|
|
|
|
|
|
Johnnie Walker Belgian Grand Prix 2019 | 1 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:41,501 - Q2, Sebastian Vettel (Ferrari), 2018 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:46,286 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2018 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF90 | | 1:44,574 | - | - | 20 |
2. | 16 | Charles Leclerc | Ferrari SF90 | | 1:44,788 | 0,214 | 0,214 | 20 |
3. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB15 | | 1:45,507 | 0,933 | 0,719 | 18 |
4. | 23 | Alexander Albon | Red Bull RB15 | | 1:45,584 | 1,010 | 0,077 | 19 |
5. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes W10 EQ Power+ | | 1:45,882 | 1,308 | 0,298 | 25 |
6. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes W10 EQ Power+ | | 1:45,973 | 1,399 | 0,091 | 16 |
7. | 18 | Lance Stroll | Racing Point RP19 | | 1:46,198 | 1,624 | 0,225 | 16 |
8. | 3 | Daniel Ricciardo | Renault R.S.19 | | 1:46,426 | 1,852 | 0,228 | 23 |
9. | 11 | Sergio Perez | Racing Point RP19 | | 1:46,433 | 1,859 | 0,007 | 22 |
10. | 55 | Carlos Sainz | McLaren MCL34 | | 1:46,557 | 1,983 | 0,124 | 20 |
11. | 27 | Nico Hulkenberg | Renault R.S.19 | | 1:46,669 | 2,095 | 0,112 | 23 |
12. | 4 | Lando Norris | McLaren MCL34 | | 1:46,670 | 2,096 | 0,001 | 19 |
13. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo C38 | | 1:47,024 | 2,450 | 0,354 | 20 |
14. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-19 | | 1:47,176 | 2,602 | 0,152 | 18 |
15. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo C38 | | 1:47,333 | 2,759 | 0,157 | 22 |
16. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-19 | | 1:47,488 | 2,914 | 0,155 | 21 |
17. | 26 | Daniił Kwiat | Toro Rosso STR14 | | 1:47,636 | 3,062 | 0,148 | 20 |
18. | 10 | Pierre Gasly | Toro Rosso STR14 | | 1:47,968 | 3,394 | 0,332 | 26 |
19. | 40 | Nicholas Latifi | Williams FW42 | | 1:48,784 | 4,210 | 0,816 | 24 |
20. | 88 | Robert Kubica | Williams FW42 | | 1:48,966 | 4,392 | 0,182 | 24 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:51,894 |
|
|
Sebastian Vettel uzyskał najlepszy czas okrążenia w pierwszym piątkowym treningu Formuły 1 na Spa-Francorchamps. Za kierowcą Ferrari uplasowali się Charles Leclerc. Dalej, ze znaczącą stratą, znaleźli się kierowcy Red Bulla i Mercedesa.
Jako pierwszy aleję serwisową opuścił Max Verstappen, ale uwaga mediów koncentrowała się w głównej mierze na jego nowym zespołowym koledze z Red Bulla – Aleksie Albonie, który zastąpił Pierre'a Gasly'ego. Kierowcy tradycyjnie rozpoczęli realizację programu od okrążeń instalacyjnych.
Sesja rozpoczęła się dość niemrawo. Niepokój zapanował w garażu Mercedesa – po niespełna dwudziestu minutach od rozpoczęcia zajęć Hamilton zgłosił znaczący spadek mocy jednostki napędowej. Pięciokrotny mistrz świata został poproszony o powolny zjazd do alei serwisowej. Za zakrętem Pouhon Brytyjczyk przyspieszył, ale pomimo tego zgodnie z instrukcją zameldował się u swoich mechaników. W jego W10 znajdowała się nowa specyfikacja silnika zaprojektowanego w Brixworth.
W międzyczasie na czele klasyfikacji znajdował się świeżo upieczony 30-latek – Valtteri Bottas. Fin jako pierwszy pokonał pomiarowe okrążenia i legitymował się osiągnięciem 1:47,535s. Innym kierowcą, który przejechał pełen dystans toru był rezerwowy Williamsa – Nicholas Latifi, zastępujący w trakcie FP1 George'a Russella.
Po kilku chwilach Mercedes doprecyzował, że w przypadku Hamiltona nie doszło do awarii silnika ale problemu z pedałem odpowiadającym za obsługę przepustnicy. Po wymianie elementu lider klasyfikacji generalnej powrócił do pracy na torze.
Max Verstappen przebił wynik Bottasa uzyskując 1:46,7s. Na trzeciej pozycji znajdował się Charles Leclerc. Albon był dwunasty z rezultatem na poziomie 1m48s. Po upływie 30 minut na obiekcie zarządzono wirtualną neutralizację, po tym jak na końcu prostej Kemmel z bolidu Lance'a Strolla odpadła niemal cała prawa część osłony silnika. Po krótkiej akcji porządkowych zawodnicy ponownie ujrzeli zielone flagi. Albon awansował na trzecią pozycję, tracąc sekundę do Verstappena.
Stajnie Mercedesa i Ferrari nie wykazywały wielkiego zainteresowania szybszymi przejazdami. Wkrótce ponownie doszło do zastoju akcji, spowodowanego koniecznością przekazania Pirelli pierwszych kompletów ogumienia. Dopiero o 11:55 czasu lokalnego Carlos Sainz z McLarena przesunął się na siódme miejsce, przed Daniela Ricciardo. Postępów dokonał też Albon, który wskoczył na P2 wykorzystując nowe miękkie opony.
Kolejnych problemów doświadczył Hamilton – tym razem musiał przerwać swój wyjazd, gdyż zespół nie otrzymywał danych z telemetrii. Warunki dopisywały, ale tor pozostawał zielony. W pierwszym treningu wielu kierowców doświadczało trudności na wyjściu z pierwszego zakrętu. Swoje bolidy obracali tam między innymi Daniił Kwiat i Robert Kubica.
W samo południe do głosu doszli reprezentanci Ferrari. Vettel i Leclerc poprawili wynik Verstappena o ponad sekundę. Niemiec przewodził tabeli z wynikiem 1:44,574s, będącym lepszym od 0,2s od czasu Monakijczyka. Co ciekawe Ferrari od samego początku korzystało wyłącznie z najszybszej z dostępnych w ten weekend mieszanek Albon podkręcał tempo na "czerwonych" PZero i znalazł się na P3, przed Verstappenem. Wkrótce Holender powrócił na trzecią lokatę, ale różnica między duetem Red Bulla zamykała się w zaledwie jednej dziesiątej sekundy.
Na ostatnim dwudziestym miejscu znajdował się Robert Kubica, którego czas był o 0,2s gorszy od tego, który wykręcił Latifi. Zaskakująco słabe tempo prezentowali zawodnicy Toro Rosso, którzy okupowali siedemnaste i osiemnaste miejsce. Niewiele lepiej sesja układała się dla Haasa: Grosjean był czternasty a Magnussen szesnasty. Racing Point obiecywało postępy i dotrzymywało słowa. Zarówno Stroll jak i Perez znajdowali się w TOP10 z czasami zbliżonymi do Renault i McLarena. Po wszystkich problemach Hamilton był szósty, minimalnie za Bottasem. Co ciekawe Fin tracił do pierwszego Vettela aż 1,3s.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 2,5 m/s
Wilgotność powietrza: 56%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|