|
|
|
|
|
|
Japanese Grand Prix 2010 | 10 pa?dziernika |
|
|
|
Suzuka Circuit | |
|
Długość toru: 5,807 km Liczba okrążeń: 53 Pełny dystans: 307,471 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:28,954 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:31,540 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 219,983 km/h - Fernando Alonso (Renault), 2006 |
| |
Sesja treningowa 1 [ T- | T+ ]
|
| | | | | P. | Nr | Kierowca | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
|
1. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull RB6 | | 1:32,585 | - | - | 23 |
2. | 6 | Mark Webber | Red Bull RB6 | | 1:32,633 | 0,048 | 0,048 | 23 |
3. | 11 | Robert Kubica | Renault R30 | | 1:33,129 | 0,544 | 0,496 | 23 |
4. | 14 | Adrian Sutil | Force India VJM03 | | 1:33,639 | 1,054 | 0,510 | 13 |
5. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren MP4-25 | | 1:33,643 | 1,058 | 0,004 | 9 |
6. | 9 | Rubens Barrichello | Williams FW32 | | 1:33,677 | 1,092 | 0,034 | 21 |
7. | 10 | Nico Hulkenberg | Williams FW32 | | 1:33,707 | 1,122 | 0,030 | 24 |
8. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP W01 | | 1:33,739 | 1,154 | 0,032 | 20 |
9. | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber C29 | | 1:33,791 | 1,206 | 0,052 | 23 |
10. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP W01 | | 1:33,831 | 1,246 | 0,040 | 9 |
11. | 7 | Felipe Massa | Ferrari F10 | | 1:33,929 | 1,344 | 0,098 | 25 |
12. | 1 | Jenson Button | McLaren MP4-25 | | 1:34,042 | 1,457 | 0,113 | 19 |
13. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari F10 | | 1:34,169 | 1,584 | 0,127 | 23 |
14. | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber C29 | | 1:34,271 | 1,686 | 0,102 | 19 |
15. | 12 | Witalij Pietrow | Renault R30 | | 1:34,373 | 1,788 | 0,102 | 24 |
16. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India VJM03 | | 1:34,379 | 1,794 | 0,006 | 21 |
17. | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso STR5 | | 1:34,991 | 2,406 | 0,612 | 26 |
18. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso STR5 | | 1:35,684 | 3,099 | 0,693 | 22 |
19. | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus T127 | | 1:36,949 | 4,364 | 1,265 | 25 |
20. | 24 | Timo Glock | Virgin VR-01 | | 1:37,329 | 4,744 | 0,380 | 17 |
21. | 18 | Jarno Trulli | Lotus T127 | | 1:37,388 | 4,803 | 0,059 | 23 |
22. | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin VR-01 | | 1:37,778 | 5,193 | 0,390 | 23 |
23. | 21 | Bruno Senna | HRT F110 | | 1:38,814 | 6,229 | 1,036 | 28 |
24. | 20 | Sakon Yamamoto | HRT F110 | | 1:39,443 | 6,858 | 0,629 | 26 |
| |
107% najlepszego czasu: 1:39,066 |
|
|
Za nami pierwsza sesja treningowa przed GP Japonii na torze Suzuka, podczas której najszybszy był Sebastian Vettel (1:32,585), przed swoim kolegą z zespołu Markiem Webberem, wyprzedzając Australijczyka o 0,048s. Tuż za nimi uplasował się Robert Kubica, który był jedynym kierowcą ze stratą mniejszą niż jedna sekunda do kierowców Red Bulla.
Japonia przywitała kierowców pochmurną pogodą, jednak od początku tor był suchy i zespoły mogły pracować zgodnie z planem. Po serii okrążeń instalacyjnych, pierwszym, który zdecydował się wykonać okrążenie pomiarowe był Sakon Yamamoto (HRT) i osiągnął czas 1:42,950. Wraz z Japończykiem na torze pojawili się też kierowca testowy Virgin – Jerome d'Ambrosio oraz Nico Hulkenberg z Williamsa, którego pierwszy czas był o ponad 6 sekund szybszy (1:35,789) od osiągnięcia Yamamoto. W tym momencie na tor wyjechali też inni kierowcy i już po kilku minutach czasy czołówki poprawiły się o kolejne dwie sekundy.
W 38 minucie gorące chwile przeżył Kamui Kobayashi, któremu przytrafił się uślizg w zakręcie Denger, jednak bez konsekwencji. O szczęściu nie może jednak mówić Lewis Hamilton, który w tym samym miejscu pojechał zbyt szeroko, co skończyło się uderzeniem w bandę i poważnym uszkodzeniem lewej strony przedniego zawieszenia. Kierowcy nic się nie stało, a tor został szybko uprzątnięty. Był to koniec treningu dla Brytyjczyka.
Na półmetku sesji najszybszym kierowcą był Sebastian Vettel z czasem 1:33,157 ustanowionym tuż przed wypadkiem Hamiltona. Na kolejnych miejscach, w pierwszej dziesiątce, plasowali się w tym czasie Sutil, Hamilton, Kubica, Webber, Heidfeld, Barrichello, Hulkenberg, Schumacher oraz Massa.
Po wizytach u mechaników kierowcy powrócili na tor i wraz z tym jak poprawiały się warunki na torze, poprawiały się też czasy. Najszybsi na torze byli kierowcy Red Bulla, którzy zajmowali dwie pierwsze pozycje. Na czele był wtedy Vettel (1:32,585) przed Webberem (+0,048). Jedynym kierowcą, który próbował im dorównać był Robert Kubica, który znajdował się na trzecim miejscu ze stratą ok 0,5s. Kolejni kierowcy mieli już ponad sekundowe straty.
Na 20 minut przed końcem ruch na torze stał się wyraźnie mniejszy, a na torze pozostało zaledwie kilka bolidów. Na torze pozostawał między innymi Jaime Alguersuari, który usiłując poprawić swój czas zablokował tylne koła podczas hamowania przed nawrotem (zakręt 11) i zaliczył wizytę na poboczu. Udało mu się powrócić na tor i kontynuować jazdę.
Ostatnie 10 minut sesji nie przyniosło żadnych zmian, a sekwencja Denger okazała się zdradziecka również dla drugiego kierowcy McLarena. Jenson Button po tym jak pojechał zbyt szeroko i wpadł w poślizg zatrzymał się kilka metrów przed bandą, unikając kontaktu. Zdołał mimo wszystko kontynuować jazdę. W końcówce na tor nie powrócił za to Nico Rosberg, nad którego samochodem pracowali w boksach mechanicy.
Nowe zespoły ukończyły sesję bez większych przygód i wszyscy kierowcy tych ekip zeszli z czasem poniżej minuty i czterdziestu sekund. Na koniec warto wspomnieć też o licznych zmianach aerodynamicznych dotyczących zwłaszcza przednich skrzydeł, które wprowadziły praktycznie wszystkie ekipy. Co ciekawe, według doniesień BBC, McLaren, który jest twórcą Kanału F, postanowił upodobnić swój kanał do systemu Red Bulla i przekierować strumień powietrza bardziej na górny płat tylnego skrzydła.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 35°C
Temperatura powietrza: 24°C
Prędkość wiatru: 2,6 m/s
Wilgotność powietrza: 57%
Pochmurno, Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|