|
|
|
|
|
|
Rolex Australian Grand Prix 2017 | 26 marca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:23,529 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,125 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,011 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes W08 EQ Power+ | | 1:24,220 | - | - | 22 |
2. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes W08 EQ Power+ | | 1:24,803 | 0,583 | 0,583 | 25 |
3. | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull RB13 | | 1:24,886 | 0,666 | 0,083 | 19 |
4. | 33 | Max Verstappen | Red Bull RB13 | | 1:25,246 | 1,026 | 0,360 | 19 |
5. | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari SF70H | | 1:25,372 | 1,152 | 0,126 | 16 |
6. | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari SF70H | | 1:25,464 | 1,244 | 0,092 | 10 |
7. | 19 | Felipe Massa | Williams FW40 | | 1:26,142 | 1,922 | 0,678 | 28 |
8. | 8 | Romain Grosjean | Haas VF-17 | | 1:26,168 | 1,948 | 0,026 | 20 |
9. | 27 | Nico Hulkenberg | Renault R.S.17 | | 1:26,183 | 1,963 | 0,015 | 15 |
10. | 11 | Sergio Perez | Force India VJM10 | | 1:26,276 | 2,056 | 0,093 | 28 |
11. | 55 | Carlos Sainz | Toro Rosso STR12 | | 1:26,450 | 2,230 | 0,174 | 24 |
12. | 26 | Daniił Kwiat | Toro Rosso STR12 | | 1:26,514 | 2,294 | 0,064 | 25 |
13. | 18 | Lance Stroll | Williams FW40 | | 1:26,734 | 2,514 | 0,220 | 29 |
14. | 14 | Fernando Alonso | McLaren MCL32 | | 1:27,116 | 2,896 | 0,382 | 18 |
15. | 9 | Marcus Ericsson | Sauber C36 | | 1:27,348 | 3,128 | 0,232 | 30 |
16. | 31 | Esteban Ocon | Force India VJM10 | | 1:27,656 | 3,436 | 0,308 | 22 |
17. | 20 | Kevin Magnussen | Haas VF-17 | | 1:27,667 | 3,447 | 0,011 | 19 |
18. | 94 | Pascal Wehrlein | Sauber C36 | | 1:28,539 | 4,319 | 0,872 | 22 |
19. | 30 | Jolyon Palmer | Renault R.S.17 | | 1:28,585 | 4,365 | 0,046 | 6 |
20. | 2 | Stoffel Vandoorne | McLaren MCL32 | | 1:28,695 | 4,475 | 0,110 | 14 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:30,115 |
|
|
Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia w trakcie pierwszej sesji treningowej przed otwierającymi sezon 2017 kwalifikacjami i wyścigiem o Grand Prix Australii.
Pierwsza sesja wyścigowego weekendu sezonu wystartowała zgodnie z planem o godzinie dwunastej czasu lokalnego. Bezpośrednio po zapaleniu się zielonego światła u wyjazdu z alei serwisowej na torze pojawił się Kevin Magnussen za sterami Haasa VF-17.
Tradycyjnie w przypadku inauguracyjnego Grand Prix, pierwsze chwile zajęć nie zaowocowały ustanawianiem przez kierowców czasów okrążeń. Dopiero po dwudziestu minutach od startu sesji pomiarowe kółko ukończył Lance Stroll z Williamsa, ustanawiając czas 1:33,380s na "supersoftach".
Na torze przez pewien okres do pracy na torze nie przystępował Esteban Ocon. W garażu Force India mechanicy pracowali przy przednich partiach bolidu VJM10. Bez przeszkód okrążenia instalacyjne pokonali reprezentanci Red Bulla: Daniel Ricciardo oraz Max Verstappen. Zgodnie z przewidywaniami stajnia z Milton Keynes przywiozła do Australii spory pakiet poprawek do bolidu RB13, który w trakcie testów zwracał uwagę prostotą projektu. W jego skład wchodzą nowe przednie skrzydło, podłoga oraz zmodyfikowane deflektory i wloty umiejscowione w powierzchniach bocznych.
Pierwszych poważniejszych problemów technicznych doświadczał team McLarena. Co prawda po trzydziestu minutach Fernando Alonso miał na koncie siedem okrążeń i dwunasty rezultat w tabeli – 1:28,082s, jednakże Stoffel Vandoorne pokonał zaledwie dwa kółka instalacyjne, a jego MCL32 znajdował się na podnośnikach w garażu zespołu w alei serwisowej.
Tymczasem na czele tabeli Lewis Hamilton obniżył poprzeczkę ustanawiając wynik 1:25,142s. Na szybkim kółku znajdował się Ricciardo – kierowca z Perth trafił jednak na wolniejsze bolidy i przekroczył metę ze stratą około 0,5s do lidera. Na jednej z kolejnych prób Australijczyk pobił czas trzykrotnego mistrza świata, ale nie był w stanie przesunąć się przed Valtteriego Bottasa, który w międzyczasie trafił na pierwsze miejsce z rezultatem 1:25,142s na supermiękkim ogumieniu Pirelli.
W punkcie pomiaru prędkości najlepszym wynikiem legitymował się Lance Stroll (Williams FW40 – 318,2km/h), za którym plasowali się Hamilton (Mercedes W08 – 317,6km/h) oraz Perez (Force India VJM10 – 316,6km/h). Po czterdziestu minutach kierowcy zjechali do pit lane by przekazać Pirelli pierwsze wykorzystane komplety ogumienia. Chwilę wcześniej Verstappen zgłaszał zespołowi ciągłą utratę synchronizacji pracy skrzyni biegów. Nieco w cieniu znajdowało się Ferrari – Kimi Raikkonen był czwarty (ze stratą blisko sekundy do Bottasa), a Vettel dopiero szesnasty.
Po kilku minutach przerwy w aktywności na torze Verstappen poprawił swój czas schodząc do poziomu 1m26s i awansując na szóstą lokatę. Do pracy przystąpił także Vandoorne – Belg uzyskał czas o blisko sześć sekund gorszy od wyniku Bottasa, a potwierdzeniem niemrawej dyspozycji jednostki napędowej mógł być jej podejrzanie niespokojny odgłos pracy.
Z realizacją programu nie spieszyli się kierowcy Ferrari – Scuderia oczekiwała na poprawę warunków panujących na torze, w tym lepsze "nagumowanie" asfaltu. Zdecydowanie więcej pracy mieli reprezentanci Red Bulla testujący nowe rozwiązania techniczne. Tuż przed trzynastą czasu lokalnego Ricciardo zszedł poniżej 1m25s, wykręcając czas 1:24,886s na supermiękkich oponach.
Chwilę po tym w Mercedesach pojawiło się ultramiękkie ogumienie, a Lewis Hamilton powrócił na pierwszą pozycję klasyfikacji sesji z bardzo konkurencyjnym wynikiem 1:24,220s. Na szybkim kółku znajdował się również Bottas. Fin wyjechał jednak szerzej poza tor w szybkiej sekwencji zakrętów 11/12. W garażu od długiego czasu przebywał Jolyon Palmer, w którego bolidzie mechanicy Renault wykryli problemy powiązane z działaniem przekładni. Drugi z zawodników francuskiego teamu – Nico Hulkenberg stracił czas na torze przez konieczność dokonania zmian w ustawieniach konstrukcji R.S.17. Po wyjeździe z pit lane Niemiec ustanowił dziewiąty rezultat, za Massą oraz Grosjeanem.
Na około piętnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę Ferrari wysłało na tor oba swoje bolidy. Korzystając z supermiękkich opon Vettel przesunął się na miejsce szóste, a Raikkonen – piąte. Końcówka sesji nie przyniosła pozytywnych rozstrzygnięć po stronie Pascala Wehrleina. Chociaż Niemiec miał na koncie dwadzieścia okrążeń, stracił kilka minut pracy ze względu na drobne problemy z kanałem chłodzenia prawego tylnego hamulca. Tymczasem po aktywnym starcie zajęć Ricciardo mógł pozwolić sobie na chwilę relaksu i rozmowę z dyrektorem inżynerii RBR – Guillaumem Rocquelinem.
Sesja dobiegła końca bez poważniejszych incydentów. Znajdujący się na czele Hamilton i Bottas ustanowili swoje czasy na ultramiękkiej mieszance. Trzeci Ricciardo korzystał z supermiękkiego ogumienia.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 0,0 m/s
Wilgotność powietrza: 62%
Sucho
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|