcił na pierwszym kółku 1:51,583. W chwilę później Lewis Hamilton uzyskał czas 1:46,026 i uplasował się tuż za Buttonem na drugiej pozycji. Brytyjczyk po jednym szybkim kółku od razu powrócił do boksów, a za jego plecami w tabeli czasowej pojawili się wkrótce Jaime Alguersuari i Timo Glock, mając około trzy sekundy straty do Buttona. W 31 minucie kierowców McLarena rozdzielili Kamui Kobayashi i Sebastien Buemi. Ten ostatni najechał na lusterko oderwane z bolidu Senny i rozbił je na kilka mniejszych części. W konsekwencji dyrektor wyścigu zdecydował się na wywieszenie czerwonej flagi, aby możliwe było uprzątnięcie toru.
Sesja została wznowiona w 41 minucie. W tym momencie czasy miało ustanowione 10 kierowców: Button, Kobayashi, Buemi, Alguersuari, Glock, Hamilton, Klien, di Grassi, Kovalainen i Senna. W 45 minucie na czele klasyfikacji znalazł się Michael Schumacher z czasem 1:42,369. Na szybkim okrążeniu był też Felipe Massa, ale trafił na wolnego Witalija Pietrowa i pojechał o trzy sekundy wolniej od Schumachera. Kolejne okrążenie Brazylijczyka było już lepsze i znalazł się on na drugiej pozycji z czasem 1:43,218. Po chwili przed Massą znaleźli się Nico Rosberg, Fernando Alonso i Robert Kubica. Rosberg wskoczył następnie na pierwsze miejsce z czasem 1:41,862.
Wszyscy kierowcy często przestrzeliwali zakręty, za którymi znajdowało się spore pobocze (głównie drugi zakręt), szukając limitów toru i samochodów. Kubica w 53 minucie poprawił się na 1:41,883 i znalazł się tuż za Rosbergiem na drugiej pozycji. Szybciej od obydwu kierowców pojechali następnie Hamilton i Button, wykręcając czasy na poziomie 1:41,3 (pół sekundy szybciej od Rosberga i Kubicy). Jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do Hamiltona mieścili się Massa i Mark Webber – ten ostatni był jedynym kierowcą Red Bulla w pierwszej dziesiątce w tym momencie. Sebastian Vettel dołączył jednak po kilku minutach do zespołowego kolegi, plasując się tuż przed nim na szóstej pozycji z czasem 1:42,216.
W 71 minucie Kubica wykręcił 1:41,715 i znalazł się przed Rosbergiem na trzeciej pozycji. Odpowiedzią kierowcy Mercedesa był najlepszy czas sesji – 1:41,175. Niemiec swoje pierwsze okrążenie pomiarowe z tego przejazdu pokonał bez użycia „kanału F” i uzyskał na nim czas na poziomie 1:43,x, ale jego kolejne kółko już z użyciem tego systemu było wystarczająco dobre, aby dać mu pierwsze miejsce. Do końca sesji nie nastąpiła już żadna znacząca zmiana w kolejności kierowców.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 1,7 m/s
Wilgotność powietrza: 45%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|