|
|
|
|
|
|
Rolex Australian Grand Prix 2013 | 17 marca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:23,529 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2011 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:24,125 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,011 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Sesja treningowa 3 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 8 | Romain Grosjean | Lotus E21 | | 1:26,929 | - | - | 14 |
2. | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | | 1:27,000 | 0,071 | 0,071 | 7 |
3. | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | | 1:27,241 | 0,312 | 0,241 | 10 |
4. | 14 | Paul di Resta | Force India VJM06 | | 1:27,533 | 0,604 | 0,292 | 9 |
5. | 7 | Kimi Raikkonen | Lotus E21 | | 1:27,625 | 0,696 | 0,092 | 12 |
6. | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso STR8 | | 1:27,849 | 0,920 | 0,224 | 19 |
7. | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso STR8 | | 1:27,860 | 0,931 | 0,011 | 16 |
8. | 15 | Adrian Sutil | Force India VJM06 | | 1:28,069 | 1,140 | 0,209 | 15 |
9. | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber C32 | | 1:28,253 | 1,324 | 0,184 | 18 |
10. | 12 | Esteban Gutierrez | Sauber C32 | | 1:28,253 | 1,324 | 0,000 | 20 |
11. | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | | 1:28,486 | 1,557 | 0,233 | 13 |
12. | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull RB9 | | 1:29,808 | 2,879 | 1,322 | 9 |
13. | 2 | Mark Webber | Red Bull RB9 | | 1:30,073 | 3,144 | 0,265 | 16 |
14. | 22 | Jules Bianchi | Marussia MR02 | | 1:30,388 | 3,459 | 0,315 | 17 |
15. | 21 | Giedo van der Garde | Caterham CT03 | | 1:30,598 | 3,669 | 0,210 | 20 |
16. | 20 | Charles Pic | Caterham CT03 | | 1:30,959 | 4,030 | 0,361 | 19 |
17. | 5 | Jenson Button | McLaren MP4-28 | | 1:33,236 | 6,307 | 2,277 | 7 |
18. | 6 | Sergio Perez | McLaren MP4-28 | | 1:33,527 | 6,598 | 0,291 | 8 |
19. | 16 | Pastor Maldonado | Williams FW35 | | 1:39,232 | 12,303 | 5,705 | 13 |
20. | 17 | Valtteri Bottas | Williams FW35 | | 1:39,779 | 12,850 | 0,547 | 13 |
21. | 23 | Max Chilton | Marussia MR02 | | 1:42,872 | 15,943 | 3,093 | 13 |
22. | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | | 1:47,246 | 20,317 | 4,374 | 9 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:33,014 |
|
|
Romain Grosjean wykręcił najlepszy rezultat podczas trzeciej i ostatniej sesji treningowej przed Grand Prix Australii, naznaczonej opadami deszczu.
Podobnie jak piątkowego popołudnia, kierowcy niezwykle ochoczo zabrali się do pracy na torze. W nocy Melbourne nawiedziły opady deszczu, dlatego też nawierzchnia toru wciąż pozostawała nieco wilgotna. Po sześciu minutach na czele tabeli znajdował się Mark Webber z czasem 1:31,171 sek.
Już pierwsze momenty sesji zmusiły Jensona Buttona do krytycznych uwag na temat swego samochodu. Brytyjczyk zgłosił zespołowi problemy z dużą podsterownością i grainingiem ogumienia. Nastroje w McLarenie musiały być istnie grobowe. Sauber bardzo szybko przekazał Gutierrezowi informację o zbliżających się opadach deszczu. Wkrótce podobne komunikaty wystosowały do swych kierowców także inne stajnie, zmieniając na żywo programy jazd na poszczególnych mieszankach. Szybko – choć nie na długo i nie u wszystkich – w użyciu pojawiły się więc supermiękkie opony.
Po piętnastu minutach na czele znajdował się Romain Grosjean z czasem 1:26,929 sek. Za Francuzem plasowali się z niewielką stratą Fernando Alonso oraz Felipe Massa, a czołową piątkę uzupełniali Paul i Resta oraz Kimi Raikkonen. Wtedy też doszło do oberwania chmury, które powstrzymało zawodników przed dalszym śrubowaniem rezultatów. Wszyscy kierowcy powrócili do alei serwisowej, gdzie przeczekali pierwsze minuty ulewy, która pokrzyżowała przygotowania do decydujących części weekendu. W międzyczasie Mercedes próbował wyeliminować awarię KERS w bolidzie Nico Rosberga.
Dwadzieścia pięć minut przed końcem treningu Ferrari wysłało na tor Felipe Massę. Do samochodu Brazylijczyka założono oznaczone niebieskim kolorem deszczowe ogumienie. Pierwsze pomiarowe kółko wicemistrz świata z 2008 roku przejechał tempem w granicach 1:50 sek. Wkrótce z garażu wyjechał także drugi kierowca Scuderii, Fernando Alonso, a w miarę upływającego czasu do duetu z Maranello dołączali na torze kolejni kierowcy. Otmar Szafnauer z Force India przyznał w rozmowie z reporterką Sky, że mokre warunki powinny utrzymać się do kwalifikacji. Zaangażowanie kierowców nie było więc żadnym zaskoczeniem, nawet pomimo tego, że tegoroczne testy dały więcej kilka porządnych okazji do przetestowania opon na wilgotną nawierzchnię.
Na około dziesięć minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę, coraz więcej kierowców komunikowało chęć pokonania kilku kilometrów na przejściowym ogumieniu. Jako pierwszy szansę na uzyskanie na nich pomiarowego okrążenia miał Sebastian Vettel, jednak Niemiec niespodziewanie zjechał na pobocze czwartego zakrętu z awarią hydrauliki samochodu, prezentując swemu zespołowi dość nerwowe dwie godziny przed sesją kwalifikacyjną. Kierowcy prezentowali duży rozrzut w czasach notowanych na zielonych oponach. Podczas gdy Bottas pokonywał jedno okrążenie tempem 1:42 sek, kierowcy Lotusa notowali rezultaty pomiędzy 1:47-49 sek.
Nawierzchnia przesychała nadspodziewanie szybko i gdyby tylko sesja potrwała kilka minut dłużej, zespoły otrzymałyby prawdopodobnie możliwość wykonania przejazdów na slickach. Ostatecznie ostatnie chwile trzeciego treningu nie przypominały dobrze znanego nam schematu symulacji okrążeń kwalifikacyjnych, co tylko zwiększa atmosferę niepewności przed czasówką.
Prognozy pogody mówią o 50-procentowym prawdopodobieństwie wystąpienia kolejnych opadów deszczu podczas samych kwalifikacji, które rozpoczną się o godzinie 17:00 czasu lokalnego (7:00 w Polsce). Zapraszamy do śledzenia ich wspólnie z Wyprzedź Mnie!
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|